Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:19

manzano schreef:
Ja klopt. Dat staat er ook bij......


Ik heb een pagina gemist, oeps :)

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:57

Mag ik me ook melden in dit topic?

Het is nu zeker dat ik in 2015 5 maanden op stage ga in Zuid-Afrika! Supergaaf natuurlijk, maar hebben jullie misschien tips? Inentingen is me helemaal duidelijk, dat gaat allemaal via school. Slaapplek heb ik ook al, ik ga intern daar.

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met mobiel, pinnen/geld enzo? De ervaringsdeskundigen zitten hier dus ik doe gewoon een gooi :Y)

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:28

Sokje_6 schreef:
Mag ik me ook melden in dit topic?

Het is nu zeker dat ik in 2015 5 maanden op stage ga in Zuid-Afrika! Supergaaf natuurlijk, maar hebben jullie misschien tips? Inentingen is me helemaal duidelijk, dat gaat allemaal via school. Slaapplek heb ik ook al, ik ga intern daar.

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met mobiel, pinnen/geld enzo? De ervaringsdeskundigen zitten hier dus ik doe gewoon een gooi :Y)


ZA is groot, waar ga je heen?

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:34

In de buurt van Nelspruit! :) in een PNR.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:50

Je kunt het beste als je het land binnenkomt op het vliegveld een kaartje kopen voor je mobiel met een Zuid Afrikaans nummer, bijv. bij een MTN winkeltje. Beltegoed kun je overal bijna kopen en het is een stuk goedkoper dan je Nederlandse nummer gebruiken.
Zoals hier al eerder in het topic staat kun je het beste een Visacard aanvragen voor je vertrek, dan hoef je niet al teveel cash geld op zak te hebben en kun je bijna overal betalen of pinnen.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:09

Idd, en koop hem op t vliegveld, want als je hem later ergens anders haalt moet je je adres enzo helemaal registeren, das een redelijk recente ZA wet die daarvoor zorgt.
Het vliegveld telt nog als no mans land en daar hoef je dat niet te doen :) Scheelt een boel gedoe!

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 10:01

Pinnen kan echt overal. Met creditcard of gewone pinpas (wel op werelddekking zetten).
Vanwege de toeslag op creditcard transacties heb ik gepind met mijn pinpas. Betalingen in winkels meestal wel met creditcard, want dan is je aankoop verzekerd.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:52

Maar iedere keer als je betaalt komen er boekkosten bij toch? Of is dat niet meer/anders :+

Kan dat kaartje van ZA-mobiel gewoon in je eigen mobiel dan? Ik heb een simlockvrije dus dat zou dan wel moeten gaan denk ik?

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:04

Yes, moet gewoon gaan hoor, doe ik elke keer als ik aan kom weer :)

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:35

Bij betalen met CreditCard zijn geen bijkomende kosten, bij betalen met je Nederlandse pinpas (die je sowieso op Wereld moet laten zetten) wèl. Geld opnemen met CreditCard is wel duurder dan geld opnemen met je pinpas.
Let wel echt op met je passen, er is een enorme golf van CreditCard fraude gaande. En ook al denk je dat het je niet kan gebeuren, het kan toch... Ik heb mijn CreditCard geen moment uit het oog verloren en daarnaast alleen in restaurants en supermarkten gebruikt, maar toch is hij geskimmed en is iemand lekker gaan shoppen...

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 23:38

Verschilt per bank..... moet je ff opzoeken. Ik heb een een creditcard en pinpas van zowel rabo als abn en zaten verschillen in die kosten. Heb het nog ergens liggen maar weet het niet uit mn hoofd.

Skimmen gebeurd zo veel. Ben hier in NL paar keer geskimmed ook bij geld uit de muur pinnen.

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 23:42


gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 06:40

Valutakoersopslag heb je altijd, bij Rabo is dit 1,5% en bij ABN 2,0%.

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 07:33

Ja maar met je pinpas is dat 1% en dus goedkoper.

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 07:34

Maar bij kleine bedragen maakt het allemaal niet zo veel uit. Wel scheelde bepaalde transacties wel aanzienlijk per bank.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:11

Grote verschil is dat je bijv. met Visa compleet verzekerd bent, wat er ook gebeurd, en dat wordt heel snel en goed opgelost. Dan betaal ik liever een heel klein percentage meer in een land als Zuid Afrika, voor de wetenschap dat ik veilig mijn aankopen kan doen.
Als je pint en er is iets, ben je gewoon alles kwijt.

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:27

horseyfries schreef:
Grote verschil is dat je bijv. met Visa compleet verzekerd bent, wat er ook gebeurd, en dat wordt heel snel en goed opgelost. Dan betaal ik liever een heel klein percentage meer in een land als Zuid Afrika, voor de wetenschap dat ik veilig mijn aankopen kan doen.
Als je pint en er is iets, ben je gewoon alles kwijt.


Ik moet zeggen dat ik vrij weinig heb gekocht, anders dan boodschappen, uit eten en benzine. Dat heb ik gewoon normaal gepind, want dat hoeft van mij niet verzekerd te zijn.
Was ook omdat ik een gezamenlijke pinpas heb (van gezamenlijke rekening), maar geen gezamenlijke creditcard. Verder veel contant betaald ook.

Moet zeggen dat ik me er niet zo enorm mee bezig gehouden heb verder. Ben in NL al zo vreselijk vaak geskimmed ed dat ik me daar in het buitenland niet meer of minder druk om maak.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:04

Mijn verblijf (inclusief eten) betaal ik allemaal vooraf, dus de aankopen ter plekke zullen ook geen grote bedragen zijn denk ik.
Ik ga het nog even verder uitpluizen, alvast bedankt!

Is er een site met handige dingetjes om op te letten als je op reis gaat? :+

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:31

Hier het voordeel van familie in ZA, eenmalig een bedrag via de bank overboeken naar hun rekening en daarna kan alles via een lokale rekening betaald worden en ook makkelijk geld opnemen zonder extra kosten :)
Zo boekt mijn tante ook alle overnachtingen in het Kruger park, zij krijgt flinke kortingen omdat ze daar al 40 jaar lid is.

Mobiel heb ik de vorige keer volgens mij 2x gebruikt om een sms naar de oppas thuis te sturen, verder is het 2 dagen afkicken en daarna alleen in de auto als navigatie aan gehad :D

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:09

Kom er net achter dat jij bij ons een clinic komt geven op 1 juni HorseyFries :D

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:40

Oh leuk is dat bij jullie op stal?

Ik ga volgende week eerst nog weer naar Zuid Afrika ;)

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:01

horseyfries schreef:
Oh leuk is dat bij jullie op stal?

Ik ga volgende week eerst nog weer naar Zuid Afrika ;)


Oh dan zou ik je liever daar tegen komen ;)

thaampjee

Berichten: 572
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Laag Zuthem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:36

Ik heb een vraagje, Ik heb een backpack tas van 45 liter + 10 L wat er nog bij kan. Zou dat genoeg zijn voor 4 weken Zuid Afrika? (we gaan niet kamperen)

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:59

Tsja, het hangt er vanaf wat je mee wilt nemen en wanneer je gaat. 's Zomers zul je een stuk minder ruimte kwijt zijn aan kleding. Als je gewoon af en toe wast zie ik niet in waarom het niet zou kunnen, maar het hangt er ook vanaf hoeveel spullen je normaal meeneemt :Y)

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:16

Aah Zuid-Afrika, vorig jaar september 3 weken geweest bij familie van mijn vriend. We zijn toen op veel verschillende plekken geweest, waaronder Johannesburg, Durban en uiteraard Krügerpark. Familie heeft een huisje in Mjejane Game Reserve (Buffalo Brooke), dat ligt tegen het krugerpark aan en we konden vanuit het zwembad ook zo aan de andere kant van het riviertje het krugerpark in kijken. Olifantjes liepen op een paar meter van het zwembad af. Prachtig!

Wat ik echt heel naar vond was het feit dat je eigenlijk nergens echt 'mag' lopen i.v.m. criminaliteit. We mochten van de familie ook echt alleen met de auto weg en vooral uit de buurt van Soweto blijven (familie woont in Johannesburg). Dat was in Durban gelukkig veel minder.

Betreffende betalen: bijna overal kun je met je pinpas terecht. Mocht je rabobank hebben: je moet dan wel even je pas 'aanzetten' voor Zuid Afrika. Ook zijn er zat plaatsen om geld uit de muur te trekken, maar je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat dat je geld kost (betalen met pin ook, maar minder dan uit de muur trekken). Ik zou sowieso wel wat cash geld meenemen.