Hoever van te voren vragen jullie vrij en boeken jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoever van te voren vragen jullie vrij en boeken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:15

Hallo allemaal,

ik wil volgend jaar op vakantie en dat wordt voor mij een hele grote en dure reis. Dit maakt dat ik alles goed op tijd geregeld wil hebben. Dit jaar heb ik tot maart gewacht met het doorgeven van mijn vakantie, dit omdat ik eerst wou weten wanneer andere gingen en daar heb ik mijn vakantie op aangepast. Aangezien ik vroeg wil boeken wil ik ook vroeg mijn vakantie doorgeven. Het liefst al in juli aangezien ik tot september de reis met prijzen van dit jaar kan boeken en het daarna waarschijnlijk duurder word. Ik ben alleen bang dat ze dan weer zullen zeggen dat het echt te vroeg is om daarover te beslissen :o . We zijn ook nog eens gebonden aan het hoogseizoen wat het ook niet makkelijker maakt.

Hoe vroeg hebben jullie op z'n vroeg geboekt of vrij gevraagd en waarom?

Mootje

Re: Hoever van te voren vragen jullie vrij en boeken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:21

Dit jaar heb ik meer dan 6 maanden van tevoren geboekt. Vrij populaire reis en hij zat al bijna vol.
Ik boek sowieso voordat ik vrij heb gevraagd. Mijn leidinggevende doet niet moeilijk, ik werk nagenoeg alleen en ik hoef geen rekening te houden met collega's. Meestal vraag ik het direct na het boeken aan. Voor een periode vrij langer dan een week moet ik het 2 weken van tevoren aanvragen. Anders 3 dagen.
Stedentrips en korte vakanties boek ik op zeer korte termijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:24

Ik zou helaas echt niet durven te boeken voor ik weet dat ik ook toestemming heb om vrij te nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:25

Mijn collega's vragen in januari al vrij voor de zomer :) Bij ons is het; hoe vroeger, hoe beter!

Ik heb zelf een 0 uren contract dus ik mag het later doorgeven (net pas doorgeven dat ik over 2 maand vrij wil).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:27

ik vraag in december/ januari vrij voor vakantie in mei / juni..

vorig jaar heb ik voor de vakantie in september in februari al vrij gevraagd.

ik boek pas als ik ook vrij kan krijgen.

het ligt aan je werk en aan je werkgever en hoeveel collega's je hebt.

ik heb nog al een grote "takenpakket" wat niet even handig of zomaar gedaan kan worden als ik er niet ben. dat word dan verdeeld en een iemand anders is er dan altijd als ik er niet ben.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:27

Ik denk dat je het gewoon even moet vragen bij je leidinggevende, hoe vroeg je vrij kunt vragen ivm grote, dure reis.... iedereen boekt en vraagt vrij op andere tijdstippen, kort of lang vantevoren. Ik denk niet dat je wat aan onze situaties hebt ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:31

Ik heb het wel laten vallen dat ik dit jaar vroeg wou gaan boeken. Toen kreeg ik enkel te horen; ik ben dit jaar eerst aan de beurt want ik heb me het meeste aangepast :P
(volgens mij zijn de leidinggevende en ik de enige die ons hebben aangepast)

maar als ik dan zou moeten wachten tot iemand anders besloten heeft wanneer diegene gaat...

Het kwam wellicht ook niet serieus genoeg over. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:45

Gewoon alvast overleggen met je collega's over de vakantieplanning van volgend jaar. Wij doen dat ook zo. We hebben sluitingsdata om het op te geven bij de leidinggevende en daarvoor moeten we met de collega's onderling overleggen.
Ik heb nu oktober al aangevraagd en januari 2014 afgelopen januari. Iedereen zal toch wel snappen dat je voor zo'n reis vroeg moet boeken?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:47

Als ik dit zo lees moet ik blij zijn dat mijn werk gewoon blijft liggen als ik op vakantie ben O:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:11

Mijn werk is mensen revalideren en het is een beetje banketstaaf om ze drie weken te laten wachten als ik met vakantie wil :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:17

verootjoo schreef:
Mijn werk is mensen revalideren en het is een beetje banketstaaf om ze drie weken te laten wachten als ik met vakantie wil :')

Meenemen op vakantie onder het mom van de zonnebloem? :') of de boterbloem hahaha

Ts, gewoon vragen :j wie weet vinden ze het juist super dat ze het zo ruim van te voren weten :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:50

Ik heb in februari vrij gevraagd en zit nu in amerika *\o/*

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:53

Ik heb in december mijn reis naar New York geboekt. En ben in mei gegaan.
Heb geboekt in een vakantie die al vaststond dus hoefde niet eerder
vrij te vragen daarvoor. (werk op een school dus was in de meivakantie)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:54

Het werkt niet zo dat jij moet wachten op een ander om vrij te vragen :n
Gewoon rond de tijd dat je wilt gaan boeken naar de leidinggevende gaan. Als ik me niet vergis moet je binnen 3 weken daar antwoord op hebben of het moet goed gekeurd worden ;).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 22:48

smurffie schreef:
Het werkt niet zo dat jij moet wachten op een ander om vrij te vragen :n
Gewoon rond de tijd dat je wilt gaan boeken naar de leidinggevende gaan. Als ik me niet vergis moet je binnen 3 weken daar antwoord op hebben of het moet goed gekeurd worden ;).

2 weken zelfs :-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:09

Wij gaan ergens half september, en regelen dat doorgaans in juli/augustus, inclusief verlof aanvragen. Hoewel we in januari al vakantie moeten doorgeven, maar omdat ik buiten de schoolvakanties gaan is dit meestal niet zo'n probleem. Reizen zijn doorgaans tussen de 10 en 14 uur vliegen. Redelijk ver weg dus.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:12

Mijn vriend moet z'n vakantiedagen in januari doorgeven voor dat jaar en hij krijgt als laatste vrij. Daar is de regel: gezinnen met kinderen eerst. Vind het een vrij logische keus omadt zij aan bepaalde vakanties vastzitten en wij verder niet. En daarbij willen wij toch meestal niet in het hoogseizoen, dus is er geen probleem.

Voor mij werkt het een stuk makkelijker: ik kijk in de planning of het kan en leg dan een briefje neer om mn werkgever erop te attenderen dat-ie het niet vergeet :'). Bij de ene vakantie is het een paar weken van tevoren, bij een andere vakantie weer een paar maanden. Ik ben 2 jaar geleden voor 6 weken op vakantie geweest, die vakantie heb ik 10 (!!) maanden van tevoren aangegeven. Maar dat was ook mede omdat we zo vroeg een goedkoop ticket konden krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:22

Yv_ schreef:
Mijn vriend moet z'n vakantiedagen in januari doorgeven voor dat jaar en hij krijgt als laatste vrij. Daar is de regel: gezinnen met kinderen eerst. Vind het een vrij logische keus omadt zij aan bepaalde vakanties vastzitten en wij verder niet. En daarbij willen wij toch meestal niet in het hoogseizoen, dus is er geen probleem.

Voor mij werkt het een stuk makkelijker: ik kijk in de planning of het kan en leg dan een briefje neer om mn werkgever erop te attenderen dat-ie het niet vergeet :'). Bij de ene vakantie is het een paar weken van tevoren, bij een andere vakantie weer een paar maanden. Ik ben 2 jaar geleden voor 6 weken op vakantie geweest, die vakantie heb ik 10 (!!) maanden van tevoren aangegeven. Maar dat was ook mede omdat we zo vroeg een goedkoop ticket konden krijgen.

Ik zou dat met gezinnen wel oneerlijk vinden :o natuurlijk ik snap dat hun ook aan de vakanties gebonden zijn, maar mijn vriend studeert ook nog dus ik zit ook aan de vakanties gebonden tenzij ik alleen zou gaan...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:23

Sja, dat kan natuurlijk :D. Bij mij boeide de studie niet zoveel, ging liever een weekje neit naar school en lekker op vakantie voor een goedkoper prijsje. En met de meeste opleidingen is daar ook wel over te praten, mits er examens geplanned zijn ofzo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:27

Mijn vriend is door middel van selectie aangenomen en is 1 van 10 leerlingen. Het is een dure studie waar heel veel tijd en geld in gaat zitten, dus daar gaan we echt niet te makkelijk over doen...en de school ook niet ;)

Wel heel lekker als het wel zou kunnen uiteraard.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:33

Gelukkig is het de regel en kunnen er heus wel dingen aangepast worden. Voor ons is het nog niet nodig geweest, maar gok als jij er zou werken en je je probleem voor zou leggen, je ook gewoon in de zomervakantie weg kan hoor :). Er zijn er namelijk meer zonder gezin, zelfs eentje niet samenwonend dus die kan al helemaal gaan en staan wanneer hij wil. Het is meer de regel die zo uitgelegd wordt, maar in praktijk gaat het allemaal stukken minder streng dan hoe het klinkt :).

Klinkt wel goed die studie trouwens! Petje af!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:41

Yv_ schreef:

Ik vind dit altijd zo oneerlijk... Gelukkig werkt het bij ons niet zo. Ik vind dat iedereen net zo veel recht heeft on in het hoogseizoen op vakantie te gaan, ik vind niet dat je altijd maar moet wijken voor mensen met kinderen. Vind het echt niet logisch dat je dan altijd maar als laatste vakantie krijgt, eerder asociaal. Mensen met kinderen kunnen toch ook gewoon eens in de meivakantie met vakantie en in de herstvakantie.
Maar goed dat het bij ons niet zo werkt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:37

Bij ons werkt het wel een beetje zo, een ongeschreven regel. Ik hou er ook rekening mee, wil toch niet in het hoogseizoen. Het is wel zo dat als ik nu een keer in het hoogseizoen vakantie vraag (komt nog een keer, omdat we naar scandinavie willen en dat moet wel in het hoogseizoen wil je een beetje weer hebben) en dan krijg ik juist voorrang, omdat ik al die andere jaren me aangepast heb.
Gelukkig zijn er bij ons ook nog verschillende "buitendorpse" (buitenlanders, voornamelijk engelsen, schotten en ieren) die vrijgezel zijn en ook buiten het seizoen gaan, zodat de mensen met kinderen meestal toch in de schoolvakanties kunnen gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:24

Laten we zeggen dat ik fan ben van last-minutes :D .
De gewone werkplanning op tijd krijgen is al een kunst (lees: meestal een week op voorhand, en wordt ook niet altijd te strikt gevolgd ed) dus vakanties alvast boeken voor er over planning gesproken wordt, is vragen om problemen.
We hebben standaard een vakantie in februari en ergens in de zomer. Voor de februarivakantie wacht ik gewoon af en zie wel. Dit jaar ben ik naar Londen gegaan, vorig jaar last minute naar Lissabon.
De zomervakantie hebben we nu net verdeeld dus ben nu op hotel/vliegticket jacht. Het is een ongeschreven regel dat 1 collega per definitie verlof krijgt laatste week augustus/eerste weken september. Ja, voor de kinderen, niet om op vakantie te vertrekken maar juist voor het begin van het nieuwe schooljaar, wat voor haar jongste zoontje (autistisch) telkens opnieuw weer een aanpassing blijkt.

Ik ga graag op vakantie maar doe er verder ook niet moeilijk over, zie het allemaal wel. Het is een klein bedrijfje (5 werknemers) dus je kan niet zomaar 3 weken verlof vragen maar bvb vrije dagen of verlengde weekends zijn altijd te regelen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:48

Lees dan ff mn andere post ook nog Verootje, dr zit namelijk niks asociaals aan ;). Mn post staat overigens echt recht boven jouw post := ..

Misschien klinkt het anders als ik zeg dat er 3 op kantoor zitten en 7 chauffeurs... In een heel groot bedrijf met 100+ medewerkers vind ik die regel ook niet kunnen omdat je dan als vrijgezel of als iemand zonder kids nóóit aan de beurt komt in de zomervakantie. Alhoewel, dat zeg ik nu wel, maar gok dat die grote bedrijven er juist meer op gebouwd zijn en dat er daar een aantal tegelijk op vakantie kunnen..

Als er echt 1 bedrijf hier in Nederland is die absoluut SOCIAAL naar zn werknemers toe is, is het het bedrijf waar mn vriend werkt wel :=