Interrail ervaringen Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Interrail ervaringen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 22:35

Wie heeft er ervaring met Interrailen door Europa?

Er zijn zo veel plekken om naar toe te gaan! En er is zo veel moois in Europa! Ik kan niet kiezen door alle opties :P

Ik denk aan een maand samen met mijn vriend, vanuit Nederland naar het zuiden, en via het oosten weer naar Nederland. Maar misschien zijn er mensen die andere suggesties hebben voor een leuke route?

We gaan met een backpack, maar wat neem je wel en niet mee? En is een kaart voor 1 maand onbeperkt reizen handig of 10 dagen reizen binnen 22 dagen? We gaan niet kamperen (mijn lichaam heeft een basisvorm van comfort nodig) maar is het onderweg makkelijk om aan plekken in hotelletjes / appartementen / hostels te komen?

love_wiepke

Re: Interrail ervaringen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:52

Leuk! ik volg even.. Ik ben van plan om in het voorjaar van London naar China te reizen per trein..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:15

Ik ben in 2011 van west naar oost gereisd (Portugal - Griekenland). Wat ik allemaal heb meegemaakt vind je hier: alet.waarbenjij.nu
Hostels boekte ik via hostelworld/hostelbookers. Zijn vaak veel hostels te vinden in de buurt van treinstations. (plus dat trein vaak vlakbij of in het centrum aankomt)

Leuke route... Tjah wat wil je?

Qua reizen: Ik had 1 global ticket voor 1 maand, daarna had ik landentickets omdat in het oostblok de landentickets goedkoper zijn. Let op: In sommige landen betaal je reserveringskosten voor je stoel.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 21:33

Ik wil langs het zuiden. Maar heb geen idee wat te doen is binnen bijvoorbeeld een maand, zonder dat je dan elke dag moet reizen. Maar een stuk door Zwitserland lijkt me ook prachtig!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:28

Misschien vliegen op porto of faro? (Eindhoven. - ryanair) Vanaf daar naar lissabon
Nachttrein naar madrid... valencia - barcelona. Marseille. Monaco. Turijn en dan milaan.. daarna Zwitserland in? En interlaken? Denk dat als je deze allemaal wilt je al heel krap qua tijd zit. Reken voor grote steden 3 a 4 dagen. Reistijden kunnen meevallen. Op nachttrein na zo'n 3/4 uur.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 00:38

Poeh lastig kiezen hoor :+

Weet jij hoe het in Griekenland zit met de ferry's? Kun je daarmee reizen met je Interrail kaart?

En wat heb jij allemaal mee genomen op jou reis?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:32

In 2011 ben ik gaan interrailen, heb in onderstaande topics erover gepost. Staat vast nog wel meer info bij!
[BEU] Interrailen? Hoeveel was je kwijt?

Mareska @ [BEU] Interrailen: Berlijn-Praag-Wenen-Rome, tips?

In de grote steden kom je sowieso gemakkelijk bij hostels, kleinere steden/dorpen heb ik geen ervaring mee. Wat betreft de bagage, ik heb een koffer meegenomen en wat erin zat, een combi van een citytrip (kleding/verzorgingsspullen/camera etc) en een festival (sneldrogende handdoek/zo min mogelijk spullen/etc), maar hoe minder spullen hoe beter want het is soms best afzien met je koffer of tas in die warme temperaturen.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:04

Inderdaad, kijk eens in de oude topics die Mareska aangeeft. Daar heb ik volgens mij ook vaker in gereageerd. Mijn eigen interrailverslag staat hier: Apollo @ [BEU] Interrailvakantie Balkan; reis-/fotoverslag

WIj hadden ook een kaart voor 10 dagen in 22 dagen. Dat is prima te doen en op enkel trajecten was de bus een betere optie. Dus die 10 dagen hebben wij geeneens opgemaakt. Verder hebben wij vrijwel alleen overnacht in hostels. Vaak boekte we ze enkele dagen van tevoren aangezien het hoogseizoen was en we niet altijd zin hadden om een eind te moeten gaan zoeken voor een hostel (die niet volgeboekt was).

Het was voor mij echt een onvergetelijk indrukwekkend reis! Ik kan je die route echt aanraden (ook al staat voor jou het zuiden op de planning); je komt in bosnie / servie ook weinig Nederlanders tegen wat ik zelf een plus vond. Sowieso wist ik van tevoren niet dat voormalig joegoslavie zo ontzettend veel moois te bieden heeft. Maar het was ook ontzettend indrukwekkend omdat ik het nog kende van vroeger van het nieuws 'oorlog in Joegoslavie' en nu zag je het met eigen ogen. Heel bizar..In Kroatië konden we nergens ons Servische geld inwisselen. Toen ik aan de bankmedewerkster vroeg: why not? Was haar antwoord: 'We were in war with the serbs you know, we hate them'. Voelde ik me even een naïeve westerling! Of dat in Belgrado zwerfkindjes aan de tafel kwamen bedelen voor geld..ik heb het nog ontzettend vaak over die reis. Buiten de indrukwekkende dingen was het ook beregezellig en hebben we leuk op stap kunnen gaan en leuke mensen ontmoet.

Mijn interrailreis was ca. 1300 euro all in. En dan hebben wij vrijwel elke dag uitgegeten en niets gelaten laat maar zeggen. Dus kostentechnisch is de balkan ook erg aantrekkelijk!

Wij reisde ook met backpack (+daypack aan de voorkant); uiteraard voornamelijk zomerkleding mee omdat het weer mooi is. We hadden geen slaapzakken of luchtbedden oid mee. Wel een lakenzak, just in case maar die is nooit gebruikt. Bij de xenos heb je van die microfibre handdoeken; minder fijn om mee af te drogen dan een badstoffen handdoek maar wel lekker compact in de backpack en sneldrogend. Daarnaast hadden we bij de xenos een pareo gekocht en die gebruikten we op het strand (eventueel icm de grote microfibre handdoek), Dit was ook een stuk compacter dan een strandlaken. Daarnaast was de pareo handig als dekentje in het park etc..als pareo hebben we hem dus nooit gebruikt.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:34

Ik lees ook even mee. Ik heb samen met een vriendin plannen om volgend jaar te gaan treinen. (Wij willen Duitsland, Frankrijk, Spanje, Engeland en Ierland sowieso overslaan, maar verder is alles nog open).

*edit, ik zat er zelf aan te denken om op rolschaatsen (minder zwaar dan skates) de steden te verkennen. Dat is sneller en minder vermoeiend. Ik weet alleen niet of dat heel praktisch is.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:04

Bedenk je wel dat die oudere steden zoals Praag of Rome best irritante wegen hebben om te rolschaatsen, zoals dit soort keien:
Afbeelding

Het idee is wel leuk! :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:20

Leuk idee, maar ik zou toch kiezen voor een stevig paar schoenen :))

Ik denk erover om dit jaar toch het vliegtuig te pakken naar Milaan. En dan vervolgens met de trein een tweetal weken via Venetië, Piza en La Spezia (en dan met name de dorpjes daar vlakbij) te reizen. Ben er alleen nog niet uit wat nu goedkoper is, landenticket of daar losse kaartjes kopen. Gok zo dat het goedkoper is aan het loket, maar hoe goed zijn ze daar in Engels? _O-

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:32

Ik ben afgelopen jaar in Milaan en Rome geweest (en tussen de steden gereisd met de trein), daar sprak iedereen goed engels. :+ Maar goed, met handen en voeten is een ticket waarschijnlijk ook wel goed te bestellen.