Autorijden naar Finland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:48

De route die ik ergens in een linkje stuurde duurt al 26 uur... (en dat is vanaf Groningen) jullie gaan in de winter, dus er is ook een heel aanzienlijke kans op sneeuw. Dan red je het denk ik echt niet in 2 dagen... Ik zou eerder denken dat je dan wel een dag of 3 a 4 onderweg bent?

Imre

Berichten: 14211
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:51

^ Dat wilde ik ook net zeggen. Dat aantal uren in de routeplanner is echt alleen de afstand, daar houden ze geen rekening met weersomstandigheden, eventuele files, tanken en rustpauzes. Zeker als je een onervaren bestuurder bent is het echt zwaar om zoveel uur achter elkaar te rijden.

Mijn vriend en ik doen er in de zomer vanuit Groningen-stad 10 uur over om in Zuid-Zweden te komen, inclusief af en toe een kleine pauze, tanken en wachten op de boot.

Heb je al geïnformeerd hoe het zit met entingen e.d. voor je hond?
Laatst bijgewerkt door Imre op 22-04-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:56

Dat is dan al best netjes Imre, Kopenhagen deden mijn vriend en ik in januari geloof ik 8 uur over (vanuit Hoogeveen), maar toen hebben we nog wel uitgebreid gegeten onderweg... Dus dan doe je t echt netjes in 7 uur!

Imre

Berichten: 14211
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:59

Oeps. O:) Ik bedoelde 10 uur. We gaan om 7u 's ochtends weg, vandaar de verwarring. *wijzigt post*

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:02

Haha ik dacht al, die heeft de turbo er goed op :P

wij zijn paar jaar terug van Goteborg naar Groningen gereden in 1 dag, in de ZOMER, en dat was al goed doorrijden!

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:03

goed om te weten. dan gaan we opzoek naar overnachtingsplekken in zweden waar de hond ook mag komen.

ik heb even gebeld met mijn dierenarts, ik moet alleen enting voor rabies hebben en een speciale ontworming.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:04

Oh ja, nog een tip voor autorijden in Zweden... rij vooral NIET te hard... de boetes zijn heel hoog en er staan genoeg flitsers (die overigens vaak wel netjes worden aangegeven, aardig van ze!)

Imre

Berichten: 14211
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:05

miccamaaike schreef:
wij zijn paar jaar terug van Goteborg naar Groningen gereden in 1 dag, in de ZOMER, en dat was al goed doorrijden!


Dat hebben wij ook een keer gedaan. Om 1u 's middags weg uit Goteborg, om half 3 's nachts waren we thuis. Hele weg stromende regen. Bleh.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:05

Ja dat had ik gelezen, ze zijn heel erg streng daar. zie er nu al tegenop het deel in zweden.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:08

Ik vind het ook best wel een onderneming om dit in de winter te gaan doen... voor het zelfde geld kom je niet eens op je bestemming aan, je weet t nooit... als alle wegen ondergesneeuwd zijn kun je er maar zo ineens 2x zo lang over doen.

Edit, meende dat je voor 3 weken ging, maar je ging voor t 3e jaar :+ tsja dan snap ik de wens om met de auto te gaan een stuk beter.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:11

dat risico nemen we. Ik heb ervaring in ondergesneeuwde wegen te rijden. maar toch, we weten dat het weer kan omslaan. we zijn al 2 keer met het vliegtuig gegaan en dat willen we niet nog een keer en ook niet met de hond

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:24

In jouw geval zou ik t risico denk ik ook wel nemen. Maar hou er gewoon rekening mee qua planning, t schiet gewoon niet heel erg op denk ik.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:29

aah, ik zie er nu nog meer tegen op, haha.
Ik ben blij als ik op de plaatst van bestemming ben.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:31

Ach als je alles ruim plant, komt het vast wel goed!

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:42

Opzien tegen Zweden? Geloof me, het is juist erg fijn autorijden in Zweden, bijna iedereen houd zich netjes aan de regels en het rijd erg relaxt, juist door het gemis van al die achterlijke idioten die zich totaal niet aan de regels houden, moet je eens hartje Parijs proberen.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:53

ja dat denk ik ook wel dat ze daar goed rijden en netjes aan de regels houden.
De afstand is alleen heel lang, ben dus blij dat we met zijn tweeën zijn.
Maar de bestemming is fantastisch, dus daar kijken we dus ook naar uit.

Hevonen

Berichten: 5633
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:01

miccamaaike schreef:
De route die ik ergens in een linkje stuurde duurt al 26 uur... (en dat is vanaf Groningen) jullie gaan in de winter, dus er is ook een heel aanzienlijke kans op sneeuw. Dan red je het denk ik echt niet in 2 dagen... Ik zou eerder denken dat je dan wel een dag of 3 a 4 onderweg bent?


Als je helemaal naar het noorden rijdt, moet je zeker op 2-3 overnachtingen rekenen. Ik rijdt (weliswaar in mijn eentje) Groningen-Stockholm achter elkaar door, maar dat is wel heel vermoeiend; zou het geen twee dagen achter elkaar kunnen doen, en al helemaal niet onder winterse omstandigheden.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:48

LisaYaeli schreef:
goed om te weten. dan gaan we opzoek naar overnachtingsplekken in zweden waar de hond ook mag komen.

ik heb even gebeld met mijn dierenarts, ik moet alleen enting voor rabies hebben en een speciale ontworming.


Vraag nog even na of je niet een titer-test moet hebben voor de rabies. Dat moest een aantal jaar geleden nog wel in ieder geval. Dat hield in dat je de hond moest enten voor rabies en een paar maanden (!) later een titer-test moest laten uitvoeren. Pas als die goed was mocht je Zweden/Noorwegen in. Daarna is het ieder jaar op tijd enten tegen rabies en dan blijft de titer-test uitslag gewoon staan. Het zou zonde zijn als je de grens niet over zou mogen.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:31

dit heb ik gecontroleerd al bij de dierenarts, voor Zweden is dit afgeschaft in 2012 volgens mij.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:34

De auto is gekocht een peugeot 307 uit 2002. en hij is ook nog mint groen. echt een meiden auto die betrouwbaar is.

De accu word nog gecontroleerd, als hij dus niet goed is dan word hij vervangen.
We zijn heel blij, zaterdag kunnen we hem ophalen *\o/* *\o/* .

Nu nog 3 maanden uittesten en dan hop hop naar Finland.

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:41

Zorg voor een goede pechhulp (bijvoorbeeld ANWB).
En een deken oid in de auto geen overbodige luxe.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 19:41

Pechhulp zitten we ook aan te denken. we zijn toch wel 2 meiden die niks van auto's afweten. haha.

We nemen meeste van onze spullen mee, dus ook onze dekens en kussens. ook nemen we genoeg eten en drinken mee, toch voor de zekerheid.

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:29

Heee wat leuk! Een vriendin en ik gaan hetzelfde doen. Half jaar studeren in Tampere, met de auto. Maar we gaan over anderhalve week al :D.
Ook net een auto gekocht enzo, zoveel zin in!
ik zal later wat uitgebreider reageren, heb nu mss al wat tips en tegen die tijd helemaal :)

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:33

o wat leuk, hoe lang gaan jullie heen.
wat voor auto hebben jullie gekocht?

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:47

Een half jaar :)
We gaan volgende week weg en dan eerst roadtrippen en langs wat vrienden in Zweden. 12 augustus varen we over naar Turku en de 19e begint school. Geloof dat we les hebben tot 20 december en daarna willen we ook naar Rovaniemi.

Zijn de hoofdwegen richting het noorden te doen? Ook al ligt er sneeuw (uiteraard vertraging enzo) en is er nog leven rond de hoofdwegen of rijd je alleen maar in de middle of nowhere en raden jullie het af om het met de auto te doen? Het probleem is dat we niet weten of we de auto in Tampere kunnen laten en het liefst gelijk door willen vanuit het noorden naar huis (half januari).

We hebben een Subaru Forester gekocht :D helemaal happy mee. 4x4 en lekker ruim en chill. We moeten 'm daarna alleen weer verkopen -O-
http://i467.photobucket.com/albums/rr37 ... a6169b.jpg