Tijdelijk werk in buitenland (Workaway?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Tijdelijk werk in buitenland (Workaway?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 14:18

Hallo allemaal,

Momenteel zit ik in een rotperiode van mijn leven, en ik heb dan ook besloten dat het tijd is om het roer om te slaan!
Al tijden spookt het in mijn hoofd om (tijdelijk) naar het buitenland te gaan om te werken.
Via google kwam ik terecht op de website workaway.info, een soort website waar organisaties en particulieren op staan die in ruil voor een paar uur werk per dag, je onderdak en soms ook eten aanbieden. Dit lijkt mij natuurlijk fantastisch, maar ik kan niet zo heel veel ervaringen van andere mensen vinden.

Daarom ben ik dan ook benieuwd; zijn er bokkers die ervaring hebben met workaway? Hoe gaat het te werk?
Of iemand die iets anders soortgelijks weet?

Ik heb niet echt een beeld voor ogen wat ik precies wil gaan doen, maar het hoeft niet per definitie paard gerelateerd te zijn.
Het is belangrijker voor mij om even weg te zijn van mijn thuissituatie, en in een ander land mijzelf te ontwikkelen (een andere taal, cultuur), en ondertussen gewoon te kunnen werken.

Alvast bedankt voor jullie hulp :D
(P.S. Via PB mag natuurlijk ook!)

Love_Rosie

Re: Tijdelijk werk in buitenland (Workaway?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:29

ik zet even een stipje, zit ook net te kijken :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:31

Ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen. Ik heb me inmiddels maar gewoon aangemeld en 2 'hosts' benaderd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:38

Ik heb gewerkt bij 2 adresjes via workaway. 1e was op een toeristen ranch, ik denk dat we minimaal 10 uur per dag werkten en we hebben 1 vrije middag gehad in 2 weken. Het was overdag 45c en snachts ijskoud en we sliepen in een tent. Het was echt nonstop toeristen begeleiden van 8u sochtends tot 8 uur savonds. We hadden niet eens tijd om de lunchen.

2e adres was het bijhouden van het huishouden, huisdieren verzorgen, in de tuin werken, dat soort dingen. Hier was ik aan het werk van 7u sochtends tot een uur of 5 savonds. Beter als het 1e adres, maar je werd echt nog steeds als slaaf behandeld. Vooral omdat je ook gewoon geen kant op kan, dus je kan alleen maar ja en amen zeggen en alles doen.

Hoop dat jij meer geluk hebt :+

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:42

O jee dat klinkt niet erg positief!
Ik lees op workaway zelf bij de recensies vooral positieve verhalen (en soms een verdwaalde negatieve), maar dat zegt natuurlijk niks! 10 uur werken en 1 vrije middag klinkt nogal als uitbuiting. :=

Ik heb overigens wel alleen adresjes in Europa benaderd (1 in noord Duitsland en 1 op het platteland in Engeland)
Kwestie van geluk hebben? Hoop ik dan maar..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:56

Ja ik zie eigenlijk ook alleen maar positieve verhalen, misschien had ik net pech of zo.

Zo werkte ik vaak alleen met mijn vriend, en dan moesten we een groep van 12 man begeleiden incl kleine kinderen, niemand die kon rijden. Echt impossible om dan iedereen individuele aandacht te geven, en die mensen betaalde minimaal $80 per persoon..
Denk ook aan paarden met open wonden, hele dag in de felle zon staan zonder water, etc. Gewoon dingen waar ik totaal niet achter sta maar wel aan mee moest werken want ik kon geen kant op. Zat in the middle of nowhere.

Wel 1 keer gehad dat een klant terug kwam rennen om ons beide elk $10 fooi te geven omdat we zo hard werkten en ze een awesome time hadden. Dat voelde echt ontzettend goed :))

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 12:09

Dat klinkt als een onmogelijke taak! Dat ze dat 'wildvreemden' zomaar laten doen! Ik zou die verantwoordelijkheid persoonlijk niet op me willen nemen, er zal maar wat gebeuren met zo'n kind :=

Ja, ik hoop op iets meer geluk haha

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:19

Ik ga werken voor minimaal 3 maanden in Zuid Europa met paarden, kijk is op yard and groom daar staan vaak leuke adresjes op :j
Zou ook proberen een normaal betaalde baan te vinden ipv via websites dat het meer voor kost en inwoning is.
als het niet persee paard gerelateerd moet zijn, is animatie werk in hotel ook en optie als je daar voor open staat?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:44

Ik ga meteen eens even kijken, dankjewel.
Echt een betaalde baan in het buitenland zie ik niet zo zitten, aangezien ik niet voor lange tijd weg wil en kan ivm mijn huidige baan. (max. 6 weken).
Nee het hoeft niet persé paard gerelateerd te zijn, sterker nog; ik zoek momenteel meer in de horeca sector om wat ervaring op te doen voor mijn huidige baan. Animatie werk ligt daar net iets te ver vandaan, maar dankjewel voor je inbreng!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:51

Oke misschien is zoeken naar bed and breakfast van bv nederlanders in zuid frankrijk, spanje en portugal etc. die zijn ook altijd op zoek naar hulp?
Werkt nu ook meisje op bokt zag ik in Portugal helpen op het bedrijf.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:58

Ja precies daar was ik ook al een beetje naar aan het opzoek (alhoewel ik het ook fantastisch zou vinden om gewoon in een andere cultuur te vallen, vandaar dat ik bijvoorbeeld een Engelse B&B heb benaderd). Maar ik ga zeker even verder kijken naar mijn andere opties :)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:19

Ja precies, maar ik denk dat je bij nederlandse famillie in bv Spanje ook al snel in hele andere cultuur valt hoor, buiten hun om is het toch allemaal spaans.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:49

Dat wel, maar er blijft altijd een verschil tussen bijv. een échte spanjaard of een geëmigreerde spanjaard. Maar ik ga zeker zoeken, dankjewel :)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:57

Ja tuurlijk maar bedoel meer buiten het bedrijf om snuif je toch cultuur op haha :p

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:14

Hoi,

Momenteel zit ik in Portugal bij een Nederlands gezin. Zij organiseren hier buitenritten, pottenbak cursussen en zalm en pizza avonden. Ik help hier met de paarden (voeren, stallen doen, rijden, klaarmaken voor gasten, mee op buitenritten), pas op de kinderen en help met de voorbereidingen van de eetavonden. Dit tegen kost en inwoning. Ik krijg er dus geen geld voor maar wel een hele mooie ervaring! Het zijn inderdaad dan wel Nederlandse mensen maar je krijgt toch wel wat mee van de cultuur hier hoor! Bijvoorbeeld als je met het paard door de dorpjes rijdt, mensen ontmoet en het weer natuurlijk..

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:17

Niet via workaway, maar via bokt aan een adresje gekomen. Op de boktmarkt komt ook wel eens wat voorbij. Zo heb ik vorig jaar op een rancho in Spanje een maand meegeholpen, tegen kost en inwoning. Een langere periode had ook mogelijk geweest, maar was voor mij niet haalbaar i.v.m. school. Voor mij was het echt de tijd van mijn leven en zou het zo weer doen! :D Ik zat bij een Nederlands gezin, ontzettend aardige en leuke mensen die me ook van de omgeving mee hebben laten genieten. Niks was te gek voor ze. Het werk bestond uit de verzorging van de dieren (uitmesten, voeren etc.) en ik mocht ook rijden wanneer ik wilde.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 21:48

Wat leuk om de ervaringen van anderen te horen! Portugal klinkt heerlijk :D
Ik zal de boktmarkt ook even in de gaten houden, dankjulliewel!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:23

Hier nog een adresje in Portugal, we betalen geen salaris en vragen een kleine bijdrage in de huishoudpot.
Normaal, niks overdreven want we hoeven er niet aan te verdienen. Het moet voor beide partijen leuk blijven toch?

We hebben zelf 2 paarden, het 'werk' bestaat uit het handmatig uittrekken van (meestal) kleine struikjes, cistus heten ze.
Dit is echter geen werk om de zomerperiode te doen, de aarde moet zacht zijn door tegenval. Dus pak 'm beet... richting oktober. Hele dagen werken komt eigenlijk niet voor, maar een paar uur per dag is wel normaal.
Paardrijden is mogelijk, en verder nemen we meestal iedereen mee als we b.v. naar de markt gaan, of boodschappen gaan doen, of andere leuke dingen!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:42

Dat klinkt erg leuk. Hebben jullie dan meerdere mensen tegelijk 'meelopen'?

Ik heb inmiddels via workaway een uitnodiging gekregen (nadat ik iemand had benaderd) om in november/december een maandje te komen meedraaien in een hotel/restaurant in Duitsland, waar ik waarschijnlijk op in ga. 5 dagen per week 5 uur werken op een dag, en in ruil daarvoor gratis kost en inwoning :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:03

Fairytales schreef:
Dat klinkt erg leuk. Hebben jullie dan meerdere mensen tegelijk 'meelopen'?

Ik heb inmiddels via workaway een uitnodiging gekregen (nadat ik iemand had benaderd) om in november/december een maandje te komen meedraaien in een hotel/restaurant in Duitsland, waar ik waarschijnlijk op in ga. 5 dagen per week 5 uur werken op een dag, en in ruil daarvoor gratis kost en inwoning :)

Nee, meestal is hier dan maar 1 die helpt. Als je b.v. een vriendin mee zou willen nemen, en het niet erg vind om in 1 bed te slapen (appartement) is dat mogelijk hoor, lijkt mij geen probleem. Samen werken is ook veel gezelliger!

Als Duitsland je wat lijkt moet je dat zeker doen!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:55

Hee! Ik heb vorige maand met paarden in Duitsland gewerkt via Workaway. Het is me zo enorm bevallen! Het principe Workaway vind ik echt enorm leuk. Ik ben zelf 17, heb géén geld maar Workaway maakte een superervaring als deze voor mij mogelijk. Dit jaar was het Duitsland, volgend jaar wil ik Workaway gaan gebruiken voor landen die verder van mijn huisje liggen. Tip is om een volledig profiel aan te maken met véél informatie, in mijn geval stromen de mailtjes van 'hosts' echt binnen vanuit alle hoeken van de wereld. Let wel heel goed op met wie je contact legt - het blijft internet. Ik vertrouwde de mensen uit Duitsland, maar ik zou niet snel ja zeggen tegen veel hosts, hoe gaaf het werk ook klinkt.

Ik heb trouwens niet zo veel per dag hoeven werken, 's middags had ik vaak gewoon vrij en in het weekend kon ik ook de stad in als ik wilde. Ik kreeg er een bed en eten voor, alles wat ik nodig had. Workaway is zeker een aanrader, maar let dus wel goed op met wie je communiceert!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:36

Dankjewel voor je reactie Caaroo! Fijn dat het bij jou zo bevallen is in Duitsland via Workaway. Ook ik vond het principe erg leuk en uitdagend. Ik heb momenteel al een profiel, sterker nog; ik vertrek (als het goed gaat i.v.m mijn huidige omstandigheden) 15 november t/m 14 december naar Duitsland om daar in een hotel/restaurant te gaan werken. :)

En inderdaad, ik kom ook veel hosts tegen dat ik denk van; dat ziet er niet erg betrouwbaar uit. Zoals een alleenstaande man die iemand zoekt voor in het huishouden, daar kreeg ik al snel wat hele andere beelden bij. :')

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:59

Oh wat super! Ik hoop voor je dat het door kan gaan :)
Ja precies.. die ben ik ook al een paar keer tegengekomen. Dat is wat je krijgt als een website zo toegankelijk is natuurlijk.. Nou ja, ik ben enorm blij dat ik de positieve kant meegemaakt heb!