De paarden staan allemaal snel in de containers dus rond half twee waren we alweer klaar. Gelukkig zijn we inmiddels experts in het wachten op vliegvelden en hebben we ons prima vermaakt tot we gingen boarden.
Onderweg hebben we weinig te doen en slapen uitstekend tijdens deze nachtvlucht.
Aan boord hebben we vast kennisgemaakt met een Koreaanse gewoonte namelijk gymmen. Ze stonden regelmatig in de gangpaden allerlei oefeningen te doen maar verder was het een lekker rustige vlucht.
We waren mooi op schema geland en Incheon airport is al 6 jaar op rij gekozen tot de beste luchthaven ter wereld mede omdat ze erg efficiënt zijn. Dat klopte ook wel want we stonden super snel buiten en daar hadden we ook al snel de bus naar ons hostel gevonden wat ruim een uur rijden was. Al met al zaten we twee uur nadat we geland waren op onze kamer.
De eerste dag zijn we naar één van de paleizen geweest erg indrukwekkend vooral de mooie ruime tuin eromheen. Daarna hebben we blarenpleisters gescoord wat een uitdaging leek maar dankzij de behulpzame mensen daar zo geregeld was daarna hebben we een beetje door de stad gestruind en zijn naar het grote warenhuis Lotte gegaan. Daar heb je beneden een geweldige foodcourt zitten met super veel keuzes. Wij zijn voor de sushi van de lopende band gegaan. Geen idee of het mazzel was of dat het kwam omdat we zo dicht bij Japan zaten maar de sushi was super lekker. Na onze stapel bordjes afgerekend te hebben zijn we terug gelopen naar ons hostel want zo'n nachtje vliegtuig breekt je toch wel een beetje op.
Nadat we het zweet eraf gedoucht hebben en zowaar engelstalig nieuws weten te vinden op onze tv gaan we slapen.

Paleismuur

De volgende ochtend werden we al vroeg opgehaald voor onze tour naar de DMZ. Helaas was degene waarbij je Panmunjom bezoekt vol maar het voordeel van deze is dat hij niet de hele dag duurt.
Om 7.25 staan we bij de lift waar al iets nerveus een mannetje heen en weer hobbelt. Ze zijn hier in ieder geval wel punctueel!
Helaas blijken de mensen bij de volgende stop een stuk minder punctueel en staan we er bijna 20 minuten te wachten tot ze eindelijk eens klaar zijn voor vertrek.
Dan komen we bij een grote bus en hiermee rijden we richting de grens. Onderweg rijden we een heel stuk langs de kust die afgezet is met een enorm hek en om de paar honderd meter een bewaakte post. Je wandelt hier in ieder geval niet zomaar naar binnen.
We beginnen de dag bij de Freedom Bridge. Hier zijn na de oorlog krijgsgevangenen uitgewisseld. Een locatie met een hoop geschiedenis maar het indrukwekkende gevoel gaat er wel een beetje vanaf door de enorme hoeveelheid mensen die hier rondloopt. Letterlijk busladingen vol.

De tweede stop is een tunnel die vanaf Noord-Korea is gegraven. Hier mogen geen foto's gemaakt worden. We krijgen een prachtige gele helm die heel nuttig blijkt te zijn. Eerst gaan we langs een heel steil ondergronds pad naar beneden. Daarna mogen we gebukt proberen de rotsen te ontwijken om aan het einde eigenlijk niets te zien. En dan komt het leukste, we mogen die helling weer omhoog. Ik heb toch best een goede conditie maar bovenaan heb ik even weinig lucht. Maar na veel vloeken zijn we wel vrij vlot boven om daar aan alle kanten in zweet uit te breken want het is behoorlijk warm buiten en vooral heel erg vochtig.
Na een korte film en klein museum stappen we weer de heerlijk koele bus in om verder te gaan. Na een tijdje in de file te hebben gestaan en langs allerlei bunkers te zijn gereden met mannen die klaar liggen om te schieten komen we bij het Dora observatory waar je van achter een verrekijker naar Noord-Korea kunt kijken. Het voelt echt een beetje al aapjes kijken. Maar het is ook wel weer bijzonder. Helaas mag je hier aan de rand geen foto's maken wat wel hilarische beelden oplevert van mensen die hun camera zo hoog mogelijk houden om toch een foto te maken vanachter de legale lijn Uiteraard doen we hier braaf aan mee.

De laatste twee stops zijn niet zo bijzonder. Ik begrijp best dat het meest noordelijk gelegen treinstation voor hun heel bijzonder is maar voor ons was het toch vooral een treinstation en daarna moeten we nog verplicht bij een ginsen centrum naar binnen waar ik ontdek dat dat spul echt ondrinkbaar is. Dat kan gewoon niet gezond zijn!
Voor de lunch gaan we nogmaals naar Lotte. Hier hadden we gisteren hele lekker noodles en gebakken rijst gezien die we toch wel graag wilden proberen. Het duurde even voor we begrepen hoe het werkte maar dan hebben we al snel een lekker bordje eten inclusief een fijn soepje en je kunt eigenlijk overal gratis water drinken.
De middag besteden we weer met wat rondwandelen en het bekijken van een tempel. Het is wel ontzettend warm en daardoor merk je toch dat je minder fit bent en vaker even wil zitten.

De meeste gevels waren voor ons nogal onleesbaar
Stadspoort

We besluiten daarom om terug te gaan naar het hostel en daar lekker even af te koelen en bij te komen. Daarna lopen we nog geen vijf minuten naar een bbq restaurant. Bij de deur gaan onze schoenen uit en dan lopen we mee naar onze tafel. Hier wordt een grill aangestoken en krijgen we veel verschillende schaaltjes op tafel.
We bestellen twee keer biefstuk en nog gemarineerde riblap. Gelukkig helpt het personeel ons wat en had ik vooraf een programma gezien hoe het een beetje werkt dus eten van de grill op een blaadje sla (of een ander blad waarvan ik nog steeds niet weet wat het was) en dan wat lekkere dingen erover, gefermenteerde rode bonen pasta, oprollen en opeten maar. We vloeken wel af en toe om de hele nare gladde, ronde metalen stokjes maar het eten is geweldig. Niet super goedkoop overigens maar de prijs/kwaliteit verhouding is wel top.
Dag drie begint een stuk minder snel. We ontbijten even bij Dunkin Donuts en gaan daarna met de metro op pad. Het is heel even zoeken hoe de automaat werkt maar als we onze kaartjes hebben biedt een man nog heel vriendelijk zijn hulp aan en legt ons uit dat we de kaartjes weer in een automaat kunnen stoppen en dan weer geld terugkrijgen.
Eerste stop is de enorme vismarkt. Leuk om te zien maar we zijn er ook eigenlijk wel snel klaar. Dit is ook de enige plek waar ik het gevoel had dat we wel heel erg opvielen en we werden ook wel erg veel aangesproken. Het was wel leuk om even overheen te lopen en ik ben nu nog onder de indruk van de enorm grote gamba's die er lagen en schelpen die op mosselen leken maar dan 100x groter.

De volgende stop is een enorm elektronica warenhuis. Hier is het in ieder geval lekker koel want het is vreselijk smerig weer. Bloedheet en vooral heel vochtig. Het warenhuis valt een beetje tegen, wel groot maar voor mijn gevoel veel oude spullen en erg rommelig. We verbazen ons vooral over de verdieping waarop je kunt trouwen. Ik heb toch een ander beeld van een romantische locatie.
Ik kijk op mijn Tripadvisor app wat er hier in de buurt zit. Op iets meer dan een kilometer ligt het oorlogsmuseum en we besluiten daarheen te lopen.
Het is nog altijd extreem benauwd en we zijn dan ook heel erg dankbaar als we binnen zijn en de airco staat lekker aan. Het museum is heel groot dus we beperken ons tot 1 verdieping maar het geeft wel een idee over wat er zich hier allemaal afgespeeld heeft en we krijgen de kans om toch even kort een 4D film te zien.
Buiten hebben ze een enorme hoeveelheid aan tanks, vliegtuigen en afweergeschut staan waar we nog even doorheen lopen voor we weer richting de metro gaan.

[url=http://imageshack.us/a/img209/240/m4ri.jpg]Enorme hoeveelheid tanks e.d.[url]
De rest van de dag besteden we aan véél lopen. We bekijken het grootste en belangrijkste winkelgebied van de stad, de berg die in het midden van de stad staat en nog een marktwijk die we niet heel bijzonder vinden.

Het was best druk op zondag

Op de weg terug naar het hotel kunnen we onszelf nog net een restaurant binnen slepen om de beroemde bibimbap te eten en dan gaan we lekker naar het hostel. Airco, snelle wifi en een keihard bed. Ok dat laatste is niet echt een pré maar de rest is wel heel fijn.
Jummie!!

De laatste ochtend besteden we alleen aan een ontbijtje een een paar souvenirswinkels bezoeken en dan pakken we onze koffers in en lopen in de regen naar de bushalte.
De bus brengt ons in een uurtje naar het prachtige vliegveld waar we super snel inchecken en tot onze verbazing direct al plaatsen toegewezen krijgen. Aan boord blijkt dat de buisiness class voor meer dan de helft leeg is dus plek genoeg voor ons.
De terugvlucht is super fijn en vliegt voorbij en dan staan we een drie kwartier voor schema weer in Amsterdam. Een mooi avontuur rijker!