Tips voor Zuid Afrika gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlu

Tips voor Zuid Afrika gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 00:27

Aankomende kerstvakantie ga ik drie weken mijn vriend opzoeken die dan drie maanden in Kaapstad zit voor zijn coschappen.
Als ik er ben zal hij ook vrij zijn zodat we samen kunnen gaan rondreizen, nu hebben we alleen nog geen idee wat we precies allemaal willen zien en doen (in ieder geval verschillende dingen in en om kaapstad zoals de tafelberg, robbeneiland etc. Verder lijken de victoria falls ons erg gaaf en het krugerpark)

Dus ik vroeg me af, heeft bokt nog goede tips voor ons? :) Denk aan reisorganisaties, reis ervaringen, dingen die we echt moeten zien of doen etc, alles is welkom! Ook vroegen we ons af wat nou leuker was, zelf rijden of toch met een groep mee gaan? We zitten niet echt te wachten op een bus vol gepensioneerden, maar een kleine groep van rond de 10 mensen in een jeep spreekt ons op zich wel aan :)

Verder vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het overstappen op het vliegveld van Johannesburg. Ik reis alleen en ik heb een overstap van een paar uur daar, nu heb ik niet hele prettige dingen gelezen over Johannesburg, dus zijn er mensen tips of eigen ervaringen? :)

Heel erg bedankt!

Loesss

Re: Tips voor Zuid Afrika gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:03

Hoi hoi!

Aaah ik ben kei jaloers!Het is echt geweldig daar. Inderdaad Robbeneiland, Tafelberg (bij zonsondergang is echt helemaal te gek!), de Kaap. Ik zelf vind echt dat je ook een townshiptour moet zien. Hoewel je nog niet een perfecte indruk krijgt van toerisctische tour vind ik echt dat het toch een blik geeft van het helaas echte Zuid-Afrika!

Verder vond ik Knysna een geweldige plaats. En neem de Prince Alfred Pass, super mooi!

En ik zou zeer zeker niet met een groep gaan, maar gewoon auto huren en lekker gaan met die banaan. Ik heb er 2,5 maand zelf rondgecrosst, gaat er prima. Zowel in de stad als daar buiten. In de stad is het niet al te druk met auto's en daar buiten zie je sowieso geen kip op de weg (hoewel kijk uit voor vee en mensen op de snelweg of langsschietende bavianen op de binnendoor wegen).

Wat ik ook heb gedaan is naar een elephant sanctuary gaan, vond ik zooo mooi! ERn in Hermanus walvissen gaan kijken! Die zitten er nu kei veel. Ga met een boot de zee op en zie ze van dichtbij. Machtig gevoel, jij in een bootje bij megaaaa walvis. Woooow!

Ik ben ook overgestapt op Jo'burg en moest 3 uur wachten. Pas op, waarschijnlijk moet je zelf je koffer ophalen en weer inchecken. Bij mij ging alles super vlekkeloos. Ben uitgestapt, door de douane gegaan (let op dit duurt nogal lang, dus ga meteen weer richting volgende gate, voordat je er bent, ben je een uur verder) koffer opgehaald, erg zelfverzekerd tegen de mannen die mijn koffer wilde dragen: "NO THANKS" gezegd en ben doorgelopen naar de incheckbalie. Koffer weer ingecheckt , weer langzaaaam rondje douane en de gate gezocht. Toen lekker bij de gate een broodje Subway gehaald (eten van Lufthansa is niet appetijtelijk!) en heb me nog 1.5 uur verdiept in mijn boek met een muziekje op. Heb me geen seconde onveilig gevoeld en het wachten was zo voorbij!

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:19

Loesss bedankt voor je reactie! Ik ga meteen even een lijstje maken met alle gave plekken die je noemt :) Een auto huren en gewoon rond crossen lijkt me ook het meest fijne, alleen mijn vriend ziet dat niet helemaal zitten, omdat hij verwacht dat je met een georganiseerd iets het meeste ziet aangezien we maar beperkt de tijd hebben..

Jouw overstap verhaal klinkt erg fijn! Hoop dat het bij mij ook zo loopt en anders klamp ik wel iemand uit het vliegtuig aan :P

Heb jij er alleen gereist of was je er ook nog voor een stage of iets dergelijks? :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:10

Marlu schreef:
Loesss bedankt voor je reactie! Ik ga meteen even een lijstje maken met alle gave plekken die je noemt :) Een auto huren en gewoon rond crossen lijkt me ook het meest fijne, alleen mijn vriend ziet dat niet helemaal zitten, omdat hij verwacht dat je met een georganiseerd iets het meeste ziet aangezien we maar beperkt de tijd hebben..

Jouw overstap verhaal klinkt erg fijn! Hoop dat het bij mij ook zo loopt en anders klamp ik wel iemand uit het vliegtuig aan :P

Heb jij er alleen gereist of was je er ook nog voor een stage of iets dergelijks? :)

Je kunt toch gewoon zelf net zo hard doorcrossen als je wilt haha. Daarnaast kun je de dingen die tegenvallen of die je niet hoeft te zien zo weer weg of overslaan. Zo vind ik rijden op struisvogels echt verschrikkelijk, dus daar wens ik ook niet bij te gaan kijken.

Is je vriend misschien stiekem ook beetje bang om links te rijden? Want daar ben je echt binnen een uur aan gewend hoor :)!

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan (op township) en daarna gereisd:)!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:27

Wat gaaf dat je naar Zuid-Afrika gaat! Ik ben zelf geboren in Zuid-Afrika dus ken het land wel aardig.
Mijn zus en zwager zijn vorig jaar in november naar Zuid-Afrika geweest. Ze hebben een soort van camper gehuurd (4x4 met tent op het dak) en daarmee de tuinroute gereden. Dit is een hele mooie route langs zee: http://www.visitafricanow.com/zuid-afri ... route.html
Je hebt in dat gebied ook heel veel wijnboerderijen waar je wijn kunt proeven.
Krugerpark is leuk, maar daar moet je lang van te voren voor boeken en mijn tip is om daar niet te lang te blijven. 1 Of 2 dagen zijn genoeg. Victoria Falls zijn ook erg mooi, maar daar moet je dan wel met het vliegtuig heen want vanaf kaapstad rijden is niet te doen. Verder is blijdepoort een hele mooie omgeving, zeker in de zomer! Saint Lucia is ook erg mooi, is aan oostkust. Jeffreys bay is een echte surfersspot dus als jullie daar van houden kan dat erg mooi daar. Al kan dat in kaapstad volgens mij ook wel.
Vlakbij George kun je van de hoogste bungeejump plek van de hele wereld af springen.

Mijn tip is ook om zelf lekker rond te gaan rijden zodat je zelf kunt bepalen hoe lang je waar blijft. Maar hou er wel rekening mee dat december hoogseizoen is en de kans er dus dik in zit dat campings en hotels vol zitten.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:53

Gaaf! Ik lees even mee :D

Mijn vriend heeft in zijn hele jonge jaren ook in Zuid-Afrika gewoond, maar voor hij naar (een kost-)school moest zijn ze terug naar Nederland verhuisd. Hij is al regelmatig met zijn vader terug geweest voor 3 weken en de planning is om dit nu in Februari weer te doen, wat voor zijn vader wss. de laatste keer zal zijn (i.v.m. leeftijd. Nu kan hij alles nog...) en ik mag, als ik het geregeld krijg met mijn stage e.d., mee! :))

Eens kijken of ik hier uit het topic nog -voor hen- nieuwe bezienswaardigheden tegen kom!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:34

Nanna schreef:
Wat gaaf dat je naar Zuid-Afrika gaat! Ik ben zelf geboren in Zuid-Afrika dus ken het land wel aardig.
Mijn zus en zwager zijn vorig jaar in november naar Zuid-Afrika geweest. Ze hebben een soort van camper gehuurd (4x4 met tent op het dak) en daarmee de tuinroute gereden. Dit is een hele mooie route langs zee: http://www.visitafricanow.com/zuid-afri ... route.html
Je hebt in dat gebied ook heel veel wijnboerderijen waar je wijn kunt proeven.
Krugerpark is leuk, maar daar moet je lang van te voren voor boeken en mijn tip is om daar niet te lang te blijven. 1 Of 2 dagen zijn genoeg. Victoria Falls zijn ook erg mooi, maar daar moet je dan wel met het vliegtuig heen want vanaf kaapstad rijden is niet te doen. Verder is blijdepoort een hele mooie omgeving, zeker in de zomer! Saint Lucia is ook erg mooi, is aan oostkust. Jeffreys bay is een echte surfersspot dus als jullie daar van houden kan dat erg mooi daar. Al kan dat in kaapstad volgens mij ook wel.
Vlakbij George kun je van de hoogste bungeejump plek van de hele wereld af springen.

Mijn tip is ook om zelf lekker rond te gaan rijden zodat je zelf kunt bepalen hoe lang je waar blijft. Maar hou er wel rekening mee dat december hoogseizoen is en de kans er dus dik in zit dat campings en hotels vol zitten.

Gardenroute hebben wij ook gedaan inderdaad. Erg mooi!

Die bungeejump op Bloukrans is inderdaad gaaf om te zien en het gebied daar is erg mooi!

Wij zijn in december (precies in hoogseizoen, zomervakantie van de Zuid-Afrikanen) was toen al begonnen en wij hebben nooit ergens problemen gehad met volle hotels of campings. Was altijd wel ergens plek. Prima dus :)!

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:22

Wat een leuke verhalen allemaal! We hebben inmiddels een reis grofweg gepland en een beetje uitgezocht, wel via een organisatie zodat we niet zelf alle verblijven en dergelijke hoeven te regelen. Nu nog even afwachten of het inderdaad kan met die organisatie en dan boeken :)

Het idee is nu: J'burg - Krugerpark ( en panoramaroute) - Swaziland - St. Lucia - Drakensbergens - Binnenlandse vlucht tussen Durban en Port Elizabeth - Knysna - Hermanus - Kaapstad
En dan onderweg safari's, nijlpaarden, crocs, paardrijtocht, walvissen (als ze er nog zitten) en de bungeejump (voor mijn vriend dan, ik heb de foto's gekeken van die brug... Zoo hoog! Doodeng :P) Nu nog even kijken of dit haalbaar is en anders misschien nog wat dingen schrappen. We hebben er in ieder geval echt super veel zin in!

Hoe is jullie ervaring met het rijden in Afrika? Is dat een beetje veilig? Ik heb al twee jaar mijn rijbewijs, maar mijn vriend wat korter.. Dus het moet wel een beetje te doen zijn voor ons beide..

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:34

Ten eerste veel plezier in Zuid-Afrika! Ik ben zelf drie maanden in Port Elizabeth geweest en heb daarna nog rondgereisd met de Bazbus.

Het autorijden is niet moeilijker dan in Nederland, je hebt drukke steden en stukken door de natuur. Tuurlijk je rijdt links, maar daar wen je (vind ik) zo aan. Waar je voor op moet passen is 's nachts rijden buiten steden in verband met overstekende dieren. En in de steden (en dat is puur voor veiligheid bij stoplichten, al heb ik het zelf nooit meegemaakt) is je autodeuren op slot doen. Zelf had ik ook pas 2,5 jaar mijn rijbewijs.
Mocht je op je reis tussen PE en Kaapstad nog tijd hebben voor afwijkingen, kan ik de Cangocaves in Oudtshoorn aanraden!

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:53

Ik krijg bijzonder verlof van school/stage *\o/* Dus in februari naar Zuid-Afrika!!! Vetttt

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:47

Oeh erg gaaf! Weet je al een beetje waar je heen wil? :)
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het alleen rijden van zo'n rondreis? Het is niet zeker of mijn vriend zijn rijbewijs heeft rond die tijd, dus dan zou ik de reis in mijn eentje moeten rijden.. De dag afstanden zullen tussen de 150 en 400km liggen met af en toe een rustdag, is dat te doen? Ik heb al twee jaar mijn rijbewijs, maar niet super veel ervaring met het rijden van lange afstanden..

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:05

Ik wil heeeel veel zien haha :)) maar ik laat dat allemaal aan mijn vriend en zijn vader over. Die kennen zuid-Afrika al

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:47

Wat leuk zeg! :D Ik ben er zelf ook drie maanden geweest en ik heb na die drie maanden ook met mijn vriend, ouders en broertje rondgereisd.
Jouw reisplan komt wel overeen met de dingen die ik gezien heb.

In de tijd dat ik er zat ben ik naar de volgende plekken geweest:

- Kaapstad; tafelberg, robben island, kaap de goede hoop, cape point
- Stellenbosch; Wijnroute
- Jeffrey's bay; surfen
- Knysna
- Hermanus; walvissen
- Plettenberg
- Tsitsikamma; hoogste bungeejump
- Addo elephant park

De rondreis met mijn familie was toch wel het bijzonderst.
Toen hebben we de volgende plekken bezocht:

- Coffeebay,
- Underberg,
- Drakensberg,
- St. Lucia
- Kruger,
- Swaziland,
- Hoedspruit,
- Graskop,
- Pretoria.

Veel plezier! :D

(Voor al mijn avonturen en foto's : http://josienboeree.waarbenjij.nu/)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:31

De B&B zijn er vaak perfect. Goed en netjes.
Even langs het Afrikaanse verkeersburo. ( was in Amsterdam) voor een officieel boekje met de B&B.
Langs Addo elefant park.
Leuker is om daar een combi te nemen. 'S ochtends Addo en in de middag door naar Schotia.
Daar 's avonds in de Bush eten, en dan nog een nachtsafari.
Zit je in een hotel of B&B wordt je zelfs gehaald en gebracht.

Langs de wijngaarden in Paarl en Stellenbosch gaan. En daar kan je heerlijk en goedkoop lunchen.
Naar Timbila park gaan. Heel klein natuur park. Maar zo fijn personeel. En hele mooie slaapgelegenheden.

Natuurlijk de Tafelberg opgaan. Robben eiland.
O er is zo veel.

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 00:11

Oeh ik krijg er echt steeds meer zin in! Kan me amper voorstellen dat ik over een maand al die kant op ga! Mijn vriend vertrekt over een week al.. Ik ben nu een klein pakketje voor hem aan t maken met wat briefjes en dergelijke. Eigenlijk wil ik er ook een zakje pepernoten/chocoladeletter in doen, alleen ik vroeg me af is dat verstandig ivm de doane enzo? Het pakketje zal hij dan in zijn ruimbagage stoppen en in principe mag je voedsel meenemen in je ruimbagage, maar ik weet niet precies hoe dit in ZA werkt.. Iemand een idee?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:27

Je kunt Gerbenfroh op bokt eens pben, zij heeft er een half jaar gewoond en kan vast veel vertellen!

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:53

Ik had ook gewoon voedsel mee, geen problemen mee gekregen!
Van stroopwafels tot drop. :Y)

Wij hebben onze rondreis trouwens via A.frican A.mple A.ssistance geboekt (en samengesteld).
Zij hebben al rondreizen ''klaar'' die je bij ze kan boeken.
Wij wilden ook nog andere plekken bezoeken en toen hebben zij gekeken wat het meest logische was en daar op ons verzoek ook accommodaties bij gezocht.
We hebben vooral bij Bed en Breakfasts overnacht! Hele fijne accomodaties, vaak met ontbijt erbij inbegrepen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:01

wat ook de moeite waard is om door de bavianenkloof te rijden.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:04

Sunset op de Tafelberg, flesje wijn mee, wat te knabbelen, fototoestel, zitten en genieten !

WHOOPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:05

Wat heerlijk, naar Zuid Afrika!!! Ik ben jaloers... Zit ik hier naar buiten te kijken terwijl het sneeuwt... (al mag ik niet klagen, wij gaan er twee keer per jaar naar toe :-)). Kaapstad is echt een heerlijke stad en de tuinenroute is ook prachtig. Helaas is het walvissenseizoen voorbij (is van juni tot november), maar er zijn genoeg andere dingen te zien.

Het autorijden in Zuid Afrika is prima te doen. De wegen zijn goed en het links rijden went snel.

Mocht je nog tips over bezienswaardigheden of slaapplekken nodig hebben, dan hoor het het wel.

Op onze site http://www.afrikareisverslagen.com staan onze reisverslagen en heel veel foto's.

Geniet ervan!!!

Groetjes
Whoopy

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:28

Het autorijden was inderdaad wel goed te doen, maar het neemt wel veel meer tijd in beslag dan in Nederland.Hier hebben wij ons heel erg op verkeken. We dachten 300 km moet te doen zijn in een paar uur, maar daar deden we dan een hele dag over (zonde van zo'n ''verspilde'' dag). Wegwerkzaamheden stonden wij soms uren voor stil.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:38

Afrika is, wat vandaag niet klaarkomt doen we wel een andere keer. nemen overal de tijd voor.