Vakantie Ierland/Dublin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Vakantie Ierland/Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:16

Hallo bokkers,

Mijn vriend en ik willen voor 't eerst op vakantie gaan in de mei vakantie. We willen ong 5 a 6 dagen op vakantie zijn.
Ons keus is gevallen voor Ierland, en bij voorkeur Dublin.
We willen gaan vliegen, en we hebben 'vrij' vanaf 9 mei (hemelvaartsdag) tot en met 19 mei. Dus we kunnen redelijk aanpassen in vertrek dagen.

Hebben jullie een goede aanrader? must see plekken en misschien wel een handige tip om te boeken?

Ik heb al boeken gehaald van 't reisburo in 't dorp en ben via internet gaan kijken. Ik heb nog nooit een city trip gedaan, en weet dus ook niet waar ik op moet gaan letten.

Wie o wie kan ons helpen? :)

Groetjes Jolanda

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:06

Zeker 1 avond naar de bars van temple bar. De Guinnes brouwerij is een erg bekende attractie. Een aanrader is de hop-on / hop-off bus tour. Ik zou ook zeker een dag voor een dag tripje buiten de stad reserveren, bijvoorbeeld naar de kust of naar de wicklow mountains of naar glendalough.

Trip advisor is bijvoorbeeld een hele goede website om te orienteren, bijvoorbeeld deze 3-day tour-guide voor Dublin: http://www.tripadvisor.com/Guide-g18660 ... ublin.html

Jolandaa_

Re: Vakantie Ierland/Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:42

Oeh dat is wel een handige.. We zijn nu aan 't kijken of we niet 3 dagen in dublin kunnen blijven en dan met de trein naar Cork toe voor 2 a 3 dagen daar :) Gezien ik niet de hele dag in de kroeg wil zitten en hij niet van winkelen houd en we wel invulling willen hebben en we daar dan toch zijn :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:53

Goeie keuze :D Mijn vriend komt uit Ierland/Dublin, dus ik kom er nog wel eens.
Je kan kiezen voor een arrangement, dus hotel en vlucht, maar je kunt zelf ook alles los boeken. Tickets kan je boeken bij Aer Lingus (http://www.aerlingus.com) en via booking.com bijv. zou je een hotel kunnen zoeken. Meestal logeren we bij mijn schoonzus, maar afgelopen jaar (ook in mei) zijn mijn ouders mee geweest naar Dublin en heb ik een paar dagen een hotel geboekt in het centrum van Dublin. Het was even zoeken, maar ik heb toen toch een leuke aanbieding gevonden.

Het Guiness Storehouse is inderdaad een aanrader. Kilmainham Gaol is ook indrukwekkend. Een tripje de stad uit is ook een goeie tip. Wij hebben vorig jaar een dagtrip gedaan naar de Wicklow Mountains, waaronder Glendalough. Ook erg de moeite waard. Maar er zijn veel verschillende trips mogelijk. Hoth is ook leuk, dat is een schiereilandje aan de noordkant van de stad, je kunt er naar toe met de trein/tram. De andere kant op met diezelfde trein kom je in Bray, een kustplaatsje.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:03

Als je langer gaat en niet alleen in Dublin wilt blijven is het inderdaad leuk om bijv. naar Dublin te vliegen en van Cork weer naar Amsterdam te vliegen. Cork zelf vond ik wel een aardig stadje, maar dat heb je na 1 dag wel bekeken. Andere leuke steden zijn Galway en Killarney. Galway is een hele gezellige studentenstad. Killarney is meer een groot dorp, maar vanuit daar kan je een bustour doen (The Ring of Kerry).

Heb je al iets geboekt?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:09

Hallo,

nee we hebben nog niets geboekt. We willen inderdaad niet alleen naar dublin gaan, dat is gewoon te lang.
We willen nu 3 dagen naar dublin, dan met de trein naar Cork en daar een nacht blijven en dan nog 2 dagen naar Killarny en terug met de trein en dan met vliegtuig :) en dan de hotels los gaan boeken :)

zo iets wilden we doen. Nog meer suggesties :) ipv terug met de trein naar dublin kunnen we ook vanaf Cork vliegen ja :j die ga ik even opschrijven

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:23

Dat is makkelijker dan weer terug naar Dublin te gaan. Bij Aer Lingus kan je twee enkeltjes kopen, dus terugvliegen vanaf Cork lijkt me geen probleem.
Welke periode zou je willen?

Kennissen van ons zijn laatst in Kinsale geweest, dat ligt onder Cork ergens. Die vond het er erg leuk. Zelf ben ik er nooit geweest en ik weet ook niet of het makkelijk te bereiken is via openbaar vervoer.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:34

We hebben vakantie vanaf 9 mei (hemelvaartsdag) tot en met 19 mei. Bij voorkeur rond de 10e gaan, zodat mijn vriend niet zo veel dagen op hoeft te nemen. Deze dagen is hij namelijk ook vrij :)

we willen ongeveer 6 - 8 dagen gaan. En het hoeven geen 5 sterren hotels te zijn, alleen voor 't slapen en evt ontbijt ofzo. Ik ben via bookings.com aan het kijken voor hotels :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:53

Vorig jaar ben ik ook in die periode geweest, iets later. Wij troffen toen het mooiste weer van het jaar. Mijn ouders waren voor het eerst mee naar Ierland we hadden ze voorbereid op koud, regenachtig weer ha ha.

Je zou ook nog naar B&B kunnen zoeken. Die zijn er ook heel veel in Ierland en ook overal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:02

Ik heb er een poos gewoond, dus ik weet er ook wel het nodige vanaf.

Ik raad je aan om number twenty nine te bezoeken, dat is een huis ingericht als in de victoriaanse tijd. Ook het National Wax museum plus vind ik altijd heel leuk. Het leprechaun museum is een aanrader, net als het national museum (gewoon in de luas stappen tot halte 'museum'). ChristChurch Cathedral is erg mooi en het naastgelegen Dublina ook. Chester Beaty Library is ook erg mooi, hoewel erg gericht op religie. Ook Dublin Castle is de moeite waard, net als Trinity College met the Book of Kells. Croke Parkstadion is ook echt heel gaaf om te zien.
Shoppen doe je op Grafton Street, het St. Stephens Shopping centre en de zijstraten eromheen, Op Henry Street en in het Ilac en het Jervis Shopping centre. Vooral ook de Penneys niet overslaan!

Ik raad je aan om een appartementje te boeken, je hebt wat meer vrijheid dan in een hotel. Ik heb erg goede ervaringen met staycity (http://www.staycity.com/). Voordeel is ook dat je dan alles op loopafstand hebt en niet steeds met de bus hoeft. Als je maar 3 dagen in Dublin bent raad ik je niet aan om een hele dag buiten de stad door te brengen, er is zo veel moois te zien in de stad.

Ik raad je aan om een avondje bij Marks&Spencers indiaas eten te halen, en om in Temple Bar bij Gallaghers Boxty House te gaan eten. Ook ergens fish & chips halen is errug lekker! Als je wilt lunchen: bij bijna iedere supermarkt bieden ze 'meal deals' aan, sandwich of een salade met een drankje en een snackje (chocolade, chips, fruit) voor weinig geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:52

Jaaa leuk! Mocht je niet zelf de stad willen verkennen maar liever met een rondleiding gaan, dan zou ik zéker voor een rondleiding van Sandeman's New Europe gaan. Zij geven onwijs goede, leuke rondleidingen door de stad en je mag zelf bepalen hoeveel je daarvoor wilt betalen :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:46

Die moet ik ook even onthouden, dat lijkt me wel eens wat anders. Wij gaan in maart weer naar Dublin, dit keer met vrienden en dit is misschien wel leuk om met hun te doen.
Het zal dan wel mega druk zijn in Dublin, we gaan er nl. speciaal heen voor St. Patricksday. Ben erg benieuwd hoe dat is om mee te maken in Dublin zelf. Ik stel me een soort Koninginnedag voor, maar dan alles groen ipv oranje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:50

Op Paddy's day: zorg dat je VROEG langs de paraderoute staat. Anders sta je ergens achteraan en daar is geen zak aan.
Koninginnedag is anders, maar ik kan niet beschrijven hoe anders. Zorg iig dat je afspreekt waar je elkaar terugziet als je de ander kwijt raakt, want er is anders geen houwen aan. Ik weet nog dat na de parade de dranghekken langs de route worden weggehaald zodat iedereen zo snel mogelijk weg kan, en de hele straat was gewoon een golvende zee van groen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:16

Bedankt voor de tips. Ben erg benieuwd.
Was de sfeer gezellig in de stad?

We logeren niet in de stad, maar bij m'n schoonzus, even buiten Dublin. Dus we zouden de drukte altijd kunnen ontvluchten als het bijv. te druk is of niet leuk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:17

Ja, t was heel gezellig :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:23

Mooi, dan komt het allemaal wel goed. Ik hoop wel dat het weer een beetje meewerkt. Het hoeft niet warm te zijn, maar als het maar droog is. Kans op regen is natuurlijk vrij groot.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:43

Ik ga waarschijnlijk in april een paar daagjes, dus ik lees even mee. :D
Denk dat ik het alleen bij Dublin ga houden, heb niet zo'n heel hoog budget. :o :=

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:14

Voor ons tripje kreeg ik ineens het idee om het Avia Stadium te bezoeken. Er zijn dagelijks rondleidingen. We zijn er wel eens langs gekomen, het is een enorm stadion. Volgens mij worden daar de interlandwedstrijden van het Ierse voetbalelftal gespeeld en het wordt gebruikt voor Rugbywedstrijden. Lijkt mij ook wel eens leuk om dat mee te maken. Alleen als wij er zijn wordt er niets gespeeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:16

mbkaatje schreef:
Voor ons tripje kreeg ik ineens het idee om het Avia Stadium te bezoeken. Er zijn dagelijks rondleidingen. We zijn er wel eens langs gekomen, het is een enorm stadion. Volgens mij worden daar de interlandwedstrijden van het Ierse voetbalelftal gespeeld en het wordt gebruikt voor Rugbywedstrijden. Lijkt mij ook wel eens leuk om dat mee te maken. Alleen als wij er zijn wordt er niets gespeeld.

Vreemd. Ik weet dat in de kwalificaties voor het EK/WK een paar jaar geleden, de voetbalwedstrijden in CrokePark Stadium gespeeld werden. Die beroemde wedstrijd tegen Frankrijk waarbij ze uit de kwalificaties gegooid werden was ook daar. Ik woonde er indertijd naast, dus ik kon de wedstrijden altijd volgen door mijn raam open te zetten.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:39

Croke Park wordt zeker voornamelijk gebruikt voor Gaelic Football en Hurling e.d.
Even uit mijn hoofd gezegd was er altijd een ander rugbystadion waar ook de interlandwedstrijden werden gespeeld van het voetbalteam. Dat stadion is opnieuw gebouwd, op dezelfde plek en tijdens deze verbouwing is Croke Park voor de interlandwedstrijden en misschien ook wel de interlandwedstrijden rugby gebruikt. Dat zou precies de tijd kunnen zijn dat jij er woonde.

Ik ga het nog even checken, vind het wel leuk om te weten hoe het in elkaar zit.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:44

Iets gevonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aviva_Stadium
Van 2007 t/m 2010 kon er dus door de afbraak van het oude stadion (landsdowne road) en de bouw van het Aviva stadion daar niet gespeeld worden en zijn ze uitgeweken naar Croke Park. In die periode moet je er dan gewoond hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:46

Ah ja, ik heb er 2009/2010 gewoond.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:50

Kijk, dan klopt het.
Ik zie dat je in Croke Park ook een rondleiding kan krijgen. Is misschien ook wel een idee. Maar omdat het helemaal nieuw is, lijkt het Aviva stadion mij toch iets leuker.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:52

CrokePark heb ik 2 jaar geleden gedaan en vond ik ook wel erg gaaf, juist omdat ze ook heel veel over de geschiedenis vertellen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:55

Dat is ook weer waar.
Ben je ook eens naar een wedstrijd geweest daar? Aparte sporten Gealic Football en Hurling. Hier heel onbekend, maar in Ierland mega groot en heel populair. Voetbal kom echt pas na GF, Hurling en Rugby wat populariteit betreft.