Marrakech/Marokko, wie heeft ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Marrakech/Marokko, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:04

Mijn vriend en ik hebben het idee om van de zomer naar Marrakech te gaan, 8 tot 10 dagen.

Wie heeft ervaring met deze stad vooral. We willen echt een hotel/verblijf/appartement nabij/in Marrakech. Vanaf daar zouden we eventueel wel uitstapjes kunnen maken richting het Atlasgebergte en dergelijke.

Maar is er voor 8 of 10 dagen genoeg te zien in en rond de stad? Wat is aan te raden? Waar moet je op letten qua eten bijvoorbeeld? Wat is veilig/onveilig? Zijn er bepaalde gedragingen die niet getolereerd worden bijvoorbeeld? Hoe zit het met 'vrouw-onvriendelijkheid'? (Volgens reisprogramma RTL Travel was dat namelijk wel een redelijke issue 's avonds op het grote plein). Wie kan ons meer over deze prachtig uitziende stad vertellen? :D

RelarDevi

Re: Marrakech/Marokko, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:11

2 a 3 dagen marrakesh vond ik al lang zat.
Zeker veel tripjes maken, eventueel een 1 week wandeltocht.

Verder moet je gewoon overal in Marokko bedekkende kleding dragen. Lange mouwen en geen decollecte laten zien. Lange broek is ook wel handig. (Hou het wel luchtig :P )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:37

Toevallig had misslipgloss hier laatst een blog over op haar site. Moet je even op haar blog zoeken naar Marrakech/Marokko, dan vind je 't wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:21

Zomer in Marrakech zou ik sowieso niet doen.
Wij hadden er in eind Oktober nog 37 graden :+

Het is een prachtige stad, Marrokko is een prachtig land.
Veel te zien, veel te beleven.
Qua kleding zijn ze een hoop 'gewend' van toeristen, het is maar net in hoeverre jij de cultuur wil respecteren.
Ik liep er gewoon beschaafd bij, geen decolleté, knieën en armen bedekken etc.
Wel blanke dames in minder kleding rond zien lopen, werden niet lastig gevallen maar wel afkeurende blikken en de dingen die in het Arabisch of Berber tegen ze gezegd werden zullen vast niet aardig geweest zijn (en terecht).
Maar van vrouwonvriendelijkheid heb ik nooit wat gemerkt niet in Marrakech en niet elders in Marrokko, als jonge lange blonde vrouw :)
Ben van mening dat dat grotendeels aan jezelf ligt en of je op de hoogte bent van de cultuur en geldende waarden en normen.

Ja en verder, doen!
Het land is prachtig qua natuur, architectuur, cultuur het eten is fantastisch, de mensen zijn vriendelijk en super gastvrij (in een dorp in the middle of nowhere nog zo bij een wildvreemd gezin aangeschoven :D )

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 01:04

Voor 8 of 10 dagen is Marrakech wel wat klein, dan zou ik nog een extra stad eraan vastplakken. Vond Rabat bijvoorbeeld zelf fantastisch, en er is een directe treinverbinding daarnaar toe.

Qua eten: niet op het plein eten. Heel verleidelijk, maar toch maar gewoon een restaurant nemen, dat verkleint de kans op voedselvergiftiging :P

Vrouwonvriendelijk? Dat vond ik wel meevallen. Hoorde wel wat klachten van mijn studiegenootjes dat er nogal gekeken werd, maar ja, korte broeken worden niet echt gewaardeerd.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 01:24

Geweldig! Voor mij was het het eerste Arabische land waar ik geweest ben en het was even wennen, maar prachtig! Al zijn 8 of 10 dagen misschien een beetje veel van het goede.

Ik voelde me er een stuk veiliger dan in veel andere plaatsen, op het verkeer na ;) In principe kun je ook gewoon aan wat je wilt, ze zijn aardig gewend aan toeristen. Ik kleed me daar graag iets beschaafder dan in Nederland, maar als je een keer een korte broek aan wil, kan dat best. Voordat ik ging las in in allerlei internet verhalen dat vrouwen meteen na aankomst een Djaballah kochten en er dan van overtuigd waren dat ze er überhaupt niet toeristisch uitzagen als 'Blanken' in een overduidelijk voor toeristen gemaakt gewaad, maar ach :p. Als je met je vriend gaat heb je weinig last. Mijn vriend kreeg alleen steeds te horen dat zijn 'wife beautiful' was :P

Verder: Als Taxichauffeurs je een lift aanbieden, terwijl je dat niet wilt: Nee zeggen en meteen doorlopen. Wij werden op een gegeven moment achtervolgd door een chauffeur die ons wel 'Gratis' mee wilde nemen.
Als Marokkanen je aanbieden je wel even iets willen laten zien oid niet met ze meelopen. Ze zijn hartstikke vriendelijk en laten je van alles zien, maar je moet wel bij allen nichten, neven, vrienden en bekenden langs om een van hun producten te kopen.
De prijzen zijn daar een stuk lager, maar dat weten ze. Goed afdingen dus en nooit teveel interesse tonen. Voor je het weet krijg je thee aangeboden en dan hang je :P Er zijn veel kruideniers trouwens, die prijzen per gram rekenen, maar dat het liefst niet heel duidelijk maken, zodat het ontzettend goedkoop klinkt, maar uiteindelijk vrij duur is.
Het beste eten kun je vaak vinden in de restaurantjes waar geen alcohol geschonken wordt. Dit is vaak ook een stuk goedkoper. Ik heb op het plein trouwens echt heerlijk gegeten!Ook ben ik er daar achtergekomen dat barmannen die zelf niet drinken ook geen lekkere cocktails kunnen maken, dus daar zou ik me niet aan wagen.

Veel plezier!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:43

Ik sluit me aan bij de meeste reacties hierboven. Ben nu twee keer in Marrakech geweest en vond het fantastisch. 8 tot 10 dagen en dan echt alleen maar in de stad blijven is erg lang, maar dat geef je zelf ook al aan. Wat ook leuk is om te doen is het te combineren met een of twee daagjes Essaouira. Dat is een kustplaats die "bekend" staat om zijn slaven-verleden.

Zelf zou ik er niet voor kiezen om een hotel te boeken in Marrakech maar verblijven in een riad. Dat heeft naar mijn idee veel meer sfeer dan een hotel en de riads liggen vaak binnen de muren van de oude stad en de hotels niet. Het is wel handig om dan een beetje te kijken in welk gedeelte van de stad je dan zit. Van de twee keer dat ik er was heb ik een keer in een riad geslapen en die lag achter de koranschool en musee de Marrakesh. Dat was lekker centraal en een nette wijk. Heb tijdens mijn zwerftochten door de stad ook riads in straatjes zien liggen waar ik toch wel een beetje de kriebels van kreeg.

Over vrouwen en een onveilig gevoel in Marrakech kan ik alleen maar zeggen dat ik dat absoluut niet zo heb ervaren. Ben er een keer met m'n vriend geweest en een keer met m'n moeder en beide keren echt nauwelijks last gehad. Verder als: "where are you from, come and have look" en "Ah you're from Holland, kijken, kijken en niet kopen" ging het bij ons echt niet.
Qua kleding heb ik wel een beetje opgelet en als ik een simpel shirtje droeg had ik altijd een sjaal mee om om mijn schouders te slaan. En dat was niet omdat ik me niet veilig voelde maar omdat ik vind dat je de gebruiken van het land waar je te gast bent moet respecteren (zonder er in door te slaan)

Tot slot: Marrakech + zomer = een verschrikkelijk hete combinatie.
Ik was er in September (behoorlijk warm) en in December (lekker aangenaam, 's avonds iets frisser)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:12

Ik ben ook in Marrakech geweest, gewéldige stad. Maar 8-10 dagen alleen Marrakech.. Nee dat is wel echt heel erg lang. Wij hadden na 5 dagen inclusief een dagtocht naar het Atlasgebergte het écht wel gezien.

Ik was samen met een vriendin en heb me geen moment onveilig gevoeld. Waren begin september, het was er 35 graden maar wel goed te doen. Rok tot op m'n knie en bedekte schouders en dan heb je geen last hoor :n

Wij zaten in een riad op 5 min wandelen van Djem el Fna. Straatjes waren de eerste keer 's avonds supercreepy, maar later bleek er niks aan de hand :))

Qua eten hebben wij geen hele gekke dingen gedaan of gelaten. Geen kraanwater drinken en je verstand gebruiken bij eettentjes en dergelijke.

Marrakech is best een moderne stad, maar het blijft wel een hele andere cultuur. Als je daar rekening houdt, respect er voor toont en je positief opstelt dan krijg je dat ook terug. Ik heb hele leuke gesprekken gevoerd met inwoners van Marrakech in een combinatie van Frans, Engels en wat handgebaren.

Oh en vergeet het onderhandelen niet. Prachtig :D Ik heb drie kwartier keiharde onderhandelingen gevoerd over een handgemaakte zilveren armband. Uiteindelijk kreeg ik mijn zin en mochten we daarna mee muntthee drinken, ze waren zwaar van mij onder de indruk dat ze de blonde chick die het hem zo moeilijk had gemaakt aan de familie wilden laten zien _O- _O-