vraagje! Londen of Berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaniqueHorse

vraagje! Londen of Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:32

Heee hallo daar!

Ik ga dit jaar met school op reis, we hebben een aantal verschillende keuzes, hiervan spreken Londen en Berlijn mij het meeste aan.
Maar nou weet ik van beide steden niet heel veel. Wie kan mij zo helpen met wat informatie en een goede keuze?

Wat ik weet van beide reizen:
In Londen gaan we richting Tower Bridge, Roald Dahl Centre (waar we een schrijfopdracht krijgen) en we gaan een musical bezoeken.
Over de musical moeten we ook een recensie schrijven. Welke musical is nog een verrassing, voor het geval we al recensies op gaan zoeken...
Verder is daar het programma nog niet helemaal duidelijk, wel heb ik gehoord van voorgaande jaren dat je vrij veel vrije tijd krijgt.
Er staat nog bij in het boekje: 'In Londen zelf gaan we kijken, luisteren, proeven, proberen, vergelijken, meedoen en dromen.'

In Berlijn gaan we richting de wijk Kreuzberg voor wat cultuur en uiteraard gaan wij naar de Berlijnse Muur.
Tijdens een avondwandeling krijgen we een rondleiding door de Oost-Berlijnse wijk Prenzlauer Berg en zien we ook de muur bij maanlicht.
Ook gaan we richting de Reichstag (het Duitse parlement) en nog wat excursies. Als opdracht hebben we 3 dagdelen een taalcursus,
deze telt uiteindelijk mee voor onze mondeling! Ook hier houden we nog aardig wat vrije tijd over.

Wie oh wie helpt mij? Waar kan je leuker shoppen? In Berlijn heb je natuurlijk het KaDeWe, maar in Londen heb je OxfordStreet enz..
Waar kan je het lekkerste eten? Wat zijn jullie ervaringen van deze beide steden?
Ik ben vooral op zoek naar wat ervaringen en natuurlijk heel erg benieuwd wat jullie zouden kiezen en waarom?

Groetjes, Danique

DaniqueHorse

Re: vraagje! Londen of Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:46

Oh misschien handig erbij te vermelden, we gaan eind april!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:49

Afgelopen zomer was ik in Londen voor de Spelen, ik ben nog nooit in Berlijn geweest.
Maar ik zou absoluut voor Londen gaan! Ik ben wel eens in Rome geweest, maar dat was lang zo'n indrukwekkende stad niet, qua stad zijn waar jij naar op zoek bent.

Welke andere keuzes heb je?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:50

Ik moet hier ook uit gaan kiezen dit jaar. Ik denk dat je echt zelf moet kiezen wat je het leukst lijkt, jij moet er uiteindelijk heen!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:55

Londen is een hele mooie stad. vind ik persoonlijk veel leuker dan berlijn.
ik ben vaker in berlijn geweest ivm familie die daar woont. maar londen vind ik persoonlijk echt te gekke stad!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:58

Ik denk niet dat je moet selecteren op l'ekker eten en leuk shoppen', dat is namelijk niet echt het belangrijkste van zo'n reis.
Welke stad wil je zelf graag zien? Welke activiteiten lijken je het boeiendst? Welke stad lijkt je het indrukwekkendst?

Zelf organiseer ik de buitenlandse reis op mijn school en ik ben inmiddels een aantal keer met mijn leerlingen naar Londen geweest. Zelf zou ik deze stad aanraden, ik vind het er fantastisch, maar ik kan geen objectieve mening geven aangezien ik Berlijn niet ken :+

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 01:11

In beide steden kan je lekker eten en in beide steden kan je goed shoppen (je zal ook veel dezelfde winkels vinden, dus voor exlusieve winkels hoef je ook niet te kiezen).
Ben in beide steden meerdere keren geweest, en ik ben helemaal gek op Berlijn. Prachtige oude stad, en de geschiedenis komt in de stad nog zo mooi naar voren. Londen is groter, massaler, maar Berlijn vind ik echt veel gaver. :D
En aangezien je scholier bent: Berlijn is over het algemeen goedkoper dan Londen (en Engeland in het algemeen), ook al is dat ook een beetje afhankelijk van de wisselkoers.

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 01:24

Ik ben in mijn 6e jaar (als 17 jarige) met de klas naar Berlijn geweest en vond het echt een ongelofelijke reis. Berlijn is een prachtige stad, continu in beweging en met interessante bezienswaardigheden op allerlei vlakken. Er is echter een grote maar aan Berlijn: Je moet je op voorhand goed inlezen over de geschiedenis, anders verlies je het overzicht en is het niet meer zo interessant. (WO II en Hitler vs de DDR en de muur, veel mensen halen dat al door elkaar).
Ik zou voor Berlijn kiezen omdat de drempel naar deze mooie stad toch wel hoger is als die naar Londen. Londen ben ik nu zelf al een paar keer geweest en ook daar veel leuke dingen om te zien/doen maar dankzij het Engels is dat toch heel toegankelijk om op jezelf te doen.
Laatste argument pro Berlijn: als je in groep gaat, kun je eens voorstellen aan de begeleider om een rondleiding in een oude Stasi-gevangenis aan te vragen. Heel interessant, een geheime gevangenis midden in Berlijn en de rondleidingen worden gegeven door ex-gevangenen. Dit is iets wat je nooit op jezelf zou doen. Ook bv een rondleiding in kasteel Sanssouci is voornamelijk weggelegd voor groepen. En dan nog een allerlaatste leuk feitje over Berlijn: er is een heel leuk Balhouse (zo'n echte dansgelegenheid met muziek uit de '60-'70 waar iedereen op staat te swingen, echt heel leuk!)

corinepJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 01:30

Ik ben toevallig dit jaar in beiden steden voor het eerst geweest.

Beiden waren fantastisch om eens bezocht te hebben en allebei totaal anders.

Vind dat als je naar Berlijn gaat je je toch wel een beetje moet inlezen in het hoe en waarom van de muur en het moet je echt interesseren. Mijn vriend en ik vonden het super interessant allemaal en de gebouwen zijn daar echt prachtig! Echt geweldig om een keer geweest te zijn.

London was ook echt super leuk, ben naar "Changing of the Guards" geweest, echt een aanrader maar zorg wel dat je er minimaal een uur vantevoren staat anders zie je helemaal niets. En natuurlijk kijk je je in Harrods echt je ogen uit. Heb er niets gekocht behalve 1 scoop ijs voor 3,95 pond :P. Vrij dure stad maar ik denk dat het gezien je leeftijd en dat het een schooluitje is je misschien beter naar London kan gaan.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:00

Ik zou voor Londen gaan. Ben ik beide plaatsen nog nooit geweest maar Londen spreekt me meer aan, ook uit je verhaaltjes. :j

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:19

Ik ben zowel in Londen als Berlijn geweest. Er is in beide steden veel te zien en te doen en ik kan je zeker aanraden ze ooit allebei te bezoeken als je de mogelijkheid hebt, maar Londen sprak mij meer aan. Berlijn is natuurlijk historisch een zeer interessante stad, maar juist door die beladen geschiedenis vond ik de sfeer in de stad vrij kil en afstandelijk. Londen viel mij echt op door de gezelligheid in de stad en daarnaast vond ik Londen ook gewoon mooier qua gebouwen en bezienswaardigheden.
Aan de andere kant is zo'n schooltrip wel een mooie manier om ook gelijk informatie te krijgen bij alles wat je ziet en dat is bij Berlijn wel belangrijk om de stad echt goed te beleven en ontdekken. Naar Londen kun je altijd nog eens op eigen gelegenheid gaan, die stad is wat 'luchtiger' en makkelijker om zelf (zonder gids/begeleiders) te bezoeken. :)
Laatst bijgewerkt door Appelflapje op 16-09-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:23

Ik ben in allebei geweest en alhoewel Londen een van m'n lievelingssteden is, is Kreuzberg toch ook wel errug geslaagd!
Heb je meer affiniteit met de Engelse of met de Duitse taal? :)

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:21

Ben nog nooit in londen geweest (Ga toevallig over 6weken *D )

Berlijn ben ik wel eens geweest, vond t echt een gave stad ! Ben normaal helemaal niet van die geschiedenis dingen, maar die muur en museum erover waren toch aardig intressant ! *D En niet alleen het KaDeWe was leuk maar je heb er zoveel meer leuke winkels! :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:38

Je moet kiezen voor de stad die je zelf misschien niet zo snel zou bezoeken. En ik denk de drempel om naar Berlijn te gaan hoger is dan Londen.
Zelf ben ik nooit in London geweest, maar wel in Berlijn, ook met school. Maar dat was in 1986, toen de muur er nog gewoon stond en de stad dus nog verdeeld was in Oost en West. We zijn eerst een paar dagen in Oost geweest en toen via Check point charlie naar West gegaan met de bus. Reuzespannend.
Ik heb er in ieder geval hele goeie herinneringen aan.

Maar het zijn allebei mooie en interessante steden, dus je kan eigenlijk geen slechte keuze maken.