Backpacken in ZO Azië: route, tickets, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Backpacken in ZO Azië: route, tickets, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 16:14

Hallo bokkers,

In december wil ik samen met een vriendin gaan backpacken in ZO Azië. We willen niet teveel vastleggen van tevoren maar we weten dat we circa een maand naar Thailand willen, daarna ongeveer twee maanden willen uittrekken voor Laos, Cambodja en Vietnam en in de resterende weken een stukje van Indonesië willen doen. Is dit haalbaar in 3,5 maand? En welk stukje Indonesië is aan te raden?

Nu willen we vliegtickets boeken (kijk nu via cheaptickets, WTC, Airberlin) en ik heb gezien dat er veel mogelijk is :D. We willen sowieso starten in Bangkok, maar we weten nog niet zo goed vanaf welk land/vliegveld we het beste terug kunnen. Ik heb goedkope vluchten vanaf Phuket, Bangkok en Jakarta gezien, maar ik weet niet goed welke we het beste kunnen kiezen. Heeft iemand ervaringen of tips? Ook omdat de route die we willen afleggen daar een beetje op kunnen afstemmen.

Andere tips / ervaringen zijn ook welkom, we willen zowel toeristische als niet toeristische plekken bezoeken, mooie stranden, cultuur alle aanraders zijn welkom!

Alvast bedankt! :)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:56

Niemand? :)

cocktailtime

Re: Backpacken in ZO Azië: route, tickets, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:01

Ik ga dit topic ook even in de gaten houden!
ik wil deze reis ook eens gaan doen.
Ik ben net afgestudeerd van mijn toeristische opleiding en heb hier ook een halfjaar stage gelopen in het reisbureau. mijn collega heeft deze reis toen ook gemaakt in 3 maanden
thailand, cambodja, laos en vietnam!
begonnen in bangkok en ook weer vertrokken vanuit daar!
Ik weet dat ze vanuit bangkok de nachttrein naar chang mai heeft gepakt! ik kan het je niet precies na vertellen maar het is heel erg indrukwekkend. als je contact met haar wil dan kan ik je het telefoonnummer geven, zij werkt overigens bij D-reizen :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:05

neem geen slaap/nachtbus.
mijn collega's zoon is flink beroofd!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:07

tja, in deze landen gebeurt dit vaker! mijn zus heeft ook in zuid amerika gebackpackt voor 6 maanden, is ondertussen al 4x beroofd.
meestal is alleen reizen ook een stuk gevaarlijker!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:08

Ik ben in India twee keer met een nachttrein en een keer met een nachtbus geweest. Daar is echt niemand aan m'n spullen geweest. M'n backpack had ik wel vast gelegd (maar dat doet iedereen) en de rest van m'n spullen bij m'n hoofd gelegd. Geen problemen mee gehad. Kan dus ook gewoon goed gaan.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:59

Pb Gerbenfroh eens!
Zij is dit jaar een maand naar Thailand/Laos/Cambodja geweest en vorig jaar een paar weken naar Indonesië. Die heeft vast geweldige tips voor je. :j

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:32

Ik hou het topic even in de gaten. Ik vlieg over 4 maanden vanuit Australië naar ZO Azië en ga daar ook backpacken een paar maanden. :)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:21

Inmiddels hebben we het ticket geboekt ( :D), we hebben voor een retourtje Bangkok gekozen. Willen vanuit Bangkok richting het noorden, daarna Vietnam/Laos/Cambodja, stukje Indonesië en daarna via Zuid Thailand weer terug naar Bangkok. Dat is in ieder geval hoe we het nu in gedachten hebben. :D

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:34

Voor vliegtickets te kopen als je daar bent kun je http://www.skyscanner.net gebruiken.
Daar kan je goedkope vliegtickets kopen, met wel als tip, verwijder je cookies. Als je vaker op de site kijkt worden de prijzen duurder..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:42

Thailand binnenlandse vluchten pakken :j
was in 2008 goedkoper (en sneller) dan de trein.
ik heb zelf goede ervaringen met nok air.

Voor thailand zelf kan ik Koh Lipe aanraden om te bezoeken, eilandje in het zuiden. In 2008 maar weinig toerisme. Was toen echt heerlijk vertoeven!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:39

cocktailtime schreef:
tja, in deze landen gebeurt dit vaker! mijn zus heeft ook in zuid amerika gebackpackt voor 6 maanden, is ondertussen al 4x beroofd.
meestal is alleen reizen ook een stuk gevaarlijker!

Azie is relatief veilig, ik heb een tijdje alleen gereisd en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Daarnaast kom je altijd mensen tegen en ben je dus nooit echt alleen. Zuid Amerika is inderdaad wel een ander verhaal :D

In Indonesie zijn Flores, Komodo en de Gili eilanden (Gili Trawagan) echt aanraders, Bali vond ik zelf niet veel maar daar was ik al eerder geweest dus dat scheelt.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:15

Ticket boeken, niks vastleggen en gewoon 'go with the flow' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:27

Ik ben momenteel nog in Vietnam, ben een paar maanden aan het rondtrekken door ZO Azië. Heb Myanmar, Laos en Cambodja gedaan en nu dus Vietnam, en volgende week via een paar dagen strand in Thailand (Koh Samed) terug naar Nederland.

Backpacken is overal (behalve in Myanmar) goed te doen. Het is hier veilig, en er is vervoer genoeg te krijgen.
Aanraders: in Laos zou ik zeker een paar dagen met een slowboot over de Mekong gaan. Luang Prabang is ook erg mooi, en de eilanden rond Don Khong (met de 100 watervallen) ook.
In Cambodja mag je uiteraard Siem Reap (Angkor Wat/Angkor Thom) niet missen, en ik vond de Killing Fields (Phnom Penh) ook heel indrukwekkend.
In Vietnam moet je echt naar Halong Bay, een van de 7 'nieuwe wereldwonderen'. Hanoi vond ik minder. De stranden rond Danang zijn mooi. En Sa Pa kan ik je echt van harte aanraden. Zooooo mooi!

Leuke plannen hoor, veel plezier alvast!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:18

Bedankt voor alle aanraders, Sonja! :) Heb al gehoord dat die slowboot over de Mekong heel mooi was, Halong Bay ziet er ook mooi uit. Ga binnenkort alles opzoeken in de Lonely Planet. :D

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:01

Ik ben in mei terug gekomen na 4,5 maand reizen!

Uiteindelijk was dit mijn rondje;
4 weken noord thailand
2 weken laos
3,5 week vietnam
2 weken cambodja
2,5 week myanmar
En de resterende 3 weken in Zuid Thailand

Moet zeggen dat Myanmar het meeste indruk op me heeft gemaakt.
Mijn highlights per land;
Thailand: Koh Lipe, Pai, Koh Payam, Chaing Mai en Bangkok
Laos: Luang Prabang, The Gibbon Experience ( Don Det, zelf nirt geweest helaas)
Vietnam: Sapa, Halong Bay en Hoi An
Cambodja: Koh Rong Samloem, Battambang en Phnom Phen ( voor killing fields etc.)
Myanmar: waterfestival in Mandalay, Inle Lake, trekking vanaf Kalaw en natuurlijk Bagan!

Heeeeel veel plezier, het is er geweldig!

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:05

Sonja schreef:
Backpacken is overal (behalve in Myanmar) goed te doen.

Ik heb dit heel anders beleefd! Mensen waren hier juist enorm gastvrij, vriendelijk en behulpzaam!
In Vietnam en Cambodja heb ik helaas wel vervelende dingen meegemaakt, maar niks dramatisch.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:53

Lipe! Wat leuk!
stond mijn handdruk er nog in het beton, vlak boven de tsunami shelter? O:)
die weg werd net aangelegd toen wij et waren in 2008 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:20

Tutti_Frutti schreef:
Sonja schreef:
Backpacken is overal (behalve in Myanmar) goed te doen.

Ik heb dit heel anders beleefd! Mensen waren hier juist enorm gastvrij, vriendelijk en behulpzaam!
In Vietnam en Cambodja heb ik helaas wel vervelende dingen meegemaakt, maar niks dramatisch.

Sorry, niet duidelijk genoeg geschreven; ik bedoel qua aantal beschikbare bedden in het hoogseizoen.
De mensen in Myanmar waren geweldig :+: echt niet te vergelijken met Cambodja en vooral Vietnam.