Het Pieterpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Het Pieterpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:13

Dit idee spookt al een aantal jaar door mijn hoofd, een wandelvakantie. Het liefst wilde ik weer terug naar Ierland of Wales, maar dat is best een dure bedoeling en als ik dan ging nadenken over van alles wat erbij komt kijken, (Bagage, eten, slaapplek etc.) liet ik het idee voor wat het was. Maar deze zomervakantie ben ik dan toch echt van plan een wandelvakantie te ondernemen, ik heb niet genoeg geld om een vakantie in het buitenland te bekostigen dus toen was de keus snel gemaakt. Weer ouderwets op vakantie in eigen land. Ik heb al een studiegenootje een beetje uitgehoord die vorig jaar het Pieterpad gelopen heeft en nav haar verhalen werd ik er alleen maar enthousiaster over.

Maar de vragen blijven ook, want zij heeft het in 2 fases gelopen, maar het liefst zou ik het in 1 keer doen. Maar is dat wel te doen? Hoeveel kilometer kan ik op een dag lopen? Ik ben geen geoefend wandelaar, al hou ik een wandeling in het bos met de hond van 2 uur met gemak uit. Maar echt een hele dag onderweg, ik zou het niet weten, nog nooit gedaan. Hoe doe je het met kleren, je kan niet voor een maand kleding meenemen en hier in Nederland met dat wisselvallige weer moet je ook nog eens allemaal verschillende kledingstukken meenemen. Überhaupt bagage, hoeveel kilo kan ik dragen zonder last van me lichaam te krijgen? Overnachten, iedere keer in een B&B wordt een dure bedoeling dus het is de bedoeling om te gaan kamperen. Vroeger veel gedaan en vind het ook echt leuk! Maar dan moet ik wel even een nieuwe tent aanschaffen want degene die ik nu heb kan ik niet op me rug meenemen. :') Ook nieuwe slaapzak en matje die lichtgewicht zijn. Zeg maar gerust dat ik een hele backpack-outfit nodig ga zijn. Maar wat behoort daar allemaal toe, wat moet ik echt niet vergeten? Tevens heb ik niet echt mensen die mee willen/kunnen, opzich lijkt het mij geen probleem om het in mijn eentje te doen, vind het wel altijd wel lekker om in me eentje op pad te gaan. Maar als vrouw van 22 jaar, is dat wel veilig, denk ik dan weer. :+ Zoals jullie kunnen lezen, een heleboel vragen. Ik dacht dat er vast wel bokkers zijn die het Pieterpad gelopen hebben en die hun ervaringen met mij willen delen en misschien wat antwoorden op mijn vragen kunnen geven. :)

Ik ben wel echt van plan deze zomer dus een wandelvakantie te ondernemen, het moet alleen nog blijken of ik in 1 keer het pieterpad ga lopen of dat ik het toch echt in etappes/delen moet gaan doen. Maar dat ik het wil gaan doen staat wel echt vast en ik heb ook besloten meer te oefenen met wandelen zodat me benen alvast kunnen wennen aan het vele lopen. :P (Niet dat ik nu iedere dag op me luie kont zit, ik loop best veel maar vaak toch met tussenpauze's.) Dus komt u maar met uw ervaringen, antwoorden en adviezen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:09

Ik heb even gegoogled.... Maar meid, bijna 500km is véél om in één trek te doen hoor :+. Zelfs 250km is een hele hap, zeker als je niet echt een geoefend wandelaar bent en met bagage wandelt.

Persoonlijk zou ik rekenen om tussen de 20 en 35km per dag als je met volledige bagage loopt. Zonder bagage reken je op 5km/uur, met een volle rugzak ga je al meteen terug naar 4km/uur, dus dan ben je al wel gauw 5-8,5uur aan het stappen. Goed, ik ga er vanuit dat het wel vlak terrein is, dus dat is op zich geen groot probleem. Als je dagen van 30km maakt, ga je wel om de paar dagen een rustige dag moeten inlassen, anders gaat je lijf 't niet halen :).

Het aantal kg's dat je kan dragen is heel afhankelijk van persoon tot persoon. Ik ben zelf 1.62m, 70kg, en zit met een rugzak van 15/16kg aan mijn max om comfortabel te kunnen stappen. Maar dat kan je perfect testen op voorhand natuurlijk :). Als je met de tent gaat, ga je dan wel géén zware tent moeten hebben.

Qua kleren: dat kan héél goed meevallen hoor. Goeie (!!) regenjas en verder twee paar van elk (twee broeken, twee fleecen, twee t-shirts), zodat je kan wisselen als iets nat is. Meer heb je niet nodig :+. Tussendoor eens een wasje natuurlijk, maar dat kan geen probleem zijn in Nederland neem ik aan.

Succes ermee allesinds. Denk dat het een hele uitdaging is!

Imre

Re: Het Pieterpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:14

Waarom ga je niet alvast wat etappes lopen om te kijken hoe lang je het nu zonder bagage volhoudt? Dan kan je meteen je wandelconditie wat opbouwen. De routes ten zuiden van Groningen zijn heel mooi en zijn dichtbij.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:23

Haha, i know dat het veel is. Maar toch.. het moet wel haalbaar zijn denk ik. Misschien is van te voren oefenen een goed idee, had niet het plan om meteen pieterburen-groningen te gaan lopen deze zomer omdat ik zelf in Groningen woon. Maar dan kan ik dat ergens in het voorjaar misschien wel doen, trein pakken richting Winsum en dan teruglopen naar me kamer in Groningen en dan als het mogelijk is uitbreiden naar verder noord- of zuidwaards. :)

En qua bagage, misschien ook maar eens oefenen. Ben 1.74 en weeg 53 kg (i know, ondergewicht, maar hoeveel ik ook eet ik kom niet aan.) Weet niet of er vuistregels voor zijn hoeveel je kan dragen?
Laatst bijgewerkt door _Mara_ op 03-02-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:24

:j Of de bus naar Noordlaren en dan via Appèlbergen terug naar huis.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:27

Als niet echt geoefend wandelaar zou ik rekenen op niet veel meer dan 20-25 km per dag, zeker als je met bepakking loopt. Mijn vriend en ik zijn redelijke wandelaars inmiddels, lopen echter altijd zonder serieuze bepakking (alleen eten en drinken voor onderweg en een camera) en 20 km is echt al wel een eind.
De vierdaagse-wandelaars die 40 of 50 km per dag afleggen gedurende 4 dagen, trainen ook allemaal wel zeker een jaar van te voren (en lopen ook nog zonder bepakking).
Als je het dus alleen over de afstand hebt, ben je al 20 dagen onderweg op 500 km.
En ik zou je afraden om 20 dagen achter elkaar proberen te wandelen, dat put je echt uit, daar zullen rustdagen tussen moeten.

Onmogelijk is het niet, mits je een lang genoege vakantie hebt en je een beetje doorzettingsvermogen hebt.
Maar of je na die vakantie nog voor de lol wil gaan wandelen???

Het voordeel van met meerdere mensen lopen is, dat je wat aan kampeerspullen kunt verdelen. 1 het gasflesje, 1 de pannenset, etc.
Als je echt alles in je eentje moet dragen, lijkt ook dat me een behoorlijke opgave, waar je echt nog extra voor moet trainen.
Vuistregel voor gewicht in je backpack is max 20% van je lichaamsgewicht.

Mijn vriend en ik zijn wel Pieterpad-lopers, echter lopen wij steeds 1 etappe per keer. En door een hardloopblessure van mij stond het afgelopen najaar op een laag pitje.
Zodra er een weekend goed weer voorspeld wordt en we dat weekend nog geen plannen hebben, gaan we weer een etappe lopen. Tot die tijd lopen we veel hier in de bossen (Veluwe) om de wandelconditie op peil te houden.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:45

Haha, jullie helpen mij even van mijn roze bril af, haha. Maar het is wel waar, waarschijnlijk onderschat ik het ook wel een beetje want ik heb nog nooit echt zoiets gedaan. Meerdere dagen op pad met bepakking te voet. Misschien moet ik eerst eens echt oefenen, heb nu toch meer dan genoeg tijd. Ben net afgestudeerd en begin pas in September met me master, dus naast 12 uur werken en autorijlessen heb ik alle tijd. Zag ook al iets over het Drenthepad, maar die is alsnog 300 km lang. :') Maar komt wel langs plaatsen waar ik mensen ken en ik waarschijnlijk wel kan overnachten. :P Hmm, lastig, ik wil deze zomervakantie toch wel echt iets doen. Maar misschien moet ik nu gewoon beginnen met oefenen en wie weet wat ik dan in de zomervakantie kan doen! Het fijne van een wandelvakantie is dat je in principe niks van te voren hoeft te reserveren, je kan weg wanneer jij wilt. :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:51

Ik heb ook een paar etappes gelopen, met mijn schoonzus. De boekjes heb ik nog steeds op de plank en ik ben van plan nog een keer wat etappes te lopen. Het loopt bij mij langs de achterdeur zo ongeveer, dus als je wil komen 'couchsurfen' ben je van harte welkom. De etappes zijn zo gemaakt dat je ze met een redelijke conditie kunt wandelen. Wij hebben drie etappes gelopen. Mijn schoonzus is er helaas niet meer (had toen al behoorlijke longproblemen en is steeds erger geworden). We zeiden ooit op een verjaardag: dat zouden we nog eens willen doen. Gewoon de agenda gepakt en ingepland. Zo zijn we gaan wandelen.

Het is heel afwisselend, met de Holterberg er in en dat is wel wat klimmen en dalen. Maar heel goed te doen. We hebben bij ons overnacht een keer, en een keer een hotelletje geboekt. We hadden twee grote kinderen mee (die waren toen vijftien en veertien). We hadden allemaal een rugzak mee voor extra kleding en wat drinken, en dat was heel goed te doen. Maar we hebben dus maar een paar etappes gelopen, ook vanwege andere verplichtingen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:04

Lijkt me een mooie route om te lopen. En goedkoper inderdaad dan Wales of Ierland.

Hoe lang wil je daarvoor uittrekken? Als je een maand wilt doen over de hele route, dan moet je elke dag ruim 16 km lopen. Dat hou je makkelijk een paar dagen vol, maar daarna zal je het wel zwaar krijgen. Volgens mij moet een vakantie toch een beetj ontspannend zijn, op deze manier is dat het zeker niet.
Misschien moet je gewoon gaan lopen en kijk maar hoever je komt.

Van slaapplaatsen weet ik niets. Omdat het zo'n bekende route is, zou er genoeg moeten zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:06

Mijn moeder heeft het hele Pieterpad gelopen maar in meerdere etappes en elke keer een B&B genomen.
Vergis je ook niet, want sommige stukken zijn echt geen makkie en zeker de etappes in Limburg zijn niet vlak.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:08

Ik heb de helft van het pieterpad gelopen toen ik 14 was met drie vrienden. Allen tussen de 14 en 16 kg bagage en lopen maar. We hebben van te voren een paar keer een dag gewandeld zonder bagage, gewoon om te kijken hoe dat ging. Tijdens de tocht liepen we tussen de 20 en 35 km op een dag, met af en toe een dag vrij. In 14 dagen zijn we tot vorden gelopen, was echt super leuk en ook ontzettend mooi. Je komt op plekjes die je anders echt niet zo snel had gevonden. De campings langs de routes waren leuk en vaak wat kleinschaliger. Zorg voor lichtgewicht spul en neem alleen dag mee wat je nodig hebt!

Een aantal jaar later hebben mijn vriend en ik een poging gewaagd voor de tweede helft. Aangezien het de eerste dagen nonstop regende waren wij er wel klaar mee ( had het de eerste keer namelijk ook gedaan, maar toen waren we 14 en eigenwijs) en zijn we lastminute naar Parijs gegaan.

Edit: met andere woorden: gewoon doen! Luister nar je lichaam en denk goed na over wat je mee wil hebben. Zodra je groningen uit bent komen de eerste heuvels en die worden idd alleen maa hoger. Moet zeggen dat ik de rotspaden rond emmerich makkelijker lopen vond dan de zandheuvels rond holten.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:17

Al is dit een wat ouder topic: ik wil zondag beginnen met een klein stukje van het pieterpad.
Nu heb ik alleen boeken uit 1999, sindsdien is het een en ander veranderd.
Ik ga lopen van Roermond naar Maastricht in een dagje of 3 a 4.
Is het Pieterpad met behulp van een ouder boek en de markeringen onderweg mogelijk om dit traject te lopen?
Alvast bedankt!

p.s. En de oproep er nog bij: woon je tussen alkmaar - haarlem en je hebt een meer geupdate boek die ik een paar dagen mag lenen hoor ik het graag!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:20

Kijk even op ce websites, daar staat per druk vermeld wat er sinds het uitkomen van net boekje is veranderd.

In het noorden lopen wij voor 95% op de markeringen, een enkele keer pakken we voor de zekerheid het boekje met de kaart en tekst erbij. Ik weet niet hoe dat in het zuiden is, daar zijn wij nog lang niet!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:57

Marije_jiplover schreef:
Kijk even op ce websites, daar staat per druk vermeld wat er sinds het uitkomen van net boekje is veranderd.

In het noorden lopen wij voor 95% op de markeringen, een enkele keer pakken we voor de zekerheid het boekje met de kaart en tekst erbij. Ik weet niet hoe dat in het zuiden is, daar zijn wij nog lang niet!

Bedankt! Helaas heb ik de oudere versie en niet van alle versies zijn de aanpassingen up to date (zoals die van mij).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:30

Ugh, het pieterpad. Begin er niet over. Hij loopt voor mijn huis langs en ik maak regelmatig bizarre dingen mee.

Mensen die bij ons op het pad gaan zitten scheiten en het vervolgens bedekken met toiletpapier, mensen die gewoon het erf oplopen of de paarden dingen voeren. Het toppunt was nog weg dat een pieterpadder onder de schuur heeft zitten scheiten en vervolgens met een zeiltje alles heeft toegedekt. Het zeiltje bleef op de plaats liggen door steentjes die netjes rondom zijn neergelegd :r

Maar TS, succes! Als je lief bent, mag jij wel bij ons over het pad lopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:34

Mocht je 'm lopen, dan is er in Holten een logeerkamer voor je hoor. Kun je hier lekker mee-eten, uitgebreid poedelen in bad en ff een wasje draaien.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:12

Ik heb een stuk gelopen, beter gezegd: 52 kilometer in 2 dagen.
Met een 6 kilo rugzak, die na de regen wel 20 kilo woog. Totaal gebroken maar wel super leuk!
Markeringen waren op het eerste stuk super, daarna verschrikkelijk!
Ik ga nog een keer een stuk doen maar dan met beter weer en een betere regencape!
Bedankt voor alle reacties ed!