Het is echt een hele mooie ervaring om de transsiberië/Mongolië te doen. Super mooie landschappen, en het leuke is dat je ook de mensen ziet veranderen van Europees naar Aziatisch. In mijn geval andersom, want ik ben juist teruggereisd van Azie naar Europa met de trein, dus vanaf Beijing.
Let wel dat het ook wel vaak een lange zit is, niet ieder stuk waar je langs komt is even interessant. Ik heb zelf de TransMongolië gedaan. Men zegt dat dit wat interessanter is omdat je een grotere variatie aan landschap te zien krijgt (de steppes van Mongolië, echt de moeite waard). Maar ik heb natuurlijk de andere route niet gezien, dus daar kan ik niets over zeggen. Als je de tijd hebt zou ik ook zeker op bepaalde plekken wat langer blijven, zoals een week in Mongolië (ik heb hier zelf een aantal weken doorgebracht) en bv Moskou en Beijing. Let wel: voor de transmongolië heb je 3 visa nodig die je van te voren dient aan te vragen. Hier kunnen zeker een aantal maanden overheen gaan, vooral mbt Rusland, waarvoor je bijvoorbeeld al precies moet weten welke data je het land in en uit gaat en waar je gaat stoppen. Ook heb je een uitnodiging nodig. Het is makkelijk om dit bv via een reisbureau te regelen, incl de tickets voor de trein. Een organisatie die de tickets voor je kan regelen en de visa is bv treinreiswinkel.nl. Bedenk ook dat de trein vooral in de zomer snel is volgeboekt.
De reis zelf is in ieder geval echt de moeite waard!