Backpack kopen: welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Backpack kopen: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:42

Hoihoi,

Ik ga een paar keer per jaar op weekends, kampen etc. Mijn probleem is dat ik daar vaak (deels) met het OV heen moet. Ik ben niet zo van de rolkoffers, dus wil eigenlijk een backpack hebben aangezien ik de afgelopen week mijn schouders heb gemarteld met een erg zware schoudertas. En als ik dan toch bezig ben wil ik eigenlijk ook zo'n slaapzak en een matje dat je überklein op kan rollen en erop kan binden. :)
Maar ik vind het wel lastig :oo zit op Marktplaats te zoeken, maar hoe groot wil je zo'n ding hebben? En ik zie dat er dames- en herentassen zijn, maar ze zien er eigenlijk hetzelfde uit vind ik... :+ En zijn er eventueel ook goede sets te koop (tas+slaapzak+matje)? Ennehm, hoe bepaal je je maat? Waar zie je dat in terug? Ik gok dat ik een L-XL ben (1,80 en breed :+ )

Als jullie me kunnen helpen maken jullie me heel blij! :)

Groetjes Suus

Depende

Re: Backpack kopen: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:52

Nu ben ik verre van een expert, maar als ik jou was zou ik langs een kampeerwinkel gaan en daar een aantal tassen passen, dat is toch de beste indicatie voor de maat die het beste bij je past, dan kan je hem nog altijd op internet kopen als dat goedkoper is. Vooral de lengte van jouw rug en de achterkant van de tas moet gelijk zijn, anders ga je verkeerd tillen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:18

Precies wat Depende zegt is het handigst. Nu klinkt het alsof jij geen dagen gaat lopen met jouw backpack, maar gezien het een duur grapje is en je niet weet wat je later wilt kan je maar beter een goede kopen. Ga naar een winkel, vraag advies, pas veel en zoek dan een tweedehands variant van de tas die het best bij je past.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 20:22

Hmmhmm daar hebben jullie wel gelijk in. Maar die dingen zijn wel echt mega duur :oo en ik hoef echt geen tas van 200 euro...

Maar he, Fenn heeft ook wel een punt, misschien wil ik volgend jaar ineens ook wel 'backpacken' (al moet ik daar nu niet aan denken := )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:27

Inderdaad naar een kampeerhal gaan. Ik heb zelf één van 15 liter. Slaapzak kan onderin, de schouderbanden zijn verstelbaar in maat (met de hoogte op de rug. Maten S t/m XL) en een stevige band om de heup. Nu heb ik er niet gigantische stukken mee gelopen (interrail) maar heb hem wel 2 maanden lang meegesleept en dan is het wel zo fijn als je een stevige tas hebt. Mijn backpack heeft wel veel aparte zakken, érg handig!

Enne, passen kan altijd, je kan dan altijd nog op internet kijken (vaak goedkoper)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:34

Ik heb trouwens een Deuter, verstelbaar. Ik heb niet zulke brede schouders, maar ben verder niet klein. 45+10L. Slaapzak kan overal. Ik heb één groot vak, maar kan het onderverdelen in twee vakken.Stevige heupband. Winged, was de jouwe echt zo klein?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:37

Ik ben heel blij met mijn wildebeast tas (van de perry sport). 65 liter, past mijn volledige festivaloutfit in/aan (incl slaapzak etc).

Wat ik vooral heel handig vind is dat ie als weekendtas open kan, dus als je iets onderin nodig hebt hoef je niet alles eruit te halen. Hij was ook nog aardig geprijsd, iets van 70 euro ofzo. Vind ik heel redelijk voor zo'n fijne tas.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:38

Winged schreef:
Inderdaad naar een kampeerhal gaan. Ik heb zelf één van 15 liter. Slaapzak kan onderin, de schouderbanden zijn verstelbaar in maat (met de hoogte op de rug. Maten S t/m XL) en een stevige band om de heup. Nu heb ik er niet gigantische stukken mee gelopen (interrail) maar heb hem wel 2 maanden lang meegesleept en dan is het wel zo fijn als je een stevige tas hebt. Mijn backpack heeft wel veel aparte zakken, érg handig!

Enne, passen kan altijd, je kan dan altijd nog op internet kijken (vaak goedkoper)

15 liter is wel heel klein hoor, ik heb een 15 liter snowboardtasje, daar kan net wat eten/drinken, extra sjaal en trui in maar daar blijft het bij. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 20:40

_Nelleke_ schreef:
Ik ben heel blij met mijn wildebeast tas (van de perry sport). 65 liter, past mijn volledige festivaloutfit in/aan (incl slaapzak etc).

Wat ik vooral heel handig vind is dat ie als weekendtas open kan, dus als je iets onderin nodig hebt hoef je niet alles eruit te halen. Hij was ook nog aardig geprijsd, iets van 70 euro ofzo. Vind ik heel redelijk voor zo'n fijne tas.

Jaaaaa dat wil ik dus ook := ik zei deze week nog tegen iemand dat mijn probleem aaaltijd is dat ik de belangrijkste oliebol als eerste in mijn tas doe, dus onderin :P als je tas dan meerdere openingen heeft is dat echt perfect

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:33

De mijne heeft 1 groot vak onderin waar je apart bij kan, en een groot vak daarboven, die je van bovenaf vol kan stoppen, maar dus ook als weekendtas. En dan nog allemaal aparte zijvakken e.d. waar je kleinere spulletjes in kan doen. En in je overflap aan de bovenkant zitten ook nog 2 vakjes voor paspoort, portemonnee e.d.

Verder heeft ie onder 2 riempjes waar je slaapzak aan kan, aan beide zijkanten 2 riempjes waar je tent/campingstoeltje aan kan en aan de voorkant een elastiek voor je jas, plastic beker e.d. En dan nog 2 vakken waar een bidon in past vanaf de buitenkant.

Bij de perry sport dus, Wildebeast. Ik kijk even of ik een foto kan vinden van m'n tas. :)

Edit: hij is ook nog bruin met roze... <3

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:40

http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-ta ... kpack.html

Dit is 'm, alleen die van mij heeft ipv oranje dus roze 'details'. Hier vragen ze er 70 euro voor. Ik weet zeker dat ik dat er nieuw voor in de winkel heb betaald, wel in de uitverkoop (dus wellicht was ie 50%, dat weet ik niet meer). Dus misschien de moeite om nu (januari) een paar perry's af te bellen of ze die tas toevallig in de uitverkoop hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:44

*\o/* goed plan. Dit is idd niet echt een seizoen waarin ze die dingen veel verkopen denk ik, dus nu kopen is wel een goed plan :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:44

Tadaa! :)

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:45

De 65 liter dus van 80 voor 65. Belachelijk dat ze er op MP dus 70 voor vragen :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:47

Ik wil je verder niks opdringen hoor... :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:49

Haha :P Nee ik waardeer het zeer hoor, dankjewel :D zeker nu mijn rug weer begint te protesteren en ik dus merk dat ik echt te zwaar heb getild aan mijn tas met mega luchtbed en pomp en slaapzak -.-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:54

Oh ja qua maat (ik had je OP maar half gelezen), als je zelf lang bent zou ik niet een te kleine tas nemen. Verder zijn de meeste tassen traploos verstelbaar, dus dat is prima voor het weekend/weekjes weg-werk. Veule malen beter dan een gewone weekendtas. Zeker omdat je die band om je heup hebt, die tilt bijna al het gewicht, ik heb eigenlijk alleen de schouderbanden voor de balans.

Wil je echt verre tochten met je tas gaan maken dan gaat de pasvorm wel wat meer meespelen. Maar dan heb ik het over wandeltochten van meerdere km's die je met vol gewicht met die tas wil gaan dragen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:48

Ik heb ook al heel erg lang een Wildebeast tas, onverslijtbaar en een stuk goedkoper dan de Amerken. Die van mij heeft al menig festival en verre reizen overleefd. Ik geloof dat ik 55 liter heb, ik heb er ooit wat extra bandjes bij gekocht (ook gewoon bij Perry) om er een matje aan te kunnen knopen voor de festivals! Het is handig om in de winkel meerdere tassen op te hangen, dan weet je welk formaat je kan hebben en of ie lekker zit, erg belangrijk namelijk. Anders heb je er alsnog last van...

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:29

Als je het enkel voor weekendjes weg/uitstapjes wil gebruiken, is de pasvorm (en kwaliteit uberhaubt) indd van ietswat ondergeschikt belang. Wil je eventueel ooit gaan trekken, dan kan je natuurlijk wel meteen investeren in een goeie rugzak. In dat laatste geval: ga naar de winkel en laat je adviseren!

Qua inhoud, is het puur afhankelijk van hoeveel je wil meepakken. Ik heb bijvoorbeeld ruim voldoende met een rugzak van 60 liter, als ik mijn slaapzak en matje in mijn rugzak steek... Andere mensen zeulen dan weer met een rugzak van 80/85 liter, binden het matje er langst buiten aan en hebben nog plaats te weinig.

Tip die hierboven ook al gegeven is, vind ik wel een goeie: een rugzak die een opengaande 'flap' heeft aan de voorzijde (in plaats van enkel een opening aan de bovenkant) is héél handig.

Voor een slaapzak dan, ook goed kijken, want waar/wanneer wil je'm gebruiken? Wil je een slaapzak in een warm land in de zomer gebruiken? Of wil je'm bij 10° kunnen gebruiken? Of wil je'm ook gebruiken als het écht wat kouder wordt? Er zijn namelijk helaas geen slaapzakken die multifunctioneel voor alles kunnen gebruikt worden. Zelfde probleem bij matjes, want als het wat kouder wordt en je matje is hier niet voor gemaakt, dan kan ik je verzekeren dat je (hoe dik je slaapzak ook is) heel de nacht aan het rillen bent.

Kijk eens op de site van decathlon, die zijn meestal vrij goed aan de prijs.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:35

Dankje Florenc :) Trektrochten zie ik mezelf niet echt maken, het is echt puur praktisch, dus op de fiets naar de camping, met de trein naar weekendjes weg, als ik op kamp ga, dat soort dingen.
Als ik echt nog eens een trektocht ga maken wil ik daar sowieso niet een rugzak voor hebben die ik al gebruikt heb voor allerlei weekends :+ dan is ie al versleten eer ik op reis vertrek.

Slaapzak maak ik me niet zo druk om, ik heb het niet zo snel koud namelijk :) en anders trek ik wel een trui aan. Meestal slaap ik alleen in de wat warmere seizoenen in tentjes, voor de rest ergens binnen op de grond ofzo. Maar denk dat het op zich wel te doen is, aangezien stilstaande lucht vrij goed isoleert dus kan me nauwelijks voorstellen dat kou van de grond er echt heel erg doorheen dringt...

Mijn moeder gaat vandaag even kijken bij de Perry voor die wildebeast-tas :)
Op zich neem ik niet superveel mee, maar de ruimte in mijn tassen wordt op het moment vaak ingenomen door slaapzak en luchtbed. Dus het lijkt altijd alsof ik superveel meeneem terwijl dat echt wel meevalt :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:42

Ik hang m'n slaapzak en luchtbed/matje altijd buiten m'n tas. Dan heb ik ook nog voldoende ruimte voor een schone handdoek enz.

Al moet ik eerlijk bekennen dat m'n festivaluitrusting de laatste jaren wat groter is geworden, dus we nemen nu bijna altijd een karretje mee (en alsnog allebei een backpack :+ )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:04

_Nelleke_ schreef:
Winged schreef:

15 liter is wel heel klein hoor, ik heb een 15 liter snowboardtasje, daar kan net wat eten/drinken, extra sjaal en trui in maar daar blijft het bij. :)

Inderdaad. Herstel, ik had 15 kg bij me. Inhoud was ook 65 geloof ik. *blont* :)*
Mijne lijkt hier wel wat op: http://www.campist.com/archives/high-si ... ckpack.jpg

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:08

Haha 15 kg of 15 liter, klein verschil :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:14

Hoeveel moet er ongeveer in de tas passen? Zelf zit ik op scouting en doe ik aan hikes, waarbij een goede rugzak met goede heupband uiteraard een must is. Als ik 1 nachtje ga slapen heb ik haast niks nodig, dan is mijn 55+10 echt veel te groot. Ik ben nu dus zelf aan het zoeken naar bijv. een 35 liter, omdat deze niet zo groot en lomp zijn als een 55+10. Een matje kan je er vaak onder hangen en een slaapzak neemt vaak niet zo veel ruimte in beslag, dus daar hoef je niet echt overna te denken. Ik zou inderdaad even gaan kijken in de winkel, maar laat je vooral niet verleiden door de grootte van de tassen, je hebt niet zo'n enorme nodig :). Overigens gaat een goede tas jaaaaaren mee. Mijn tas is van NOMAD en is nu meer dan 2 jaar oud, heeft vaak op de grond gelegen met mij erop (Wat moet je als je moe bent :) ) en is nog helemaal mooi en haast nog nieuw.
Edit: Last van je rug ga je niet krijgen bij een tas met een heupband, al je gewicht wordt naar je heupen verplaatst waardoor die rugzak ook helemaal niet in de weg zit verder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:15

Nja het lijkt me op zich ook wel prima als ik een grotere heb, dan kan je eventueel je matje en slaapzak er gewoon in doen als ie anders te groot/lomp is :) En sommige tassen kan je geloof ik ook een soort van kleiner maken met clipjes. Misschien kan ik zoiets vinden (of anders maak ik het er zelf aan).