'Backpacken' in portugal, algarve. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

'Backpacken' in portugal, algarve. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:50

Het is half mei, koud, winderig en regenachtig hier in Nederland dus dat betekend: vakantieplannen maken!
Vorig jaar ben ik met mn beste vriendinnetje 3 weken wezen island hoppen op de griekse cycladen.
Deze zomer hebben we niet de mogelijkheid om zo lang weg te gaan en zijn we aan het zoeken naar leuke bestemmingen waar we een dag of 10 ons kunnen vermaken.
Nadat al verschillende bestemmingen afvielen door te hoge temperaturen (egypte) of te kleine oppervlakten (malta) of omdat we er al eens samen geweest zijn (turkije, tunesie,griekenland) hebben wij nu ons oog laten vallen op portugal.

Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor ons.
Wat we ongeveer willen:
- 11 dagen, maar dit worden waarschijnlijk ongeveer 9 volle dagen aangezien de vluchttijden niet heel handig zijn.
- (retour) vliegen op Faro (andere optie is heen vliegen op lissabon maar ik denk niet dat dat practisch is)
- zon/zee/strand afwisselen met een dagje 'cultuur' of dingen bekijken.
- low budget overnachtingen. (Geen campings, hostels/slaapzalen denken we nog over na)
- nieuw/hoogbouw toeristische hotelcomplexen vermijden we liever, maar toeristische zones zijn voor die 10 dagen nog wel te overleven.
- waarschijnlijk 2 verblijfplaatsen, en van daaruit misschien nog een dagtripje naar een ander stadje/dorpje
- we willen geen auto huren, want we zijn niet zulke helden met autorijden haha.
- het liefst ontwijken we albufeira want er zijn ongetwijfeld leukere stadjes aan de kustlijn.

Mijn idee tot nu toe:
Dag 1 begin van de avond aankomst in faro.
Dag 2 sochtends reizen naar een ander stadje om daar tm dag 5 te verblijven.
Dag 6 reizen terug richting faro
Dag 7-9 verblijf ergens rondom of in faro
Dag 10 savonds al naar vliegveld faro, of een transfer/ taxi regelen die ons snachts naar het vliegveld brengt.
Dag 11 sochtends vroeg terug vliegen naar Nederland.

Hebben jullie tips voor een verblijfplek rondom of in faro?
En voor een verblijfplek op een andere locatie/ in een ander stadje?
Zowel 'grotere' stadjes als faro en lagos zijn een optie maar wellicht zijn er ook leuke kleinere/ minder toeristische stadjes? En ohja, moet je in portugal je verblijf van te voren boeken/reserveren? In griekenland zijn we namelijk echt op de bonnefooi gegaan en alleen een vliegticket van te voren geregeld en zijn we daar via via elke keer aan een andere verblijfplek gekomen.

En ik heb begrepen dat er een handige/ goede treinverbinding aan de kust is. Weet iemand welke maatschappij oid dat doet en of ik daar een dienstregeling/prijzen/reistijden van op internet kan vinden?

Nou alle tips zijn welkom want we zijn echt nog in de oriënterende fase (en dat is bij mij gelijk aan chaos in mn hoofd haha).

Goof

Re: 'Backpacken' in portugal, algarve. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:55

In het zuiden zijn Portimão en Lagos erg leuke plaatsen.
Ik vind Albufeira trouwens wel degelijk de moeite waard om heen te gaan, je moet enkel het nieuwe gedeelte vermijden. Het oude centrum stikt van de krappe straatjes, heerlijke restaurantjes en leuke barretjes. Zeker leuk.
Heb je niet de mogelijkheid een auto te huren daar? Heb ik afgelopen zomer gedaan en dat beviel goed. Alles is goed aan te rijden en je ziet op die manier onwijs veel.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 14:10

Oh hm albufeira is dus niet alleen grote hotelcomplexen?
En zijn die oude straatjes echt een toevoeging/ anders/beter/ weet ik veel in bijv lagos of portimao?
Want omdat we zo weinig tijd hebben en ik niet om de dag wil verkassen moeten we natuurlijk wel keuzes maken.

Auto huren zou in principe kunnen. We hebben ons rijbewijs. Maar ik ben hier in nl al geen held in de auto (ik vind autorijden gewoon verschrikkelijk) dus dat willen we liever vermijden. Tis inderdaad wel zo dat je met een auto veel meer 'vrijheid' hebt.

Maargoed.. Lagos en portimao.. Kun je daar meer over vertellen? Wat je daar leuk aan vindt enz? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:33

Lagos en Portimão zijn gewoon leuke toeristische plaatjes, maar dan zonder hordes drinkende pubers :+
Auto-vrije straatjes, terrasjes, (vis)restaurantjes, winkeltjes, oude gebouwen. Fijne sfeer, gezellig.
Albufeira heeft dat ook, maar dan wel enkel het oude gedeelte. Als je het nieuwe gedeelte in gaat zie je idd (grote) complexen en zuipende pubers. Daar wegblijven dus, dat voegt echt niets toe aan je vakantie.

Autorijden is daar relaxter dan hier. Het is veel rustiger op de weg. De hele zuidkust is pachtig, dus met een auto de zuidkust afrijden is wel erg gaaf.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:32

Nog bedankt voor je reactie :)

Heb nu zitten kijken naar oa lagos (klinkt top) en faro zelf (aangezien ik ergens las dat de meeste mensen alleen vliegen op faro maar de stad zelf overslaan, terwijl dat blijkbaar wel een aanrader is).
Maar faro ligt aan dat natuurgebied (waarvan ik de naam even kwijt ben) en dus niet op loopafstand van een strand.
Nu begint mn reisgenootje net te mekkeren 'ik wil wel een zwembad hoor, of vlakbij het strand'.
Zucht.
Een zwembad hoeft van mij sowieso niet (dat heeft in mijn ogen alleen maar nadelen: verder van t centrum, duurder en waarom zwemmen in zo'n zwembadje als er km's aan mooie stranden zijn ) maargoed.
Strand dus.
Heb jij ervaring met faro (of bijv tavira, zelfde verhaal) en de stranden? Hoe makkelijk is het om daar te komen?
Ik lees wel iets over een bootje dat je naar stranden brengt, en een groot strand vlakbij t vliegveld wat wel vanaf de weg bereikbaar is (gaat vast een bus heen??)maar ik vrees dat die 'drempel' (afhankelijk zijn van vervoer om op het strand te komen) te hoog is voor mijn reisgenootje.

En ik kan nog steeds niets vinden over of het verstandig is om van te voren accomodatie te boeken.
We hebben namelijk een vrij beperkt budget en ik heb geen idee wat wijsheid is.
In griekenland waren we goedkoper uit door ter plekke te boeken (via via kregen we elke keer accomodatie met flinke korting) maar ja in portugal heb ik dus geen idee hoe gebruikelijk dat is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:46

In cabanas de tavira is het niet zo heel toeristisch, lekker aan de lagune en meer in het binnenland moet een klein manegeke zijn waar je wandeltochten kunt doen. Eventjes rijden en je kunt gaan kijken bij: http://www.quintadafe.com/ volgende zijn iets dichter bij: http://www.countryridingcentre.com/contact-us en http://www.valedeferro.com/En/pictures.html. Je kunt er in de buurt elektrische brommertjes huren en aan het vliegveld kun je autootjes huren.

Mijn schoonouders hebben daar een appartementje waar je een zwembad bij krijgt ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:57

Cabanas ziet er wel heel klein uit :)
Opzich trekt tavira zelf mij wel, wat ik er nu van lees dan, alleen dat het niet direct aan een strand ligt is voor mn reisgenootje een issue.
Mij lijkt het ook heerlijk om in ilha de tavira op de camping te gaan zitten maar ik vrees dat ik mn reisgenootje echt niet mee daar naar toe krijg (alhoewel ze dan wel niets te zeuren heeft over het strand :p).

Wat voor appartementje hebben je schoonouders sheenegro?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:21

Cabanas is klein idd, maar helemaal niet zo toeristisch. Op de zeekade vindt je cafeetjes, pubs, het restaurant Europa, een duivenbond, een bakkertje en een grotere supermarche. Oh mss voor je vriendin de golden club. Op Google Map's als je tavira opzoekt zie je aan de lagune duidelijk de vele zwembads :D maar daar zit het uiteraard vol met toeristen tov cabanas zelf niet ;)

Een kleintje aan de kerk boven een cafeetje, je kunt de zee zien. En het zijn 4 appartementsgebouwen met 4 zwembaden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 20:54

Wat is een duivenbond? :p
De zwembaden bij cabanas zag ik inderdaad al op google maps haha.

Nog een vraagje: goof, weet jij nog wat de leuke wijken/buurten in lagos waren om te overnachten? Is een beetje lastig in te schatten vanaf googlemaps haha.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:00

Dat is een klein gezellig cafeetje eigenlijk met enkel locals en daar hangen zowat duiven plaatjes omhoog, je kunt er ijsjes kopen ook. Mijn schoonouders noemen dat toch de duivenbond :')

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 19:26

Tjee nou vrijdag avond de vlucht geboekt en even voor de rest een plannetje gemaakt.
Vriendin vindt zowaar alles leuk wat ik opgenoemd heb.
Van faro-wat niet direct aan het strand ligt, tot aan de camping in tavira..
I'm shocked haha.

Ik ga nu 2 hostels reserveren (wel met prive kamers, geen slaapzalen nog dit keer)
We zijn er nog niet uit of dat m ook echt gaat worden (hangt er ook een beetje vanaf of we een transfer oid kunnen regelen van vliegveld naar eerste accomodatie aangezien we begin van de avond aankomen en ik geen idee heb of er dan nog treinen oid rijden) en tot een x aantal dagen voor de boeking zeg maar , kun je nog volledig kosteloos annuleren.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:32

Er rijdt maar 1 stoomtrein om het uur geloof ik op 1 spoor, ik heb hem nooit genomen. De keer zelf in cabanas zijn we met de auto gegaan ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 19:35

Om het uur? Tot hoelaat? En ook in het weekend? (We komen op zondag aan)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:36

Op vliegvelden staan volgens mij ook altijd wel transferbusjes en je kan sowieso een taxi pakken.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 19:43

Hm ja maar ik denk dat een uur taxi niet in ons budget ligt haha.
Maar ja als t niet anders kan :)

Zag vandaag nog een reclame op eurosport. Hele mooie reclame , met mooie stranden (een man die van zo'n mooie rotskust afspringt in een blauwe oceaan etc) , ik dacht nog: wauw waar is dat.
Was t een reclame voor de algarve haha.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:50

En het huren van een autootje? Je hebt daar zo van die kleine autootjes die hier maar 50 rijden, maar ginder de 90 met gemak halen. Die autoverhuur is aan het vliegveld zelf, je moet wel 24 jaar zijn.

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:52

Lagos is inderdaad super mooi! Zeker een boottochtje of kano trip langs de rotskust maken. Ook snorkelen schijnt er heel leuk te zijn, maar neem je wetsuit mee want het zeewater is best koud! Wat je echt niet moet overslaan is een middag langs Sagres (weet niet of ik het goed schrijf) dit ligt helemaal in het puntje van portugal. Dit is echt super mooi! Ook ligt daar een enorm mooi surf strand langs een klif, leuk om te doen, maar als je dat niet ligt ook heel leuk om te kijken!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:02

Sagres heeft blijkbaar ook een lekker biertje :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:36

Haha sagres gaan we zeker doen! Is vanuit lagos goed te doen toch voor een dagje?

Heb nu in lagos en faro een 'guesthouse' in (volgens de beschrijving) het oude stadscentrum.
Vooral die in lagos ziet er heel goed uit, die in faro is.. 'Met portugees karakter' hahaha