Peru, of toch weer Azië?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

Peru, of toch weer Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:16

Lieve bokkers,

Ik weet het niet meer! Mijn vriend en ik zijn net terug van 4 weken backpacken in Thailand, en wat doe je dan als je thuis komt? Juist, een nieuwe vakantie uitzoeken. Nu hebben we wat eisen, namelijk:

-november / januari (tot half december mag ook, maar met kerst wil ik thuis zijn)
-een beetje fatsoenlijk weer (ik hoef geen constante 40 graden, maar wil ook niet alleen regen)
-backpacken (wel met gewone kamers, we gaan niet op slaapzalen)
-absoluut géén groepsreis
-een veilig land
-minimaal 3 weken, maar liever 4
-budget tot ongeveer € 2500 per persoon

Omdat we dit jaar naar Azië zijn geweest, lijkt het mij leuk om nu eens de andere kant op te gaan, richting Midden- of Zuid-Amerika. Ik heb een lijstje gemaakt met een aantal landen die ons aantrokken, maar veel vielen ook weer af:

Cuba
Het lijkt ons nog altijd super om 4 weken rond te trekken op Cuba. Maar gezien de "toeristen Peso" die ze hanteren valt dit land gewoon buiten ons budget.

Belize - Guatemala - Panama
Belize is erg duur, dus helaas kunnen we daar geen 4 weken blijven. De combinatie met Guatemala en Panama zou de reis betaalbaarder maken, maar ook een stuk minder veilig. Zijn er bokkers met ervaring met backpacken in deze landen?

Peru
Mijn favoriet! Ik had al een heel reisschema bedacht, mooi strand gevonden, een goed bedrijf om de Inca-Trail te doen.. En toen vertelde mijn moeder een verhaal van iemand die zij laatst sprak: die vrouw had een week in Peru gezeten omdat haar zoon trouwde met een Peruviaanse en zij vond het er zo eng. Elke avond stond er zwaarbewapende beveiliging voor haar hotel en gingen er 8 sloten op de deuren. Ja... En dat is dus precies wat ik niet wil. Bewaking prima, maar als ze AK-47's nodig hebben om mij te bewaken is mijn lol snel verdwenen, Maarja als dat alleen in Lima het geval is, tsja, so what? Dan slaan we Lima over. Maar helaas kan ik hierover heel weinig vinden op internet, dus ben ik op zoek naar ervaringen van andere bokkers!!

Elk ander land in Midden- of Zuid-Amerika
Tot hier ging mijn zoektocht. Of eigenlijk niet helemaal, ik heb nog gezocht naar de Galapagos eilanden. Maar dan zijn we in 1,5 week al door ons budget heen, dus dat is geen optie. Argentinië lijkt me ook super, maar daar heb ik nog weinig over opgezocht. Dus als jullie daar tips over hebben?

Laos - Vietnam - Cambodja
Onze laatste optie. Als al het voorgaande niet werkt, gaan we deze reis maken. Simpelweg omdat we daar al veel over weten en dat het ons een fantastische bestemming lijkt. Waarom dan toch liever de andere kant op? Ik weet niet, een of andere rare kronkel in mijn hoofd wil nu graag de andere kant van de wereld zien...

Kortom, ik wil graag wat tips en ervaringen van bokkers. Ook als jullie een suggestie hebben die niet in mijn lijstje staat. Maar, mijn eisen hierboven zijn wel harde eisen. Ik heb dus niets aan tips als: ga in juni georganiseerd naar Australië. Vast heel leuk, maar niet ons ding én veel te duur.

Ik hoop dat ik van jullie bruikbare tips krijg!! :j

Grobegni

Re: Peru, of toch weer Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:53

Ik ben in Guatemala en Belize geweest. Beiden prima te bereizen landen, in Belize is het vooral op de eilanden wat duurder, maar het prijspeil ligt ver onder de NLse prijzen hoor! Alleen het vasteland is weinig bijzonder, op de eilanden is vooral zon, zee en strand en om te duiken/snorkelen moet je dus op de cayes zijn. Ik zou het daar wel 4 weken volhouden :D maar in principe is het een te klein landje om vier weken rond te gaan ;)

Over die wapens en beveiliging: zo is het in heel Zuid- en Midden- Amerika. De meeste samenlevingen daar hebben een gewelddagig verleden en er zijn veel wapens in omloop. De grote verschillen tussen arm en rijk maken het vooral in de steden wat gevaarlijker. Maar, ik ben 4 maanden in Guatemala geweest, het gewelddadigste land in de regio, heb vrijwilligerswerk gedaan in de slechtste buurt van de hoofdstad, maar heb niets meegemaakt en heb me vrijwel nooit onveilig gevoeld! Zo lang je slechte buurten ontwijkt en goed op je spullen let (grijpgrage kindertjes) heb je een fantastische reis!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:06

Over de beveiliging dat is denk ik overal zo in Zuid-Amerika maar daar wen je aan. Je moet 's nachts gewoon niet als vrouw alleen over straat gaan (maar ik geloof niet dat je alleen op pad gaat, en al helemaal niet in parken komen) Persoonlijk heb ik er totaal geen last van ik ben er aan gewend geraakt het hoort er daar gewoon bij, ik heb me ook nooit onveilig gevoeld.

Peru schijnt erg mooi te zijn heb ik leuke verhalen over gehoord ;)

Wat ik je ook kan aanraden is Ecuador, klein land maar er is heeeeel veel te zien (waaronder de galapagos oo zo mooi <3 maar meer dan een week wil je daar niet zitten hoor tenzij je er mensen kent) Het is er denk ik net zo "gevaarlijk" als in Peru. Ik kom er elk jaar mijn moeder komt daar nl. vandaan. En misschien niet onbelangrijk sinds kort wordt er door KLM direct gevlogen naar Quito heerlijk dat scheelt ontzettend veel uur in het vliegtuig :D Mijn pb box staat open voor vragen ;)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:14

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Als ik dit zo lees, neig ik toch wel weer erg naar Peru. Lijkt me zo'n mooi en bijzonder land! Veel hoogteverschillen en daarmee ook zoveel verschillen in klimaat en natuur.. Ik krijg door jullie reacties wel weer een wat beter gevoel gelukkig!

Meer info en tips zijn natuurlijk altijd welkom! :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:23

Ik heb zelf 6 jaar in cusco-peru gewoond. Als klein kind. Later nog vaak op vakantie geweest (mijn vader woont daar nog steeds) Ik heb me daar nooit minder veilig gevoelt dan in Amsterdam. Ja je moet uitkijken. Idd niet alleen als vrouw door donkere straatjes lopen, maar hier in Nederland zou ik me ook niet veilig voelen op die plaatsen.

Ik wil er nog steeds weer een keer terug heen. Vind het een geweldig land. Hoop op niet al te lang termijn met mijn vriend daar eens een te gaan om hem mijn geboorte land te laten zien (mijn ouders zijn trouwens gewoon Nederlanders. Mijn vader woont al meer dan 30 jaar in zuid Amerika (Peru- Colombia- Peru- Paraguay en nu weer Peru) ik zie hem niet gouw terug komen naar Nederland, wel voor vakantie, maar niet om te wonen)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:23

India? Ben ik ook geweest (gedeeltelijk backpacken), en is echt prachtig! Heel fijn en veilig land om rond te reizen, al moet is het boeken van treinen van tevoren wel bijna onmogelijk online. Op stations gaat het wel goed, maar doe dat wel telkens meteen als je aankomt voor vertrek, want anders is er grote kans dat er geen plaats meer is. Is ook niet duur, budget opties genoeg, zeker voor het eten en het slapen. Mensen zijn super vriendelijk, en veel mensen spreken engels (heeeeel fijn).

Peru staat ook nog steeds op mijn lijstje om heen te gaan. Mijn man is er geweest (zakelijk) en vond het een prachtig land waar we absoluut samen meer van moesten zien.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:26

Het is ook zo gezellig daar. Heerlijk dat latino bloed dat fijne temperament ik voel me altijd helemaal thuis als ik weer in Ecuador ben :D
Het is in ieder geval geen straf om in Z-Amerika te zijn!

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:30

Angela schreef:
India? Ben ik ook geweest (gedeeltelijk backpacken), en is echt prachtig! Heel fijn en veilig land om rond te reizen, al moet is het boeken van treinen van tevoren wel bijna onmogelijk online. Op stations gaat het wel goed, maar doe dat wel telkens meteen als je aankomt voor vertrek, want anders is er grote kans dat er geen plaats meer is. Is ook niet duur, budget opties genoeg, zeker voor het eten en het slapen. Mensen zijn super vriendelijk, en veel mensen spreken engels (heeeeel fijn).

Peru staat ook nog steeds op mijn lijstje om heen te gaan. Mijn man is er geweest (zakelijk) en vond het een prachtig land waar we absoluut samen meer van moesten zien.

India hoor ik heel wisselende verhalen over, blijkbaar een typisch gevalletje: You love it or you hate it. Ik weet dus niet zeker of ik dat echt aan durf, zeker niet nu we nog van die 'groentjes' zijn wat betreft backpacken. :+

Luz_ElenaE schreef:
Het is ook zo gezellig daar. Heerlijk dat latino bloed dat fijne temperament ik voel me altijd helemaal thuis als ik weer in Ecuador ben :D
Het is in ieder geval geen straf om in Z-Amerika te zijn!

Als ik dat zo hoor, ga ik me toch nog maar eens wat verder verdiepen in Peru!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:38

Panama is ook zeker wel veilig genoeg hoor om rond te trekken. Alleen spaanse taal is dan wel
handig. Dat is mijn belemmering.

Mijn zus woont in panama dus als je specifieke dingen wilt weten erover kan je me pb'n

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:04

Dat Spaans wordt inderdaad een uitdaging, ik kom niet heel veel verder dan Hola.. :+

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:22

Dat is wel even een dingetje ja, in Midden-Amerika wordt heel weinig Engels gesproken! In Belize is het wel voertaal, dat scheelt ;)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:24

Ik las op internet al iets over aanwijsboekjes? En ik ga pas over een jaar, dus kan nog even oefenen natuurlijk.. Maar neemt niet weg dat deze reis ongetwijfeld een grotere uitdaging wordt dan Thailand, hahaha

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:26

Achter in de lonely planet staan altijd een heleboel zinnetjes :P Alleen dan heb je meestal niets aan het antwoord dat mensen geven...

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:36

Wij hebben afgelopen jaar 3 weken in Costa Rica gebackpacked. Wij waren er in november (regen en dus laagseizoen) hebben 2 buien gehad en konden daar het laagseizoen alles ter plaatse regelen. Prima land om te backpacken. Openbaar vervoer is prima geregeld en de duurste busrit (van 10 uur) was 11 dollar. Hotelkamer (met eigen douche/toilet) 20 - 25 dollar voor 2 personen. Uit eten voor 30 dollar. Over het algemeen een heel veilig land ook om 's avond gewoon nog over straat te lopen (San Jose uitgezonder). Wel bekend met tourisme en daardoor zijn veel dingen makkelijk te regelen, ook in het Engels.Wij konden 's avonds om 9 uur nog een excursie voor de volgende dag regelen. Veel natuur en mooie stranden. Wij zijn in 3 weken het hele land doorgereist (het land is klein en daardoor zijn de afstanden redelijk te bereizen). Wij waren minder dan € 2200 kwijt en hebben meerdere meerdaagse trips met prive gids gedaan :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:55

Oja ik wil je alvast ergens op voorbereiden vaak in Z-amerikaanse landen wordt je genept waar je bij staat bij staat. Ter voorbeeld je wilt een kerk bezoeken (zijn schitterend daar door de Spaanse overheersing vroeger) dan is er een speciaal tarief voor buitenlanders. Je had het over dat de galapagos eilanden zo duur waren. Nou als je geen buitenlander bent is het stukken goedkoper.
Ook je wilt bijvoorbeeld fruit kopen bij een lokale groentenman gegarandeerd dat je het dubbele betaald dan een local.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 08:38

biancaaaa schreef:
Wij hebben afgelopen jaar 3 weken in Costa Rica gebackpacked. Wij waren er in november (regen en dus laagseizoen) hebben 2 buien gehad en konden daar het laagseizoen alles ter plaatse regelen. Prima land om te backpacken. Openbaar vervoer is prima geregeld en de duurste busrit (van 10 uur) was 11 dollar. Hotelkamer (met eigen douche/toilet) 20 - 25 dollar voor 2 personen. Uit eten voor 30 dollar. Over het algemeen een heel veilig land ook om 's avond gewoon nog over straat te lopen (San Jose uitgezonder). Wel bekend met tourisme en daardoor zijn veel dingen makkelijk te regelen, ook in het Engels.Wij konden 's avonds om 9 uur nog een excursie voor de volgende dag regelen. Veel natuur en mooie stranden. Wij zijn in 3 weken het hele land doorgereist (het land is klein en daardoor zijn de afstanden redelijk te bereizen). Wij waren minder dan € 2200 kwijt en hebben meerdere meerdaagse trips met prive gids gedaan :)

Okee, dat klinkt hoopvol! Ik ga me ook nog maar eens verdiepen in Midden-Amerikaanse landen, ik krijg zoveel goede tips hier.

Luz_ElenaE schreef:
Oja ik wil je alvast ergens op voorbereiden vaak in Z-amerikaanse landen wordt je genept waar je bij staat bij staat. Ter voorbeeld je wilt een kerk bezoeken (zijn schitterend daar door de Spaanse overheersing vroeger) dan is er een speciaal tarief voor buitenlanders. Je had het over dat de galapagos eilanden zo duur waren. Nou als je geen buitenlander bent is het stukken goedkoper.
Ook je wilt bijvoorbeeld fruit kopen bij een lokale groentenman gegarandeerd dat je het dubbele betaald dan een local.

Dat klinkt bekend, in Thailand was het niet veel anders. Thai kunnen gratis, buitenlanders betalen 10 euro entree... Thai betalen 20 B voor fruit, wij 40 B voor hetzelfde.. -O-

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:42

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:26

een van mn beste vriendinnen trekt op dit moment met der vriend door zuid en midden amerika.
op dit moment zijn ze in peru, geloof dat ze nu naar macchu pichu zijn! niet vooraf geboekt maar gewoon daar een gids gezocht en zo een trek gepland.
andere vriendin van ons is begin dit jaar naar zuid amerika geweest en zij heeft wel vooraf zo'n inca-trail geboekt maar dat was wel echt toeristisch. beetje achter elkaar in een treintje toeristen naar boven lopen.

maar vriendin die er nu zit was ook heel enthousiast over bolivia (daar komen ze net vandaan).

vriendin die er begin dit jaar was is trouwens wel overvallen in peru. weet niet precies waar maar ze werden ze liepen ergens een straatje in en werden door 2 mannen bedreigd met stokken. kleine tasje moesten ze afgeven, rugzak keken ze niet naar. creditcard ed was gestolen dus geld ophalen moest daarna heel omslachtig via familie die geld overmaakten naar banken in peru enz enz. verder zijn ze er gewoon goed vanaf gekomen, zodra ze t kleine tasje met geld gaven gingen de mannen weer weg.
maar als je er heen reist is een moneybelt zeker een must. zij hadden t meeste geld ook daarin zitten gelukkig (want die riem hebben ze niet gezien).

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:17

Bolivia moet je wel tegen kunnen het is daar zeer hoog. Sommige mensen kunnen daar niet tegen. Sowieso raad ik je aan om niet meteen van laag gebied meteen naar hoog gebied te gaan en daar meteen snel alles te zien daar kunnen onze Hollandse lichamen niet zo goed tegen :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:26

vriendin zat inderdaad standaard zo ong op 3 km hoogte ja.
soms hoger, dan gingen ze een berg beklimmen, soms lager, dan gingen ze een paar dagen de jungle/amazone gebied in.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:49

Bedankt voor al jullie goede tips! We weten het nog steeds niet, er is zoveel keuze.. Argentinië lijkt me ook wel erg mooi! Ik denk dat ik maar eens een afstreeplijst moet gaan maken, zodat we kunnen reduceren tot 1 of 2 landen. Moeilijk moeilijk! Vooral ook omdat mijn vriend toch wel heel graag weer naar Azië wil.. |o