Vakantie, weg van massatoerisme, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Vakantie, weg van massatoerisme, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:10

Hoi,

Ik ben al een geruime tijd aan het denken en zoeken naar de perfecte vakantie, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien dat er bokkers zijn met goede tips :)

Van de zomer willen we graag zo'n 8 tot 14 dagen op vakantie en dan bij voorkeur massatoerisme ontwijken. We zijn beiden erg van natuur, beetje cultuur en actief doen en zelf hou ik ook erg van zee en (zeezoog)dieren. Auto of vliegtuig maakt niet veel uit. En een aangename temperatuur, waarbij je nog wel activiteiten kan ondernemen is natuurlijk erg fijn :Y)

Ons enige probleem, we zijn beiden studenten. Het budget is dan ook maar rond de €500 voor reis en verblijf en we zijn aan de zomervakantie gebonden.

De "oostblok landen" (Bulgarije, Tjechie, Hongarije enz.) hebben niet echt mijn voorkeur, omdat mijn moeder een vakantiehuis in Hongarije heeft, waar we met de familie regelmatig heen gaan.

Hopelijk heeft hier iemand leuke tips voor ons over unieke plaatsen :)

Groetjes Marijke

Vjestagirl

Re: Vakantie, weg van massatoerisme, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:11

Een kleine simpele camping in Frankrijk? Zweden, Ierland en de UK zijn ook erg mooi.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:24

Misschien staat hier iets voor je tussen: http://www.elizawashere.nl/collectie/zo ... |0||pPrice Eliza was here, noemt zichzelf in ieder geval de alternatieve reisorganisatie.

Waar denk je aan qua verblijf? Overnachten hoeft niet duur te zijn als je gaat kamperen of in een hostel slaapt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:27

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:29

Met de huidige benzine prijzen naar Frankrijk rijden en daar 2 weken op een camping staat is een duur grapje, dat ga je ternauwernood redden met 500 pp.
Is het een idee om eens te kijken naar het binnenland van Turkije, Portugal, Griekenland of...Macedonië ook erg goedkoop,lekker weer,al deze landen hebben kunst en cultuur/natuur.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:32

Ik denk eigenlijk dat je met een budget 500 euro niet heel ver gaat komen als je 2 weken weg wilt.

Voor wat betreft leuke locaties en mensenmassa's ontwijken; Schotland/ Engeland.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:36

Met 500euro totaal kom je niet veel verder dan de veluwe vrees ik.. Alleen al 14 dagen eten kost al rond de 30euro totaal per dag als je heel zuinig aan doet en dan is je budget al bijna op..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:40

troi schreef:
Met 500euro totaal kom je niet veel verder dan de veluwe vrees ik.. Alleen al 14 dagen eten kost al rond de 30euro totaal per dag als je heel zuinig aan doet en dan is je budget al bijna op..

Volgens mij is de 500 euro pp voor de reis en overnachting als ik de OP goed lees :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:43

Normandië/Bretagne met een tent.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:44

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:48

Portugal, trekken van Lissabon naar Sagres. Cultuur snuiven in Lissabon en daarna genieten van prachtige natuur, oceaan, leegte en vriendelijke mensen. Deze hoek van Portugal is een surfers paradise, dus voldoende goedkope hostels, maar nooit super toeristisch. Als je durft kun je ook een busje huren en vrij kamperen. Weinig dingen zo mooi als wakker worden, de deur van je busje open gooien en uitkijken over de zee.

Edit: whoops, typo.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 24-03-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:51

Wildgirl schreef:
troi schreef:

Volgens mij is de 500 euro pp voor de reis en overnachting als ik de OP goed lees :)

Dan heb ik misschien verkeerd begrepen, ik meende dat ze met verblijf naast de overnachting ook het eten bedoelde namelijk.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:55

500 pp. of in totaal?

Een alternatief idee is wellicht naar Schotland vliegen, tentje mee, en hier bijvoorbeeld de West Highland Way wandelen. Je mag in Schotland wildkamperen, dus je hebt geen overnachtingskosten, enkel vliegkosten en eten. Je wandelt een aantal uur per dag, doet inkopen in de dorpjes waar je langskomt en zet 's avonds je tentje op om te eten. Echt heel warm is het niet maar er schijnt in de zomer vaak wel een aangenaam zonnetje. Maar hou er wel rekening mee dat het weer erg wisselvallig kan zijn :=

Ik ben een paar jaar terug met een vriendin naar Punktur geweest, dat was enorm leuk :j Wel wat duurder dan 500 in totaal.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:57

troi schreef:

Ik bedoelde het budget zonder eten, anders zou het idd wel heel krap worden. En we zouden graag 8 tot 14 dagen weg willen, het hoeft niet perse 14 dagen te zijn, 8 is ook al leuk :)

En het is idd €500 p.p., sorry dat stond er een beetje scheef.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:15

Macedonie is miss wel wat voor je! Afgelopen zomer naar Ohrid geweest en het was er echt super en vooral goedkoop!

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:33

Capadocie in Turkije is ook erg mooi, niet zo toeristisch en redelijk goedkoop qua eten en verblijf. Vliegen naar Istanbul en dan de bus naar Urgup of Goreme.
http://wikitravel.org/en/Cappadocia

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 01:25

Marijkjuh, vind je de zuid/westkust van Portugal iets?
Kijk dan eventjes in m'n onderschrift voor onze website.
SonhoCabana staat middenin de mooie natuur van de Alentejo.
Zeer zeker geen massa toerisme aan deze kant, wel veel originele cultuur.
Veel bewaard gebleven hier!

Jullie zijn welkom hoor ;-))

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 01:30

Marijkjuh schreef:
Van de zomer willen we graag zo'n 8 tot 14 dagen op vakantie en dan bij voorkeur massatoerisme ontwijken. We zijn beiden erg van natuur, beetje cultuur en actief doen en zelf hou ik ook erg van zee en (zeezoog)dieren. Auto of vliegtuig maakt niet veel uit. En een aangename temperatuur, waarbij je nog wel activiteiten kan ondernemen is natuurlijk erg fijn :Y)

Wij maken om het jaar een rondreis door Noorwegen. We gaan dan vanuit Denemarken met de boot naar Noorwegen, rijden een stuk langs de Fjorden en gaan via de brug in Zweden weer terug.

Als je een rustige vakantie wil met veel natuur en het niet erg vindt dat er geen zee is, dan is het Zwarte Woud in Duitsland ook erg aan te raden.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:13

Wij gaan graag naar Zuid West Engeland (Devon, Dorset e.d.). Wat weinig mensen weten: deze regio heeft een mediterraan klimaat, er groeien zelfs palmen en is het is er heerlijk rustig, veel Hollanders tref je hier nog niet! Een rondreis met eigen auto op de ferry start rond de 150,- p.p. (verblijf in vakantieparken - mits vertrek buiten de ) Zie ook deze Engeland vakantietips voor een klein budget http://surprisetickets.nl/reizen/goedkoop-engeland

Is je vriend net als jij gek van dieren / paarden? Dan is dit echt geweldig: een individuele NH vakantiecursus op een idyllisch plekje in de Franse Pyreneeën (echt ver van de massa!). Via Coupony boek je dat nu voor 330,-, zie http://www.coupony.nl/deals/paarden-workshop-vakantie-pyreneen(incl. de B&B, workshops, ontbijt, lunch, - leuk is om op de heen en terug weg halverwege - bijvoorbeeld bij Normandie of Bretagne, nog een paar dagen aan zee te blijven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:16

Slovenië of Schotland?

We zijn enkele jaren terug met tentje een week naar Schotland geweest, in totaal 200 euro pp uitgegeven (eten erbij), je kan overal wildkamperen in Schotland en er is zeker hele mooie natuur te zien :) Cultuur ook met al die kastelen. Wij zaten in de buurt van Abberdeen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:17

Hebben jullie eigen auto en kampeeruitrusting (dus: tent, kookstelletje, stoeltje etc.) ter beschikking? Als je dat allemaal moet aanschaffen wordt kamperen misschien ook weer een beetje duur. :+

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:17

Toscane in Italië?
Daar heb je eigenlijk alles wat je zoekt.
Genoeg cultuur (Florence, Sienna).
Maar daar buiten prachtige gebieden en natuur.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:19

_Nelleke_ schreef:
Hebben jullie eigen auto en kampeeruitrusting (dus: tent, kookstelletje, stoeltje etc.) ter beschikking? Als je dat allemaal moet aanschaffen wordt kamperen misschien ook weer een beetje duur. :+

Auto is niet persé nodig :D In Schotland en Italië hebben we alles met openbaar vervoer en te voet gedaan, in Frankrijk met de fiets :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:32

Dat snap ik, dat het niet perse nodig is, maar het is wel handig om te weten of die ter beschikking is voordat je een roadtrip door zuid-europa gaat adviseren ;)

Anyway, ik ben 2jr geleden tijdens Exit Festival naar Novi Sad geweest (Servie). Had nooit gedacht dat dat zo'n veelzijdig mooi (warm) land zou zijn.

Wij zijn met het vliegtuig gegaan en hebben in de stad een hotel gehad. Was echt heel goedkoop, 180 p.p. voor een ruime week in een heel luxe hotel, terwijl tijdens Exit alles heel duur is. Ik zou er graag nog eens terug willen zonder festival.

Je hebt er geen zee, maar door de stad stroomt de Donau waar heel veel (jonge serviers) mensen zitten:
http://www.ambassador-serbia.com/wp-con ... cts-21.jpg

De stad zelf is heel mooi, alles gebombardeerd een aantal jaar terug maar ze hebben alles gerenoveerd ipv opnieuw gebouwd.
http://i1.trekearth.com/photos/19446/novi_sad_009b.jpg

Het festival wordt gehouden in een oud fort, maar als je niet tijdens die week gaat is dat leuk om te bezoeken:
http://www.backpackserbia.com/wp-conten ... 136797.jpg

met vanaf daar prachtig uitzicht over de stad:
http://fc58.deviantart.com/fs34/i/2008/ ... iamond.jpg

Op een half uur rijden zit nationaal park Fruska Gora:
http://www.vojvodinaonline.com/slike/db ... acko01.jpg

Verder is het levensonderhoud daar echt heel goedkoop. Een taxiritje van een uur kost 10,-. Een ritje door de stad 2,-. Een avondmaaltijd in een restaurant gemiddeld 10,- incl. drankjes. De mensen zijn supervriendelijk en het weer is heel aangenaam. Absoluut geen massatoerisme, er is heel veel te doen en zeer budgetproof.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:02

Mijn vriend en ik hebben altijd ongeveer dezelfde ideeën als jij over vakantie en hetzelfde budget. 3, 5 week a 800 euro pp.
Portugal van lissabon naar sagres zials hier boven genoemd hebben we ook gedaan en was echt onwijs leuk! (In 2 weken)
Ook de kroatische eilanden zijn mooi en daar zijn ook goedkope en kleine campings te vinden. Griekenland is ook heel mooien goedkoop. Eilandhoppen kan makkelijk zonder eigen vervoer een in de kleinee baaitjes kun je makkelijk wat nachten op t strand door brengen voor nop. Dit jaar gaan we rondtrekken in turkije en oa naar cappadocie. Puntur leek ons ook heel leuk maar omdat we nu in t voorjaar gaan dachten we dat we beter daar gebruik van konden maken door naar een gebied te gaan waar t in augustus eigenlijk t warm is actief te zijn. Wij nemen trouwens altijd tentje en kookspullen mee in de rugzak.