Verschillen Novalja, Rovinj & Porec? (Kroatie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Verschillen Novalja, Rovinj & Porec? (Kroatie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:29

Ik ben lekker aan het neuzen voor de zomervakantie en Kroatie is het doel dit jaar! Ik ga samen met mijn vriend (19 en 23) en we willen wel graag wat vermaak, met toeristische drukte hebben we helemaal geen moeite. Ik denk dat het Rovinj, Novalja of Porec wordt, alleen voor welke stad moeten we nou kiezen?

Novalja spreekt mij het meeste aan, alleen dat ligt op een schiereiland. Of een roteind omrijden zag ik op google maps, of steeds de veerboot van 20 euro betalen. Of is alles op het eiland te doen en hoeven we er eigenlijk niet van af? (dan hebben we ook weinig met de veerboot te maken..)

Over Rovinj heb ik gelezen dat alles een beetje uit elkaar ligt, niet echt een gezellig plein met eet/drinkgelegenheden?

En wat is nou echt het verschil tussen de steden?

We gaan met de auto en willen het een beetje goedkoop houden, voorkeur voor een stacaravan of appartement.

Graag hoor ik jullie meningen :D

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:56

Hmm, als je toerisme leuk vindt, is Istrië wel geschikt ja. Ik zou in dat geval niet naar Novalja gaan, omdat je dat misschien een camping hebt met activiteiten, maar vervolgens kan je niet veel doen in de omgeving en ik herinner me het eiland Pag nogal als kaal en eenzijdig.
Persoonlijk ben ik meer aangetrokken tot Dalmatië, maar ik ben ook weleens op Istrië geweest toen de snelweg er nog niet lag en het nog niet zo bekend was. Toen ben ik bij Porec geweest op een hele grote camping genaamd "Lanterna".
Nogmaals dat is bijna 10 jaar terug dus hoe de camping er nu bij ligt weet ik niet. Het was toen al wel toeristisch voor Kroatië, maar het sfeertje was er nog wel. Eten was heerlijk en veel faciliteiten. Ik hoor van veel mensen dat het in Istrië nu het wat bekender is, niet meer goedkoop is, veel toerisme en dus zijn mijn ervaringen niet helemaal actueel. Vanuit Porec kan je ook makkelijk nog een dagje naar Rovinj en Pula is ook niet veel meer dan een uurtje rijden.

Mocht je toch interesse hebben in iets wat meer in de richting van Novalja ligt, zou ik je iets in de buurt van Zadar of Sibenik aanraden. Ik ben vorig jaar nog in Biograd geweest, daar is het ook heel gaaf. Als je richting Dalmatië gaat, moet je eigenlijk wel even een dagje naar Plitvice. Ik weet niet of je dat kent? Even een foto via google:

Afbeelding

Ladyson

Re: Verschillen Novalja, Rovinj & Porec? (Kroatie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 18:08

Yess, een reactie! :D Novalja staat beschreven als het Ibiza van Kroatie, maar ik geloof dat dat alleen op 1 strand is.. Als Porec en Rovinj zo dicht bij elkaar liggen, zouden we eventueel ook nog naar allebei kunnen gaan :)* Die foto is wel erg mooi inderdaad, die ga ik onthouden! Bedankt voor je reactie!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 21:47

Nog andere bokkers? Vast wel toch!

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:31

Wij zijn afgelopen jaar op een camping geweest dicht bij rovinj, daar kon je met de boot naar rovinj ( aanrader, want je kon vaak je auto niet kwijt in rovinj) verder reden wij gewoon naar Porec toe.
porec en rovinj vind ik allebei erg leuke straten en in Pula vind ik eigenlijk alleen het colleseum leuk, de rest was heel erg vervallen (ook veel verbouwingen) en veel industrie.
Ook zijn wij daar nog naar grotten geweest in zminj? Wij hebben ons erg goed vermaakt! Maar wij gingen niet hoofdzakelijk voor 1 plaats, maar pakte ook regrlmatig de auto om ergen anders heen te gaan.
Ik zou de foto's even moeten nakijken waar we precies allemaal zijn geweest en wat echt aanraders zijn in die buurt, wij reden meestal niet veel meer dan een uur

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:41

Ik ben zowel op vakantie naar Novalja als Rovinj geweest. Porec enkel bezocht.

Novalja is toch wel meer een echte jongerenplek. Wij zaten op een camping in een mobile home, prima camping, maar qua eiland en activiteiten viel me het wat tegen. Ook qua leuke eettentjes vond ik het niet bijzonder. Meer echt een eiland om lekker uit te gaan etc. De discotheken zijn nl. wel erg gaaf :j

Rovinj is wat kleiner dan Porec, maar erg gezellig vind ik! Wellicht kun je een combi van beide maken? Wij gingen eerder vaak via vacanceselect of vacansoleil, kan ik voor je nakijken. Dan kun je vaak nl. goedkoop een tent o.i.d met campingspul huren, ideeaal :D !

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:47

wij zaten bij Rovinj, zijn ook 2x naar Porec geweest. mooi op zich, dat wel.
ik vond het allemaal best prijzig.
je moest extra betalen voor het gebruik van de ijsberg voor de kust, voor de trampoline en zelfs de pingpongtafel!! internet was slecht en duur maar we hadden wel supermooi weer. Pula zijn we ook geweest.
wij zaten op een camping waar men niet al te schoon was, helaas allemaal buikgriep. één dochter liep daarna nog een longontsteking op. (dat was pech natuurlijk) de dokterspost waar we heen gingen was echt zo primitief als een derde wereld land.
het zwembad werd één avond geleegd (zeewater) en er ging geen hekje dicht, een Nederlandse jongen zag het niet en dook erin, fletsj op de bodem van het bad. (leeft nog, is afgevoerd met de ambu)
dat zijn wel typische dingen van daar. soms zijn die onregelmatigheden grappig maar in dit geval helemaal niet.
nee, Istrië is niet meer zo bijzonder zoals het ooit was, ik ga er niet weer heen. dan kan je net zo goed naar Spanje of een andere land aan de Middellandse zee, maar dan is het volk wat vriendelijker (mijn beleving)
denk dat je dan beter door kunt rijden naar Dalmatië (dat was ons te ver geweest met die hitte)
nouja fijne vakantie als je gaat 8-)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:51

Hoi! wij hebben op Camping Amarin gezeten. We waren met de reisorganisatie Cirkel meegeweest. Het was super leuk. We gingen naar Rovinj en dat is een heel leuk en mooi dorpje. Heeft wel iets weg als je de haven van venetie binnen komt met die huisjes in het water. Ook kan je er hel mooi snorkelen. Verder was er idd zoals amalarab zegt een buikgriep. Kwam zomaar opzetten en de hele dag overgeven. Dan was je opeens weer beter. Dat was wel jammer

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:14

Ik heb 2 1/2 jaar geleden met mijn man een rondreis door Bosnië en Kroatië gemaakt, en dus niet alleen de kuststrook gezien, maar ook het binnenland. Beide landen hebben een flink oorlogsverleden en dat maakt dat niet alles zo luxe, hip en modern is als in andere Europese landen. Het om die reden een derde wereld land te noemen vind ik nogal respectloos.
De werkloosheid is veelal hoog en veel mensen trekken vanuit het binnenland naar de kust om daar geld te verdienen. Ze hebben daar nogal wat meegemaakt, al was het aan de kust minder erg dan in het binnenland. Het toerisme heeft in de jaren 90 en nog jaren daarna behoorlijk op zijn gat gelegen omdat niemand meer die kant op wilde, maar ze zijn hard aan het werk om daar verbetering in te brengen. Deels door eigen geld, deels door steun van de Unesco en andere hulporganisaties.

Dat is iets wat je in je achterhoofd zou kunnen houden als je naar Kroatië gaat. Een prachtig land, evenals Bosnië. Istrië ken ik niet, tenzij Zadar daar bijhoort. Wij zijn toen met een huurauto naar de Plitvice meren gegaan, hebben bij particulieren geslapen (bed zonder breakfast). Supermooi! Onderweg zie je wel wat de oorlog met het land heeft gedaan. De rest van de vakantie zijn we met de bus onderweg geweest. Is prima te doen en niet duur. Geslapen hebben wij bij particulieren (via hostelworld.com en aanverwante sites). Plaatsen die wij bezocht hebben: Zadar (goedkoop vliegen met Ryanair of EasyJet), Split, Trogir, de omgeving van Split en de eilanden Hvar en Korcula. Waarbij Hvar wat hipper en groter is. Het is maar net wat je zoekt.
Eten was lekker, maar veel van hetzelfde. Vooral pizza ;-). Ik vind Kroatië geen low-budget/all-in bestemming. Daarvoor zou je naar andere landen moeten gaan.
Veel succes met je keuze en veel plezier op vakantie!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:11

Amalarab schreef:
wij zaten bij Rovinj, zijn ook 2x naar Porec geweest. mooi op zich, dat wel.
ik vond het allemaal best prijzig.
je moest extra betalen voor het gebruik van de ijsberg voor de kust, voor de trampoline en zelfs de pingpongtafel!! internet was slecht en duur maar we hadden wel supermooi weer. Pula zijn we ook geweest.
wij zaten op een camping waar men niet al te schoon was, helaas allemaal buikgriep. één dochter liep daarna nog een longontsteking op. (dat was pech natuurlijk) de dokterspost waar we heen gingen was echt zo primitief als een derde wereld land.
het zwembad werd één avond geleegd (zeewater) en er ging geen hekje dicht, een Nederlandse jongen zag het niet en dook erin, fletsj op de bodem van het bad. (leeft nog, is afgevoerd met de ambu)
dat zijn wel typische dingen van daar. soms zijn die onregelmatigheden grappig maar in dit geval helemaal niet.
nee, Istrië is niet meer zo bijzonder zoals het ooit was, ik ga er niet weer heen. dan kan je net zo goed naar Spanje of een andere land aan de Middellandse zee, maar dan is het volk wat vriendelijker (mijn beleving)
denk dat je dan beter door kunt rijden naar Dalmatië (dat was ons te ver geweest met die hitte)
nouja fijne vakantie als je gaat 8-)

Extra betalen voor dat soort dingen is inderdaad iets waar veel nederlanders over vallen. Het is in die contreien alleen heel normaal. Maar ik kan me voorstellen dat het nu eigenlijk niet meer werkt. Eigenlijk was alles in kroatië altijd heel goedkoop, en ook zo'n uurtje op de waterspeeltoestellen kostte geen drol. Nu is istrië duurder geworden en dingen als die speeltoestellen ook, waardoor de optelsom ook ineens hoog wordt.
Wat betreft typische dingen, tja het is er gewoon anders dan wij gewend zijn. Na de oorlog is er heel veel geinvesteerd in de kuststreken, maar zoals Emma_s_girl zegt. Als je weg 1 richting plitvice rijdt, kom je echter heel veel verlaten dorpjes tegen en onderweg kan je precies zien hoe ze ooit gereden hebben, want de kogelgaten staan nog in de muren langs de kant van de weg. Zelfs in Plitvice zelf, misschien wel de grootste trekpleister van het land, zie je nog restanten van de oorlog. Toen ik er tien jaar geleden met mijn ouders was, was het gedeelte onderdaan het park nog gesloten vanwege ernstige schade en gevaar van explosieven. Toen ik vorig jaar daar kwam, zag je wel dat ze het pad daar opnieuw hebben aangelegd, maar je mag er nog steeds niet in.

Overigens vind ik die jongen die in het zwembad springt zonder te kijken wel een kandidaat voor de Darwin award hoor! Buiten dat het gewoon dom is om zonder te kijken het zwembad in te springen om de bovenstaande reden, omdat je jezelf pijn kan doen, vind ik nog veel belangrijker dat hij hoort te kijken waar op in springt omdat er ook kleine kinderen kunnen zwemmen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:58

ik denk ook dat ik te verwend ben hoor! ik heb veel van het soort landschap/dorpjes enz al eens eerder gezien alleen dan in Spanje, Italië, Frankrijk enz....
de nudistencampings zijn vaak netter trouwens en goed georganiseerd maarja dat ligt ons niet zo.