Kamperen in de bergen! Wat tips gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Kamperen in de bergen! Wat tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 12:16

:wave:

Begin volgende maand ga ik een week de Alpen in voor het goede doel. *\o/*

Echter besefte ik gister dat kamperen in de Alpen wel heel wat anders is dan Kamperen in NL en ik misschien nog wat dingen moet aanschaffen.

Ik dacht, er zijn vast wel bokkers met ervaring :D

Ik heb een klein pop-up tentje. Ik heb hem getest op Terschelling, en hij is waterdicht en stormvast(was windkracht 9 bij aankomst). Maar niet erg warm :brr:
Mijn 20 jaar oude slaapzak heeft mij dus ook niet warm gehouden en heb er nog een goedkope van de blokker bij gekocht.
Zullen deze 2 mij warm houden? Of is het verstandig een nieuwe te kopen?
En wat zijn goede slaapzakken voor een redelijke prijs?
Ik wil het liefst wel 1 met capuchon, maar liever geen mummy slaapzak. Heb het al benauwd genoeg in mijn huidige slaapzak.

En word het 's nachts ook vochtig in de bergen?
Het viel mij namelijk op dat mijn spullen in de pop-up tent vochtiger worden dan in een "gewone" tent. Dit heb ik opgelost door plastiek over mijn spullen te leggen.

En misschien zo verstandig om een matje onder mijn luchtbed te leggen? Waar kan ik die een beetje goedkoop krijgen?
Hebben ze die bij de action? Zijn die goed? Heb helaas geen action in de buurt, dus even langs gaan om te kijken is er helaas niet bij.

En wordt het 's avonds erg koud in de bergen? Is een winterjas meenemen verstandig? Of zal een warm vest mij wel warm houden?

En wat is nog meer belangrijk om niet te vergeten als je gaat kamperen in de Alpen?

Ik ben vanmiddag weg, dus reageer vanavond weer.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:10

Ga je gewoon kamperen (als in: toekomen, alles opzetten, en daar gewoon blijven), of ga je ook rondtrekken van de ene plaats naar de andere (want dan wordt gewicht van alles heel belangrijk)?

Kitty1985

Re: Kamperen in de bergen! Wat tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:48

We gaan van camping naar camping. Maar niet te voet gelukkig :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:52

Het wordt in de bergen 's nachts vaak best koud, maar het is meestal niet heel erg vochtig. Met een goed vest blijf je dus meestal wel warm (en kruip anders lekker in je slaapzak! Het is slim om in bed te kruipen voor je door en door koud bent, warm desnoods op door een stukje te gaan wandelen en dan je bed in te kruipen.)

Wel heb je als het koud is in je tent last van condens, want dat is niet het vocht uit de lucht maar het vocht dat jij uitademt. Bij ademende tenten is dat iets minder met luchtigere binnentent en dichtere buitentent is dat wat minder, maar dan heb je echt een ander soort tent nodig.

Een goede slaapzak is dus wel handig, of je het met 2 simpele redt weet ik niet, hangt een beetje af hoe goed ze zijn. Dat is moeilijk te zeggen vanaf hier. Er zijn overigens goede, niet te dure slaapzakken, bv bij de perrysport. Gewoon vragen, ze leggen het wel uit.

Een matje onder je luchtbed (of erop, dan trekt de warmte niet in de lucht van het luchtbed) kan ook goed helpen. Die heb je voor een paar stuivers bij de xenos (of ook bij de perrysport), licht, weegt niks. Als je die matjes hebt met zilverfolie, en qua kwaliteit kun je daar niks fout mee doen, ook een matje van 2 euro is goed genoeg :j

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:21

Veel condens was iets wat mij inderdaad ook al opviel.

Mijn oude slaapzak is echt een simpel katoenen ding, maar wel met capuchon.

En vind een slaapzak met capuchon wel belangrijk. Je verliest tenslotte de meeste warmte via je hoofd en voeten.

Maar het aanbod dekenmodel met capuchon is aanzienlijk minder dan mummy slaapzakken.
Vooral het weinige voetenruimte staat mij wat tegen van de mummyslaapzakken.

Wat vinden jullie fijnere slaapzakken? Dekenmodel of mummy?

Xenos is goede tip! Die was ik vergeten, die heeft natuurlijk ook een redelijk assortiment kampeerspullen. Hoop alleen niet dat ze het al opgeruimd hebben.

Morgenvroeg maar even een tripje Groningen

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:33

Op welke hoogte ga je ongeveer zitten (of waar juist ergens)? Half september op een hoogte van pakweg 2000 meter kan het snachts echt flink afkoelen, en dat wil je écht warm slaapmateriaal.

Persoonlijk zou ik voor de koude absoluut kiezen voor een mummy. Voor een zomertripje waarbij je 'snachts niet onder de 15° komt, is een ruimere slaapzak wel makkelijker, maar voor de koude is een mummy stukken beter. Tip: bij decathlon koop je voor iets van een 60€ al een mummyslaapzak (met kap) met een comforttemp. van 5°. Reken erop dat een slaapzak van bij blokker eerder een comforttemp. van 15° zal hebben.
Een matje voor onder een luchtmatras ook zéker meenemen. Kan je (zoals gezegd) al voor 5€ kopen. Hoeft ook niet super groot te zijn (grootte van je romp is voldoende).

Naar jassen toe, hangt het heel veel van kwaliteit af. Als je een shirtje met lange mouwen van merinowol draagt, met daarboven een goeie fleece en daar boven een softshell of winddichte jas, dan heb je geen winterjas nodig. Als je een gewoon truitje aandoet met een winterjas van de H&M, kan het perfect zijn dat je't heel koud krijgt. Voorzie zeker iets van muts/buff/fleece oorband. Je hoofd warm houden scheelt heel erg veel.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 15:51

Pfff de hoogtes, ik heb echt geen flauw idee.. :o

1e nacht Bourg d’Oisans
2e nacht LATHUILE
3e nacht Saint Laurent en Grandvaux
4e nacht Seppois en Bas
5e nacht XONRUPT-LONGEMER
6e nacht Syndicat de Mixte
7e nacht Grand Halleux Belgie

Heb net de sites van de campings bekeken :~ gaat gaaf worden.

Dus een mummyslaapzak is een must?!

Ik kwam deze tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ZAZsUwraTs

Tot -5.
Zal dit wat zijn?

Softshell jas heb ik niet helaas.
Heb wel een winddicht vest.
Heb wel een merinoshirt met korte mouw, en een dun maar goed thermopakje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:58

Goede slaapzak (mummy) is wel een must hoor. Bij voorkeur met een comfort temperatuur tot -5 is wel aan te raden. Het kan flink afkoelen in de bergen 's nachts. Wij hadden hoog zomer overdag op 2000 mtr zelfs sneeuw onderweg en een temperatuur van 0 graden. (kan helaas hier niet op Marktplaats)

Mummy heeft het voordeel dat je warmteverlies een stuk wordt beperkt t.o.v. een enveloppeslaapzak. De ruimte went erg snel is mijn ervaring. Bij koude voeten even een shirt of zo onderin stoppen zodat je wat minder ruimte over hebt onderaan.

Goede jas is wel van belang is mijn mening. In ieder geval wind en vooral water! dicht. Die kan je altijd nog over je vest schieten voor extra isolatie. Liever meer dunne laagjes mee dan 1 dikke jas.

Verder natuurlijk de standaard kampeeruitrusting: brander/gas/zaklampje of hoofdlampje/extra batterijen/ehbo spullen/blaren pleisters als je gaat lopen. Regenkleding.

Mocht je vaker willen kamperen dan zou ik je een matje aanraden (self inflatable) ipv een luchtbed. Bij een luchtbed heb je veel meer warmteverlies doordat de lucht koud wordt in je bed en dus wordt je zelf ook sneller koud. Een isolatiematje helpt er wel bij maar nooit zo goed als een slaapmatje die ik bedoel.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:09

Bedankt voor de tips!

Ik trek sowieso huissokken aan tijdens het slapen.

Kenmerken van de slaapzak:

- Dutch Mountains Mummy Slaapzak
- Formaat 220X80x50 cm- Formaat opgerold 38x20 cm
- Gewicht 1.5 kg
- Binnenkant 65%polyester en 35% katoen
- Buitenkant van 190T polyester
- Met heerlijke thermokraag en tochtstrip
- Isolatiewaarde -5C
- Met documentenvakje (houd ze veilig tijdens het slapen!)
- Inclusief draaghoes.

Kookgerei dergelijke hoef ik niet mee. We hebben een heel kookteam. Tevens ook een groot EHBO team en een aantal artsen.
Heb wel altijd een klein ehbotasje bij mij(je bent hulpverlener of je bent het niet :') )

Hmmm wat je zegt over een luchtbed klinkt logisch...Heb een dik luchtbed dat heerlijk slaapt....zijn dun matje lijkt mij echt beroerd slapen.

Wil thuis wel even gaan oefenen met slapen in de mummyslaapzak.....stel dat ik in paniek raak, dan ben ik mooi de pineut. maar het zal wel meevallen hoop ik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:13

een goed lakenzak voor in je slaapzak werkt ook prima. Evt een (fleece)muts op zou een alternatief voor een capuchon zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:14

Slaapzak klinkt qua specificaties prima! En het went echt hoor. Ik ben ook niet van dat soort dingen, wil ruimte en beweging maar toch slaap ik in een mummy in de tent.

Haha, zo'n matje went heel snel hoor. Ik had ook altijd zo'n heerlijk dik en groot luchtbed maar sinds ik een matje heb en het verschil in warmte heb gemerkt wil ik niet meer wat anders.

Ach en anders een luchtbed met isolatiematje en je slaapzak (tot -5) dat gaat echt wel lukken. Gooi anders een fleece dekentje extra in de auto zodat je die onder je slaapzak op je luchtbed kan gooien mocht het echt te koud worden. Kan me voorstellen dat alles nieuw aanschaffen zo voor een vakantie niet een reele optie is.

Edit: zo te zien zit je niet boven de 1500mtr hoogte dus dan is het wel te doen. Dan zit je niet aan de vorstgrens, ook niet in de nacht.
Wel is in september de kans op regen daar vrij groot. Dus ff wat vuilniszakken voor de zekerheid mee voor je spullen is geen overbodige luxe.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 12-08-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:17

Tot -5 vind ik erg krap, want dat is echt het max. Zou liever voor een goede donzen slaapzak kiezen ook ivm gewicht :)
Luchtbed is niet verstandig, trekt de koud vreselijk door. Een goede zelfopblazende mat is verstandiger en dan nog het liefst met zo'n isolatie matje eronder. Ligt echt fijn hoor! :)

Je hebt ook bij de xenos (destijds) een fleece lakenzak; perfect! Kun je desnoods op liggen om wat meer tussen jou en de grond te hebben of in je slaapzak doen. Weegt ook niet veel.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:21

Volgens mij zijn de meeste tips wel genoemd. Heb je wel van die spijkerharingen, speciaal voor rotsbodems? De standaard aluminiumharingen die bij tentjes worden geleverd sla je namelijk binnen no-time krom op een rotsbodem ;-)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:22

vuurneon schreef:
Tot -5 vind ik erg krap, want dat is echt het max. Zou liever voor een goede donzen slaapzak kiezen ook ivm gewicht :)
Luchtbed is niet verstandig, trekt de koud vreselijk door. Een goede zelfopblazende mat is verstandiger en dan nog het liefst met zo'n isolatie matje eronder. Ligt echt fijn hoor! :)

Je hebt ook bij de xenos (destijds) een fleece lakenzak; perfect! Kun je desnoods op liggen om wat meer tussen jou en de grond te hebben of in je slaapzak doen. Weegt ook niet veel.

Dons is inderdaad ideaal maar duur! en dan echt duur als je een goede slaapzak wilt.
Voor een 'standaard' kampeervakantie in de bergen op een camping onder de 1500 mtr is een zak tot -5 wel afdoende is mijn ervaring.

Daarboven of met wild kamperen (of buiten slapen) hoger in de bergen is een donzen zak inderdaad een must.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:49

lakenzak is echt een goede tip, dat scheelt een hoop qua kou.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:53

Finesse schreef:
Volgens mij zijn de meeste tips wel genoemd. Heb je wel van die spijkerharingen, speciaal voor rotsbodems? De standaard aluminiumharingen die bij tentjes worden geleverd sla je namelijk binnen no-time krom op een rotsbodem ;-)

Inderdaad! En een goede hamer ipv een rubbere hamer?
Spijkerharingen zijn echt een must!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 18:56

Nee die haringen heb ik niet, heb gewone haringen.

Heb volgende week nog een infodag, en zal dan vragen of ik ze echt nodig heb.

Mijn rekening vindt het namelijk allemaal niet zo leuk meer.

Heb een hoop voor het goede doel over, maar moet wel leuk blijven natuurlijk

Moet namelijk ook nog nieuwe schoenen....en dat heeft toch ook wel prioriteit aangezien mijn huidige schoenen het niet meer gaan redden helaas.
En voel er niks voor dat mijn schoenen het begeven midden op de Alpen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:02

Je kunt het isolatiematje ook op je luchtbed leggen, dan trekt de kou er minder door. Zelf ben ik bovendien groot fan van thermo-ondergoed maar dat is nu denk ik niet zo goedkoop te krijgen. (In de winter ligt het voor een euro of 5 bij Hema en dergelijke, maar als je nu de 'echte' moet kopen zit je daar vermoedelijk boven. Als je het al hebt: meenemen!)

(En de truc met een mummy-slaapzak is dat je niet in je slaapzak moet rollen terwijl je de slaapzak op z'n plek probeert te houden, maar met slaapzak en al.)

Bovendien: bekijk gewoon wat je nog wel kunt doen en betalen. Bepaalde dingen niet meenemen maakt je kampeervakantie wat spartaanser, minder luxe en comfortabel. En hoe goedkoper / geimproviseerder, hoe meer gewicht je mee moet slepen.

Maar er zijn meestal zat creatieve oplossingen te bedenken. Slaan met een rubberen hamer is beslist fijner, maar als het moet kan het ook met een steen, je bergschoenen en niet te vergeten de hamer van de buren :)

En in uiterste geval kun je ook een colafles nemen, die bij het wc-gebouwtje met warm water vullen en als kruik gebruiken. Kortom: laat je niet gek maken door de ontelbaar veel leuke, luxe en goede producten die er zijn, maar die ook veel geld kosten.

Edit: goede schoenen! Daar zou ik inderdaad niet op bezuinigen want daar heb ik toch wel elke seconde plezier van gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:24

Absoluut niet bezuinigen op goede schoenen, daar heb je echt jaren plezier van! Ik ben begonnen met schoenen van mindere kwaliteit voor 40 euro, nou ik heb het geweten := nieuwe schoenen van Lowa gekocht en daar doe ik al jaren mee. Heel wat kilometers op gelopen, in weer en wind en nooit last van mijn voeten gehad :)

Mbt inpakken ed; slaapzak niet netjes in de opbergzak rollen maar proppen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:48

M_EL_ISSA schreef:
Inderdaad! En een goede hamer ipv een rubbere hamer?
Spijkerharingen zijn echt een must!

Daar doet een (zware wandel-)schoen ook het nodige voor :j.

Citaat:
Mbt inpakken ed; slaapzak niet netjes in de opbergzak rollen maar proppen.

Waarom? Als het er maar inzit... hoe maakt daarin helemaal niets uit.

Citaat:
Mijn rekening vindt het namelijk allemaal niet zo leuk meer.

Bedenk dat veel van de basic spullen die je koopt, wel jarenlang meegaan :). Goeie wandelschoenen, een goeie water- en winddichte jas,.... dat zijn dingen waar je de komende 5jaar nog minstens mee verder kan :j

Nog een tip om warm te krijgen in je slaapzak: zorg dat je hartslag omhoog gaat. Voor je je slaapzak inkruipt, rondjes rond je tent spurten, 50 jumping jacks,... als het je hartslag maar omhoog krijgt en je bloed doet pompen. Werkt perfect! Een warme fles water is ook een goeie!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:50

Proppen is beter voor de slaapzak namelijk :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:09

Waarom is proppen beter dan?

Goede water en winddichte jassen heb ik. Maar zijn wel winterjassen.

Ga altijd warm mijn bed in, eenmaal koud blijft koud

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:10

Voor de ritsen, die houden er niet zo van om opgerold te worden. Komt meer druk op dan met proppen; rits open en dan vanaf het voeteneind beginnen met proppen :) Ook de vulling blijft beter met proppen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 12:20

Oke dat wist ik niet.

Mijn oude trouwe slaapzak wordt altijd vakkundig in de tas gepropt, die heeft geen tas.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:28

Het wordt in de bergen wel wat kouder, maar ik zit hier bijvoorbeeld op 1000 meter hoogte en slaap 's nachts in de zomer gewoon met alle ramen en balkondeur open.

Tegen koude voeten raad ik aan wijd zitten huissokken mee te nemen. Doordat ze wijd zijn komt er een isolerend laagje lucht tussen sok en voet.
Zorg ook dat je qua kleding gaat voor laagjes. Hier puf je overdag in 30 graden, maar zodra rond 4 uur de zon achter de berg gaat koelt het vlot af.