Rondreis Turkije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Rondreis Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 12:17

Ieder jaar is het weer een moeilijke keuze. Waar gaan we heen op vakantie?
Dit jaar is de keuze gevallen op Turkije. Maar dan niet een week in de zon bakken maar drie weken rondreizen. Helaas vind ik het nog moeilijk om te kiezen waar we naartoe gaan. Over de kust is veel bekend net als Cappadocië en Istanbul maar wat zijn nou de bijzondere plaatsen in het binnenland om te bezoeken?

Ik neig er een beetje naar om niet teveel naar het oosten te trekken om de achterban niet ongerust te maken dat we te dicht bij Syrië komen. Die hebben tijdens mijn laatste reis al genoeg slapeloze nachten gehad :o

Wie heeft er ervaring met het rondreizen in dit land? Is het goed te doen om met de auto te rijden of zijn we beter af met openbaar vervoer. Welke plaatsen mogen we echt niet missen?

Wildgirl

Re: Rondreis Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:25

Ik heb zelf buiten de badplaatsen geen ervaring met het Turkse binnenland maar ik lees wel even mee, dit staat bij mij nl ook op de planning.
Van een Turkse vriend weet ik dat het oosten, richting Adana, weinig leuks te bieden heeft.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:05

Perge, Konya, Aspendos, Cappadocië, Troje, Bergama, Hiërapolis, Silifke. Genoeg moois om te bezoeken. Je kunt ook vele steden in het Oosten bezoeken, zoals Trabzon, Diyarbakir, Ani, Dogubeyazit ect. Echter kan ik je niet vertellen of het hier nu veilig en verstandig is om hier naar toe te reizen.

Ik ben enkele weken geleden nog in Adana geweest, je kunt hier de Tas Köprü,de Armeense kerk, De Sabancı moskee, Seyhan meer ect bezoeken. Hier heb je maar enkele dagen voor nodig. Het is geen stad om een week te verblijven. In de buurt liggen dan wel weer de Cennet ve Cehennem ofwel de hell and heaven grotten. Dit vonden wij ook wel een bezoekje waard. Ook zijn wij (maar al enkele jaren geleden) in Gaziantep geweest om daar de markt te bezoeken. Osmaniye (tussen Adana en Gaziantep in) vond ik persoonlijk niet zo. Maar daar zat ik dan ook echt in een dorpje :D
Mersin is een leuke havenstad om te bezoeken en er is daar nog weinig toerisme. Je kunt er leuk uitgaan en het oude stadscentrum bezoeken.

Tja openbaar vervoer of eigen auto? Ik persoonlijk heb de voorkeur aan een eigen auto omdat je dan kunt gaan en staan waar je wilt. Je moet even wennen aan de rijstijl en gewoon goed oppassen. Je ziet veel meer wanneer je met eigen vervoer gaat. Zeker langs de kustlijn heb je prachtige plekken en leuke familie restaurantjes waar je heerlijke gözleme kunt eten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:32

Hoe is je Turks? Ben net terug van een half jaar Turkije en het is mij vies tegen gevallen om mij verstaanbaar te maken. Zelfs in Istanbul, zodra je de toeristische gebieden verlaat is er vrijwel niemand meer die Engels spreekt. In Çannakkale spreken mensen heel redelijk Engels, want die krijgen veel toeristen van down under, maar in Edirne bijvoorbeeld was het echt maar heel minimaal: alleen bij het tourist information office. Met handen en voeten en een beetje Turks kom je een heel eind, maar wilde het toch maar even gezegd hebben :P

Edit: de langeafstandsbussen in Turkije zijn heel comfortabel, goedkoop en rijden vaak. Auto huren schijnt erg duur te zijn, niet zozeer het huren op zich, maar de prijs van benzine was niet mals volgens studiegenootjes.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:36

Benzineprijs is één van de hoogste ter wereld daarom overweeg ik in ieder geval een gedeelte van de reis per bus te doen.

Mijn Turks is niet aanwezig maar ik ben in veel landen geweest waar Engels niet de oplossing van je problemen is. Met handen, voeten en een Point it kom je een heel eind.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:44

Als je wil, kan ik wel aan een Turkse vriend van mij vragen of er plekken zijn waar je écht heen moet.
(komt uit Polatlı )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:51

Tips zijn altijd welkom :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:02

Ik ben (ondertussen al 8 jaar geleden) in kemer op vakantie geweest. Wij hebben daar een uitstap gedaan naar Perge, 1 van de oudste bewaard gebleven Romeinse steden die ze opgegraven hebben. Ook Aspendos, het oude amfitheater vond ik echt de moeite!

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:24

De benzineprijzen zijn hoog ja. Je kunt er prima met de bus rondtouren. Alleen heb je dan minder vrijheid. Dat is een keuze die je moet maken. Kwa plaatsen moet je misschien specifieker zijn met wat je graag wilt zien. Ik kan me voorstellen wanneer je 4 moskeen gezien hebt dat je dat dan ook wel gezien hebt. Een goede bazaar moet je gezien hebben net zoals een aantal plekken in mijn vorige post. Je kunt je in Turkije best goed redden zonder de taal te spreken. Ik heb wel eens een tijdje geleden een parkeer wachter op mijn dak gehad en sprak spontaan geen woord Turks meer :D is allemaal goed gekomen. Als je wat specifiekere vragen hebt moet je ze maar roepen. Ik kom nu bijna 5 jaar iedere 3 maanden in Turkije dus weet er wat van te vertellen. Ook heb je hele bijzonder plekken waar je kunt overnachten. Zoals in een boomhut, dat staat nog op mijn wensen lijstje!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:24

Ik geloof dat ik wel redelijk een route heb gevonden die voldoende balans heeft tussen rust en veel zien. We reizen altijd veel tijdens onze vakantie en zijn dus wel gewend om wat lange reisdagen te maken.
Inmiddels heb ik voor een redelijke prijs een huurauto gevonden die op diesel rijdt waardoor de brandstof in ieder geval een fractie minder duur is.

Dit is de route die ik bedacht heb:
1 Istanbul
2 Istanbul
3 Istanbul
4 Istanbul
5 Naar Bursa reistijd 3.21
6 Bursa
7 Naar Ayvalik reistijd 4.00
8 Ayvalik
9 Naar Ephesus reistijd 3.13
10 Ephesus
11 Richting Kas via Pamukkale reistijd 3.17
12 Richting Kas via Arykanda reistijd 3.30
13 Naar Kas reistijd 1.20
14 Kas
15 Kas
16 Naar Antalya reistijd 3.13
17 Omgeving Antalya
18 Naar Konya reistijd 4.39
19 Naar Cappadocie reistijd 3.38
20 Cappadocie
21 Cappadocie
22 Naar huis vanaf Kayseri

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:44

Gaaf zo'n rondreis in Turkije Katja!
Heb je al plannen voor de omgeving van Antalya? Anders heb ik nog wel wat suggesties voor je.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 14:09

Heb ik nog niet dus tips zijn meer dan welkom.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:11

Gaaf!
Oludeniz is heel leuk om langs te gaan.
Prachtig blauwe zee en heel veel paragliders, is echt een huge paragliding playground in mijn ogen. :Y)
Weet niet of je facebook hebt maar ik heb als je wil foto's op FB staan en mijn profiel is openbaar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 14:31

Oludeniz zit net een beetje uit de route voor ons. Wij komen uit het binnenland als we richting Kas rijden. Ben van plan om in Ayvalik te gaan paragliden als het weer goed is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:07

Een ding, zoek er een uit die niet met afgeragd materiaal vliegt!
In Oludeniz vliegen veel scholen met materiaal waar wij in NL echt niet meer mee vliegen.
Die dingen moeten gekeurd worden periodiek en na een jaar zoals zij het gebruiken zijn ze eigenlijk gewoon op.
Ze worden niet voor niets gekeurd en gecheckt, dat is gewoon nodig.
En het zal vast heel vaak goed gaan maar je zal net die ene zijn..

Harnassen a'la die blijven heel lang goed. Schermen zijn een ander verhaal, en zorg dat je een helm op je hoofd krijgt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:20

Bedankt voor de tips!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:24

Gezien jullie reiservaring zullen een aantal dingen weinig voorstellen, maar bij deze: ;)

- In het oude gedeelte van Antalya kun je leuk wandelen door de haven, langs de (niet toeristische) winkeltjes en kun je lekker een hapje eten. Het is wat lastig uit te leggen waar dit is, maar als je parkeert bij het stadion van Antalyaspor dan loop je zo de haven in.
- Olympos is een oud Griekse stadje waar je nog ruines kunt vinden.
- Voor Phaselis geldt hetzelfde. Ik vind dit alleen leuker, je hebt daar nog een amfitheater. Vergeet je snorkels niet want ook onderwater is vanalles te zien.
- Met de kabelbaan naar boven op de berg Tahtali vond ik ook een hele beleving. Je hebt er een prachtig uitzicht op 2365 meter hoogte. In de wintermaanden ligt hier wat sneeuw.
- Een wandeling naar Chimaera, het eeuwig brandende vuur, is ook wel leuk. De legende is dat de draak Chimeara neergestort is op deze berg en dat er daarom altijd vuur uit de berg komt. Wij dachten dat dit wel leuk was om 's avonds te doen, maar we waren een lamp vergeten en dat was levensgevaarlijk! :+ Gratis tip dus. Oh en ik weet niet in welke maand je gaat, maar met 40 graden is dit ook wel af te raden, je loopt namelijk naar boven.
- In vergelijking met de Niagara Falls stelt dit weinig voor, maar toch zijn de Düden Waterfalls ook leuk om te bezoeken. Het is een soort park waar mensen vaak verkoeling zoeken door bijv. te picknicken tussen de bomen. Je kunt er ook achter een aantal watervallen langslopen.
- Myra is misschien wat uit de richting maar wel de moeite waard om te bezoeken. Sinterklaas komt hier natuurlijk vandaan. 8-) Ook weer een Grieks stadje met een Romeins theater.
- Ik zie in jullie route weinig mogelijkheden voor een stranddagje, misschien is het leuk om dat ook te doen. Rondom Antalya heb je alleen kiezelstranden, voor zandstranden zou je richting Belek/Side moeten gaan, maar dit is voor jullie wat uit de richting. Er zijn ook (kunstmatige) zandstranden in Lara, bij de grote hotels, zoals Titanic etc. Ik weet alleen niet of je daar makkelijk op het strand kunt komen of dat het nu afgeschermd is. De kiezelstranden tref je gewoon langs de boulevard aan.

Voor Olympos, Phaselis, Chimaera en Tahtali geldt het volgende: het is heel makkelijk te vinden. Tussen Antalya en Kumluca is maar 1 kustweg, de D400. Als je dus richting Kumluca rijdt kom je langs de weg van die bruine borden met daarop de bezienswaardigheden tegen. De kustroute tussen Antalya en Kumluca is sowieso erg mooi, daar kun je op sommige plekken ook mooie foto's maken.

Dit is wat mij zo als eerste te binnen schiet. Als ik nog meer heb dan hoor je het van me!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:29

Super bedankt!! Mooi lijstje met tips wat ik eens even verder ga uitspitten.

We hebben Kas een beetje ingelast voor een dagje met een boot weg en een dagje strand/zwembad. Ik kan niet zo goed stilliggen en hubbie gaat braaf mee.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:46

Dat kan inderdaad ook, leuk.
Wanneer gaan jullie? Het kan zeker in het binnenland erg heet worden namelijk!

Oh en stel je niet teveel voor van Pammukkale, dat is al jaaaaaren niet zo wit meer als de reisgidsen je laten geloven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:28

Dat had ik inderdaad al gelezen. Wij komen er toch langs omdat ik naar Arykanda willen en het toch een beetje op de helft van die rit zit. Dan kun je er net zo goed even stoppen. Wel zonde dat ze het zo verpest hebben.

We vertrekken rond de tweede helft van september dus dan zal het als het goed is wel vrij dragelijk zijn.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:24

Klopt, dan is het wel leuk om even te gaan kijken. Je hebt er omheen ook wat graftombes, een amfitheater etc. Ook wel leuk, je kunt daar mooie foto's maken.

Half september is het inderdaad goed te doen, dan zal het rond de 25-32 graden zijn. :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 21:27

Precies lekker :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:42

Planning is iets gewijzigd. We vertrekken 9 september. Tickets heb ik net geboekt.
Nu huurauto boeken en vast een paar leuke hotels vastleggen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 13:55

Ik heb de route een beetje aangepast. Ik had wat gelezen over Bergama en wilde dat graag zien. Door Ayvalik eruit te halen en verderop Pamukkale en Arykanda hebben we iets meer rust in de route gekregen. Als vervanging voor Ayvalik heb ik Akyaka gekozen dat lijkt een plaats waar we ons wel een paar dagen kunnen vermaken. De nieuwe route is geworden:

1 Istanbul -
2 Istanbul -
3 Istanbul -
4 Istanbul -
5 Bursa 3.21
6 Bursa -
7 Bergama 4.00
8 Bergama -
9 Ephesus/Seluk 2.34
10 Ephesus -
11 Akyaka 2.19
12 Akyaka -
13 Akyaka -
14 Kas 3.04
15 Kas -
16 Antalya 3.13
17 Antalya -
18 Konya 4.39
19 Cappadocie 3.38
20 Cappadocie -
21 Cappadocie -
22 Naar huis vanaf Kayseri

moonfish13 schreef:
Gaaf!
Oludeniz is heel leuk om langs te gaan.
Prachtig blauwe zee en heel veel paragliders, is echt een huge paragliding playground in mijn ogen. :Y)
Weet niet of je facebook hebt maar ik heb als je wil foto's op FB staan en mijn profiel is openbaar.
Door de gewijzigde route komen we nu wel langs Oludeniz en aangezien paragliden op mijn bucket list staat lijkt het me een geweldige plek om dit te doen. Heb jij tips voor een betrouwbaar adres?