Ervaringen met en alternatieven voor Inda

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Ervaringen met en alternatieven voor Inda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:52

Ik sta op het punt een verre reis te boeken, alleen de bestemming is nog aan enige twijfel onderhevig :)

India (Rajasthan & Noord-India) trekt me enorm; de schitterende paleizen, de grote culturele verschillen en religieuze verscheidenheid. Nu zal niemand ontgaan zijn dat India de laatste tijd negatief in het nieuws is geweest rondom de veiligheid voor vrouwen.

Mijn idee om te gaan backpacken en vanwege mijn geringe ervaringen met landen buiten Europa had ik al besloten deel te nemen aan een groepsreis. Ik verwacht geen problemen rondom mijn veiligheid, echter blijft er een soort twijfel: wat als ik me daar toch ongemakkelijk voel, rondloop met de negatieve berichtgeving? Niet alleen kan dat mijn reis danig verpesten, maar ook mijn kijk op de bevolking, terwijl ik het juist zo belangrijk vind om met een onbevangen blik naar een land en zijn inwoners te kijken!

Nu is mijn India-wens niet volledig van de baan, maar vraag ik me wel af in hoeverre bokkers hier ervaring hebben met het land (recent) en dan met name vrouwen.

Ondertussen kijk ik al wel verder naar andere landen en kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk maar eens een jaar moet stoppen met werken, ik wil zóveel zien! Alles, van Zuid tot Noord-Amerika maar ook Azië & Afrika lijkt me fantastisch. Om het zoeken voor mezelf enigszins makkelijker te maken heb ik inmiddels wel wat 'eisen':
- reisperiode is eind juli tot half augustus, 16 tot 30 dagen (rond de 20 heeft de voorkeur)
- maximumprijs €2500
- enigszins 's zomers (regenseizoen mag, maar moet de reis niet nadelig beïnvloeden, zo wil ik Nepal dolgraag bezoeken maar zorgt de regen daar voor een wolkendek waardoor de Himalaya nauwelijks zichtbaar zal zijn)
- combinatie van cultuur & natuur (ben dól op bergen :+: ) en eventueel afsluiting met heerlijk tropisch strand is ook goed

Ik ben vrij onbekend met Zuid-Oost Azië: Thailand, Sri-Lanka, Laos enz. Misschien mis ik daar wel dé reis voor mij. Ook trekt Midden-Amerika me ook, Afrika evenals (al zal dat duurder worden). Noord-Amerika hoop ik ooit nog eens op eigen houtje te bezoeken, dus niet met een groepsrondreis.

Ik ben benieuwd welke opties jullie aandragen :)

kehdra

Re: Ervaringen met en alternatieven voor Inda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:05

Mijn oud collega (blonde Amerikaanse :P) woont inmiddels in India (Bangladesh volgens mij). Ze vind het vast niet erg als je haar wat vragen (in het Engels) stelt! Stuur maar n PB'tje als je haar contact gegevens wilt.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:26

Ik zou je verhaal voor 90% geschreven kunnen hebben, met het enige verschil dat ik in November wil gaan (wat voor veel Oost-Indische landen ook een stuk beter is qua seizoen). Ik wil India nog steeds supergraag doen, maar stel het voorlopig nog eventjes uit. Geen zin om in extreme mate te moeten opletten wat ik doe/zeg/vraag/...., dat is niet aangenaam reizen.
Nepal heb ik ook geschrapt voorlopig, daar is het advies van buitenlandse zaken ook vrij negatief :(.

Voorlopig heb ik nu een heerlijke groepsreis op het oog (Sri Lanka, perfecte combi van een paar dagtrektochten, cultuur, natuur, contact met bevolking, 2 stranddagen,...), maar volg graag de tips die hier nog gegeven worden!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:31

India en Nepal staan bij mij ook nog heel hoog op mijn lijstje, lijkt me prachtig en heel boeiend.

Ik heb wel ervaring met Sri Lanka, daar is het goed te doen om rond te reizen. Vervoer is met taxi goed te doen. Ik weet niet of je helemaal alleen gaat? Ik was daar toen met mijn toenmalige vriend, was dus niet als vrouw helemaal alleen, maar dat ging perfect. Heb me nergens vervelend gevoeld en werd normaal behandeld. Backpacken kan daar prima.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:50

Ik heb toch besloten India even te laten voor wat het is, zeker gezien mijn geringe ervaring met reizen buiten Europa en omdat het toch niet helemaal lekker aanvoelt. Bovendien zijn er nog zoveel andere mooie opties! :j

Ik overweeg nu een reis richting Thailand, Laos & Cambodja, maar dan zonder groep. Gewoon zelf daarheen en vanzelf aansluiting vinden bij andere backpackers :)

Sri Lanka valt volgens mij net in het regenseizoen 's zomers, daar zit ik in Zuid-Thailand nl. ook mee. Vandaag dat ik vooral midden- en noord Thailand op m'n lijstje heb.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 01:14

Je reis uitstellen is puur om jezelf gerust te stellen neem ik aan? Verwacht namelijk niet dat 'de situatie' daar op korte termijn verandert. Er zijn nu eenmaal cultuurverschillen tussen landen, en India is misschien wel het tegenovergestelde van Nederland. Mannen en vrouwen gaan niet overal zo met elkaar om als hier. Ik las ergens in dit topic dat het niet leuk is om steeds na te moeten denken wat je wel en niet kan dragen, maar dat is in die landen nu eenmaal zo. Of het nu om iets 'onschuldigs' gaat, zoals het bedekken van schouders bij bepaalde godsdienstelijke gebouwen, of om iets structureels, zoals geen uitdagende kleding dragen :)

Ontopic: een van mijn beste vriendinnetjes heeft in India (2 jaar) en Nepal (1 jaar) gewoond en gewerkt (vrijwilligerswerk). Zij voelde zich inderdaad fijner als ze niet alleen was, bij voorkeur was ze ook samen met een jongen. Zo heeft ze een half jaar met een Duitse jongen gereisd. Samen reizen had zeker haar voorkeur, en dat deed ze ook waar mogelijk. Maar het heeft haar niet minder van het land en de cultuur doen genieten: binnenkort gaat ze weer een half jaar naar India. Alleen.
Ik moet zeggen dat ze ook vrij nuchter is... Haar mening: accepteer cultuurverschil en speel op 'safe'. Als je je normaal gedraagt en goed kleedt, zal er niet snel wat gebeuren. Het kan altijd, maar dat risico loop je nu eenmaal als (jonge en vrouwelijke) reiziger. :)

Heb zelf geen verstand van India en omgeving, maar dit is wat mijn vriendin in ieder geval zegt.
Ik kan me voorstellen dat het ook anders is als je ergens voor het eerst komt en cultuur (nog) niet kent :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:41

Szan schreef:
Je reis uitstellen is puur om jezelf gerust te stellen neem ik aan? Verwacht namelijk niet dat 'de situatie' daar op korte termijn verandert. Er zijn nu eenmaal cultuurverschillen tussen landen, en India is misschien wel het tegenovergestelde van Nederland. Mannen en vrouwen gaan niet overal zo met elkaar om als hier. Ik las ergens in dit topic dat het niet leuk is om steeds na te moeten denken wat je wel en niet kan dragen, maar dat is in die landen nu eenmaal zo. Of het nu om iets 'onschuldigs' gaat, zoals het bedekken van schouders bij bepaalde godsdienstelijke gebouwen, of om iets structureels, zoals geen uitdagende kleding dragen :)

Ontopic: een van mijn beste vriendinnetjes heeft in India (2 jaar) en Nepal (1 jaar) gewoond en gewerkt (vrijwilligerswerk). Zij voelde zich inderdaad fijner als ze niet alleen was, bij voorkeur was ze ook samen met een jongen. Zo heeft ze een half jaar met een Duitse jongen gereisd. Samen reizen had zeker haar voorkeur, en dat deed ze ook waar mogelijk. Maar het heeft haar niet minder van het land en de cultuur doen genieten: binnenkort gaat ze weer een half jaar naar India. Alleen.
Ik moet zeggen dat ze ook vrij nuchter is... Haar mening: accepteer cultuurverschil en speel op 'safe'. Als je je normaal gedraagt en goed kleedt, zal er niet snel wat gebeuren. Het kan altijd, maar dat risico loop je nu eenmaal als (jonge en vrouwelijke) reiziger. :)

Heb zelf geen verstand van India en omgeving, maar dit is wat mijn vriendin in ieder geval zegt.
Ik kan me voorstellen dat het ook anders is als je ergens voor het eerst komt en cultuur (nog) niet kent :j

Er is in India wel een kleine 'revolutie' gaande inzake positie van de vrouwen in de samenleving op het moment natuurlijk... Het is niet dat ze die verkrachtingszaken maar laten voor wat ze zijn. Er zijn daar massa's protestacties en mensen komen voor het eerst daar echt op straat voor de rechten van die vrouwen. Volgens mij gaat er in de komende jaren echt wel een verschuiving zijn.

Verder gaat't mij niet om het letten op wat ik draag. Ik reis zelf vrij veel, ik weet dat je je moet aanpassen aan de plaatselijke normen. Ik ben ook de eerste om heel erg nuchter te zijn in mijn manier van denken, daar niet van. Maar ik heb ook vrij veel Indische kennissen (Indiers die hier een jaar gestudeerd hebben bv, of door het werk -veel projecten worden geoutsourced nr India, maar er moet dan natuurlijk wel worden samengewerkt met de mensen ginder-), en heb hen ook advies gevraagd, en het gaat mij net een stuk te ver. Volgens hen zou het 'ok' moeten zijn, als je met een man reist, en:
- als je iets gaat drinken: niet op een marktje iets drinken, maar binnengaan in een restaurant en aan een tafel gaan zitten
- nooit vriendelijk zijn (als in 'don't talk to them, don't look at them, don't smile') tegen personeel (taxichauffeur, hotelbediende,..)
- nergens buiten komen nadat het donker is (wat daar al rond 6/7uur is geloof ik). Dus niet enkel in grote steden bv, maar nergens.
-zeker geen openbaar vervoer nemen. Als je een taxi neemt, altijd reserveren via een groot hotel
-niet verblijven in een kleine hostel/pension: verblijf in een groot hotel
...

En dan is het voor mij ook gewoon niet leuk meer. Met een privétaxi van hotel naar hotel gaan, is voor mij niet 'reizen'.Ik struin graag over vreemde marktjes, maak graag een praatje met de plaatselijke bevolking, reis graag met het openbaar vervoer en verblijf (als het mogelijk is) zelfs het liefste gewoon bij mensen thuis. Het zou mij geen hol uitmaken dat te moeten doen met lange broek en hoofddoek, maar ik wil het wel kunnen doen. Maargoed, reizen als vrouw alleen in een land waar een 'machocultuur' heerst is niet evident. Hoe nuchter ik ook ben, de fun is er volledig af op het moment dat je écht bang begint te krijgen....

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 11:04

Citaat:
Ik struin graag over vreemde marktjes, maak graag een praatje met de plaatselijke bevolking, reis graag met het openbaar vervoer en verblijf (als het mogelijk is) zelfs het liefste gewoon bij mensen thuis. Het zou mij geen hol uitmaken dat te moeten doen met lange broek en hoofddoek, maar ik wil het wel kunnen doen. Maargoed, reizen als vrouw alleen in een land waar een 'machocultuur' heerst is niet evident. Hoe nuchter ik ook ben, de fun is er volledig af op het moment dat je écht bang begint te krijgen....

Dat is inderdaad ook wat ik voor ogen heb/had. Nu is het pure opgaan tussen de bevolking al minder mogelijk bij een groepsreis en dat maakt dat ik nu toch besloten heb op eigen houtje richting Thailand&Laos te gaan, waar dat wel mogelijk is en waar ik eerst wat positieve (backpack)ervaringen op kan doen :j

India lijkt me hoe dan ook schítterend, maar misschien is te cultuur nu nog even te heftig voor mij en moet ik me daar eerst beter tegen wapenen :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:35

Als dat jouw doel is dan is Cambodja, Laos Vietnam prima te doen. Zelf heb ik op mijn negentiende in mijn eentje in die landen gereisd en ik heb me vrijwel niet onveilig gevoeld (en ik heb een hoop gekke dingen gedaan). Ik had toen al wat backbackervaring in Europa, maar verder niet. Het openbaar vervoer is daar prima te gebruiken, als je een beetje je verstand gebruikt kan er ook weinig mis gaan. Er is een ontzettend mooie natuur en cultuur te zien. Laos en Thailand lijkt mij erg veel overigens voor een korte tijd, dan moet je snel reizen en heb je weinig tijd om van het land te genieten. In Thailand ben ik alleen in Bangkok geweest, maar wat ik daar hoorde is het lan divers genoeg om alles te doen wat je wilt.
Overigens kan ik Vietnam ook nog aanraden. Het is ook een prachtig land en makkelijk te bereizen als eerste backpackavontuur. Ik heb daar achter op motors door bergpassen gereden, gedoken in de zee (ik had wel al mijn Padi), tempels bezocht, de Mekong met een local bekeken, je hebt er grote steden (HCMC en Hanoi) en mooie stranden. Als Laos je erg aan staat kan ik je aanraden het te combineren met Cambodja, in plaats van met Thailand. Maar dat ligt er vooral aan hoeveel tijd je hebt en hoe rustig je wilt reizen.