Wel / niet? ik kan geen keuze maken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Wel / niet? ik kan geen keuze maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:22

Hallo allemaal,

Zoals in de titel staat ik kan geen keuze maken!
En daar heb ik vaker last van want ik ben 1 grote twijfelkont! :')

Het zit zo, ik zeg al jaren dat ik naar het buitenland wil om te reizen.
Nu volg ik een opleiding waarbij ik de kans heb om 4 maanden naar het buitenland te gaan.
Dit mocht pas in het derde jaar, en heb ik eindelijk toestemming gekregen begin ik te twijfelen! -O-

Ik volg de opleiding voor onderwijsassistent. Nu heb ik de keuze om binnen en buiten EU stage te lopen.
Ik wilde natuurlijk buiten EU, naar een land met cultuur, natuur en armoede.
Ik heb me flink verdiept maar eigenlijk bleef Costa Rica alleen over qua land die me aanspreekt.
Ook omdat er veel leuke activiteiten te doen zijn naast mijn stage zoals; surven, paardrijden, door de bomen slingeren etc. :D
Ik had de keuze gemaakt, ik was helemaal blij!! Maar nu beginnen de twijfels...

Naast de stage zal ik 4 weken de Spaanse taal leren. Dus eigenlijk wordt het 4 weken taal, 3 maanden stage.
Alleen er is daar geen echte armoede. Naja niet heel erg, ik zal op een leuke prive schooltje komen en in een kinderopvang.
Het land lijkt me echt prachtig daarom hadden mijn vriend en ik bedacht dat hij aan het einde van mijn stage langs zou komen en dat we nog eens 2/3 weken door het land reizen.
Alleen ik schrik van het kosten plaatje! Die vakantie met mijn vriend kies ik natuurlijk zelf voor als extra, maar dat leek me zo mooi te combineren.

Er gaan zoveel mensen op buitenlandse stage, maar waar betalen ze het van.
Waar ik nu aan twijfel is het geld, vind ik het wel waard om er zoveel aan uit te geven.
Ik heb een paard.
Ik heb een eigen huisje. Nu zou iemand het van mij huren, maar dat gaat nu niet meer door. Dat gaat helaas over en ik wil er geen vreemde in. Dus die kosten komen er helaas ook nog bij.
Ik heb een vriend, maar hij gunt het mij echt. Hij wil dus langs komen en anders ik kan wel 4 maanden zonder hem :)

Ik twijfel of zo stage echt een meerwaarde heeft, je doet de zelfde dingen als hier in Nederland.
Alleen in het buitenland betaal je voor je stage. Misschien vind ik het wel helemaal niets daar op die school.
Eigenlijk wil ik ook niet in het onderwijs later. Hierom dacht ik dat ik het wel leuk zou vinden om naast de school in een kinderopvang stage te lopen.

Zal ik er gewoon heen gaan voor vakantie? En als ik stage ervaring wil hebben kan dat misschien ook wel binnen EU, velen malen goedkoper.
Maar binnen EU spreekt mij niets heel erg aan. Misschien Spanje. Bij Costa Rica was het eerst voordat ik twijfelde, WAUW, te gek.
Maar ik vind het zo raar dat ik nu alles zo onderuit haal wat mij eerst fantastisch leek...

Ik weet het echt niet meer! :(
Ik zeg tegen mijzelf je kan beter spijt krijgen van iets wat je hebt gedaan dan spijt krijgen van iets wat je niet hebt gedaan.
Maar vaak is het ook bij twijfel niet doen!

Heeft er iemand advies, of kan er iemand zijn eigen ervaringen beschrijven.
Heeft iemand de zelfde twijfels gehad?

Heel erg bedankt,

Groeten Florien

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:28

Ik heb zelf 5 maanden in Finland gestudeerd, had daar als inkomsten mijn studiefinanciering (uitwonend) en 250 euro per maand Erasmusbeurs. Daarnaast heb ik van te voren flink gespaard en had ik verschillende bijbaantjes. (erasmus heb je alleen binnen de EU, er zijn voor buiten de EU wel verschillende andere beurzen)

Had gelukkig zelf geen kamer, maar: onderverhuren is altijd een optie. Weet neit wat de reden is waarom je het niet wilt?

Enne: Je kan het altijd opgeven als het niet gaat, je kan áltijd naar huis. En als je het niet doet weet je zeker dat je spijt gaat krijgen en jezelf afvraagt 'waarom'. Het is eng, maar ook érg leuk! Je komt jezelf geheid een keer flink tegen, maar je leert er zo ontzettend veel van. Heb tranen met tuiten gehuild toen ik van huis wegging naar Finland en heb nog tig keer harder gehuild toen ik weer naar huis moest :+

Reusje0504

Re: Wel / niet? ik kan geen keuze maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:36

Helaas klopt het dat het hartstikke duur is! Ik heb stage gelopen in Thailand, daar krijg je ook geen stagevergoeding oid, en moet je alles zelf betalen. Ook al is het hartstikke duur ik vond het het absoluut waard. Je leert meer dan alleen in jouw geval onderwijsassistent zijn, maar ook communicatie, cultuur, vrienden maken, jezelf leren kennen etc. Als je niet persé in het onderwijs wilt doorgaan heeft het ook voor andere vakgebieden veel voordelen. Je laat zien dat je in je eentje weg durft te gaan voor langere tijd, je leert veel in communicatie, je leert een andere taal. Dit laat zien wat voor persoon jij bent! Veel bedrijven vinden dit soort eigenschappen veel belangrijker dan je precieze studie. Het is absoluut een ontwikkeling van jezelf:) Die vakantie zou ik ook zeker doen, het land is prachtig en het is natuurlijk hartstikke leuk als je je vriend een paar weken voor jezelf hebt en alles kan laten zien wat je hebt meegemaakt. Verder is het binnen de EU natuurlijk goedkoper door beurzen, maar in costa rica zijn de boodschappen bijvoorbeeld een stuk goedkoper. Ik zou als ik jou was met iemand contact zoeken die ook daar is geweest, en dan een excelbestandje maken met een reële begroting. Liever iets te duur begroten:) Dan moet je eerlijk kijken samen met bijvoorbeeld je ouders of je vriend of je dat kan redden of niet. Misschien kun je ook nog voor een beurs in aanmerking komen, dat kan je studieadviseur vast wel vertellen. Succes!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:38

Schrijf eens voor jezelf op waarom je die buitenlandse ervaring graag zou willen doen, maak een lijstje. Als je alles op een rij hebt, zal het voor jezelf al veel duidelijker worden wat/waar/waarom/waarom niet. Het stukje 'armoede' dat je daar gaat missen, begrijp ik ook wel. Dat maakt vaak dat je écht het gevoel hebt bijgedragen te hebben.

Ik heb niet in het buitenland gestudeerd, maar heb wel in Italië, Polen en Roemenië vrijwilligerswerk gedaan (telkens een maand) en heb een tijdje in Tsjechië gewoond en gewerkt. Allemaal ervaringen die ik echt voor geen geld van de wereld had willen missen (als levenservaring op heel wat vlakken: communicatie, jezelf openstellen, contacten leggen, zelfstandigheid, talen,...). Op één of andere manier is Roemenië me het meest bijgebleven (ondanks het feit dat ik in Italië bv ook met opgevangen kinderen werkte), omdat ik daar verplicht werd om mijn ogen open te trekken en op een andere manier naar de wereld en naar mensen (bv migranten, vluchtelingen) heb leren kijken. De armoede, de discriminatie waar roma's dag in dag uit mee leven, het loeiharde werk dat ze verrichten, de kinderen met een leegte in hun ogen.... Voor geen geld van de wereld had ik dat willen missen, hoe hard het ook was.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:55

Bedankt voor je reactie Wingerd. Waarom ik geen vreemde in mijn huis wil. Dat komt omdat mijn tante dat een keer wel heeft gehad, een paar keer zelfs (zij reist regelmatig). Maar er was altijd wel wat beschadigd. Sommige mensen gaan niet echt zuinig om met andermans spullen. Opgeven doe ik niet zo snel als ik ga maak ik het ook wel af. En ik zou het ook zonde vinden van het geld om op te geven hihi.

Reusje0504: Aan mij is verteld dat er helemaal geen buitenlandse beurs is. Alleen binnen EU. Ik ken verder niemand die naar Costa Rica is geweest. Ja voor mij zal het een echte ervaring zijn, al zal ik het wel spannend vinden. Maar snap gewoon niet waarom ik die enorme twijfel heb in een keer. Door die twijfel trek ik alles in het negatieve om die twijfel gelijk te geven ofzo.

Florence: Dat is inderdaad wel een goede om een lijstje te maken. Ga ik doen! Ja je omschrijft het helemaal goed "Het stukje 'armoede' dat je daar gaat missen, begrijp ik ook wel. Dat maakt vaak dat je écht het gevoel hebt bijgedragen te hebben."
Want bij deze stage heb ik het idee dat ze het allemaal wel op orde hebben, en daarom heb ik het idee dat buiten het andere weer, omgeving etc. om, de school het zelfde is als in Nederland. Aan de andere kant ook wel fijn dat ik verzekerd ben van een goede stage waar ik begeleiding kan verwachten.

Mag ik aan jullie vragen wat jullie kwijt waren aan kosten, mag via pb.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:08

Als het goed is is er wel een beurs.
Ik heb jaren geleden een stage van 3 maanden op een basisschool gedaan in Australie en kreeg daar wel een vergoeding voor.
Uiteindelijk heb ik enkel de vlucht betaald. Mijjn toenmalige vriend had daar familie in de buurt wonen (stomtoevallig) dus onderdak kregen we bij hen.

Ik vraag me af op hoeveel kosten jij uitkomt?
Moet je ook zelf je onderdak betalen? Dan heb je vlucht, onderdak en eten voor 3 maanden. Neem aan dat onderdak en eten daar een stuk goedkoper is dan hier?

Ik vind het absoluut waard om een stage in het buitenland te doen als je de kans krijgt. Je leert er ontzettend veel van, de ervaring is geweldig en je leert een heel nieuw land kennen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:22

Kosten, tja ik zat in Finland en dat is qua levensonderhoud wel duur.

Ik betaalde 250 huur, 2,90 per busrit, 2,50 voor een maaltijd op school en qua boodschappen was ik per week zo'n 50 euro kwijt. Daarnaast nog reisjes gemaakt naar Helsinki, Lapland, Rusland etc.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:24

Hallo Goof. Ik had navraag gedaan bij mijn school en die zeiden van niet. Dan zal ik toch nog even op onderzoek gaan. Je hebt wel mazzel gehad dan met de familie van je vriend :)
2800 voor ticket, wonen, stage/cursus. En dan een ruime schatting aan excursies, eten/drinken/ verzekeringen/ treinreis naar Amsterdam. €5300. En ik schat dat ik nog €1500/2000 kwijt ben als mijn vriend komt. Dan komen de hotels, vervoerskosten,eten erbij. Qua eten heb ik wel het zelfde bedrag gerekend als wat ik nu in Nederland kwijt ben. CR is misschien goedkoper, maar daar komt uitgaan/uiteten etc bij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:25

Nou, dat vind ik wel idioot duur zeg. Maar betaal jij dan ook voor je stage zelf? Of begrijp ik dat verkeerd?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:27

Bodan schreef:
Florence: Dat is inderdaad wel een goede om een lijstje te maken. Ga ik doen! Ja je omschrijft het helemaal goed "Het stukje 'armoede' dat je daar gaat missen, begrijp ik ook wel. Dat maakt vaak dat je écht het gevoel hebt bijgedragen te hebben."
Want bij deze stage heb ik het idee dat ze het allemaal wel op orde hebben, en daarom heb ik het idee dat buiten het andere weer, omgeving etc. om, de school het zelfde is als in Nederland. Aan de andere kant ook wel fijn dat ik verzekerd ben van een goede stage waar ik begeleiding kan verwachten.

Mag ik aan jullie vragen wat jullie kwijt waren aan kosten, mag via pb.

Is er iets wat je tegenhoudt om een andere stageplaats (maar bv wel in hetzelfde land) te zoeken? De defenitie van "een goede stage" is maar diegene die je er zelf op plakt... Je kan in een perfecte omlijnde omgeving met heel veel begeleiding waar alles correct verloopt een heel goeie stage hebben. Maar je kan evenzeer een heel goeie stage hebben in een schooltje in één of andere sloppenwijk, waar van deftig onderwijs amper sprake is, en waar je gewoon zelf alles in elkaar moet boksen, alles zelf op poten moet zetten, zonder dat er vanuit een "schoolstructuur" ondersteuning komt. Dat is ook weer zoiets wat je voor jezelf moet uitmaken natuurlijk, wat je juist wil.

Verder is twijfel absoluut normaal, zeker in deze situatie. Zolang twijfel niet omslaat in angst, en er niet voor zorgt dat je jezelf van kansen beneemt, kan het maar goed zijn om de situatie eens grondig onder de loep te nemen :).

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:35

Is er iets wat je tegenhoudt om een andere stageplaats (maar bv wel in hetzelfde land) te zoeken? De defenitie van "een goede stage" is maar diegene die je er zelf op plakt... Je kan in een perfecte omlijnde omgeving met heel veel begeleiding waar alles correct verloopt een heel goeie stage hebben. Maar je kan evenzeer een heel goeie stage hebben in een schooltje in één of andere sloppenwijk, waar van deftig onderwijs amper sprake is, en waar je gewoon zelf alles in elkaar moet boksen, alles zelf op poten moet zetten, zonder dat er vanuit een "schoolstructuur" ondersteuning komt. Dat is ook weer zoiets wat je voor jezelf moet uitmaken natuurlijk, wat je juist wil.

Verder is twijfel absoluut normaal, zeker in deze situatie. Zolang twijfel niet omslaat in angst, en er niet voor zorgt dat je jezelf van kansen beneemt, kan het maar goed zijn om de situatie eens grondig onder de loep te nemen :).[/quote]

Er is niets anders mogelijk. Mijn school heeft contact met deze organisatie waar ik nu contact mee heb. Voor een stage moet een school in het buitenland aan bepaalde eisen voldoen, dat zorgt er gelijk voor dat veel dingen afvallen. Wel was het mogelijk om in Peru, Nepal, Afrika stage te lopen want daar heb je wel echte armoede. Maar dat trekt mij weer minder qua land... Terwijl het daar ook bijzonder is. Qua stage is er in Costa Rica niet iets anders mogelijk. Azie lijkt me mooier om met een rugzak door te reizen, niet om op 1 plek te blijven zitten.
Die twijfel slaat soms al wel om in angst, van stel dat ik het niet kan, de taal, de stage, eenzaam. Maar dat wuif ik wel gelijk weg maar het zit er wel. Maar daar laat ik mij niet door tegen houden.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:19

Bodan schreef:
Er is niets anders mogelijk. Mijn school heeft contact met deze organisatie waar ik nu contact mee heb. Voor een stage moet een school in het buitenland aan bepaalde eisen voldoen, dat zorgt er gelijk voor dat veel dingen afvallen. Wel was het mogelijk om in Peru, Nepal, Afrika stage te lopen want daar heb je wel echte armoede. Maar dat trekt mij weer minder qua land... Terwijl het daar ook bijzonder is. Qua stage is er in Costa Rica niet iets anders mogelijk. Azie lijkt me mooier om met een rugzak door te reizen, niet om op 1 plek te blijven zitten.
Die twijfel slaat soms al wel om in angst, van stel dat ik het niet kan, de taal, de stage, eenzaam. Maar dat wuif ik wel gelijk weg maar het zit er wel. Maar daar laat ik mij niet door tegen houden.

Dan moet je voor jezelf ook uitmaken wat het belangrijkste is. Is dat het land waar je zal verblijven, of is dat de stageplaats en omgeving waarin je zal werken. Je weet dat je altijd zal moeten ingeven op één van je 'verwachtingen' (werken met mensen in armoede - eigenschappen van het land die je meer aantrekken), maar welke zijn de belangrijkste? Ik krijg het gevoel dat je daar nog niet helemaal uit bent :).

Laat je vooral niet 'verlammen' door angst, daar krijg je later spijt van. Je leeft nu, je leeft maar één keer, en als je altijd al gezegd hebt van dit te willen doen, dan wil je het ook écht. Als je iets niet kan? Dan leer je dat wel. Als je je eenzaam voelt? Dan leer je weer wat meer van jezelf. Alles kan. Het is enkel een kwestie van willen en doen.