Werken met jonge renpaarden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Werken met jonge renpaarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 03:50

Na 5,5 maanden op Cattle Stations gewerkt te hebben ([BEU] Het werk op een Cattle Station in Australië), zit ik op het moment in Scone ("horse capital of australia"), NSW. Hier werk ik met jonge, vaak nog onbeleerde, renpaarden. Op deze stal (Dartbrook Downs: http://www.dartbrookdowns.com.au/ ) fokken ze Thoroughbreds (engelse volbloeden), rijden ze ze in en trainen ze ze. Ik help hier met alles rond de stallen, werk met de paarden op de grond (wassen, verplaatsen, dekens op doen, helpen als de hoefsmid/veearts langskomt e.d., iemand anders werkt 'echt' met ze) en werk momenteel aan mijn race ride skills. Verder rijd ik op het moment de lead pony uit met de jonge paarden waarbij het de bedoeling is dat ze mij volgen en ga ik in de ochtenden mee naar de renbaan om daar als 'groom' te helpen. Op het moment sta ik dus nog in training, maar het is de bedoeling dat ik binnenkort mijn track riders license haal en op de baan aan het werk ga met de paarden.

Afbeelding

Ook is het de bedoeling dat ik (als extra) voor mijn baas foto's van de paarden zal gaan maken voor de sales. Erg gaaf! Op het moment hebben we zo'n 5 jonge onbeleerde paarden in de stallen staan die binnenkort naar de sales zullen gaan. Deze zijn gisteren op de foto gezet, moet mij ook wel lukken O:)

Verder hebben we net een nieuwe groep paarden binnen, op 1 na allemaal (8 in totaal) breakers/onbeleerde paarden, en hebben we 4 (1 daarvan is met de groep nieuwe paarden gekomen) paarden staan die op de baan getraind worden in de ochtenden. Dat (plus die 5 sales paarden) zijn de paarden waar we nu mee werken, verder hebben ze nog zo'n 60 kleine weides/paddocks waar een flink aantal paarden in rondlopen. Die paarden zijn paarden die nu 'vakantie' hebben en later terug in de stallen zullen komen, veulens, fokmerries, de 2 pony's (waarvan 1 nu gebruikt wordt, de ander is nieuw en is zelf waarschijnlijk niet bomproof genoeg om met de jonkies mee te gaan), een kleine hengst die de merries klaarmaakt voor het echte werk (nog steeds een vreemd iets :') ), zwangere merries etc.

Ook is het hier nu horse week. Dat is een jaarlijks festival met onder andere een rodeo, 2 dagen met races, markten, avondjes uit etcetc. Ik weet het ook niet precies, het is bovendien nog bezig! Wel weet ik dat ik de rodeo erg gaaf vond (deze was om de hoek, mijn normaal lege straat was overvol met auto's, iemand had zelfs op onze oprijlaan geparkeerd en daarmee onze uitrit geblokkeerd, what the ..?? ik was in schock, ben die drukte niet meer gewend.. :') ), en ik vandaag vrij heb om naar de races te gaan. Gisteren dus even 300 dollar uit mijn mouw getoverd om een outfit te kopen .. :oo Geloof het nog steeds niet, maar ach, zo nu en dan .. :) Ah en mijn baas neemt me morgen na het werk mee naar een 'Stallion Parade', waar ik dus een hoop dekhengsten uit deze buurt te zien zal krijgen. Daar ben ik ook ontiegelijk nieuwsgierig naar, zeker nu ik weet hoeveel werk en stress het al is om een paar jaarlingen klaar te krijgen voor een bezichtiging aan huis (jaarlingen zullen naar een auction gaan en de omroeper of iemand komt dan van te voren de paarden bekijken zodat er over de telefoon van te voren al wat verteld kan worden aan de potentiële kopers).

Het is de bedoeling dat ik hier zo'n half jaar zal blijven, in totaal, het plan is namelijk om in September (eind Augustus stopt mijn first year visa) een maandje naar huis te gaan, al mijn spullen hier te laten en terug te komen voor de laatste 2 maanden (op mijn second year visa), samen met mijn dan hopelijk behaalde rijbewijs! (ik heb geen rijbewijs en dat is zeer onhandig in dit land, zeker als je wilt werken en minder bekende plekken en vrienden wilt bezoeken, ik heb hier zoveel auto gereden dat ik mijn rijbewijs makkelijk in zo'n 2 weekse cursus zal moeten kunnen halen).

Hoop binnenkort echt wat foto's te plaatsen, maar voor het idee wat van mijn iphone (foto's zijn 800x564(oid) maar bokt blijft aangeven dat ze te groot zijn >;) ):
http://i299.photobucket.com/albums/mm31 ... c1541c.jpg

http://i299.photobucket.com/albums/mm31 ... 6b78c3.jpg

Deze mevrouw ligt altijd zo te slapen, compleet met gesnurk etc :')
http://i299.photobucket.com/albums/mm31 ... 18dfcf.jpg

Mijn favo, een zeer angstige jaarling, ontiegelijk mooi (volgens de kijkers de mooiste colt die ze dit jaar gezien hadden, en die hebben er ondertussen al honderden gezien, zal kijken of ik zijn salesfoto kan vinden binnenkort) maar er is nog veel nodig om hem klaar te krijgen voor de grote buitenwereld, 't arme beestje :(:)
http://i299.photobucket.com/albums/mm31 ... 52a154.jpg

Ochtendmist <3
http://i299.photobucket.com/albums/mm31 ... 0633b0.jpg

En yay, we hebben koeien, hoef ik ze toch niet te missen! Haha!
http://i299.photobucket.com/albums/mm31 ... 96f77b.jpg

En de hoofdstallen.
http://i299.photobucket.com/albums/mm31 ... 1288a9.jpg

Barramundi

Re: Werken met jonge renpaarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:54

Hey Izzy, alweer zo'n leuk en jaloersmakend topic van je!!! Ook dit avontuur ga ik zeker volgen hoor!!
Hoe was je day-at-the-races?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 12:56

Thnx barra! Het is een fijne en makkelijke manier om (zeker nu het te koud is om normaal een pen vast te kunnen houden :') ) een 'dagboek' bij te houden. Races waren gaaf! Zoals je weet dus helaas niet op winnaars gebed, oh well, hoort erbij! Verder heeft mijn baas me ook meegenomen naar een Stallion Parade (paarden hebben hun eigen merchandise en als je ze aanraakt heb je een groot probleem, verder was er gratis koffie met hartjes in het schuim, gratis pain-au-chocolats, croissants, koffiebroodjes, bolletjes met verse bacon and eggs, fruit op stokjes en meer := ) en was er vandaag een Yearling Sale. Wat meteen het einde betekent van Horse Week, vanaf nu wordt het hier dus allemaal normaal in het dorp. Net nu ik deze week richting farm verhuis omdat dat makkelijker zal zijn vanwege het niet hebben van een eigen auto/rijbewijs. Een lief klein huisje voor mezelf :)

Vandaag had ik overigens mijn camera mee, blijf het ongelooflijk vinden dat al deze paarden tussen de 1 en 2 jaar oud zijn! Wat een body!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:26

Wat gaaf weer! , wat een pracht leventje heb je daar weer!

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:30

<3

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:36

Wat maak je veel mee zeg! Heel gaaf

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:23

Dat is wel echt een ander wereldje dan het hollandse softe gedoe gok ik, waar je de jaarlingen volgens de bokt moraal eigenlijk niet eens langer mag poetsen dan 10minuten om dat ze dat geestelijk niet aan zouden kunnen :D

Heel veel plezier! Het lijkt me super leerzaam!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:00

Leuk zeg!!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:44

Wat een mooie foto's. Heel veel plezier de komende tijd.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:31

Bedankt allemaal! :D

Het is inderdaad flink anders, maar daar ben ik ondertussen aan gewend haha. Hier wordt er overigens niet veel gewerkt met ze hoor, met deze leeftijd worden ze nog niet ingereden (hier tot nu toe niet in ieder geval). Voor de sales worden ze alleen aan de hand getraind (stilstaan wanneer dat gevraagd wordt op de juiste manier, op de juiste plek met je mee lopen (graag ook het hoofd op de juiste plek houden), halster accepteren, gepoetst, afgespoten en gedroogd worden, dekens opdoen etc) en gaan ze op de walking machine (zo nu en dan met elastieken). Ze staan dan weer wel bijna de hele dag op stal (mogen zo nu en dan even gek doen in de round yard of in een kleine paddock) en worden volgepropt met eten (goede conditie laat minpuntjes minder zien) wat voor mij toch wel onder lekker opgroeien op het land staat in mijn lijstje. Maar goed, dat is ook maar voor een aantal weken, dan hebben ze lekker vakantie :)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:32

Leuke nieuwe foto's weer!! Er zitten inderdaad prachtige exemplaren tussen! Al verhuisd naar je nieuwe onderkomen? Bevalt het?!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:22

Hebbe, hebbe, hebbe! :~
Ik heb je vorige topic ook met veel belangstelling gelezen, maar dit is helemaal geweldig! Wat een gave paarden en leuke foto's. :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:27

waauw, ik volg.

gave paarden! En wat een super leerrijke ervaring moet dat zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:17

Weer zo'n heerlijk volgtopic.

Zeg, bedoel je met die kleine hengst nou gewoon een schouwhengst of doen ze daar iets anders. :P

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 05:13

Hij is inderdaad een schouwhengst, maar daar had ik dus nog nooit van gehoord, vandaar deze uitleg haha.

Bedankt allemaal! Gaaf dat jullie me volgen, het enige nieuws voor nu is dat ik steeds meer mag doen/doe (ah en we hebben 2 enorm mooie nieuwe jaarlingen!). Paarden over grotere stukken verplaatsen, meer 'uitdagende/moeilijke' paarden verplaatsen en heb ondertussen ook op de andere (nog niet lead)pony (zal hij ook nooit worden, heeft hij het karakter imo niet voor) gereden. Het verhuizen duurt helaas nog even (1 of 2 weken) maar wel te horen gekregen dat mocht ik nog geen fiets hebben (of gewoon omdat ik daar zin in heb) ik de leadpony als lift naar het dorp mag gebruiken. Die mag ik dan in de tuin van het huisje waar ik nu in zit vastbinden. Tof! Dat gaat gebeuren, ben benieuwd of ze hier in Australie paarden door de drive-thru ook zullen waarderen :') Hoop als ik verhuisd ben snel wat foto's te kunnen plaatsen van het terrein. Ah en de persoon die hier in principe al het werk doet met de paarden wilt mij heel graag aan het werk hebben op de baan, dus ik hoop dat we mijn baas snel een stapje verder kunnen krijgen. Heb hier nu overigens heerlijk een heel weekend vrij vanwege een 21st waar ik voor was uitgenodigd, heerlijk even niks doen! <3

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:47

Nou, ik ben gisterenavond eindelijk verhuisd en wat vind ik het heerlijk. Eindelijk een huis waar het niet 10 graden kouder is dan buiten, tijd om een wat actiever (naast het bezoeken van de pub :') ) buitenhetwerkleven op te bouwen (en gezonder te gaan eten, dagdag dagelijkse magnetronmaaltijden, chips, koekjes en chocola) :D Iets waar mijn nieuwe buurjongetjes me gok ik wel mee gaan helpen :')

Verder ga ik morgen voor het eerst op een thoroughbred van onder de 20 jaar aan het werk, huray :D Deze merrie is (énorm groot en) zo'n 5 jaar oud. Net even wat anders (betrouwbaarder) dan wat we hier normaal hebben staan en voor mij iets perfects om op te oefenen. Stiekem hoop ik hier binnenkort mijn track riders license op te kunnen halen, daar wilden ze namelijk een paard voor hebben dat geen gekke dingen uit zou halen en me niet voor schut zou zetten, iets dat gewoon zou lopen. Nog niemand heeft daar iets over gezegd, maar hopen mag altijd, toch? O:) Ze was vandaag overigens enorm fris, dus ik ben benieuwd!

Even een quote uit een ander topic:
Colorado schreef:
Nou ik ben eindelijk verhuist hoor, koeien (nog een paar dagen, door de droogte proberen ze onder hekken door te komen voor vers gras en slopen ze alles), pony's, breakers, zwangere merries, honden en meer in mijn tuin. Ah en buurjongetjes, laten we die niet vergeten, "ah we just came by to talk!" (heb geen tijd, al mijn zooi ligt nog verspreid over de vloer, alles moet nog schoongemaakt etc) ... "Are you ready to go?" .. 2 min later: "are you ready now?" "what are you doing? Can I help? I want to help! Yes, I'll help you anyway!" "are you ready now? What's taking you so long?" .... :')

Maar ze zijn tegelijkertijd ook toch wel éeerg lief <3
[ Afbeelding ]

Hun eigen pony's. Weet je hoeveel pony's, éigen pony's, hij al heeft gehad? Wel 80! :j :)) (de rechter in bovenstaande foto)

:+:
[ Afbeelding ]

Dat blauwige gebouwtje op de achtergrond is overigens mijn huisje nu :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 09:11

En meteen weer een update, deze keer met wat fotootjes, ik had een halve dag vrij (wat betekend dat ik nog steeds 7,5 uur heb gewerkt :') ) en jeetje wat was dat lekker. Heerlijk rondgeslenterd op de farm (in mijn pyjama), thee gedronken, wat gelezen, in de zon gezeten, wat opgeruimd en schoongemaakt etc. En tijdens het slenteren had ik dus mijn camera mee. Heb overigens vandaag dus voor het eerst op die 5 jarige gereden, superfris maar heerlijk om te rijden. Ze heeft een tijd geleden haar pelvis gebroken en ze gaat nu langzaam weer aan de gang, in de hoop dat ze rad blijft en nog een race kan winnen voor ze de fok in gaat. Ik mag voorlopig met haar aan de gang blijven, weer een stapje vooruit, yes! Overigens geen foto's van haar, hoop mijn collega's ooit zo ver te krijgen :)

Al de paarden op deze foto's zijn vakantiegangers/drachtige merries.

Afbeelding

Afbeelding

Kon het niet laten, de koeien nog even voor ze weggaan, ik mis ze al bij het idee :(:)

Afbeelding

Zwartwitjes, eerste foto is dezelfde als hierboven :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:27

Wauw... wat een schitterende foto's weer, Izzy! <3

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:37

Ik had dit topic helemaal gemist! :D Wat zit je daar geweldig zeg!

Prachtige foto's weer! Je weet de sfeer altijd zo mooi vast te leggen. :j Kan ik niet op een cursus fotografie komen bij jou voordat ik naar Australië ga? Dan kan ik ook zulke mooie foto's maken. :P

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:58

:~ Pffff wat ziet dát er geweldig uit, en wat een prachtige foto's ook! Krijg meteen zin om gewoon te vertrekken in plaats van mijn studie af te maken :))

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:07

Wauw, ik volg! Wat een geweldige ervaring zeg! Hoe ben je aan deze plek gekomen om daar te werken? Zag net de link naar je andere topic, en zal die ook eens grondig doorlezen. Bij mij staat het ook nog steeds op de planning om zo iets te gaan doen! Eerst nog maar m'n studie afmaken (1 jaar te gaan)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:12

Leuk, een topic! Ik volg ook, ben jaloers. Krijg spontaan heimwee, ik wil ook weer weg hier... prachtige foto's, ziet er geweldig uit allemaal daar. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:17

Ik volg ook!!

Wauwwwwwwie!!

Dit was een droom van me..Ook ergens naar t buitenland aan het werk met paarden.. Die helaas geen werkelijkheid meer zal worden..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:23

Bedankt allemaal! :D
Ik ben aan deze werkplek gekomen door, jawel, yardandgroom.com. Had daar een tijdje geleden een (halfbakken) profiel aangemaakt voor als de tijd komen zou, compleet vergeten dat ik dat had en toen kreeg ik opeens een e-mail. Gelukje dus!
Die studies toch ook, zitten allemaal maar in de weg, wie kiest daar dan ook voor? :7 Geintje uiteraard, gaaf dat jullie ook op pad gaan, killyen's plannen weet ik, hoe zit het met de rest?
Ik wil je wel laten zien hoe ik zo'n beetje 'te werk' ga Spirit? Kleine meeting in September (dan kom ik voor een maandje naar huis)? :D

Vandaag weer op madam (Lollipop/Lolly, wie verzint dat nou, zeker voor zo'n reus als dit :') ) gereden en het ging al een stuk beter, ik kon haar vandaag met kleine hulpen uit de verkeerde buiging halen. Wel zit ze sinds gisteravond op nieuw (race)voer en dat merk ik nu al, vreselijk schrik- en springerig, ach, kan ik mooi aan mijn balans werken haha.

Collega even aan haar kraag getrokken. Kijk nou hoe groot ze is :wow: Sprinters zijn normaal gesproken meer formaat grote pony, dat is dan ook mijn vergelijking, kan dus zijn dat ze voor anderen helemaal niet zo groot lijkt, maar het feit dat ik niet over haar rug heen kan kijken verbaast me nog elke keer!
Dit is overigens het brandmerk van Dartbrook Downs, madam is hier dus geboren (en verminkt, mamapaard vergat dat haar kind in de buurt was toen ze van schrik bokte, kinders kon de helft van haar kaak gedag zwaaien := )
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:23

Oh wat gaaf!
Ergens ben ik zo jaloers op mensen zoals jij die dit gewoon maar doen!
Ik geloof dat ik zelf heimwee zou krijgen, op de één of andere manier kan ik het niet. Des te gaver om dit soort topics te volgen dus!
Prachtige foto's en wat een omgeving! <3

Ga me ook is in je eerdere topic inlezen! Jammer dat ik die niet eerder gezien heb zeg!

Australie wil ik zeker is heen!