Stockholm tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Stockholm tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:12

Ik ga eind mei 5 dagen naar Stockholm. Ik heb natuurlijk al veel gelezen over de 'standaard' must-sees.
Nu ben ik op zoek naar mensen die al eens in Stockholm zijn geweest en leuke tips voor me hebben.
Op het gebied van winkels (vintage kleding), leuke plekken om te lunchen, restaurantjes enz.

LoveBodin

Re: Stockholm tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:52

Gamlastan! Het rare eilandje, de oude binnenstad Daar vind je alle leuke winkeltjes e.d., en het ziet er net zo uit als Italië (vond ik dan)
Ik ben een dagje in Stockholm geweest met een vriendin die er al 1,5 jaar woont :). Elk gebied staat namelijk ergens bekend voor (het ene gezelligheid, andere voor 't shoppen, weer een ander voor 't uitgaan). In de buurt van de Nederlandse Ambassade zitten heel veel leuke café'tjes :Y)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:24

Gamla Stan is inderdaad heel leuk, maar ga ook zeker wat buiten het centrum. Vasamuseet vond ik erg indrukwekkend, dat is een gigantisch, oud vikingenschip dat ze van de bodem van de zee hebben opgevist en helemaal gerenoveerd. En daar vlakbij zit ook Skansen, een soort historisch park waar je allemaal authentieke Zweedse huisjes enzo hebt.

Mikkie

Re: Stockholm tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:54

Ik vond het eiland Sodermalm erg leuk. Gezellige restaurantjes en parkjes, leuke winkels.
Er schijnen veel kunstenaars te wonen op het eiland en voor mijn gevoel zag je dat ook terug op de straten.

meer info: http://www.stockholmblog.nl/tag/sodermalm/

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:52

Hej!
Katarinahissen (De Katarinalift) is zeer zeker een aanrader, dat is een brug met lift die de hogergelegen bergen verbind met het plein eronder. Vorige zomer was de lift buitengebruik maar met wat trappen er schuinachter kan je toch op die brug komen. Vanaf daar heb je een geweldig uitzicht over Gamla Stan, Slussen en Djurgården.

Wat misschien ook leuk is, de Hööks (ruitersport keten) heeft sinds kort ook een vestiging op de Kungsgatan, middenin het centrum van Stockholm. Verder is om te winkelen Indiska heel gaaf (http://www.indiska.se). Het moet je stijl zijn, maar alleen al de winkels zijn vaak super mooi. Die in Gamla Stan heeft bijvoorbeeld een kelder waarbij je heel mooi de rotsen kumt zien die gewoon de muren zijn.

Oo en mocht je een metrodagkaart kopen, goed erop letten dat ze hem op een papieren kaartje zetten. Als ze hem op een gewone anonieme ov kaart zetten kost dat je meer. En voor broodjes, drinken en ander eten kun je het beste naar de redelijk grote Ica (en ik meen ook Coop) die bij T-centralen onder de grond zit. Ik meen in de hoek van de Åléns. Dat is vaak goedkooer dan de mini supermarktjes en winkeltjes die je boven de grond vindt.

De Vasa is trouwens geen Vikingschip, maar een 17e eeuws oorlogsschip. Niet dat dat het minder indrukwekkend maakt :)

Veel plezier alvast!