Ervaringen met 1/2 keer overstappen in een vliegreis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Ervaringen met 1/2 keer overstappen in een vliegreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:29

Hallo bokkers,

Een vriendinnteje gaat 8 november voor 6 maanden naar Australie. Ik heb een maand vrij gekregen en ga haar een maand opzoeken. Heb er onwijs veel zin in en ben nu ook aan het kijken voor een ticket.
Ik was benieuwd wat jullie ervaringen zijn met overstappen tijdens een lange vlucht. Ik kan kiezen tussen een of twee keer overstappen. Prijsverschil is lager wanneer ik twee keer overstap, het heeft niet altijd veel invloed op de reistijd, bij sommige tickets reis ik alsnog 'maar' 28 uur met 2 keer overstappen. Is het erg vervelend om twee keer te moeten overstappen?

Groetjes Chantal

vuurneon

Re: Ervaringen met 1/2 keer overstappen in een vliegreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:31

Ik vind overstappen niet handig; elke keer maar hopen dat de koffers meekomen, wachten bij de bagageband en dan door om weer in te checken, weer door de douane en weer gecontroleerd worden.
Dus mijn ervaring; liever 1 keer dan 2 keer :)

Voordeel is wel dat je eindelijk even heerlijk kan lopen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:33

Het zou er bij mij een beetje aan liggen hoeveel tijd er tussen de vluchten zit. Het moet niet te kort zijn ivm eventuele vertraging maar ook niet te lang omdat je dan simpelweg zolang moet wachten. Ik vloog naar Elmira(USA) en moest daarvoor overstappen op Philidelphia. Ik had twee uur zitten tussen m'n vlucht. Het was daar echter noodweer en heel veel vluchten waren gecancelled wat bij mij voor lichtelijke paniek zorgde -O- Ik zou dan ook toch het liefst in één keer door vliegen waar het mogelijk is. Ik vind vliegen ook leuk dus de vliegreis is bij mij altijd zo voorbij ongeacht hoelang het duurt.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:38

Overstappen heeft een aantal nadelen. Het is om te beginnen veel meer gedoe, elke keer weer opnieuw langs de beveiligingen en inderdaad kun je de pech hebben dat je koffers niet goed meekomen. Dat gebeurt niet vaak hoor, maar you never know. Zelf heb ik er slechte ervaringen mee. Ik moest van een vlucht vanaf Amsterdam naar Chicago een aantal keer overstappen. Eerste vliegtuig had 6 uur vertraging waardoor we de 2 aansluitende vliegtuigen gemist hebben. We hebben toen een heel ander vluchtplan terplekke moeten maken en dat was geen pretje. Volgende vliegtuig had nog eens vertraging en daardoor kwamen we pas heel laat aan in het hotel. Ook hierop is de kans niet heel groot hoor, zo veel vertraging.

De voordelen zijn dat het lekker kan zijn om even uit het vliegtuig te zijn, zeker op lange reizen. Even de benen goed strekken, lekker wat eten enz. Het is ook nog eens goedkoper.

Ik denk dat het echt is wat je persoonlijk prettiger vind. Als je een hekel hebt aan op vliegvelden rondhangen kun je beter zo min mogelijk overstappen natuurlijk.. Het ligt natuurlijk ook aan je aansluitingen..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:47

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe al :) !

Nog niet eens gedacht inderdaad aan de vertragingen/aansluiting met het volgende vliegtuig, dat is inderdaad wel een behoorlijk nadeel. Misschien toch een idee om dan net wat meer te betalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:16

Op 28 uur? Ik zou zeggen doén. Je hebt tenminste de kans je benen even te strekken en wat te lopen. Als we het dan toch over risico's hebben, onderken het risico op trombose niet op lange vluchten....

Ruimbagage wordt naar eindbestemming ingecheckt, en hoef je niet bij overstappen mee te nemen. Plan een redelijke overstaptijd, minimaal 1,5 uur, dan gaat het meestal wel goed. Bij een kleine vertraging wordt met bekende aansluitende vluchten heel vaak gewoon gewacht.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:22

Als je de tijd hebt kun je ook overwegen een iets langere stop maken.
Ik ben ook naar Australië geweest en heb op de heenweg een driedaagse stop in Hong Kong gemaakt. Was geweldig!

Op de terugweg moest ik ook een keer overstappen en was de overstaptijd maar een paar uur. In deze tijd werden we in een soort lokaaltje met klapstoeltjes gezet, dat was het. Benen strekken was er dus niet echt bij, frisse neus halen ook niet.
Op zo'n manier zou ik niet graag nóg een overstap hebben, maar als ik gewoon rond had kunnen wandelen op het vliegveld had kunnen halen had ik het niet erg gevonden.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:24

Vorgjaar moeten overstappen in hong-kong toen we naar Java gingen! Op de heen weg hebben we een 3daagse stop-over gedaan! Echt geweldig!

Terug weg van Bali naar HK overstap van 3uur gehad! Bagage werd meteen geregeld dus konden lekker winkelen en daarna bij de zelfde gate het vliegtuig weer in! :D

Dit jaar naar Srilanka een overstap gehad in Jordanie.. Heen weg hadden we een uur en terug weg geloof ook een uur! Was prima te doen! Koffers gingen weer automatisch door! Konden rustig door de veiligheids scan heen, naar de wc en nog even zitten bij de gate! :)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:36

Op 28 uur lijkt het me juist fijner (en gezonder) om in ieder geval 1x, of zelfs 2x over te stappen. Je kan er zelfs net als citroen nog een klein uitstapje van maken. Toen ik met mijn vriendin via Londen vloog hadden we ook speciaal een lange overstap gekozen, zodat we lekker de stad in konden. 8-)

Pas wel op dat je genoeg tijd hebt voor je overstap en als je in de winter vliegt kies dan een overstap in een warmer gebied anders heb je kans dat je vast komt te zitten door slecht weer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:38

ik sluit me helemaal bij ibbel en guinevere aan. Op zo'n lange vlucht zou ik zeker over een overstap (of 2) kiezen, om de reis te breken. Op kortere reizen (zeg tot zo'n 12 uur) zou ik het ook niet doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:41

Toen ik naar australië ben geweest had ik op de heenweg een stop van een aantal uur (12?), dat was niet echt een heel handige tijd, maar genoeg om even naar een hotel gebracht te worden, een dutje te doen, een douche te nemen, wat aan de bar te zitten en een stukje door de tuin te lopen daar. Was allemaal best aangenaam en perfect verzorgd en geregeld. Zou bij een nieuwe lange vlucht graag een nog langere stopover doen :j
(vloog met Malaysian en stopte op Kuala Lumpur)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:52

Paar weken terug ook een overstap gehad op Dubai. Dit was ongeveer 3 uur. Koffers werden gewoon door gelabeld naar de eindbestemming.

Ik zou het zo weer doen!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:20

Ik ben ook in Australië geweest en op de heenweg overgestapt in Hong Kong. Toen zijn we ook even de stad in geweest, we hadden een hotel dus we konden even liggen, lekker wat eten en douchen. Echt leuk om de stad even te zien! De terugreis hadden we een stop van een paar uur, was lang genoeg, we hadden de stad toch al gezien.

Zeker een aanrader.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:47

Dus inprincipe overstappen is niet eens zo erg want koffers worden gewoon doorgestuurd, alleen nog aan het twijfelen over de minimale tijd er tussen....
Wat trouwens als je je aansluiting op het volgende vliegtuig mist, wat gebeurd er dan?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:52

Guinevere schreef:
Op 28 uur lijkt het me juist fijner (en gezonder) om in ieder geval 1x, of zelfs 2x over te stappen. Je kan er zelfs net als citroen nog een klein uitstapje van maken. Toen ik met mijn vriendin via Londen vloog hadden we ook speciaal een lange overstap gekozen, zodat we lekker de stad in konden. 8-)

Pas wel op dat je genoeg tijd hebt voor je overstap en als je in de winter vliegt kies dan een overstap in een warmer gebied anders heb je kans dat je vast komt te zitten door slecht weer.

Dat heb ik ook gedaan tijdens reis naar Sri Lanka, de tussenstop was in Dubai en er was een hele dichte mist waardoor we 12 uur vertraging hadden %)

Kan niet altijd goed gaan. Haha

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:11

ChantalSmook schreef:
Dus inprincipe overstappen is niet eens zo erg want koffers worden gewoon doorgestuurd, alleen nog aan het twijfelen over de minimale tijd er tussen....
Wat trouwens als je je aansluiting op het volgende vliegtuig mist, wat gebeurd er dan?

Wij werden toen gewoon via een andere weg gestuurd. Ik denk dat je meestal op de eerst volgende vlucht wordt gezet.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:46

tsja bij een vertraging van 12 uur, mis je sowieso zo ongeveer elke aansluitende vlucht :P . Wel lastig hoor! Heb er nu een waar de wacht tijd 2.15, 5.40 en 4.45 is. Klinkt nog best redelikk. Zijn een hoop vluchten die korter dan 2 uur er tussen hebben.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:50

Als ik van Noorwegen naar Nederland vlieg of andersom heb ik altijd een overstap :j zou binnen 1.40 uur kunnen. Maar ik heb hem ruim genomen en die van 4 uur tussenstop genomen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:50

ChantalSmook schreef:
tsja bij een vertraging van 12 uur, mis je sowieso zo ongeveer elke aansluitende vlucht :P . Wel lastig hoor! Heb er nu een waar de wacht tijd 2.15, 5.40 en 4.45 is. Klinkt nog best redelikk. Zijn een hoop vluchten die korter dan 2 uur er tussen hebben.

Ik denk dat dit prima te doen is hoor :j

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:03

ChantalSmook schreef:

Dat hangt ervan af of je je ticket in een keer geboekt hebt (dus in jouw geval van NL naar Australie). Zo ja, dan moeten ze ervoor zorgen dat je op je eindbestemming aankomt. Boek je echter losse tickets bij verschillende maatschappijen (doe ik altijd als ik naar Australie ga) dan ben je hier zelf verantwoordelijk voor en raak je je ticket van je gemiste vlucht kwijt.

Bagage doorlabelen naar eindbestemming kan meestal wel, maar op die afstand ook niet altijd. Dit hangt heel erg af van de tijd die je onderweg bent en met welke maatschappijen je vliegt. Vlieg je het laatste stuk bijvoorbeeld met JetStar, dan zul je in Azie (waar je ws zult overstappen) zelf je bagage moeten doorlabelen.

Korter dan 2 uur is overigens erg krap, is mijn ervaring... Zeker op grote vliegvelden zoals Changi (SIN) bijvoorbeeld. Als je dan de pech hebt dat je achter in het vliegtuig zit en vervolgens nog naar een andere terminal moet, moet je echt rennen.

Over all maakt voor mij 1 of 2 keer overstappen niet zoveel uit; ik kijk vooral naar of de extra reistijd opweegt tegen het voordeel in de kosten en het tijdstip van aankomst/vertrek.
Nog een tip (ik weet niet waar je wilt gaan boeken): kijk ook eens naar vertrek vanaf Londen, Dusseldorf, Munchen of Frankfurt. Met name naar Duitsland kun je makkelijk met de trein (of auto als iemand je wilt brengen) naar de grote vliegvelden, soms voor veel minder dan dat vliegen kost...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:05

De maatschappij waarmee je je reis start, is vaak ook een belangrijk aspect of je bagage doorgelabeld kan worden of niet.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:39

Nou ik heb geboekt :) !
Heen heb ik 1 x een overstap in Guangzhou met 2,15 uur. (reistijd is 23 uur)

Op de terugweg 2 x een overstap Guangzhou/Parijs en daarin een overstap van 5 uur en 4,75 uur. (reistijd is dan 34 uur).

Totaal 1172,- kwijt. Vond dat in verhouding wel prima voor de reistijd/overstap. Vertrek ook op een donderdag i.p.v. een vrijdag dus dat scheelt me al 2/300 euro.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:47

Inderdaad wel nette prijs!

Ik ben 2 maanden terug naar Indonesie geweest en had 1 overstap en 2 tussenlandingen, dus mijn schema zag er zo uit:
A'dam - Bangkok : uitstappen, bij terminal krijg ik nieuwe boardingpass, even plassen en benen strekken en weer terug naar het zelfde vliegtuig (koffers blijven dus in vliegtuig)
Bangkok - Taipei : echte overstap naar ander vliegtuig, hier had ik 3 uur de tijd. Ik had op schiphol al de boardingpass gekregen dus ik hoefde alleen maar naar de goede gate te zoeken. Koffers gingen automatisch over naar nieuwe vliegtuig.
Taipei - Singapore : zelfs verhaal als op Bangkok.
Singa - Surabaya (Java) : eind vliegveld en gelukkig was mijn koffer gewoon goed mee gekomen. Geen enkele vertraging of problemen gehad.

En terugweg was ongeveer hetzelfde (behalve meer wachttijd op taipei). Uiteindelijk heb ik bijna 900 euro voor dit ticket betaald (wat erg goedkoop was, vergeleken met anderen)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:55

Voor elk vliegveld ter wereld geldt een minimum connecting time. Dit houdt in dat er voor elk vliegveld een andere minimale tijd is voor het overstappen. Ga je met boeken daaronder zitten, dan kan dat best vervelend zijn, want dan is je overstap niet gegarandeerd.
Mocht je door vertraging je aansluitende vlucht missen, dan moet de maatschappij van de eerste vlucht ip een nieuwe vlucht regelen. Dit geldt echter niet als je de vluchten los van elkaar hebt geboekt of als je niet naar de MCT hebt gekeken en je ovstaptijd korter is.