Jetlag, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Jetlag, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 13:55

Ik heb gisteren weer geboekt, we gaan voor de derde keer naar Las Vegas en dus ligt ook voor de derde keer een megajetlag op de loer. Niet op de heenreis, dan heb ik nergens last van maar terug......

Het begint met duizelingen en ontaardt in overgeven, extreme hoofdpijn en een zodanige duizeligheid dat simpel kijken met autorijden al een hele opgave is. Graag zou ik willen voorkomen dat ik, zoals vorig jaar, er vijf weken last van houd.

Ik heb al op internet gezocht maar kan weinig echte oplossingen vinden. Iedereen heeft het over niet slapen maar daar heb ik dus geen last van, ik slaap gelijk bij terugkomst prima. Wel heb ik extreme trek op alle momenten van de dag.
Tegen het overgeven en de misselijkheid heb ik iets homeopatisch en dat hielp op zich wel maar de duizeligheid en de problemen met kijken, daar kan ik weinig over vinden.

Iemand hier die mij de gouden tip aanreikt waardoor ik fluitend de eerste weken terug weer doorkom?

Rennie89

Re: Jetlag, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:58

tjah, ik had ook een dikke jetlag op de terugreis, ik wou slapen in vliegtuig maar lukte niet en kwam om half 9 in Nederland aan in de ochtend :+ oftewel had nog een hele dag voor me :')

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:59

Slaappilletje in het vliegtuig :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 14:00

Slapen heeft geen nut, ik slaap prima zowel in vliegtuig als daarna.....het gaat om het reizen door verschillende tijdszones waar ik zo beroerd van word. Dus ik gok dat het ook niets te maken heeft met de reis an sich, die kom ik prima door, maar de weken erna niet meer....

En ook de tip om alvast het ritme aan te houden wat je hier in NL aanhoudt werkt niet, want dat doen we al zo goed als, Las Vegas heeft 9 uur tijdsverschil en wij leven daar voornamelijk snachts :D
Laatst bijgewerkt door daffodil op 12-09-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:01

Als je er zo serieus en zo lang last van hebt, zou ik toch de huisarts vragen ofzo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:43

Pff, jeetje Daf :oo Net als GC raad ik je aan dit met je HA te bespreken!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:43

Het klinkt alsof misschien je bloedsuiker de jetlag niet helemaal kan verwerken, heb ik ook last van gehad en dat is dan erg vervelend opstaan. Zorgen dat je wat dextro (heet dat zo?) bij de hand hebt en regelmatig wat snackt. Bij mij hielp cola drinken (ja, zelfs om 7u 's ochtends) ook goed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:45

Jetlag geeft toch juist last vanwege het ritme dat zich weer moet herstellen? Dus eten/slapen/actief zijn op gezette (de normale) tijden, andere tips zijn er niet echt volgens mij?

nooit gehoord ook dat iemand er zo heftig op reageerde? Denk inderdaad de HA dan even vragen?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:57

:)* Pling

Niet op vakantie gaan :Y)

Nee zonder flauwekul, ik zou het niet weten. Het klinkt alsof je er al veel aangedaan hebt.
Wanneer heb je het er het meeste last van? Bij terugkomst om als je gaat?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:01

Ik weet niet hoe lang je gaat maar zo min mogelijk wennen aan het ritme in LV lijkt mij het fijnst.

Verder de week voor je teruggaat iedere dag een uurtje eerder naar bed en een uurtje eerder eruit, zodat je qua ritme zo veel mogelijk gelijk loopt met hier in NL. Verder hier in NL dan wat melatonine (min. 3 mg) slikken half uurtje voor je naar bed gaat. Hierdoor gaat ook je biologische klok weer netjes op "0".

Dit helpt mij het meest. Ik herken deels je verhaal, ook ik word ziek ervan. Heel erg misselijk en overgeven. Dit houdt bij mij gelukkig meestal maar 1 week aan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:07

Maar is het wel een jetlag?
Want dat is juist dat je niet kan slapen ed, dat heb jij toch niet?
Ik heb last van reisziekte, daar lijkt het veel meer op wat jij hebt.
Als ik een lange rit in de auto heb gemaakt kan ik daar heel lang last van houden, heb dan een soort migraine verschijnselen en een 'raar' hoofd..
Heb jij ook last van motionsickness dan kun je je misschien daarop richten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:09

daffodil schreef:
Slapen heeft geen nut, ik slaap prima zowel in vliegtuig als daarna.....het gaat om het reizen door verschillende tijdszones waar ik zo beroerd van word. Dus ik gok dat het ook niets te maken heeft met de reis an sich, die kom ik prima door, maar de weken erna niet meer....

En ook de tip om alvast het ritme aan te houden wat je hier in NL aanhoudt werkt niet, want dat doen we al zo goed als, Las Vegas heeft 9 uur tijdsverschil en wij leven daar voornamelijk snachts :D

Heb je last van een enorme jetlag? Of van een enorm slaaptekort + kater *\o/* Nu serieus, ik heb ook altijd gehoord, ritme aanhouden, zou dit met HA bespreken, klinkt toch wel erg.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:41

MirandaFuego schreef:
Maar is het wel een jetlag?
Want dat is juist dat je niet kan slapen ed, dat heb jij toch niet?
Ik heb last van reisziekte, daar lijkt het veel meer op wat jij hebt.
Als ik een lange rit in de auto heb gemaakt kan ik daar heel lang last van houden, heb dan een soort migraine verschijnselen en een 'raar' hoofd..
Heb jij ook last van motionsickness dan kun je je misschien daarop richten.

Maar dan zou ze het toch ook op de heenreis moeten hebben?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:45

Ja, maar dat geld dan ook voor de jetlag!
En reisziekte kan de ene keer ook erger zijn dan de andere keer, kan ook afhangen van de turbulentie ed.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:04

Gewoon proberen om na aankomst in NL, niet te gaan slapen tussen de middag en gewoon op normale Nederlandse tijd te gaan slapen. Ik ben deze zomer naar Amerika geweest en ik had daardoor echt helemaal nergens last van! Degenen die wel zijn gaan slapen, juist wel :j dan kom je niet in het ritme. Het is even doorbijten soms, maar je bespaart de gevolgen :D Ik ben bijna 48 uur wakker geweest, met paar uurtjes slaap tussendoor, in het vliegtuig.
Al weet ik niet of het bij iedereen werkt ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:15

Elke keer dat ik vanuit Amerika terug kwam (ong. 10x, zowel Florida als Californië) heb ik de dag dat ik landde in Nederland gelijk mijn Nederlands ritme opgepakt. In het vliegtuig sliep ik ook niet en tussendoor in Nederland totaal niet slapen overdag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:17

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:41

MacavitiL, met de tijd meereizen is een stuk minder belastend dan terug in de tijd :)
Hoe ouder je wordt, hoe meer je last krijgt van een jetlag. Sorry Daf :P
Dat acupressuur klinkt interessant!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:10

Ik kan je alleen maar aanraden om direct na het landen je nl ritme op te pakken, niet toegeven aan je moeheid, wachten op de avond, en de ochtend erna direct eruit. Idd heb je gewoonlijk op de heenreis minder last..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:28

Zoooo, wat een reacties, leuk en bedankt!!!

Heen reizen is het probleem niet, dan reis je terug in de tijd en dat schijnt minder belastend te zijn.
Terug vlogen we afgelopen jaren smorgens vroeg en dan reis je vooruit en kom je de volgende ochtend pas aan. Ik heb, op een uurtje slapen rond de middag na, mijn gewone schema gelijk aangehouden en dat ging goed, slapen heb ik echt geen probleem mee. Dit jaar vliegen we begin van de avond terug en komen dus de volgende avond aan, beter want dan kunnen we gelijk naar bed.

Wel oppert hier iemand reisziekte en daar zou het dus wel mee te maken kunnen hebben, ik heb ontzettend snel last van reisziekte, in de auto, bus, metro en gruwelijk op water.

Ik heb net dat artikel over jetfix gelezen maar men dat is me interessant, ik heb het gelijk geprint! Dat zou een uitkomst zijn.

En hoe ouder ik word, hoe meer last....pffff ik was nog heel vaak van plan om naar Las Vegas te gaan :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:12

Ja, zie je, ik vond het al heel veel lijken op reisziekte, omdat ik dat zelf ook heb!
Heb wel eens zo'n erge turbulentie gehad, met de tussenlanding op Heatrow heb ik de hele tijd gekotst..
Je hebt wel verschillende middelen tegen reisziekte, misschien wat dingetjes uitproberen.
Heb jij ook dat je al beroerd wordt als je een wiebelende film kijkt?
Ik had ook geen last van jetlag, maar denk dat dat er mee te maken kon hebben dat ik toendertijd onregelmatige diensten draaide.
Ik ben getrouwd in Vegas! :))
Misschien daar gewoon gaan wonen! *D