Vrijwilligerswerk in het buitenland 2013

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Vrijwilligerswerk in het buitenland 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:38

Hoi hoi,

Zijn er meer bokkers die dit jaar naar het buitenland gaan om vrijwilligerswerk te doen?
Misschien is het leuk om elkaars ervaringen uit te wisselen en elkaars ideeën te delen?
Misschien leuk om elkaar te vertellen waar je naartoe gaat, wat je gaat doen, waarom je vrijwilligerswerk wil doen, hoe je het geld bij elkaar krijgt etc. :)

Ik vertrek 21 juli voor een maand naar Tanzania om daar vrijwilligerswerk te doen in een babyhuis. Ik reis zelfstandig naar Tanzania en zit daar een maand in een guesthouse bij een Tanzaniaanse vrouw in huis met andere vrijwilligers. Ik help 5 dagen in de week in babyhuis Cradle of Love. Daar zorg ik voor de baby's en knuffel en speel met ze. Wat ik daar allemaal precies ga doen is natuurlijk afwachten tot ik daar ben.
Ik wil al jaren vrijwilligerswerk in Afrika gaan doen maar eerst was ik te jong en toen heb ik er eigenlijk niet meer aan gedacht. Maar een paar maanden geleden kwam de gedachte om te gaan weer naar boven en heb ik besloten om nu echt te gaan. Nu ben ik nog jong en zit ik nergens aan vast. Of naja, ik heb al 3,5 jaar een vriend en heb 2 pony's maar een maand kan ik wel weg zijn. Hoop ik. :Y)
Wat betreft de bekostiging vindt ik het erg lastig. Mensen sponsoren je niet zo makkelijk als ik had gedacht. Ik heb tot nu toe pas € 10,- gesponsord gekregen. En daar ga ik deze reis van € 3000,- niet mee kunnen financieren. Hoe doen jullie dit?
Ik heb iig erg veel zin in mijn reis en ik ga hoe dan ook. Desnoods moet ik geld lenen :+

Graag hoor ik jullie verhalen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:44

Ik zet hier even een stipje. Ik wil dit jaar ook graag vrijwilligerswerk doen ipv een vakantie en ook een maand in verband met mijn paard.

Alleen ik heb ook niet zo even 3000 euro liggen :'). Heb al contact gehad met een stichting in Spanje maar dat contact verloopt heel moeizaam en dat gaat niet via een organisatie. Ik denk dat jij wel via een organisatie gaat? Als ik echt ver weg ga (buiten Europa) wil ik denk ik liever via een organisatie omdat die weten waar ze aan beginnen, plus dat ik nog nooit alleen gereisd heb en het mij wel handig lijkt om niet in je uppie in de middle of nowhere te staan. Een soort basis waar je op terug kan vallen lijkt mij dan wel heel fijn.

MadelonSunny

Re: Vrijwilligerswerk in het buitenland 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:49

Leuk dat je ook vrijwilligerswerk wil gaan doen!
Tja, het hangt er ook vanaf waar je naartoe gaat. Ik ga met organisatie Doingoood > www.vrijwilligerswerk-afrika.nl Mijn reis wordt ook al duurder door een 3 daagse safari van € 635,- Maar dat is dan een deel waarvoor ik me niet laat sponsoren. Dat is iets wat ik zelf heel graag doe en dat geld krijg ik zelf wel bij elkaar. Verder hangt het van het land af. Tanzania is weer wat duurder dan Kenia en Oeganda. Ook is het afhankelijk van wanneer je je vliegticket boekt, hoe eerder, hoe goedkoper :j Ik was eigenlijk een beetje laat :P

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 06:36

Zo moeilijk is het toch niet om sponsoring te krijgen? Ik ben een paar jaar terug een maand naar Roemenië geweest, geloof dat ik daar bijna voor 800€ sponsorgeld bijhad, en daar is helemaal niet zoveel voor gedaan (wenskaartjes verkocht, project voorgesteld aan de dienst ontwikkelingssamenwerking van de gemeente, wafels verkocht).
Maar, ik zou het wel nooit in mijn hoofd halen om mijn reis te laten sponsoren ?! Waarom zouden mensen dat in godsnaam doen? Sponsorgeld is bedoeld voor materialen, voor speelgoed, voor investeringen in projecten. Jij als vrijwilliger, bent maar één van de zovelen die daar eens langstkomt. Pas op, ik zeg niet dat jij daar niets betekend. Maar in mijn ogen is sponsorgeld daar niet voor bedoeld..... (tenzij het komt van de mama & de papa natuurlijk :+ )

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:19

Leuk dit topic!

Ik ga ook vrijwilligerswerk in Afrika doen. Ik ga 6 weken in Zambia S'ochtends les geven en de leerkracht ondersteunen op een school. S'middags gaan we community werk doen. Dit is heel afwisselend, van een school bouwen tot bejaarden bezoeken. De laatste 2 weken hebben de kids vakantie en organiseren we een dagvullend programma voor ze.
Ik ga via Activity en verblijf in een groot vrijwilligershuis. Er zijn 3 projecten met in totaal 40 vrijwilligers.
In de avonden en weekenden ben je vrij en ga ik uiteraard op safari, naar de Victoria falls en nog veel meer.
Ik ga alleen, maar er zitten in die periode meer Nederlanders van deze organisatie. Verder zijn de vrijwilligers van alle nationaliteiten.

11 juli vertrek ik naar Johannesburg. 13 en 14 juli breng ik bij familie door en 15 juli vlieg ik dan door naar livingstone in Zambia.
Ik vind het super spannend, maar heb er ook heel veel zin in.
Qua sponsering ga ik een mail opstellen en rondsturen, probeer ik nog op een rommelmarkt te staan en ga ik een Afrikaanse avond organiseren met entreegeld dus. Maar dat geld gebruik ik om daar spullen voor de kids en mensen te kopen. Mijn eigen reiskosten heb ik de laatste jaren gespaard ket bijbaantjes en mijn ouders betalen het ticket.
Ticket + kosten zijn al 2900. Daar komen de malariapillen, uitstapjes, eten in het weekend en visum nog bovenop. Al met al heel duur, maar deze ervaring wil ik mee maken

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:37

@Florenc Ik vind het toch wel lastig. Ik vind het moeilijk om mensen om geld te 'vragen'. En tijd om iets te organiseren heb ik ook niet echt. Misschien cakes bakken ofso. Naja, het geld komt er wel :)
Bij ons in de omgeving en binnen de organisatie waar ik met mee ga is het doodnormaal om je te laten sponsoren. Hun doen verder ook niet zoveel aan spullen enzo. Als je meer geld inzamelt dan gaat dat naar het fonds van hun voor grotere projecten.

@Phylos Leukleuk!
Ik heb geen geld kunnen sparen omdat ik het pas dit jaar heb besloten en tja, wie weet zit ik volgend jaar op kamers en heb ik het geld helemaal niet meer. :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:44

Ik sponsor eigenlijk ook liever iemand die daadwerkelijk materialen en dingen ervan betaalt. Zo'n reis is toch meer voor jezelf natuurlijk...

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:45

Ik doe deze reis absoluut niet voor mezelf maar om de mensen daar te helpen :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:48

Snap ik, maar snap je mijn punt ook? Ik vind dat je het bedrag zelf had moeten sparen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:50

Je zou het eens bij de kerk oid kunnen proberen, vriendin van mijn zusje heeft daar best een flinke zak geld van gekregen. Maar heel eerlijk gezegd ga ik met Lieveli mee, vrijwilligerswerk is toch ook vooral voor jezelf.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:53

Mag je vinden maar ik zou anderen ook sponsoren als ze vrijwilligerswerk gaan doen. Er zijn hier hele groepen die geld ophalen en dingen organiseren om geld in te zamelen en dan 20.000 in totaal bij elkaar krijgen en daar met z'n 10'en van naar Afrika gaan om vrijwilligerswerk te doen.
Voor mij is dat heel normaal. Hier in de omgeving is dat normaal. Maar blijkbaar is dat op andere plekken van nederland niet normaal :=
Ik snap je punt dan ook niet helemaal ;)

@Narya Voor mij is het absoluut niet voor mezelf. Ik ga omdat ik andere mensen graag help. Vooral die baby's die anders aandacht en liefde te kort komen te kort komen.

Maargoed, hier draait het topic niet om ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:54

Nee maar ik vind het jammer dat je het op 'hier is het normaal' afschuift. En ik vind het fijn te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Overigens, ik vind toch dat je voor jezelf gaat, omdat het een fijn gevoel geeft. Zo'n maand daar zitten zonder iets tastbaars achter te laten maakt echt geen verschil.

Hebben ze geen speelgoed nodig bijvoorbeeld? Daar zou je voor kunnen inzamelen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:56

Ik voel me heel erg aangevallen. Ik heb dit topic geopend om ervaringen te delen, niet om afgekraakt te worden.
Helaas kan ik het topic niet sluiten maar voor mij is het topic wel gesloten.
Nee, ze willen geen spullen, alleen hulp ;) En ja, het maakt wel verschil.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:55

MadelonSunny schreef:
Ik voel me heel erg aangevallen. Ik heb dit topic geopend om ervaringen te delen, niet om afgekraakt te worden.

Het is maar een mening, hetgeen zeker niet bedoeld is om aanvallend te zijn of af te kraken :).

Ik heb drie jaar vrijwilligerswerk gedaan, en je begint er inderdaad helemaal aan met het idee om anderen te helpen. Als dat idee er niet zou zijn, zou je't ook nooit doen. Maar na een tijd besef je wel dat jouw "hulp" slechts een druppel is op een heel hete plaat (tenzij je dokter/verpleegkundige/landbouwer bent, en bv ginder mensen gaat opleiden). Pas op: dat wilt niet zeggen dat je niets betekend voor die mensen hé! Maar ik geloof dat het belangrijkste voor die mensen, het feit is dat jij, als rijke westerling, de tijd/moeite/geld in wil steken om naar hen te komen en met hen mee te werken. Niet het werk dat je er doet, maar het idee dat je hen wil helpen.

Wat ik toen ook gedaan heb, is heel de winkelstraat af gaan. Elke winkel binnenstappen met vraag om sponsoring, al zijn het pennen. Ik heb zo bij een speelgoedwinkel héél toffe kleurboeken meegekregen, op heel veel plaatsen balonnen meegekregen (waar je héél fijne spelletjes mee kan maken), .....

Met het effectieve geld dat toen bij elkaar gezameld was, hebben wij voornamelijk bouwmaterialen gekocht. Maar ook bijvoorbeeld stomweg tandborstels en tandpasta voor ieder kind van het dorp. In het begin hebben we daar een spel rond ontwikkeld, waarbij ze spelenderwijs hun tanden moesten poetsen, en dat hebben we dan heel de periode lang alle dagen gedaan. Kinderen hadden daar nog nooit een tandborstel gebruikt.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:00

Ik ben net weer ruim een week terug van vrijwilligerswerk op Bonaire tussen de ezeltjes :D. Ik heb dit 10 weken gedaan.
Heb het erg naar m'n zin gehad! http://www.donkeysanctuary.com is hun website :) Ik heb van ouders en familieleden al een mooi bedrag gesponsord gekregen om de reis te kunnen betalen. Verder had ik zelf ook geld natuurlijk om mee te nemen.

Dat je vrijwilligerswerk voor jezelf doet, ben ik het niet mee eens. Ik heb 5 dagen per week hard gewerkt daar voor de ezels en soms lagen dood en leven dicht bij elkaar. Je maakt natuurlijk ook veel mooie dingen mee, maar ook minder leuke dingen. In het weekend deed ik wel dingen voor mezelf, dat is logisch. En natuurlijk heb ik er zelf voor gekozen om tussen de ezels te gaan werken omdat dat mij aansprak, maar ook zeker om de ezels en het team een handje te helpen. Ik heb ook genoeg dingen gedaan die ik niet altijd leuk vond om te doen, maar toch deed omdat dat er nou eenmaal bij hoorde..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:59

Florenc schreef:
MadelonSunny schreef:

Het is maar een mening, hetgeen zeker niet bedoeld is om aanvallend te zijn of af te kraken :).

Ik heb drie jaar vrijwilligerswerk gedaan, en je begint er inderdaad helemaal aan met het idee om anderen te helpen. Als dat idee er niet zou zijn, zou je't ook nooit doen. Maar na een tijd besef je wel dat jouw "hulp" slechts een druppel is op een heel hete plaat (tenzij je dokter/verpleegkundige/landbouwer bent, en bv ginder mensen gaat opleiden). Pas op: dat wilt niet zeggen dat je niets betekend voor die mensen hé! Maar ik geloof dat het belangrijkste voor die mensen, het feit is dat jij, als rijke westerling, de tijd/moeite/geld in wil steken om naar hen te komen en met hen mee te werken. Niet het werk dat je er doet, maar het idee dat je hen wil helpen.

Wat ik toen ook gedaan heb, is heel de winkelstraat af gaan. Elke winkel binnenstappen met vraag om sponsoring, al zijn het pennen. Ik heb zo bij een speelgoedwinkel héél toffe kleurboeken meegekregen, op heel veel plaatsen balonnen meegekregen (waar je héél fijne spelletjes mee kan maken), .....

Met het effectieve geld dat toen bij elkaar gezameld was, hebben wij voornamelijk bouwmaterialen gekocht. Maar ook bijvoorbeeld stomweg tandborstels en tandpasta voor ieder kind van het dorp. In het begin hebben we daar een spel rond ontwikkeld, waarbij ze spelenderwijs hun tanden moesten poetsen, en dat hebben we dan heel de periode lang alle dagen gedaan. Kinderen hadden daar nog nooit een tandborstel gebruikt.

Klinkt leuk zeg! Heb je misschien een korte uitleg/lijstje van spelletjes (met simpele materialen) die goed in de smaak vielen? En wat voor spel was dat met die tandenborstels?

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:52

lieveli schreef:
Nee maar ik vind het jammer dat je het op 'hier is het normaal' afschuift. En ik vind het fijn te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Overigens, ik vind toch dat je voor jezelf gaat, omdat het een fijn gevoel geeft. Zo'n maand daar zitten zonder iets tastbaars achter te laten maakt echt geen verschil.

Hebben ze geen speelgoed nodig bijvoorbeeld? Daar zou je voor kunnen inzamelen.

Ik snap precies wat je hier mee bedoeld. Je gaat toch ook omdat je de ervaring wil beleven.
Maar als je sponsering zou kunnen vinden is natuurlijk erg fijn.
Vriendin van me gaat ook dit jaar naar afrika voor vrijwilligerswerk en betaald het ook helemaal zelf.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:05

Ik ga dit jaar ook vrijwilligerswerk doen voor 2,5 maand in Tanzania.
De kosten zal ik ook zelf dekken ervoor, het is namelijk iets wat ik zelf graag wil doen en voor gespaard heb.
Wel kunnen mensen dingetjes mee geven voor de kinderen daar, dat vind ik een ander verhaal...

Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het ook heel spannend om echt alleen erheen te gaan!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:24

Ik ben terug van een onvergetelijke 'vakantie' en ervaring. Heb dagelijks een blog bijgehouden voor de geïnteresseerden marijemelaard.waarbenjij.nu

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:49

Ts, respect ook al moet je de reis met sponsorgeld financieren.
Je gaat je wel inzetten voor anderen. En ik niet. Dus wie ben ik om kritiek te leveren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:21

Ts, ik kan uit je berichten niet opmaken of je nog bent gegaan. Hoe was het?