Half jaar in het buitenland, maar waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

Half jaar in het buitenland, maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 16:07

Hallo allemaal!

In september 2013 ben ik van plan om voor een half jaar in het buitenland te gaan studeren, nu hebben wij partneruniversiteiten die mij het meest aanspreken en waar ik terecht kan in:
- Ijsland (Reykjavic) -> engels onderwijs
- Zweden (Halmstad) - > engels onderwijs
- Tenerife (San Cristóbal de La Laguna) -> spaans onderwijs
- Rusland ( sint. Petersburg) -> engels onderwijs

Nu is het echt een mooie kans om in één van deze steden te kunnen wonen en studeren. Echter zit ik met een paar dingen waar ik graag ervaringen over hoor, ik weet namelijk helemaal niet hoe het is om hier te wonen. Ik zoek graag ervaringen over het nachtleven/levensonderhoud/kosten/inwoners en gebruiken en de taal(of dat geen probleem word, ook al is het onderwijs in het engels)

Nog één belangrijke vraag.. In Tenerife is het onderwijs in het Spaans, heeft iemand hier ervaring mee of weet meer over of dit een probleem geeft? Zal natuurlijk wel mijn vakken moeten halen, ookal krijg ik spaanse lessen naast mijn andere vakken. Ben evt. bereid om er nu al mee te beginnen indien dit nodig is..

Alvast bedankt!

edit: heb natuurlijk al heel veel op internet gezocht, maar kom soms hele verschillende dingen tegen en heb nog niet alles gevonden :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:26

Spaans zou ik nu wel alvast mee gaan beginnen, anders heb je wel een echt probleem (heb ik van horen zeggen).

Zelf heb ik in Finland gestudeerd en ben in die tijd een weekje in St. Petersburg geweest. Prachtige stad, maar: Die Russische controle die er heerst vind ik maar niks. Daarnaast spreekt daar lang niet iedereen Engels + dat de teksten allemaal in het Russisch zijn.

Ik kan wel zeggen dat Scandinavisch onderwijs één van de betere is van Europa.

Tip: Zoek wel een plaats uit met meerdere internationale studenten :) Waar ik studeerde zaten er meer dan 150

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:28

met die landen heb ik geen ervaring. ik ben net zelf terug uit noorwegen waar ik een half jaar gewoond heb. mocht je daar iets over willen weten?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:28

oja hou er rekening mee dat je in een extreem koude periode daar bent :D mocht je richting de koudere landen gaan.

citroen

Re: Half jaar in het buitenland, maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:43

Reykjavik vind ik een geweldige stad! Spreken ook goed engels daar alleen de temperatuur is denk niet echt fijn in de winter :+ ..

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 22:00

Het zijn inderdaad wel koude maanden ja.. maargoed, dat hoort erbij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:02

Reykjavik is zo mooi!! Maar idd, de temperatuur, maar als je daar geen problemen mee hebt zou ik het wel weten...

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 22:11

De temperatuur is niet zo'n probleem, vind het belangrijk dat ik me daar kan vermaken en het 5 maanden lang naar mijn zin heb! Al is 20 graden in tenerife natuurlijk nooit mis haha..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:57

_Barbara_ schreef:
De temperatuur is niet zo'n probleem, vind het belangrijk dat ik me daar kan vermaken en het 5 maanden lang naar mijn zin heb! Al is 20 graden in tenerife natuurlijk nooit mis haha..

Tot je in de temperatuur leeft :')

Oja ik weet niet hoever alles van de poolcirkel ligt? Maar anders is het daar in de winter nog 24/7 donker in de winter.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:00

Spaanstalig zou ik zeker op tijd mee beginnen. Ik heb een half jaar in Madrid gestudeerd, en mensen spreken daar alleen Spaans. En aangezien je jezelf ook buiten school moet redden, is het niet onverstandig om er op tijd mee te beginnen. Daarnaast ga je echt je vakken niet halen als je dan pas met spaans begint.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:17

Vriendje heeft een halfjaar in Reykjavic gestudeerd en is daar héél enthousiast over!
De stad op zich is niet zo groot, waardoor iedereen elkaar wel zo'n beetje kent (hij is nu bevriend met
de zanger van Sigur Ros bijvoorbeeld :D ) De drempel om mensen te ontmoeten is ook niet zo groot, er zijn heel veel
activiteiten voor jonge mensen en leuke optredens enzo.
Doen!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:25

quera schreef:
_Barbara_ schreef:

Tot je in de temperatuur leeft :')

Oja ik weet niet hoever alles van de poolcirkel ligt? Maar anders is het daar in de winter nog 24/7 donker in de winter.

En dat is erger dan de kou!
Als het -30/-35 is, voelt het veel minder koud aan, dan -12 met flink veel sneeuw en wind. En volgens mij kan het daar wel zo koud worden.. In elk geval is het hier 'normaal'.
Maar dat het zo donker is, onderschat dat niet! 'k zat vanochtend om 8.45 aan m'n ontbijt en t was net zo donker als 's nachts. En ik zit in Helsinki, dus dat is nog wel wat zuidelijker! Ook is het echt zo, dat het hier om 15 uur gewoon al donker is. De dagen zijn zo veel korter.
Je moet echt wat doen aan bijvoorbeeld je vitamine D..
Maaaar.. het is wel mooi hoor! Als je door de straten loopt, alles is ijskoud, overal ligt sneeuw en het is doodstil en eindelijk een keer licht. Daar doe ik het voor, denk ik dan :D
Maar goed, dit is Finland. Denk dat IJsland tot op zekere hoogte vergelijkbaar is, maar ik weet t niet zeker

Edit: Reykjavik ligt net onder de noordpoolcirkel, dus schrik niet als je geen zon meer ziet

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:04

Reykjavik vind ik enorm alternatief, dus dat moet je net liggen. Ijsland is een redelijk duur land, maar zolang je lokale producten eet valt het best mee. In de winter (december / januari) heb je gemiddeld 0.5 zonuren per dag 8-)
Rusland is een land waar je van moet houden. Ik werk bij een 1/2 Russisch bedrijf en met ongeveer 100 russen op de payroll waar ik dagelijks mee te maken heb. Het machtsvertoon en bureaucratie in Rusland is nogal groot.
Zweden ben ik nog nooit geweest.
Qua spaanstalig, ik zou dat zelf niet aandurven... Om in 9 maanden je Spaans zo op te krikken dat je onderwijs kunt volgen is mi een behoorlijke kluif.