In Cardiff zou ik zeker naar Mermaid Quay gaan. Het is een eindje lopen, maar als je direct achter Cardiff Central Bute Street in loopt, loop je er direct naartoe. Er zit daar een winkeltje met kunst van lokale kunstenaars (onwijs duur, maar wel leuk om even te zien), enkele bijzondere gebouwen (in mijn profiel staat een foto van het Millennium Centre en een stukje van Plas Roald Dahl), de Doctor Who Experience en niet te vergeten Cadwalader's waar je lekker ijs kunt eten. Je kunt doorlopen over de Barrage, vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over Bristol Channel en de kust van Somerset, en als je doorloopt naar Penarth, kun je vanaf daar met de waterbus dwars door de baai terug naar Mermaid Quay.
Cardiff Castle kun je eigenlijk niet met goed fatsoen overslaan (
); de audiotour zit bij de prijs inbegrepen en die zou ik ook zeker meenemen. Je krijgt bij het kasteel studentenkorting, dus vergeet niet om daar even naar te vragen en er tegenover zit Baskin Robbins, als je trek hebt in nog meer ijs. Verder is het leuk om wat random arcades in te lopen en Cardiff Market is ook tof. Eén van de ingangen daarvan zit aan St Mary Street, de straat die direct tegenover de ingang naar het kasteel ligt, dus dat kan niet missen.
Als je even wat groen om je heen wilt zien, ligt naast Cardiff Castle Bute Park. Schuin achter het kasteel, aan de andere kant, ligt Cathays, aan de rand daarvan staan de Cardiff Crown Court, Cardiff City Hall en de National Museum of Wales. Je kunt deze gebouwen vanuit Bute Park al zien liggen (alleen oversteken is best een uitdaging
).
Dit is allemaal prima in één dag te doen, maar je moet er wel zin in hebben. Je kunt eventueel gewoon de bus pakken tussen het centrum en de baai, een retourtje kost je zo'n £3,40.
Hoe mobiel ben je verder? Gaan jullie een auto huren, of ben je afhankelijk van het openbaar vervoer? In het laatste geval zou ik denk ik in Glamorgan blijven en naar plaatsen als Caerphilly en Barry gaan, en eventueel een bezoekje brengen aan de Gower Peninsula (en/of Swansea als je dat leuk vindt).
Als je wat mobieler bent, kan ik je Aberystwyth aan de noordkust van Ceredigion aanbevelen. Het ligt op een uurtje rijden van Builth Wells vandaan en het is gewoon erg gezellig. Er zit een universiteit met bijna 20.000 studenten, er is een kasteelruïne, een waterfront en je kunt redelijk gemakkelijk de heuvels rondom de stad op, die je een heel mooi uitzicht geven op de omliggende baaien en heuvels. Dat is met het OV en 4 dagen de tijd alleen onwijs zonde van je tijd, want het reizen duurt best lang.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 21-04-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt