Wat vragen over Groot-Brittannië (Engeland)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Wat vragen over Groot-Brittannië (Engeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:44

Hoi!

Eind augustus ga ik, voor mijn opleiding (docente Engels) naar Engeland voor 10/11 weken. Tot midden november dus ongeveer. Ik zal verblijven in the Lake District, in een klein plaatsje waar ik tegen kost en inwoning met paarden werk. Uiteraard ga ik proberen zoveel mogelijk van de omgeving daar te zien. Ik ben nog nooit in Engeland geweest en omdat ik weet dat hier op bokt een aantal kenners zitten, en zelfs mensen die er wonen, probeer ik op deze manier wat info te krijgen :)

* Is er bijvoorbeeld iemand die tips heeft wat betreft dingen die je moet zien in the Lake District?
* Weet iemand of ik een abonnement kan krijgen voor de trein voor 2 maanden? Ik heb al wat gezocht, maar kan niet echt vinden wat ik zoek.

Mijn zusje doet dezelfde opleiding en zit als au-pair in Londen. Zij zou als het kan graag in contact komen met mensen die ook in Londen zitten en een keer zouden willen afspreken. (Zij zit daar vanaf begin september tot midden november). Of misschien dat jullie tips hebben voor haar?

* Hoe kom je bijvoorbeeld het snelst in contact met mensen?
* Is het veilig om in je eentje op pad te gaan in Londen?
* Kan zij het beste een abonnement op de metro nemen of op het openbaar vervoer in het algemeen?

Graag zoveel mogelijk tips en ervaringen, alles is welkom :D
Alvast bedankt!

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:49

Er is een heel topic over Londen, stel je vraag anders daar. Ik denk dat ze je daar goed genoeg kunnen helpen ;). [BEU] London II

_Nadia_

Re: Wat vragen over Groot-Brittannië (Engeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:15

Ik ga regelmatig in mijn eentje naar London voor concerten etc (wij wonen er een half uur vanaf) en dat is hartstikke veilig hoor. Ze moet gewoon een Oystercard kopen, en dan kan ze kiezen of ze gewoon saldo er op zet of een abbo, en die is geldig voor al het OV in London (en net daarbuiten, afhankelijk van de plaats, ik kan hier met mijn Oyster wel naar de metro en treinstations vanuit London maar niet met de bus)
Als ze aupair is zal ze wel met de kinderen naar buiten gaan, daar kom je al gauw mensen tegen (en overdag vooral andere aupairs)

Over het Lake district weet ik niet zo veel, ben er nog nooit geweest.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:26

Martine_R schreef:
* Weet iemand of ik een abonnement kan krijgen voor de trein voor 2 maanden? Ik heb al wat gezocht, maar kan niet echt vinden wat ik zoek.

Wat voor abonnement zoek je?
Je kunt hier meer informatie vinden over de zogenaamde 'railcards': http://www.nationalrail.co.uk/times_fares/46540.aspx
Ik denk dat je een 16-25 railcard kunt aanvragen? Dit kost 30 pond (voor een jaar) en dan krijg je 33% korting op je treinkaartje. (Alleen als je niet ouder bent dan 25 jaar of als je full-time student bent) http://www.16-25railcard.co.uk/

Deze railcards zijn een jaar geldig, maar hoef je natuurlijk niet een jaar te gebruiken. Ik heb zelfs een railcard gekocht voor een reis waarbij ik maar acht dagen in Schotland was :D (Family railcard, vier volwassenen met korting als er minimaal één kind op de railcard stond, en kind is t/m 15 jaar). Zelfs met de prijs van de railcard was dat voordeliger reizen. Tarieven in Engeland voor de trein zijn verschrikkelijk variabel. Op de dag zelf een treinkaartje kopen is het duurst. Zo kun je lange ritten (bv Edinburgh - Londen) van te voren boeken met actietarieven voor 15 pond, maar op de dag zelf 120 pond kwijt zijn. Er zijn meerdere aanbieders die verschillende tarieven hanteren. In de spits reizen is dan ook nog eens duurder dan buiten de spits (vaak na 9.30u). Als je zelf een lange treinreis wil maken kun je dit ook uitzoeken via bovenstaande website qua kosten. Wil je gaan rondreizen dan heb je daar ook een speciale BritRail pass voor: http://www.britrail.com/passes

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:43

Ik heb 3 maanden gestudeerd in Northampton in Engeland.
OV kan inderdaad erg goedkoop zijn als je ruim van te voren weet wat je wilt gaan doen en je treinticket boekt. Nu zit jij een behooorlijk eind hoger in Engeland, maar wij zijn ook een keer met een coach? gegaan, soort touringcar. Dat was voor sommige bestemmingen nog sneller dan met de trein, omdat we dan eerst via Londen moesten reizen. (Wij wilden naar Cambridge, was met de bus 15 minuten langer, maar kostte maar 20 pond pp, terwijl de trein ons 70 pond pp zou kosten 8)7 ) Dus misschien zit er in jouw regio ook wel zoiets.
Zelf vond ik het ov daar in engeland best lastig, omdat er allemaal verschillende maatschappijen zijn. Wij gingen gewoon naar het station, en meestal was er wel een vriendelijk persoon achter de balie die ons wilde helpen! :o?
Die kaart die x_spekkie_x hierboven noemt, van 33% korting is echt ideaal! Kan je zo onwijs veel schelen qua kosten. Wij hebben dit toen niet gedaan, en achteraf veel spijt van gehad. We hadden hem er met 2 of 3 treinritten al uit kunnen hebben qua kosten!
In the Lake District weet ik niet wat er voor bezienswaardigheden zijn. Sorry.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:52

Bedankt voor de reacties tot nu toe! :)

@spekkie: Het liefst zou ik gewoon een abonnement hebben dat ik 2 maanden onbeperkt met de trein kon reizen, maar dat is niet te betalen zie ik :') Het jammere is dat ik niet nu al weet welke dagen ik straks vrij ben, dus ik kan nog geen treintickets boeken. Jammer dat het zo duur is hoor! Ik wil een beetje van het land zien en dan is de trein toch wel een handig vervoersmiddel, aangezien ik geen auto tot mijn beschikking zal hebben.. Ik zal nog maar even op een rijtje moeten zetten wat ik allemaal wil zien en hoeveel het dan in totaal zal kosten. Bedankt voor de info!

@gea_thora: Ik ga die kortingskaart ook zeker aanvragen. En verder vraag ik inderdaad gewoon om hulp op het treinstation. Nadeel is, dat ik in een plaatsje verblijf waar niet eens een treinstation is, ik zal daarheen gebracht moeten worden.. of fietsen.. als die mensen een fiets voor me hebben.. :+
Anders kan ik altijd mijn ''hosts'' nog vragen om wat hulp natuurlijk.. :)

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:27

Fiets moet je wel mazzel mee hebben dan.. Én een goede conditie hebben!
Ik heb toen een fiets meegenomen (kon via mijn vaders werk gratis overgebracht worden, vandaar ;) )
maar ik had er niet bij stilgestaan dat Engeland zo heuvelig was!
En alle engelsen keken ons raar aan, daar pakken ze niet/amper de fiets als vervoersmiddel.. hooguit om een stukje te mountainbiken ofzo, maar niet zoals wij om bijvoorbeeld even naar school te fietsen.
Dus ik hoop voor je dat waar jij zit, iemand een fiets voor je te leen heeft, dat zou wel makkelijk zijn in ieder geval, als er een bushalte/treinstation op zo'n afstand zit dat je dat kunt fietsen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:43

Lake district is vooral veel natuur. Scafell pike is de hoogste berg van Engeland en een bekende bestemming voor wandelaars. Lake Windermere is erg bekend bij watersporters en daar vlakbij heb ik ook wat gave mountain bike tochten gemaakt. Veel plezier in ieder geval!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:33

Hoe kom je het snelst in contact :D Gewoon een praatje maken :D De meeste mensen zijn gewoon heel vriendelijk en nieuwsgierig.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 10:29

Voor sommige mensen is ''gewoon'' een praatje maken best een grote stap, Sammie. Niet iedereen kletst zomaar met iedereen weg..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:25

Nee dat snap ik, maar ik bedoelde daar eigenlijk mee dat de britten daar niet gek van op kijken of denken die is gek als je dat wel doet. Dan zeggen ze dat nederlanders zo open zijn. Dat is daar dus stukken meer dan in NL.