Reis Noordkaap - ideeën gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Reis Noordkaap - ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 00:49

hoi,

Bokt als vraagbaak.. *\o/*

We willen graag een keer naar de Noordkaap.
Het idee is nog heel vaag.
Eerst dachten we met de Hurtigruten naar Kirkenes, en dan met de auto afzakken naar het zuiden.
We weten niet eens of je op de Hurtigruten een auto mee kunt nemen.
Ik zei al, het is nog vaag.

Toen zagen we op internet dat mensen het andersom doen: met de auto naar de Noordkaap, en dan met de Hurtigruten terug.
Waarom doen ze dat zo? :?

Het leek ons juist fijn om eerst aan een datum gebonden te zijn, en daarna niet meer.
Als je eerst naar de Noordkaap reist met de auto dan MOET je op tijd zijn om de boot terug te halen .. dan leg je je zo vast, en dan moet je je haasten ..

Toen kwamen we op een ander idee ..
Via Zweden naar het noorden reizen, en dan via Noorwegen weer terug.
Met eigen auto.

Ooit ben ik met een kennis naar Noorwegen en Zweden gereisd, en de reis bleek verkeerd-om: eerst Noorwegen, en dan Zweden. Die volgorden was een deceptie.
Zweden is prachtig, maar Noorwegen is spectaculair.

Daarom denk ik nu aan eerst via Zweden naar het noorden, en daarna via Noorwegen terug naar huis.

Het idee is nog erg groen, we weten nog nul komma niks.
Graag ideeën! :):)
En ook links zijn welkom! :j

Jorinda

Re: Reis Noordkaap - ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:52

Ik lees mee! Heb helaas geen tips voor je, maar wil zelf ook heel graag eens daarheen op vakantie en nu alvast wat informatie opdoen kan vast geen kwaad!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 01:19

Een aantal jaren geleden ben ik ook met mijn ouders naar noorwegen en zweden geweest. Een reis van 23/24 dagen (?) met de auto. Via zweden naar de Noordkaap en vanaf daar weer terug langs de kust van Noorwegen (Lofoten o.a.).
Werkelijk een prachtige reis! Wel veeeeel kilometers maar dat ben je vergeten als je dan eindelijk op de Noordkaap staat!
Wij hadden een reis langs allerlei huisjes en hutten. Daarmee zaten wij dus wel vast aan een strak schema (en dat was zeker strak := ), soms 1 nacht per huisje en dan weer 500 km verder rijden de volgende dag.
Een prachtige reis waarbij we veel gezien hebben: heel veel rendieren, elanden en zelfs walvissen! Volgens mij zijn wij op de Lofoten met een walvissafari meegeweest, een onvergetelijke ervaring en als je de mogelijkheid hebt: zeker doen!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:15

Als je via Zweden gaat heb je 1 lange weg nar de noordkaap. En dan via Noorwegen terug. Vooral als je de tijd hebt lofoten meenemen. Dit gebied is echt prachtig. Heb er zelf gewoond namelijk. Welke periode wil je gaan trouwens?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 11:24

We denken aan volgend jaar september of zo.
Nu is die totaal-reis wel erg lang realiseren we ons. Misschien dat we eerst richting Noord vliegen, dan een auto huren. We zagen iets voorbij komen van een Laplandreis.
Lofoten is haast een must he? :)
Weet jij misschien quera, of er een optie is een auto mee te nemen op de Hurtigruten? Dat was eigenlijk de oorspronkelijke droom: met de Hurtigruten omhoog, en dan met de auto weer afzakken.
Als jij sites daarover kent, dan hoor ik het graag. Noors lezen gaat prima (verstaan is wat anders helaas).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:27

Ik ben nog nooit op de noordkaap geweest. Ik woonde op lofoten dat is ook in het noorden. Maar het was nogruim 800 km rijden voor mij. Ik moest 5.5 dag per week werken dus kon dat soort trips niet maken. Wel ben ik heel lofoten over geweest. Wat heel erg mooi is. In september zie je nog wel walvissen en wel misschien elanden. Rendieren zie je trouwens ook veel en ik had 100 meter boven me een adelaarsnest zitten.

Maar van die reis weet ik helaas niks af.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:29

Trouwens een auto huren gaat ook prima. Hou er rekening mee dat alles heel duur is. Je kunt ook naar lofoten vliegen( harstad ) daar een auto huren. Lofoten over gaan en dan richting noordkaap rijden. En daar vandaan weer terug naar Nederland vliegen

( richting het noorden heb je altijd een overstap)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:12

Mijn ouders zijn jaren terug op de motor naar de Noordkaap geweest. Ze zijn via Zweden heen gegaan en Noorwegen weer terug. Wat ik me nog kan herinneren is dat ze in Noorwegen nogal wat regen hebben gehad en zodra ze de grens overstaken met zweden het een stuk droger was. Maar dat is met een auto natuurlijk minder erg.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:49

Het is goed te doen in drie tot vier weken, mijn vriend is meermaals via Zweden heen gereden, en Noorwegen terug. Wij rijden dan ook makkelijk 6000 km in drie weken hahaha! En als je dan bij de beroemde bol op de noordkaap staat, moet je eigenlijk nog iets verder, naar de echte daadwerkelijke noordkaap, maar dat een km of tien lopen, enkele reis.
Zweden en Noorwegen zijn beide fantastisch als je van kamperen en veel ruige natuur houdt, Noorwegen is iets mooier, maar voor iets ook iets te weinig wild. Wel walvissen, excursies kun je doen vanaf de lofoten, in de zomer naar potvissen. Als je meer, specifiekere info wilt mag je uiteraard pben, wanneer je op you tube filmpjes opzoekt van tamboekoi, kom je oa een heel mooi filmpje tegen van het noordkaap bezoek van mijn vriend.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:17

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:56

Ik ben me ook aan het oriënteren voor de zomervakantie.
Twee jaar terug hebben mijn vriend en ik een rondreis in zuid Zweden gedaan.
Vorig jaar zijn we met een gezelschap met campers Noorwegen (tot Trondheim) in de rondte geweest.

Maar de Noordkaap..... Dat lijkt me echt geweldig!
Dan kijk ik dat programma 'Expeditie Poolcirkel' <3 oh, daar wil ik eens heen!

Het is natuurlijk ook mogelijk om naar het noorden te vliegen, een stuk te rijden en weer terug te vliegen.
Dat scheelt een hoop kilometers. Vorig jaar hebben we 5000 km gereden.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:43

Wij hebben plannen om naar Noorwegen te emigreren, deze zomer gaan we dan ook 2/3 weken rondkijken in de omgeving waar wij heen willen. Mijn ouders gaan met de camper naar de Noordkaap, vervolgens rijden ze terug om ons van het vliegveld te halen in Trondheim/Bodo/Narvik maar daar zijn we nog niet helemaal uit. We moeten nog even kijken waar welke rechtstreekse en goedkoopste vlucht heen gaat. Gezien Trondheim/Bodo ook ruim 800km met de auto is..
Ik heb er iig ontzettend veel zin in!

Als deze omgeving ons echt bevalt zullen we volgend jaar daar voor een paar weken heen gaan om het 'echte' leven daar mee te maken. Dan willen we ook graag naar de Noordkaap, helaas is onze vakantie daar nu niet toerijkend voor -O-