Leuk hoor! Ik ben vorig jaar in Mexico geweest. Mijn vriend en ik hebben een auto gehuurd en langs diverse plaatsen gereden: Cancun- Merida-Campeche, Palenque, Chetumal en Playa del carmen. We hebben onze vakantie afgesloten met een weekje strand en dat was ook echt wel nodig want we waren kapot!
Als je in Merida bent moet je zeker naar het oude centrum. Je hebt daar een prachtig plein en diverse winkelstraatjes. Als je in een restaurantje aan het plein gaat eten (zo een die er misschien niet supersjiek uitziet zeg maar) kun je het echte mexicaanse eten proeven en niet de toeristentroep. Je kunt in de winkelstraatjes prachtige spullen kopen voor een betere prijs dan de toeristische gebieden als Cancun of Playa. Vooral de sisal spulletjes zijn goedkoop (mits je een beetje goed kunt afdingen). Als valuta kun je beter peso's kiezen, in dollars betalen is altijd duurder!
Campeche is een beetje een triestig stadje al is het ommuurde centrum wel erg leuk! Wij hebben heerlijk gegeten boven op een buitenterras in een monumentaal pand met uitzicht over het plein en de kathedraal (erg leuk omdat er net iemand ging trouwen
)
Palenque vonden wij het leukste. Het dorp zelf is niet zo veel aan maar zodra je de bergen in gaat, prachtig! Zeker de misol ha en agua azul bezoeken! Het maya complex vond ik erg indrukwekkend, vooral omdat je er echt 'in' mocht in tegenstelling tot chitzen itza waar je alleen mag kijken.
Chetumal hebben wij weinig van meegekregen, wij waren helemaal kapot
Tulum vond ik erg indrukwekkend wat betreft locatie. De gebouwen e.d. vielen mij wel een beetje tegen. Als je graag souvenirs wil aanschaffen dan zou ik dat niet tussen tulum en cancun doen zeg maar, daar is het tot 5 x duurder dan in het achterland.
Veel plezier!