Ik ben reisleider bij Vinea! Komende zomer wordt mijn achtste jaar, moet je nagaan hoe leuk het is
Wat wil je weten?
Ik vind reisleiden echt enorm leuk! Je begeleid een groep en moet zorgen voor een echt groepsgevoel, dat maakt het altijd heel gezellig. Het is wel enorm zwaar. Als je niet aan het slapen bent, ben je aan het werk. En zelfs als je slaapt kan er midden in de nacht nog iets gebeuren waardoor je weer aan het werk bent
Je bent zo'n 14-18 uur per dag bezig voor de vakantie. Een echt vakantiegevoel heb je daarom zelf niet (ik niet tenminste), dus je moet het echt doen omdat je er energie uit haalt. Je krijgt een onkostenvergoeding en je hoeft de reis niet te betalen, maar rijk word je er niet van. Het blijft vrijwilligerswerk. Elke reisleider heeft weer zijn eigen favoriete wereld (/reizen) en leeftijdsgroep. Zo blijft een ponykamp voor leeftijd 10-12 echt een van mijn favoriete vakanties 
Tijdens een selectiegesprek en een opleidingsweekend wordt er gekeken of je wel geschikt bent voor het reisleiden, vergelijk het maar een beetje of je voor een klas zou kunnen staan en deze klas stil zou kunnen krijgen en aan het werk kan zetten. Als reisleider sta je tenslotte ook voor een groep die je moet begeleiden. Hoe ga je om met de situaties die kunnen gebeuren? Maar ook: heb je wel een realistisch beeld bij het reisleiden? Hier staat eigenlijk alles beschreven