Mijn droom volgen, of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Mijn droom volgen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:10

Hallo bokkers,

Ik heb een droom en een wil, Ik wil graag emigreren.
Mijn vent wilt dat ook, en we willen er echt 100 procent voor gaan.
We willen naar cabo verde gaan verhuizen, daar heeft hij familie en zijn vader gaat als hij met pensioen is ook weer terug naar zn land.
Mn vriend heeft al een huis daar ( van zn vader ) die mogen wij platgooien en opnieuw een huis maken. ( want die er nu staat is een beetje oud en klein )

Ik heb 2 kinderen een dochertje van 5 en een zoontje van 2.
Mijn bedoeling is om binnen 5 jaar te gaan emigreren, dan is mn dochtertje nog niet erg oud en kan ze makkelijker daar opnieuw opgroeien.
Later als 5 jaar wil ik niet niet meer, dan vind ik mn dochtertje te oud en blijf ik in nederland.
Maar we willen er echt voor gaan, en we gaan sparen. We gaan er heen op vakantie, om zo alle dingen te regelen.

Ik weet al wat ik daar ga doen met werken, en mijn vriend weet het ook.
Ik hoef niet rijk te zijn, zolang ik gewoon normaal daar kan leven ben ik al tevreden.

Maar dan krijg je dus van iedereen te horen dat het niet realistisch is, en dat het daar slecht is (veel armoede) terwijl dat niet zo is.
Iedreen raad het ons af, en vinden het belachelijk dat we er aan denken, ze willen dat we gewoon in nederland blijven.
Maar dat wil ik echt niet, ik voel me niet thuis hier, ik haat het weer en vind het hier helemaal niet zo goed.

Dus mijn vraag is, gewoon mijn droom achteraan gaan, of toch maar voor het veilige ( maar niet gelukkige ) leven gaan.
Graag hoor ik jullie mening positief/negatief maar wel graag met onderbouwing!

Bedanktt :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:14

Solliciteer vast en zorg dat je vast werk hebt voor je gaat, dan zijn vrienden/familie misschien ook wat meer gerust gesteld.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:15

Altijd je eigen gevoel volgen. En er is niks mis mee om je dromen nat te jagen!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:16

Als ik jou was zou ik gewoon je droom achtervolgen.
Jullie zijn het eens, waarom niet?!
Jullie willen daar graag wonen maar zoals ik het lees houden mensen je hier in Nederland je tegen..
Kinderen die jong zijn leren inderdaad snel de taal enzo.
Ik zou er voor gaan!! :)
(Lijkt nu net of ik je uit Nederland wil wegjagen, maar zo bedoel ik dat echt niet!)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:17

Doen! Maar, enkel en alleen met een goed plan. Wees zo slim om inderdaad te zorgen dat je er werk hebt, nog voor je vertrekt. Zorg dat je een plan hebt mbt het huis (platgooien en nieuw bouwen klinkt simpel. Maar wat kost dat? Wie gaat dat doen? Over wat voor tijdspanne spreek je dan? Waar woon je tijdterwijl met z'n vieren? ...), en zorg dat je een (héél concreet) plan hebt mbt werk. Ga écht niet naar daar met enkel een idee van wat je gaat doen, want dan heb je het risico dat het fout loopt...

troi

Re: Mijn droom volgen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:24

Eens met florenc. Nooit van te voren opgeven maar wel een erg goed plan maken. Wat voor werk wil je gaan doen? Eigen bedrijf starten is bijvoorbeeld niet iets waar je mee moet willen beginnnen omdat dat eerst alleen geld kost en pas na een tijd geld opleverd, als je emigreert wil je direct geld kunnen verdienen. Dus je moet ergens aangenomen worden. Is er werkgelegenheid voor wat jij kan bieden? Heb je al eens gekletst met werkgevers daar? Hetzelfde voor je partner, bij wie kan hij werken? Of kan je tussen nu en 5 jaar veel geld sparen zodat je daar minimaal een jaar kan overbruggen (geen idee hoeveel het leven daar kost maar met 30.000 zou je vast een eind moeten kunnen komen toch)? Je neemt kinderen mee dus dan heb je een flinke verantwoordelijkheid en kun je je veel meer ellende permiteren dan als je alleen met je partner zou gaan.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:24

Ik herken je gevoel. Ik denk ook weleens dat ik in het verkeerde land geboren ben en zou echt heeeeel graag willen emigreren, maar er zijn teveel dingen die me nu tegenhouden, waaronder mijn paardje en het moeten missen van mijn familie.
Jij hebt daar zo te horen geen last van, dus ik zou zeggen, DOEN!
In sommige dingen moet je je hart gewoon volgen!
Plan inderdaad wel alles heel goed tevoren, zodat je niet daar al meteen met een hoop problemen en vraagtekens zit.
Als je dat doet, gaat het vast goedkomen!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:25

Bedankt voor de reacties!

Ik wil daar een eigen bedrijf opzetten, dus solliciteren hoeft niet.
Ik ga natuurlijk eerst alle informatie bij elkaar zoeken die ik nodig heb.
Het huis gaan we daar laten bouwen terwijl we nog in nederland zijn, zodat als we daarheen gaan het huis af is. De prijzen weet ik ongeveer, het is niet duur en als we nu goed gaan sparen en zuinig leven kunnen we het wel doen.
We hebben zowiezo familie daar en goede vrienden die ons ook steunen en kunnen bijspringen.
En misschien dat ik inderdaad eerst voor werk zoek, zodat ik in ieder geval zeker ben van inkomen als mijn bedrijfje daar niet goed loopt.

We hebben nu ook een eigen bedrijf, en het plan is om die te geven aan een iemand die het voor ons wilt draaien, en dat we een klein percentage blijven ontvangen waarvan we daar kunnen rond komen.

@ toi, ja we gaan sparen zodat we daar ook in ieder geval minimaal een jaar kunnen leven van ons spaargeld. Met € 500 per maand leef je al luxe daar. dus zoveel kost dat niet.
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 29-03-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:26

ik zou ook vooral kijken naar het niveau van de scholen voor je kinderen en eventuele opleidings mogelijkheden voor later :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:28

skyline schreef:
ik zou ook vooral kijken naar het niveau van de scholen voor je kinderen en eventuele opleidings mogelijkheden voor later :)

Ja ik heb dat nagevraagd, je hebt daar ook goede scholen. En mijn plan is dat als mn kids oud genoeg zijn rond de 18 om ze te sturen naar nederland als ze dat willen. Om een opleiding te volgen. En als ze willen mogen ze in nederland blijven en als ze dat niet willen komen ze weer terug.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:29

Ik zou ook mijn gevoel volgen als ik jou was.
Je kunt met nog zo'n goed voorbereid plan op pad gaan, zekerheid krijg je nooit. Dat heb je hier niet en dat krijg je daar niet. ( met een goede voorbereiding is het natuurlijk wel aannemelijker dat het goed gaat, maar volgensmij hebben jullie al een aardig beeld van wat je wilt gaan doen)

Stel, in het allerergste geval wordt het helemaal niets en je moet op hangende pootjes terug naar Nederland.. dan kun je in ieder geval zeggen : We hebben het geprobeerd.

Als je ervoor kiest om niet je droom achterna te gaan, blijf je je altijd afvragen hoe het zou zijn geweest als je het wel gedaan had.

Succes met de keuze!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:32

Ik zou het gewoon doen. Beter een kans op falen dan later bedenken 'wat als.....?'.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:34

Ohh cabo verde, staat hoog op mn lijstje van plekken waar ik nog eens heen wil. Had er dit jaar in januari eerst heen gewild maar ging niet door helaas.
Welk eiland willen jullie naar toe?
Ik zou aan de keukentafel gaan zitten en echt gaan plannen. Wat kost de bouw van het nieuwe huis, hoe willen jullie dat precies gaan doen etc etc.
Niet van te voren al opgeven inderdaad :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:52

Ja dat vind ik ook, je leeft maar 1 keer toch? Proberen kan altijd en als het niet lukt ja dan jammer!

Welk eiland weten we nog niet, dat willen we ook goed gaan kijken, waar de meeste opties zijn voor mn kids en om onze bedrijven te laten werken, maar ik denk zelf sao vincente of boa vista.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:31

Maak een goed plan, kijk goed waar markt voor is, denk groot en vooral leer de taal!
Zorg dat je niet afhankelijk bent van je vriend, leer de ongeschreven regels, de omgangsvormen, zoek contact met andere emigranten, bevraag ze en leer van hun fouten en successen.
En go for it! :D

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 05:45

Ik zou zeggen doen!
Je leeft maar een keer, en ik vind dat Nederland veel te klein is om je hele leven door te brengen.
Er is zoveel meer op de wereld! dus als je de kans hebt, doen :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:14

Als je dit zo graag wilt, dan ga je eeuwig spijt hebben als je het niet doet.

Wel heb ik een bedenking bij de leeftijden van je kinderen. Als je dochter 10 is, gaat het dan niet veel moeilijker worden voor haar om NL achter te laten? Ik zou, denk ik, eerder zo vroeg mogelijk vertrekken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:48

Ik ga mee met degenen hierboven; als jullie het allebei zo graag willen, ga ervoor! Maar ik zou niet nog vijf jaar wachten; als je dochter 10 is, begint ze toch wel echt een 'leventje' op te bouwen, met vriendinnetjes, uitzicht op een middelbare school waar 'iedereen dan heengaat' enz. - daar zou ik niet op wachten! Daarnaast neem ik aan dat ze daar niet naar een Nederlandse school zouden gaan? Dan al helemaal; houd het leuk, ga nu ze jong zijn en soepel een nieuwe taal kunnen leren! :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:54

ik ga helemaal met hierboven mee. Nu heeft je dochtertje echt geen problemen als ze tussen anderstalige neergezet wordt als ze ouder is wel.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:59

ik zou je bedrijf niet door laten lopen in NL, voordat je het weet is het over de kop en ben je de sjaak.

Verder zou ik zorgen dat je echt goed voorbereid bent en daar serieus in investeren. Heel veel geld sparen, de taal echt goed onder de knie krijgen, een bedrijfsplan.

Zijn je kinderen ook de kinderen van je vriend of gaan ze dan heel ver van hun vader vandaan wonen? Verder zou ik ook kijken of je snel kunt gaan zodat je oudste nog geen 10 is.

Waarom zou je je droom afdoen omdat anderen het niet zien zitten? het gaat om jullie niet om anderen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:22

Mag ik vragen waarom Cape Verde jou droom is? En hoe je het precies voor je ziet?

Vergis je niet hoe 'verwend' wij zijn in NL. Goed onderwijs, goede zorg, goed sociaal vangnet, weinig criminaliteit etc. Wil je dat allemaal achter je laten voor wat mooier weer en een goedkoper huis? Hoe zit het met jou ouders? En jou vriendinnen en familie? Die zie je dan ook nooit meer.

Dit klinkt misschien wat hard, maar ik zou heel goed voor jezelf bedenken hoe je het daar voor je ziet? Zijn de scholen daar kwalitatief hetzelfde als in NL? Hoe zit het als iemand ziek wordt? Zijn er daar genoeg ziekenhuizen etc. Verdiep je in de cultuur daar, want ineens in een andere cultuur leven kan soms ook nog wat tegenvallen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:27

Je kan beter spijt hebben van de dingen die je gedaan heb, als van de dingen die je niet heb gedaan...
Is wel heel kort door de bocht, maar als je een goed realistische plan heb en het je droom is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:31

gewoon gaan....het is een misvatting dat een goed salaris en een mooi huis een garantie is op kwaliteit van leven.We kunnen met veel minder luxe en meer kwaliteit van leven toe denk ik ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:05

LZP - BEU

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:12

Sammy_xxs schreef:
Ja dat vind ik ook, je leeft maar 1 keer toch? Proberen kan altijd en als het niet lukt ja dan jammer!

Welk eiland weten we nog niet, dat willen we ook goed gaan kijken, waar de meeste opties zijn voor mn kids en om onze bedrijven te laten werken, maar ik denk zelf sao vincente of boa vista.

Je zegt nog niet te weten op welk eiland, maar jullie hebben toch al een huis daar? Die dan gesloopt wordt en waar jullie dan een nieuw huis bouwen?