Indonesie 2013!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Indonesie 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:17

Zo vorige week heb ik mijn vakantie geboekt voor volgend jaar.
4 weken Indonesie, te gek vooruitzicht.

Ik start in Sumatra, waar ik de apen ga bezoeken en naar het Toba meer ga en dan naar Java waar ik oa de Borobudur ga bezoeken en een treinreis zal maken en en daarna nog een weekje relaxen op Bali!
Verblijfplaats is Sanur en zal vandaar uit ook wel wat tripjes plannen.

Dit is voor mij de eerste keer Indonesie en heb er echt vet veel zin in.

Hebben jullie misschien nog tips of a must see! Ik vlieg vanaf Amsterdam met een tussenstop naar Medan en vandaar gaat mijn avontuur beginnen.

Ervaringen, tips restaurantjes etc tis allemaal welkom.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:43

Leuk!

Welke periode ga je? (ivm regentijd en/of ramadan?)
Ga je backpackend of georganiseerd? Ik vermoed het eerste... wederom afhankelijk van de tijd dat je gaat check of je niet in de Ramadan tijd gaat anders kan dit een behoorlijke invloed hebben op je reisschema en/of kosten.

Deze route heb ik zo'n 10 jaar geleden afgelegd :)
Medan-Bukit Lawang(Bohorok)-Berastagi-Medan-Jakarta-Yogjakarta-Denpasar/Sanur-Maumere(Flores)-Labuhanbajo-Komodo/Rinja-Lombok-Bali(Sanur)-Padang(west-Sumatra)-Bukittingi-Siburut-Padang-Ubud(bali)-Lovina-Toen door naar Maleisie gegaan :P

Sumatra in die regio is een stuk 'kouder' als dat je zult verwachten en afhankelijk van de tijd dat je gaat ook natter/vochtiger, neem een vest/jas mee of schaf er 1 aan ter plekke (dat deed ik dus maar houd er dan weer rekening mee dat je mouwen te kort kunnen zijn als je wat langer bent :P).

Wij hebben de borobudur (en de prambanan) bezocht via dagexcursies vanuit Yogja, geheel geromantiseerd gingen wij op een sunrise excursie naar 1 van de 2, daar aangekomen in het pikdonker bleek de tempel echter pas open te gaan vanaf 7 uur (of 8 uur oid) en hebben wij de sunrise dus vanaf het parkeerterrein gezien... wat niet echt de bedoeling was >.<

Bezoek op Bali zeker Ubud, mooi plaatsje!

kehdra

Re: Indonesie 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:40

Kom bij mij paardrijden op Bali!!!!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 16:57

Ik ga zeker weten backpacken... ik ben niet zo van de groepsreizen! De planning is de maand juni, dit omdat dat technisch gezien het beste uitkomt, nou moet ik zeggen dat ik totaal geen erg in de ramadan heb gehad, dus dat is wel een goed punt om even te informeren thanks!

Paardrijden op Bali... dat klinkt wel heel fijn, zou zomaar kunnen zijn dat ik dan even langs wip ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:28

Zonsopgang bij de Bromo vulkaan (Java) is aan te raden :j
Ik ben in 2011 met een georganiseerde reis naar Java en Bali geweest.
Zou vooral de locals vragen voor bezienswaardigheden, zo zie je meer dan alleen de toeristische trekpleisters ;)
Met Ramadan is het voordeel dat het super rustig is op de Borobudur en Prambanan.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:10

Jarkata is oom erg mooi daar is me opa geboren en opgegroeid

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:24

Ik ben vorig jaar geweest met ouders en broertje! Wij deden 16 daagse rondreis java&Bali met fox. En daarna hebben we nog een week extra bij geboekt op bali.

Persoonlijk vond ik de borobudur & bromo vulkaan zons opgang echt heel mooi!

Als je in Wonosobo gaat overnachten breng dan zeker een bezoek aan het vulkanische complex Dieng. Hier kan je langs de krater van een vulkaan lopen en overal zie je kokend water pruttelen. Ook is er een erg groot krater meer.

Op Bali zeker naar Ubud & Tanahlot tempel gaan! Quad rijden is er ook zeer de moeite waard net als het raften! :D

Maar het hoogte punt op Bali vond ik toch wel de Marine Walk. Met een boot vaar je naar Nusa Lembongang waar je op een platform een lucht helm op krijgt en over de zee bodem gaat lopen! Zo onwijs gaaf allemaal kleuren visjes om je heen <3 Daarna kan je er nog even snorkelen en dan is het tijd voor een lunch op het eiland. Hier heb je dan de keuze om te gaan mountain biken of kajakken! :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:35

Marleen_ schreef:
Ik ga zeker weten backpacken... ik ben niet zo van de groepsreizen! De planning is de maand juni, dit omdat dat technisch gezien het beste uitkomt, nou moet ik zeggen dat ik totaal geen erg in de ramadan heb gehad, dus dat is wel een goed punt om even te informeren thanks!

Paardrijden op Bali... dat klinkt wel heel fijn, zou zomaar kunnen zijn dat ik dan even langs wip ;)

Ramadan valt komend jaar (even voor je opgezocht) in de maand juli (van 9 juli tot 7 aug) en aangezien je de laatste week op Bali wilt doorbrengen zul je er dus weinig tot niets van meekrijgen.

Voor eventueel toekomstige lezers met plannen om een indonesiereis te maken... als je als backpacker tijdens de ramadan reist in de streng(ere) islamitische gebieden van indonesie (delen van sumatra onder andere) houd er dan rekening mee dat als je bed and breakfast ergens hebt je geen breakfast krijgt :P
Eten en drinken op straat of in het openbaar is absoluut not done, echter eet/drinkgelegenheden zijn maar schaars open (wij kwamen uiteindelijk 1x een café achtig iets tegen waarbij er al een bordje op het terras stond dat toeristen alleen achter de zaak welkom waren (ze hadden een voorterras-binnen-achterterras, achter mocht je dus wel eten/drinken).
Reizen op de bonnefooi (als backpacker) is wat lastiger zeker tegen het einde van de ramadan, lange afstand bussen kunnen voor dagen achtereen volgeboekt zijn evenals treinen en hoogstwaarschijnlijk ook vluchten (hier geen eigen ervaring mee), er zijn dan uiteindelijk nog wel mogelijkheden maar dan kom je in de duurste categorieën uit wat een backpacker vaak vermijdt. Hetzelfde geldt voor het goedkopere segment hostels.

Mijn favoriete gerecht was trouwens soto ajam, bij ieder eettentje smaakt hij weer anders, goedkoop, goed vullend, voor mij het ideale lunchgerecht.
Brood is/was er amper te vinden... en als je het vindt errug droog naar nederlandse maatstaven :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:58

Annemiek80 schreef:
Brood is/was er amper te vinden... en als je het vindt errug droog naar nederlandse maatstaven :j

Brood moet je ook helemaal niet willen eten. Er zijn zoveel andere lekkere dingen om te eten :9

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:00

Gaaf dat je naar Indonesië gaat. Ik heb er dit jaar een half jaar gewoond. :) In Jakarta, zou ik niet aanraden als backpacker zijnde, er zijn zoveel mooiere dingen te zien!

Houd er wel rekening mee dat de Borobudur etc. ver van Yogyakarta af is. Je zult daar dus met een tour heen moeten gaan, of scooter huren of met chauffeur.

Op Bali ben ik ook in Sanur verbleven. Als je geen motorrijbewijs hebt, ga daar dan geen scooter huren! Ze controleren daar streng op (geld!!!) en we mochten op onze tweede dag dan ook gelijk een agent omkopen. :D Daarna hebben we een jeep gehuurd, dat was echt super gaaf. Zo kun je overal komen, ook bij de niet toeristische dingen. Houd er dan wel rekening mee dat de reistijd altijd meer is dan je denkt ivm de wegen. Ook in het zuiden (Denpasar, poedersuiker) is het super druk op de weg.

Paar woordjes Indonesisch kennen is heel handig, want vooral in de niet-toeristisch gebieden is hun engels niet optimaal. ;) Verder goed om omkooppraktijken denken, ze willen er vaak wel een slaatje uit slaan (zou ik ook doen als ik hun was :D )

Ben nu al jaloers dat jij de heeeeeeerlijke nasi goreng kunt eten, njumnjum! :9 Ik at ook altijd bij de locale eettentjes en ben nooit ziek geweest, maar dat hangt er natuurlijk vanaf.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:00

Leukleuk! Ik wil volgend jaar na mijn opleiding gaan backpacken in Indonesië. Heb al eerder gebackpacked in Australië en het kriebelt weer ontzettend om weer iets te ondernemen! Ben dus nu aan het sparen, en me al hier en daar aan het oriënteren. Dus wil zeker horen hoe het je afgegaan is! :) En smul nu al van alle tips die hier genoemd worden!

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:02

Wij gaan ook in juni ongeveer dezelfde route afleggen maar hebben slechts 3 weken. Vlieg je wel op Jakarta of meteen op Sumatra?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:13

Oh wat leuk! Wij gaan 1 maart voor een maand naar Indonesië. Wij willen een aantal verschillende plekken bezoeken. Planning hebben we nog niet maar Banda Islands, Sumatra (jungle) en Rinca of Komodo staan op het verlangslijstje. Nu nog kijken hoe en of we dat aan elkaar kunnen plakken... Is het vliegen binnen Indonesië makkelijk te regelen? Mag je gewoon je backpack meenemen of betaal je daar extra voor?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:18

biancaaaa schreef:
Oh wat leuk! Wij gaan 1 maart voor een maand naar Indonesië. Wij willen een aantal verschillende plekken bezoeken. Planning hebben we nog niet maar Banda Islands, Sumatra (jungle) en Rinca of Komodo staan op het verlangslijstje. Nu nog kijken hoe en of we dat aan elkaar kunnen plakken... Is het vliegen binnen Indonesië makkelijk te regelen? Mag je gewoon je backpack meenemen of betaal je daar extra voor?

Vliegen binnen Indonesie is vrij makkelijk te regelen, zowel online of gewoon bij een touroperator binnenstappen.
De locaties die op je wishlist staan klinken prachtig echter ze liggen wel erg ver uiteen, die 3 zul je binnen 1 maand vrijwel niet redden vermoed ik zo. Sumatra en Komodo/Rinca misschien nog wel maar niet in combinatie met de Banda eilanden, of je zult ernstig goed moeten plannen en je vluchten vooraf boeken en bevestigd krijgen.
Voor zover ik weet kunnen vluchten en pelni's binnen de molukken nog wel eens zeer onregelmatig gaan en bijv. maar 1 a 2 x in de week.

Voor Komodo/Rinca zou ik wel een 'georganiseerde reis' boeken, dit kun je waarschijnlijk ter plekke wel regelen bij een touroperator maar kun je ook van tevoren al boeken via internet als je gegarandeerd plaats wilt hebben.
Als je een duikbrevet hebt zou ik het zeker combineren met een paar mooie duiken in dit national park. Ook zijn er verschillende snorkelplekken.
Persoonlijk vond ik Rinca mooier dan Komodo.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:28

Bedankt voor de reactie. We willen 5 dagen naar Sumatra eigenlijk puur en alleen voor de jungle en dan een week naar Rinca en dan hebben we nog 2 weken over... Zijn er nog andere plekken die je aanraadt (kaliber Banda) maar wat meer in de omgeving? We willen namelijk ook een week snorkelen/strandhangen maar zou fijn zijn als we vanaf het strand kunnen snorkelen (en je niet altijd afhankelijk bent van een tour).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:57

biancaaaa schreef:
Bedankt voor de reactie. We willen 5 dagen naar Sumatra eigenlijk puur en alleen voor de jungle en dan een week naar Rinca en dan hebben we nog 2 weken over... Zijn er nog andere plekken die je aanraadt (kaliber Banda) maar wat meer in de omgeving? We willen namelijk ook een week snorkelen/strandhangen maar zou fijn zijn als we vanaf het strand kunnen snorkelen (en je niet altijd afhankelijk bent van een tour).

Je zou eventueel ook even naar Bunaken National Park kunnen kijken, ik ben er zelf niet geweest (ik ging naar Borneo :P) maar mijn zus wel en die is/was er erg enthousiast over. Gevalletje vanuit je huisje het water inlopen en snorkelen maar :P
Echter ik weet niet goed hoe de bereikbaarheid is en hoeveel tijd het je kost om daar te komen. Je vliegt iig aan op Manado (Sulawesi) en gaat vandaar uit met de boot naar Bunaken. Echter hoe vaak er vluchten gaan naar Manado vanaf grotere luchthavens weet ik niet.
Het is iig wel wat makkelijker te bereiken als Banda.

Omdat je locaties ver uit elkaar liggen zou ik er bijv voor kiezen iedere keer Denpasar (Bali) aan te doen, Denpasar is een grote luchthaven en ligt centraal, daarnaast kost het je maar weinig tijd om vanuit Denpasar bijv. naar Sanur/poedersuiker/Ubud te gaan als je bijv. één of twee dagen moet wachten op de vlucht naar Manado.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:51

Bunaken National Park ziet er ook heel goed uit, daar ga ik me ook in verdiepen. Wellicht is dat dan toch een betere keuze.

Vliegen op Denpasar ga ik onthouden. Waarschijnlijk wordt het toch nog veel zoeken en lastminute / ter plaatse regelen voor ons.

Als je nog meer must-see's hebt hoor ik het graag :) krijg er steeds meer zin in!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 05:19

Ik heb een paar maanden geleden 2 maanden gebackpackt in Indonesië. Plekken die ik aanraad:
op Sumatra : Tangkahan ! We hebben daar een prachtige rit per olifant gemaakt door je jungle :D . Het was echt prachtig daar, heel diep in de jungle met watervallen en een toffe zwemrivier.
Ook Sumatra: Pulau Weh. Een eilandje waar je per boot kan komen vanaf Banda Aceh. Daar snorkelen is zo mooi, heeeeeeeeele mooie vissen. En supermooi eilandje waar je met een brommertje rond kan crossen :D

Op Bali is dolfijnen kijken bij Lovina leuk, is Munduk een supermooi berg dorp en Ubud is juist super druk en over toeristisch. Maar wel mooie rijstvelden :) . Maar het meest van alles zou ik vanaf Bali naar de Gili eilanden gaan! Gili Trawangan als je op een droomeilandje wilt zitten en tot diep in de nacht wilt feesten en Gili Meno als je wilt genieten van een super rustig droomeilandje en schildpadden wilt zien.

Let op dat de plekken die ik in Sumatra noem malaria gebieden zijn. De locals roepen allemaal dat het wel meevalt en veel toeristen hebben anti malaria tabletten wel maar verrekken ze te nemen :P. Wij hebben ze wel trouw geslikt. We hebben ze via reisprik.nl gehaald.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 05:21

Annemiek80 schreef:
Omdat je locaties ver uit elkaar liggen zou ik er bijv voor kiezen iedere keer Denpasar (Bali) aan te doen, Denpasar is een grote luchthaven en ligt centraal, daarnaast kost het je maar weinig tijd om vanuit Denpasar bijv. naar Sanur/poedersuiker/Ubud te gaan als je bijv. één of twee dagen moet wachten op de vlucht naar Manado.

:') :') :') daar stond vast Ku.ta _/-\o_

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 05:24

OOhh.. wat leuk!!

Ik ben een paar maandjes geleden geweest, erg gaaf.
Ik ben een groentje met reizen, dus voor mij was het een hele ervaring.
Maar het is een erg mooi land en je valt van de ene verbazing in de andere!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:15

Rauka schreef:
Annemiek80 schreef:

:') :') :') daar stond vast Ku.ta _/-\o_

:j

Over Banda Aceh, persoonlijk zou ik niet aanraden naar Aceh te gaan de eerste keer dat je naar Indonesie reist. Jarenlang is er voor Aceh een negatief reisadvies geweest, nu is dat er niet meer echter raadt het ministerie nog altijd 'extra waakzaamheid' aan. Dit zal hoogst waarschijnlijk geen enkel probleem geven als je er wel naar toe gaat, en er naar toe reizen geeft de locale economie een boost wat dat gebied nog altijd zeer goed kan gebruiken (Aceh was zwaar getroffen met de tsunamie), echter ik zou het even checken met je verzekering, mocht er nl iets gebeuren kan het zijn dat ze niet uitkeren voor gebieden waar een bepaald reisadvies wordt afgegeven.

Malaria tabletten altijd innemen, laat je echter wel voorlichten door een tropenarts oid, vooral als je langer gaat dan een 'standaard' vakantie van 3 tot 4 weken. Dan is de kans nl groot dat je Lariam voorgeschreven krijgt, het is wel belangrijk te weten dat Lariam nogal wat bijwerkingen kan hebben op psychisch gebied en mocht je daar gevoelig voor zijn is dat belangrijk te vermelden bij voorschrijven

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:49

susannevdv schreef:
Wij gaan ook in juni ongeveer dezelfde route afleggen maar hebben slechts 3 weken. Vlieg je wel op Jakarta of meteen op Sumatra?

Oops ben al een tijdje niet meer online geweest :+
Ja mijn vliegreis is het enige minpuntje, ik vlieg via Amsterdam naar Dubai en dan naar Jakarta om dan weer terug te vliegen naar Medan (Sumatra) lekker logische volgorde maar het scheelde me bijna 400 euro met een rechtstreekse vlucht of met een andere vliegmaatschappij, dus die keuze was snel gemaakt.

Ik vlieg overigens met Garuda.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:50

Ben zeker van plan om even naar een tropenarts te gaan, overigens ben ik bekend met diverse soorten malariatabletten dus ik maak me daar niet zo druk om. Gelukkig is dit niet mijn eerste verre reis maar wel eerste keer Indonesië ;)

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:49

Rauka schreef:
Ik heb een paar maanden geleden 2 maanden gebackpackt in Indonesië. Plekken die ik aanraad:
op Sumatra : Tangkahan ! We hebben daar een prachtige rit per olifant gemaakt door je jungle :D . Het was echt prachtig daar, heel diep in de jungle met watervallen en een toffe zwemrivier.
Ook Sumatra: Pulau Weh. Een eilandje waar je per boot kan komen vanaf Banda Aceh. Daar snorkelen is zo mooi, heeeeeeeeele mooie vissen. En supermooi eilandje waar je met een brommertje rond kan crossen :D

Op Bali is dolfijnen kijken bij Lovina leuk, is Munduk een supermooi berg dorp en Ubud is juist super druk en over toeristisch. Maar wel mooie rijstvelden :) . Maar het meest van alles zou ik vanaf Bali naar de Gili eilanden gaan! Gili Trawangan als je op een droomeilandje wilt zitten en tot diep in de nacht wilt feesten en Gili Meno als je wilt genieten van een super rustig droomeilandje en schildpadden wilt zien.

Let op dat de plekken die ik in Sumatra noem malaria gebieden zijn. De locals roepen allemaal dat het wel meevalt en veel toeristen hebben anti malaria tabletten wel maar verrekken ze te nemen :P. Wij hebben ze wel trouw geslikt. We hebben ze via reisprik.nl gehaald.

Dat klinkt heel goed! Wij willen ook naar Tangkahan maar dan in combinatie met Orang Utan / Jungle tour. We zitten te denken om dit als eerste bestemming aan te doen en bij Eco Travel alvast een tour te boeken: http://sumatra-ecotravel.com/packageoff ... elephants/

Eco Travel krijgt op trip advisor wel goede recenties. Iemand hier ervaring mee?

Pulau Weh ziet er ook ontzettend goed uit. Maar wij zitten in de regentijd op Sumatra. Dat maakt me voor een jungletour niet uit maar voor een strand bestemming is dat misschien minder handig?

Ik heb nog gekeken naar Bunaken NP maar op het internet lees ik nogal wat kritiek over vieze stranden door hotels/tourisme. Dat doet natuurlijk niets af aan de onderwaterwereld maar daardoor twijfel ik wel of het iets voor ons is. De Banda Islands blijven toch trekken. Hoeveel tijd zouden we daarvoor uit moeten trekken als we naar Ambon vliegen?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:51

Hallo medebokkers :wave:

Mijn vriend en ik vertrekken begin augustus voor drie weken naar Indonesië. Nu gaan we deze week knopen doorhakken. We twijfelen namelijk nog tussen Sumatra - Bali - Gili Trawangan - Bali of dezelfde volgorde maar dan met Java ipv Sumatra.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sumatra.

Wat is jullie ervaring? Is Java mooier/leuker dan Sumatra of is het andersom?

Verder twijfelen we nog om reiskoffers mee te nemen. Dit is de eerste keer dat we zo'n reis gaan maken. Tot nu toe zijn we naar Albufeira, Alanya, Tenerife en Egypte geweest. We zijn niet van plan om voor iedere nacht een ander hotel te regelen maar telkens een aantal dagen op een plek te blijven. Zeker wanneer we in Bali en Gili zijn!

Hopelijk kunnen jullie ons wat verder helpen!