Tans mongolie express/trans siberie express

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tans mongolie express/trans siberie express

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:34

Hallo allemaal!

Ik overweeg deze zomer samen met mijn vriend een trans mongolie of siberie express te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor graag hoe bijvoorbeeld de reis is geboekt en hoe het bevallen is!

Alvast enorm bedankt,

groetjes

Lindt2007

Re: Tans mongolie express/trans siberie express

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:51

Het is echt een hele mooie ervaring om de transsiberië/Mongolië te doen. Super mooie landschappen, en het leuke is dat je ook de mensen ziet veranderen van Europees naar Aziatisch. In mijn geval andersom, want ik ben juist teruggereisd van Azie naar Europa met de trein, dus vanaf Beijing.
Let wel dat het ook wel vaak een lange zit is, niet ieder stuk waar je langs komt is even interessant. Ik heb zelf de TransMongolië gedaan. Men zegt dat dit wat interessanter is omdat je een grotere variatie aan landschap te zien krijgt (de steppes van Mongolië, echt de moeite waard). Maar ik heb natuurlijk de andere route niet gezien, dus daar kan ik niets over zeggen. Als je de tijd hebt zou ik ook zeker op bepaalde plekken wat langer blijven, zoals een week in Mongolië (ik heb hier zelf een aantal weken doorgebracht) en bv Moskou en Beijing. Let wel: voor de transmongolië heb je 3 visa nodig die je van te voren dient aan te vragen. Hier kunnen zeker een aantal maanden overheen gaan, vooral mbt Rusland, waarvoor je bijvoorbeeld al precies moet weten welke data je het land in en uit gaat en waar je gaat stoppen. Ook heb je een uitnodiging nodig. Het is makkelijk om dit bv via een reisbureau te regelen, incl de tickets voor de trein. Een organisatie die de tickets voor je kan regelen en de visa is bv treinreiswinkel.nl. Bedenk ook dat de trein vooral in de zomer snel is volgeboekt.
De reis zelf is in ieder geval echt de moeite waard!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:15

Wat grappig. Vandaag vertelde een collega dat hij ook van plan is om een van deze reizen te maken. Lijkt mij super mooi. Verder zelf dus geen ervaring mee.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:40

Dit staat op mijn bucket list :D
nu nog niet, ben nu nog wat jong,
maar al de eerste keer dat ik ervan hoorde wist ik dat ik dit een keer wou doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:45

Ik ga de Transmongolië-express doen in September, met stops in Yekaterinaburg, Irkutsk, Ulan Bator met een 8-daagse tocht door de Gobi-woestijn en dan door naar Beijing.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:51

Transmongolie heb ik een jaar of 15 geleden gedaan :-) Echt heel leuk om te doen.

Wij hebben toen gekozen voor tweede klasse reizen. We waren met zn tweeen dus dat betekende dat er in de coupe nog 2 'vreemden' aan toegevoegd werden. Dat werkte prima voor de integratie en gesprekken onderling.

Tips om mee te nemen:
- nescafe (aan boord van de trein kun je thee krijgen, geen probleem, koffie is echter prima om contact te maken met de 'locals' )
- pen en papier (ook al spreek je geen russisch, tekenen kan iedereen :D )
- Omo (in mongolie wilde iedereen Omo )
- pennen en kauwgom (om uit te delen)

Je moet zelf een beetje kijken wat je handig vind. Wij hadden toen af en toe een maaltijd in het restaurant (maar het restaurant blijft op moskou tijd.....), maar kochten meestal iets op een stationnetje. Zodra de trein stil staat verschijnen er allerlei mensen die locale producten aanbieden, zo kun je vers brood kopen, sinaasappels etc.. Wij hadden aan etenswaar trouwens wel chocolade mee en instant mie. Zo hadden we iig altijd wel iets.

Ik had een hele stapel boeken mee, maar uiteindelijk heb ik daar nauwelijks iets mee gedaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:39

Apple, Ik werk voor een deels russisch bedrijf en meerdere collega's hebben mij gewaarschuwd aangaande het eten wat door de babouschka's op de perrons wordt aangeboden. Hoe heb jij dit ervaren?
Het liefst koop ik namelijk het gros van de perrons ipv de restauratie omdat dat toch de charme is van de transsib plus dat de restauratie op moskoutijd blijft opereren :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:49

Ik heb geen last gehad van het eten op de stations. Wij hebben het ook wel redelijk safe gehouden, fruit, brood.
Anderen hadden ook bijvoorbeeld een verse vis gekocht (en dat door de restauratiewagen laten klaarmaken), dat was ook geen punt.
Wij hadden dan ook van die pakjes instant mie mee als we toch iets hartigers wilden (en anders toch maar naar de restauratiewagen voor wat soep oid).

Ik zou me niet zo snel wagen aan bewerkte en reeds bereide producten.

In Mongolië heb ik ook gewoon alles gegeten. Dat was vooral veel schaap en vet (ontbijt pasta met schaap, lunch soort gefrituurde pizza met schaap. Als je geluk had een schijfje komkommer of tomaat). Producten gemaakt van melk, soort 'koekjes' (structuur fondant) van melk, soort ingedroogde omelet van melk, licht alcoholische paardenmelk.
De 'iets teerder van ziel' die zich alleen hielden bij de ingedroogde omelet (want minste smaak), waren later zo ziek als een hond terwijl de 'alleseters' nergens last van hadden.

Vooral omdat je daarna ook Mongolië doet zou ik het vooral houden bij fruit en groente op het station. De kans dat je nl iets groens te eten krijgt in Mongolië is vrij klein.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:05

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:35

In Mongolië heb ik indd alleen maar schaap/kameel en pasta gegeten. Als je daar langer blijft is het wellicht handig om vitaminesupplementen mee te nemen. De tip van instant noodles is een goede, die boden ze ook overal op de stations aan. Mijn ervaring is dat het eten in de restauratiewagen op een gegeven moment gewoon op was, dus dat is ook nog wel iets om mee rekening te houden. Ikzelf had van te voren aardig wat eten (noodles en fruit en water) ingeslagen, en op stations eigenlijk weinig gekocht. In de trein zelf is er heet water beschikbaar zodat je noodles / koffie e.d. kan klaarmaken.