Het werk op een Cattle Station in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Het werk op een Cattle Station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 11:03

, zeker op een Organic Cattle Station, is zwaar, maar heerlijk! Zo, om maar even een statement te plaatsen. Ik heb de laatste paar maanden (ik heb nu alweer even vakantie) op een Cattle Station gewerkt en begin in Januari waarschijnlijk weer, weliswaar ergens anders maar dat ik weer begin zegt lijkt me genoeg?), met werken. Ik heb gewerkt op een Station in de buurt van Emerald, Emerald is een 'mining town' in Queensland, Australië en het ligt in de buurt van Rockhampton, mocht dat je iets meer zeggen. Ik heb hier gewerkt als overall employee en heb dus al het werk dat gedaan moest worden gedaan, daaronder valt o.a. mustering (het zoeken, bijeendrijven en verplaatsen van groepen koeien), fencing (het maken van hekken), gardening en ander algemeen 'farmwork'. Ik heb helaas niet overal foto's van, dus zullen jullie het over het algemeen moeten doen met verhalen. Laat ik eerst het organic gedeelte uitleggen. In dit geval betekende het dat er zo goed als geen machines gebruikt werden, alle elektriciteit op zonne-energie liep, het water voor oa de douche opgewarmd werd door de zon en het water uit de tap uit een dam op hun terrein kwam en daarom geel was (heb daar mijn witte t-shirt maar gelaten voor wat het was). Zo werkten wij nog met de ouderwetse hakbijl, die we scherp maakten met een 100 jaar oude 'sharpening stone', hadden we geen warme douche als het die dag bewolkt was geweest, liepen we kilometers de berg op en kilometers de berg af (met palen, prikkeldraad en meer op onze schouders) wanneer we hekken bouwden, deden we weken over het musteren van een gebied wat met de helikopter in een dag, misschien 2 gedaan zou zijn, wat ervoor zorgde dat we weken in onze swags kampeerden (weekend bestond dan niet) bij de yards. Het kamperen ging overigens ook ouderwets, we hadden geen gas om op te koken, dat gebeurde op een ouderwets houtvuur, geen koelkast op de auto, sterker nog, we hadden geen auto, we reisden naar de locatie in de Polaris Ranger (hardest working, smoothest riding, als je dat maar onthoudt ;) ). Met zijn 3-en of meer (+swags, tackerbox, materiaal om paarden te beslaan, potten en pannen, zadels en hoofdstellen etc.) op 1 Polaris, gok dat je begrijpt dat dat niet erg comfortabel is, wel lekker knus, met de baas. Verder kunnen we uiteraard de kamphuisdieren niet vergeten. Nougoed, kamperen dus. Het fijne daarvan is wel dat je veel tijd doorbrengt erg dicht bij de yards en in mooie natuur en dat heeft me hier en daar wat minuutjes de tijd gegeven om snel wat foto's te schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas gaat het hier echt om minuutjes, of meer seconden, ik had graag meer tijd gehad om foto's te maken (camera kan niet mee te paard) maar wensen voor het onmogelijke heb ik opgegeven. Vrije tijd bestaat namelijk niet tijdens het kamperen, wanneer het licht wordt en zo nu en dan eerder is het tijd om wakker te worden, dan moet er water gehaald, brandhout gesprokkeld en ontbijt gemaakt worden. Dan moeten de paarden naar de yards gebracht worden, te voet mag je dan de 'horse paddock' doorzoeken om ze vervolgens terug te rennen, fijne ochtendgymnastiek. Dan worden de paarden opgezadeld, doet iemand snel de afwas en ga je op weg (ergens tussendoor maak je snel wat lunch), om vervolgens in het donker terug te komen. Dan moet er weer water gehaald en brandhout gesprokkeld worden, avondeten gekookt worden, ergens hoop je nog een douche (dip in de creek) te kunnen hebben, dan is het tijd om te eten, af te wassen en vervolgens ben je toch wel flink toe aan slaap. En de volgende dag begint dit riedeltje weer overnieuw. Een gave ervaring en enorm mooie herinnering, maar het was op het moment zelf vooral erg zwaar.

Een deel van het 'luxe' (hier hadden we naast een 'dak' (bedden waren minder comfortabel dan de grond, die heb ik dus maar gelaten voor wat ze waren) een 'keuken', als in, een dak boven onze vuurplek, een paar tafels en een kast met een first aid kit, lucifers, zout, peper, suiker, koffie, thee, kerriepoeder, borden, bestek en mokken) kamp waar we 2 weken aaneen hebben gekampeerd: (de foto's hierboven zijn op dezelfde locatie gemaakt)
Afbeelding

Tijdens deze 2 weken kamperen heb ik overigens mijn eerste beetje geluk opgebruikt, tijdens het draften ben ik geschopt door een steer, 'net' boven mijn knieschijf, wat me een mooie blauwe plek in de vorm van een koeienhoef had bezorgd :D (hier was het al zo'n 2 weken terug)
Afbeelding

Verder hebben we dus hekken gebouwd, op heuvels en aangezien ze dus geen machines (of zo min mogelijk) gebruiken kon de polaris niet gemakkelijk de heuvel op. Lopen was sneller en goedkoper, dus daar gingen we. Palen op onze schouders, palendrijver in de hand en lopen maar. 8 stappen tussen alle palen, na elke 8 stappen werd de paal op de goede plek geplaatst door de 'sighter' (de baas: "meer naar links, neee, veel te veel, naar rechts, meer, meer, nee te veel") en vervolgens sloeg je de paal in de grond. 5 slagen, 8, 10, 12, 16, 25 als er een steen in de weg zat, om dan (als je er al 5 minuten zeker van was dat deze paal niet verder de grond in zou gaan) bedacht de baas dat je hem misschien wel een stukje kon verplaatsen en daar ging je weer, in de hoop dat je deze keer geen steen tegen zou komen en als je dat geluk had was het tijd voor paal 2. Als de palen dan op waren kon je weer terug naar beneden, onderweg was het dan de bedoeling dat je wat oud prikkeldraad oppikte om dat richting Polaris te brengen zodat het thuis op de dump gegooid kon worden en dan kon je weer omhoog, met palen en dat ging zo de hele dag door. In de volle zon en bij 35 graden. Hier heb ik helaas (of misschien vind ik dat niet zo heel erg) geen foto's van.

Verder hebben we dus gemusterd, dagen te paard paddocks doorzoeken, in de hoop koeien te vinden. Die drijf je dan dus vervolgens bij elkaar en loop je richting 'holding paddock' (tijdens het kamperen kun je ze niet constant in de yards laten, ze moeten bovendien eten en drinken) Na het musteren breng je de koeien in de yards en is het tijd om ze te scheiden (wij hadden meestal bush (moederkoeien en stieren), steers, wheeners en branders), daarna worden de branders gebrandmerkt, gecastreerd waar nodig en krijgen ze een 'earmark' (knip in hun oor). Op 'mijn 2e cattle station' (niet organisch/modern) kregen ze ook een eartag, werden ze 'onthorend' (op de z/w foto hieronder te zien) en kregen ze een injectie. Ik heb hiervan alles mogen doen op het castreren na, hoop dat ooit nog te mogen doen, maar die kans schat ik niet erg groot in haha.

Afbeelding

En zo zagen de arme stakkers eruit na een behandeling in de crush op 'mijn 2e cattle station' (het ding van de foto hierboven)

Op mijn eerste cattle station werkte ik overigens met Black Angus, een 'rustig' koeienras, terwijl ik op mijn 2e cattle station met Brahmans werkte. Een ras dat een stuk minder rustig is en daardoor erg anders is met het musteren, 'mijn' eerste muster daar ging dan ook niet helemaal volgens plan :D De volgende foto's zijn allemaal genomen op mijn 2e cattle station (tussen de brahmans liepen ook heel wat 'vreemdelingen', als in, andere rassen die daar niet hoorden) :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pigging! (honden waren hier niet welkom, die probeer ik op foto 2 dan ook weg te schoppen, waarom ik op foto 1 lach weet ik ook niet, ze waren erg irritant)

Afbeelding

Afbeelding
Kikkers in de wc :)

Afbeelding

Afbeelding
Aan het werk in de yards op Saint (die me flink heeft laten zandhappen, nog meer geluk verbruikt!). Hier is het de bedoeling dat je de wheeners laat wennen aan jou en aan een paard, zodat ze beter te musteren zijn. Erg saai, aangezien er niets kan gebeuren en ik dit 1,5 dag heb mogen doen, na een halve dag waren mijn spelletjes wel op .. :7

Oh en de quarters/ons huisje op cattle station nummer 1, niet te vergeten uiteraard :)
Afbeelding

Anyway, het was nooit mijn bedoeling hier zo'n lang verhaal van te maken, mijn excuses :')
Bedankt voor het lezen en alle vragen zijn welkom!
Ah ik kan niet wachten tot Januari, is mijn vakantie al voorbij? :):) :')
Laatst bijgewerkt door Colorado op 09-12-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Het werk op een Cattle Station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:12

Fantastisch en onvergetelijk.
Gave selectie foto's en je weet al wat ik van die kikkers vind :+

Ik hoop ooit nog meer foto's van je te zien!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 11:23

Bedankt goof! Zeker fantastisch en onvergetelijk en er komen zeker meer foto's! Ben van plan meer stiekeme fotomomentjes in te plannen als ik straks in Januari weer begin. Het scheelt dat het daar niet 'organisch' is, dan kan ik namelijk gewoon mijn camera meenemen in de auto/op de 4-wheeler als we ergens heen gaan. Er komt als het goed is ook nog een foto aan van mij op een 4-wheeler naast een hek dat ik (nouja, niet helemaal alleen uiteraard) heb gebouwd op 'mijn' 2e cattle station. Dat hek hebben we overigens gebouwd met o.a. een grader, een truck en dus een 4-wheeler, dan stelt dat 'fencing' ineens niets meer voor haha :+

Ah ik heb de foto gekregen!
Afbeelding

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:34

Ik ga je topic ook volgen. :D
Je maakt echt geweldige foto's! Ziet er echt heel gaaf uit!

Krijg meteen zin om ook op een cattle station te gaan werken. :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:37

Wat is het verhaal achter die kikkers in de wc? := :=

Leuke foto's en lijkt me een geweldige ervaring!
Waarschijnlijk niet te vergelijken met McLeod's Daughters? :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:41

Heel wat anders dus dan Mcleods daughters ;-)
Leuk om zo je ervaringen te lezen!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 14:58

Moet eerlijk bekennen dat ik Mcleods daughters niet al te vaak gezien heb, maar van wat ik heb gezien, nee, het lijkt er niet op haha. En het verhaal achter de kikkers is niet heel interessant eerlijk gezegd, het zijn compleet ongevaarlijke boomkikkers die in een vochtige omgeving leven (heb veel dode boomkikkers gezien bij drooggevallen creeks en dammen) en nouja, de wc is vochtig. Deze wc werd daarbij niet het hele jaar door gebruikt en dus konden de kikkers lekker hun gang gaan.

Zie overigens dat ik een fout heb gemaakt, ik heb ook geen koeien 'onthorend', vrees ook dat ik daar niet sterk genoeg voor zou zijn :)

Bedankt allemaal! Leuk om te horen dat jullie het leuk vinden om te lezen!

En ga je gang spirit, ze werken hier graag met backpackers! (of nouja, dat is voor velen van hen een goedkope oplossing, mijn eerste baas vond het verder maar niets en dat liet hij met regelmaat duidelijk merken := )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:05

wat enorm gaaf zeg! Overigens, de Black Angus een rustig ras? :)) Man, je had de stier moeten zien die we naar de Vet moesten brengen voor een sperma check up. Die was ongelofelijk agressief :') misschien ook door de prikkels, maar die heb ik als de pest ontweken, geen leuk dier :') De koeien waren wat liever. Heb ook met Harvard koeien gewerkt (als ik het zo goed zeg, runderen met krulvacht) en die waren ook best pittig als ze een kalf erbij hadden :+

zou je dit zo nog een keer doen (dus niet januari maar in de toekomst) ? :P en zoeken ze nog mensen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:58

Ik volg, hoop (pas) over 3 jaar naar Australië te gaan en wil ook op een cattle station gaan werken

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:26

Wat een prachtige foto's! Elke foto ben ik even blijven staan om me even in jou te verplaatsen. Prachtig.
Jammer dat ik niet zo'n baantje heb kunnen regelen toen alles in het honderd liep. Zou zoiets in de toekomst nog wel een keer willen doen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:01

Gave foto's! Maar hoe deden ze dat onthoornen? Dat is nl. ontzetten pijnlijk voor koeien. Werd er wel verdoofd en pijnstilling gegeven?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:03

Dehorning, castreren, oren afknippen, brandmerken, de injectie, alles gebeurd zonder pijnstilling en tegelijk. Het proces duurt nog geen minuut en dan heb ik heb over vangen, alle handelingen en het weer vrijlaten. Ik denk niet dat ze echt beseffen wat er gebeurd en daarnaast is het niet schadelijk. Ja, het doet even pijn, maar hee, daar word je hard van :) Verdoving en pijnstilling zou het proces daarnaast een heel stuk langzamer (wat nou ook niet echt fijn is voor de koeien) maken en het is ook nog eens reteduur, dat is echt niet te doen.

En ja lifaya, rustig haha, daar staan ze hier om bekend. Daarnaast werkten ze op mijn eerste plek met 'low-stress' waardoor ze nog iets rustiger waren. Sterker nog, ze stonden bekend als "ja die koeien van de Grahams, die zijn rustig, te rustig." Moet wel zeggen dat ik het ermee eens ben dat de Brahmans stukken drukker zijn, we hadden ook wat Black Angus tussen de Brahmans op plek 2 en daar hadden we totaal geen problemen mee, terwijl er een aantal Brahmans 'vast' waren komen te zitten in de backyards, daar hebben we uiteindelijk de honden voor op moeten roepen, want wij kregen ze echt nergens heen behalve richting de hekken waar wij achter stonden.

Op mijn eerste plek hadden we overigens een keer een koe die net wat anders was als de anderen, een goede moeder, maar ik had haar toch liever als de rest gehad. Mevrouw viel je gewoon letterlijk aan als je ook maar in de buurt van haar kalf kwam. Niet erg fijn tijdens het draften :')

En ik denk wel dat ik dit nog eens zou kunnen doen, maar ik heb geen plannen. Daar doe ik niet aan, die werken toch nooit uit zoals gepland :Y) En ja uiteraard, backpackers zijn hier erg gewild. Het is wel even zoeken hoor, ik ben hier 'aangesloten' bij de organisatie VisitOz en die helpen je bij het zoeken naar banen. Heb de volgende baan dan zelf gevonden, maar dat is ook alleen maar omdat ik tijdens mijn eerste baan mensen heb ontmoet.

Gaaf dees_daan, ik raad het je zeer zeker aan :D

Dat is inderdaad jammer BB, maar je bent nu alweer goed op weg in Nederland en Australië loopt niet weg haha. Daar kom je eens wel weer terecht!
Laatst bijgewerkt door Colorado op 09-12-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:14

Wat een geweldige ervaring!
Hoe lang ben je nog van plan in Australië te blijven?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:23

Ik heb geen idee Mootje, tot ik het niet meer naar mijn zin heb? Of tot mijn visa niet langer verlengd kan worden mocht ik het over 1,5 jaar en een beetje nog steeds naar mijn zin hebben, al kan ik dan misschien een ander visa aanvragen, mocht ik tegen die tijd serieus willen blijven. We zien het wel :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:27

kun je makkelijk in Australië blijven wonen dan? Want in Amerika zijn ze me toch een potje irritant met visums :+ Anders was ik daar ook wel gebleven

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:29

Echt ontzettend gaaf :D
Vriendin van mij belde na 5 weken al haar ouders op omdat haar geld op was en na 3 maanden waren ze maar naar huis gekomen :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:32

Je bent echt helemaal veranderd, alsof je al jaren een echte harde australische countrygirl bent!
En weer prachtige foto`s. Ben benieuwd of je ooit nog naar dit koude kikkerlandje terugreist. :=

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:45

Haha Mootje, ja die verhalen heb ik vaker gehoord :)) Maar kan het me wel voorstellen hoor, het is allemaal bizar duur hier en als je daar niet echt rekening mee houdt is het zo gebeurd. Het voedsel, alcohol en de tours zijn bizar duur en nu het hoogseizoen is zijn de hostels ook opeens 5 dollar per nacht duurder.

Geen idee lifaya, moet eerlijk bekennen dat ik me er niet echt in heb verdiept, ik weet wel dat als je 'doet alsof' je een relatie hebt (of ook daadwerkelijk een relatie hebt) voor een bepaalde tijd (met iemand uit aus uiteraard) je welkom bent. En dan duurt het geloof ik een aantal jaar voor je je echt 'Australier' mag noemen.

Haha lau, zo voelt het helemaal niet, maar ik denk dat ik inderdaad wel wat harder ben geworden. Ik hoop het maar, dan zijn die 2 weken kamperen waarvan ik er 1 bijna constant heb gehuild in ieder geval niet voor niets geweest haha. Bedankt :D En daar ben ik zelf ook nieuwsgierig naar :))

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:47

Zo ik heb ook even tijd kunnen maken om je foto's uitgebreid te bekijken... En ik heb het je al vaker gezegd, Wat een ervaring!!

Dit is wel even wat anders dan met de Greyhound de oostkust afreizen :=
Super.. ook prachtige foto's! En dik respect want het is volgens mij echt buffelen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:53

Wow!!! Knoerdhard werken,maar zo te zien een waanzinnige ervaring :j

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:56

Super gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:01

Wat is je het meest tegengevallen daar? Ik ben me nu al aan het verdiepen in de leuke en de minder leuke dingen haha
Het ziet er iig heel gaaf uit!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 00:10

Bedankt allemaal! :D
Het is inderdaad wel wat anders Debbie haha, maar mijn metdegreyhoundlangseenstukjevandeoostkustvakantie vind ik toch ook wel eerg lekker hoor!

Het meest tegengevallen. Uhm.. Mijn baas, ja, hij staat zeker op nummer 1. Mijn baas op plek 1 was een aardige vent, maar hij heeft een hekel aan mensen 'opleiden'/mensen dingen leren en daardoor was hij tijdens het werk echt onmogelijk (we voelden ons regelmatig minder dan een onintelligente, ongehoorzame hond). Hij heeft me (uit woede, frustratie en stress) regelmatig aan het huilen gekregen (moet zeggen dat het altijd in combinatie met oververmoeidheid en hitte was). Verder was het fencing op plek nr 1 me in het begin enorm tegengevallen, maar dat werd na een tijdje minder. Verder zijn de dagen echt heel lang en werk je 24/7 met dezelfde mensen, waardoor ik soms wel eens momentjes had waarop ik erg graag het avondeten over zou slaan omdat ik veel liever in mijn eentje op mijn bed me-time lag te hebben. Je zit namelijk echt afgesloten van de wereld, wij zaten op de eerste plek maar 17km van de dichtstbijzijnde asfaltweg af, maar dat is toch een flink eind lopen en we hadden geen auto oid tot onze beschikking. We konden in het weekend dus alleen naar 'de stad' (en dan heb ik het niet over uitgaan, maar wat was het heerlijk om mensen te bekijken in de supermarkt :+ ) als onze baas daarheen ging en dat was ons enige contact met anderen. We hadden ook zo goed als geen telefoonreceptie op plek nr 1 en hadden absoluut geen mogelijkheid tot op internet komen. Op de 2e plek zat ik 140km van de dichtstbijzijnde asfalt weg af, daar werkte ik dan ook 7 dagen per week, aan een weekend had je niet zoveel. En dat ging daar ook prima, het werk was bovendien lichamelijk minder zwaar, aangezien er machines gebruikt werden. Ah, en omdat ik een meisje was kreeg ik alle niet lichamelijk zware klusjes, vreselijk irritant :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:14

Gaaf!! Je bent er kwa kleding, ruit bloesjes, ook al helemaal ingeburgerd!
Hard bestaan maar wel gaaf!
Stiekem wel wat medelijden met de koeien, vast n weekje veel pijn gehad, maar ik begrijp de reden.
Hoelang leven de koeien daar ongv?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:16

Zo, ver van de bewoonde wereld" dus.
Hoe gaat dat daar met calamiteiten? Als je van je paard afkletterd en zwaar letsel hebt?