Tsjechie geld wisselen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Tsjechie geld wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 23:27

Hallo Bokkers!

Komende vrijdag vertrek ik met mijn vriend naar Tsjechie. Nu zit ik wat rond te kijken op sites ivm geld dat we eventueel moeten halen (beetje laat ik weet het..).
Nu komt het er in mijn ogen op neer dat het goedkoper is om in Tsjechie gewoon voor 50/100 euro te pinnen bij een automaat (wat dan 2 tot 4,50 per keer kost volgens een site) dan om hier het te wisselen, waar de kosten 7,50 zijn.

Klopt dit en ga ik gewoon met mijn bankpas op weg en pin ik gelijk in Tsjechie even wat geld, of moet ik echt van tevoren geld wisselen?

Alvast bedankt!

Sammie

Re: Tsjechie geld wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:31

Houdt er iig rekening mee dat je je pas moet activeren als je naar het buitenland gaat? Anders kun je niet pinnen. Ik weet niet meer precies voor welke landen het geldt, maar controleer dit even bij je bank :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 23:37

Ik heb een wereldpas maar ik zal woensdag even bij de bank langs gaan, dankjewel!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:39

Wij pinden altijd daar en hadden ook vaak gewoon euro's mee. Die pakken ze op veel plaatsen ook wel aan, moet je alleen zelf even goed omrekenen, zodat ze je niet besodemieteren ;) destijds waren ze op marktjes in elk geval dol op de euro :') wel al jaren geleden hoor inmiddels

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:04

Ik ben net een paar dagen terug uit Tsjechië, wat een mooi land!
Wij gingen alleen met een bankpas. Je vindt er overal wel pinautomaten en in de meeste winkels kan je gewoon pinnen. In de restaurantjes betaalden we contant. Onze bank rekent 4 euro voor pinnen bij een geldautomaat, in bv een supermarkt je boodschappen pinnen rekenen ze weer niets voor...
Bij de Rabobank en ING is je bankpas voor landen buiten Europa geblokkeerd, dus voor Tsjechië niet. Maar of dat voor alle banken geld weet ik niet. Kan je vast op de site van je bank vinden.

Denk je ook aan een vignet? Verkrijgbaar vlak voor de grens, staat wel aangegeven. ca. 17,50 euro voor 1 maand.

Goede reis en fijne vakantie gewenst!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:08

Ik ben net in Praag geweest .. Kijk uit met wisselen bij wisselkantoren in Praag zelf, want ze besodemieteren je waar je bij staat. Verder kun je in Praag/Tsjechie ook gewoon pinnen mocht dat nodig zijn hoor :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 00:14

Wij hebben geen Vignet nodig hebben we uitgezocht, we volgen geen snelwegen. We gaan naar Rudnik, tussen Trutnov en Vrchabli.

Dankjulliewel voor jullie hulp :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 02:45

wij wisselden wat geld met de nederlandse eigenaren van de camping :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:46

Als je een bepaald bedrag inwisselt bij het GWK (weet even niet uit mijn hoofd hoeveel), hoef je er een kosten over te betalen :) Daar geld pinnen is leuk en aardig hoor, maar wat nou als er onderweg was mis gaat, je zonder geld zit en nergens een pinautomaat in de buurt hebt :)?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:51

Nachtlampje schreef:
Wij hebben geen Vignet nodig hebben we uitgezocht, we volgen geen snelwegen. We gaan naar Rudnik, tussen Trutnov en Vrchabli.

Toch zou ik daar wel over nadenken. Wij gaan bv als we gaan skieën ook niet over de snelweg maar kopen wel een vignet. Dit in het geval dat er nood aan de man is en je dan ineens niet snel bij een ziekenhuis of thuis kan komen omdat je de snelwegen moet vermijden.

Even langs het GWK rijden is ook een optie. Dan heb je iig wat contant bij je. Ik ben geen fan van met alleen een pas op pad. Wat als je wilt tanken en je pas wordt geweigerd, sta je daar met je goede gedrag.
Of je moet een creditcard hebben als back up, dat kan natuurlijk ook. Maar ff stoppen bij de GWK is het handigst en kost je het minste geld en tijd.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:53

MarliesV schreef:
Nachtlampje schreef:

Even langs het GWK rijden is ook een optie. Dan heb je iig wat contant bij je. Ik ben geen fan van met alleen een pas op pad. Wat als je wilt tanken en je pas wordt geweigerd, sta je daar met je goede gedrag.

Dat dus. Zo heb ik eens in Amerika gestaan met een pas die het opgegeven had := Godzijdank pin ik voor een aantal dagen en was ik niet alleen, maar daar word je niet echt vrolijk van :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:07

mayniac_val schreef:
maar wat nou als er onderweg was mis gaat, je zonder geld zit en nergens een pinautomaat in de buurt hebt :)?

Ik ga er vanuit dat ts gewoon een pinautomaat opzoekt en daar geld pint, dus niet voor elke wissewasje alles gaat pinnen ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:08

In the middle of nowhere zijn vrij weinig pinautomaten :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:11

Bij de eerste de beste geldautomaat die je ziet geld voor een paar dagen opnemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:16

mayniac_val schreef:

Daar komt ze toch niet opeens of wel :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:22

Sammie schreef:
mayniac_val schreef:

Nouja, als je ergens tussen Duitsland en de dichtstbijzijnde plaats en Tjsechië in de penarie komt := Zelfs in dorpen in Nederland willen zin pinautomaten weghalen en die dorpen zijn moderner dan de gehuchten die je in Oost Europa tegen komt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:28

Sammie schreef:
mayniac_val schreef:

Nou als ze zoals ze schrijft snelwegen gaat vermijden heb je inderdaad kans dat je voor de eerste pinautomaat al een heel eind hebt gereden over kleine weggetjes, door kleine dorpjes enz.

Hoe groot is de moeite om even 50 euro te wisselen bij de GWK, daar kom je langs als je de grens over piept. Ff stoppen, wisselen en doorrijden. Kost je nog geen 10 minuten en kan veel gezeur voorkomen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 09:40

Ik heb gekeken naar een GKW, maar ik ga vanaf Dresden naar Rudnik en dan kóm ik niet over een snelweg. Snelste weg is overgang in de buurt bij Zittau en dan naar Liberec, kan ik dan verwachten dat bij die overgang van polen (daar komen we dus een heel klein stukje doorheen) - tsjechie ook een GKW zit?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:41

Maar dat is dus ook het probleem: al die kleine dorpjes waar je langskomt (juist omdat je niet de snelweg neemt), zullen waarschijnlijk geen pinautomaat hebben.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:42

Hi,

Wij zijn ook net sinds zaterdag terug van 2 weken Tsjechie. Ontzettend mooi land! We zijn gewoon zonder Kronen vertrokken, geen enkel probleem. De meeste tankstations accepteren gewoon euro's (tegen een ietwat twijfelachtige wisselkoers, dat dan weer wel, maar niet overdreven ongunstig) Ook in de binnenlanden zijn er voldoende pinautomaten her en der om het mee te redden. Juist in de iets grotere dorpen kun je beter pinnen als in de steden, meestal zitten daar alleen de gerenomeerde banken en geen wazige wisselkantoren, dus minder kans op oplichting. De wisselkoers is meestal zo 23/24 Kronen voor een euro.

Veel plezier!

Edit: Tsjechie is echt geen achtergebleven gebied hoor. Bij de grens kun je iig wisselen en ook in de dorpen kun je aan geld komen.
Laatst bijgewerkt door ChantalD op 13-08-13 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:43

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:49

ChantalD schreef:
Edit: Tsjechie is echt geen achtergebleven gebied hoor. Bij de grens kun je iig wisselen en ook in de dorpen kun je aan geld komen.

Ik heb jaren in Oost Europa gewoond en weet heel goed hoe mini dorpjes (die TS ongetwijfeld tegen gaat komen als ze de snelweg niet aan doet) er uit zien :) Daar heb je al mazzel als er een supermarktje zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:58

Maar dat is in Nederland en België ook nog her en der :')

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:00

Wij zijn net 3 dagen terug vanuit die minidorpjes, ook daar is het een en andere veranderd de laatste jaren. Nee, je hebt niet in ieder gehucht een bank met pin, maar wel op max. 15-20 minuten rijden.

En inderdaad, dat is niet veel anders als hier in diep-Friesland of Ardennen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:06

Sammie schreef:
Maar dat is in Nederland en België ook nog her en der :')

Dat is ook mijn punt :) Daar kun je maar beter contant geld bij je hebben :)