Werken in het buitenland, waar aan denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Werken in het buitenland, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:16

Ik heb altijd gezegd dat ik niet in Nederland wil blijven wonen, en voor mij is nu de tijd rijp om eens te proeven aan het leven elders.
Ik wil voor onbepaalde tijd gaan werken in het buitenland, ik ben begonnen met het zoeken naar een leuke baan. Nu wil ik niet direct 'officieel' emigreren, ik wil graag naar Frankrijk, maar ik heb nu een hele leuke baan in Duitsland op het oog. Er staat dus nog niets vast, het plan is wel binnen de grenzen van Europa te blijven.

Maar nu de vraag, waar moet ik allemaal aan denken?
Wie van jullie heeft ervaring met zoiets? Wat zijn dingen waar je rekening mee moet houden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:45

En wat voor baan wil je?

Er zijn voor de gewone bureaubaantjes een aantal Europese landen, waarbij het vrij makkelijk is om als Nederlands (/engels/andere europese taal) sprekende binnen te geraken, waaronder Ierland (dublin), Polen (Warschau, maar ook een aantal andere steden), Tsjechië (Praag & Brno),... In iets mindere mate Bulgarije (Bucharest). Er zijn namelijk heel veel bedrijven die hun 'services' naar daar brengen omdat de loonkost daar een stuk lager ligt. Zijn vooral jobs in die domeinen dus. Finance, HR, contactcenters, helpdesk, IT. Bedrijven waarvan ik weet dat ze met Nederlandstaligen werken: Philips (polen), Microsoft (Dublin), Accenture (Praag), Inbev (Praag), Monster (Brno), Exxonmobile (Praag), CSC, Bluelink (waaronder bv transavia valt geloof ik), Honeywell,.....

Roquen

Re: Werken in het buitenland, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:57

Een baantje in de paarden, maar daar ben ik dus al mee bezig.

Het gaat me meer om de zaken eromheen, zoals verzekeringen en dat soort dingen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:08

veel verzekeringen verzekeren paardenongevallen niet.
Ook wil een verzekering je vaak niet langer dekken wanneer je langer dan een jaar in het buitenland wilt werken.
Nu denk ik echter dat Duitsland allemaal nog reuze meevalt hoor.

Denk ook aan evt. visa's, belastingen, en bankrekeningen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:16

Inderdaad verzekeringen, bankrekeng openen, afhankelijk van hoe lang je weggaat ook uitschrijven bij gemeente, de gevolgen voor je pensioenopbouw, huisvesting etc etc etc..

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:13

@ kehdra, ik zie dat jij ook in het buitenland werkt met paarden. Hoe heb jij het geregeld met verzekeringen? Of heb jij geen Nederlandse verzekering meer? Mag ook via PB natuurlijk!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:44

Ik heb een basis verzekering hier op Bali, maar die dekt geen paardenongevallen. Een eigen spaarpotje is hier een beter idee.
(totaal irrelevant; de tandarts kost hier zo'n €50,- ongeacht de behandeling, dat zit dus ook niet in de verzekering, en is een koopje vergeleken met NL. De kwaliteit van de tandartsen ligt hier boven gemiddeld :D)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:12

En hoe doe je dat dan als je een ongeluk met je eigen paard krijgt? Je eigen spaarpotje?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:57

je bedoelt dat wanneer je op je eigen paard rijd, of tijdens het werk van een paard valt?
In het eerste geval weet ik niet (heb hier geen eigen), tweede geval wordt niet gedekt.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:02

wij zoeken nog een groom in Zwitserland! :Y) pb me maar als je meer info wilt! we zijn met spoed opzoek

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:30

Ik ben ook opzoek naar 'werk' in het buitenland, het spookt de laatste maanden elke dag door mijn hoofd. Ik WIL deze stap maken. :) Vind het alleen heel moeilijk om een keuze te maken waar ik heen wil, kunnen jullie stallen aanbevelen? Ik zoek wel echt iets ver weg. Niet iets in Belgie ofzo. Alvast bedankt!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 01:14

Al op yardandgroom.com gekeken?
Staan baantjes over de hele wereld op! Verder via via is ook altijd wel wat te vinden, had je al in gedachten welke richting van de paarden je op wil? En functie?