Fotoverslag Kroatië & Slovenië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Fotoverslag Kroatië & Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:49

Vanaf half juli hebben mijn lief en ik 3 weken vakantie gevierd in Kroatië, Slovenië en eigenlijk ook een beetje Oostenrijk.

De eerste dag hebben we in het uiterste puntje van Oostenrijk overnacht in een fantastisch pension direct bij het drielandenpunt Oostenrijk-Italië-Slovenië. Na de héle dag regen, was dit wat we de volgende ochtend aantroffen:

Seltschach, Arnoldstein Oostenrijk
Afbeelding
Afgesproken dat we hier ooit nog eens terug zouden komen!

De volgende dag zijn we via Italië naar onze 1e bestemming gereden, Rovinj in Istrië, Kroatië.
Voor ons was Istrië net even iets te toeristisch, maar we hebben absoluut genoten van de zon, zee en het lekkere eten. In 9 dagen hebben we onder andere een boottocht naar de Limfjord gemaakt, zijn we naar Pula geweest, naar Rovinj (uiteraard ;) ) en ook een dagje naar Venetië met de boot. Ook hebben we het binnenland verkend en dan met name de zéér hobbelige weg van km die naar het plaatsje Grozjnan leidt :+

Hier een klein overzichtje:

Pula
Afbeelding

Arena van Pula van een afstandje
Arena van Pula dichterbij

Rovinj
Afbeelding

Afbeelding

Binnenland
Afbeelding

Na 9 dagen lieten we Istrië achter ons om de Plitvicemeren te bezoeken.
Hier hadden we voor 2 nachten een hotelletje, zodat we niet voor die korte tijd de tent op hoefden te zetten.

We troffen het met het weer: bewolkt, maar droog :)
We hebben de eerste middag direct de route langs de bovenste meren genomen en hebben de volgende ochtend vroeg de onderste meren bekeken. Hier hebben we direct een wandeling van 5 uur achteraan geplakt door schitterende heuvels en bossen die ook bij het Nationaal Park horen. Prachtig!

Onderste meren van bovenaf gezien
Afbeelding

Onderste meren vanaf de andere kant
Afbeelding

Zo sfeervol om het park via de houten stijgers te bewandelen
Afbeelding

Waterval bij de hogere meren
Afbeelding

Zoveel groen

Overal kleine watervalletjes

Nog meer watervallen

Van dichtbij

Iedere keer weer andere plaatjes, je kijkt je ogen uit!

Na 2 dagen Plitvice zijn we naar Slovenië afgereisd. Hoewel dit op de planning stond, twijfelden we toch, omdat het weer zo slecht geweest was en je in de bergen altijd maar moet hopen dat het slechte weer niet 5 dagen blijft hangen :+

Toch de gok genomen en wát een geluk, de tent stond 5 minuten en toen kwam er een flinke bui...
De laatste voor de komende 5 dagen, want vanaf de volgende dag was het zonnig en ca. 28 graden 8-)

Wij zaten op een camping in Bohinsjka Bistrica, 10 minuten bij het meer van Bohinj vandaan.

Meer van Bohinj
Afbeelding

In Slovenië hebben we veel gewandeld en een dag gemountainbiked. Pittig, die bergen :=, maar wel een geweldige manier om de omgeving te verkennen :j Het meer van Bohinj ligt in het Triglav Nationaal Park. Meerdere dagen hebben we ons vermaakt hier, zo zijn we een dag gaan wandelen in de Vrata-vallei en hebben we met de auto het hele Nationale Park doorkruist middels de bergroute die maar liefst 50 haarspeldbochten telt en zijn we naar de Vintgar kloof geweest. Ook hebben we Ljubljana een dag bezocht.

Vintgar kloof
Afbeelding

Vrata-vallei
Afbeelding

Afbeelding

We liepen een erg mooie route langs de rivier

Route 206 dwars door het gebergte
Afbeelding

Aan het begin van de route nog een stuk gewandeld, in het voorjaar stroomt dit helemaal vol met smeltwater

Uiteindelijk liep het in Slovenië een beetje anders dan geland; een grote groep zigeuners was op de camping neergestreken en één van hen betrapten we in onze tent. Gelukkig niets weg, maar binnen een kwartier stonden 25 ruige types om ons heen en hadden wij zoiets van: :evaw:. En zo kwamen we, sneller dan we ooit gedacht hadden, weer terecht in het geweldige pension van op de heenweg in Oostenrijk wat gelukkig maar een uurtje rijden was.

Hier hebben we nog 2 nachten doorgebracht en hebben het drielandenpunt nu ook daadwerkelijk bezocht.

Uitzicht op de machtige bergen in Slovenië
Afbeelding

Alpenkoetje

We hebben genoten van deze vakantie, vooral de verscheidenheid was enorm: zee, watervallen, bergen, geweldig! :+: Ook waren de mensen zo vriendelijk, vooral in Kroatië en Slovenië werd het enorm gewaardeerd dat we een klein woordje van de taal probeerden te spreken. Groeten en bedanken in hun taal leverde ons vaak een brede lach op en direct een babbeltje. Beide landen raden we aan om e bezoeken en zeker het zuiden van Kroatië zouden we nog wel eens willen zien. Ook Slovenië zouden we graag nog eens zien in bijv. de herfst of het voorjaar. Al met al een enorm geslaagde vakantie! :j
Laatst bijgewerkt door snoeppapier op 06-08-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:55

Wat een gave foto's.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:59

Oooh kroatie! ik wil zo graag terug <3 ! Ben je alleen in 'klein Venetië' geweest of ook nog op meerdere plekken? :) Ben destijds in Porec, Rovinj, Lubijana?(Slovenië) en de stad die tegenover het eiland Krk ligt. (nog wel meer hoor maar die weet ik niet meer) echt aan te raden daar!
Helaas konden wij de watervallen niet vinden daar :=
Mooie foto's heb je gemaakt! :)

Mjetterd

Re: Fotoverslag Kroatië & Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:24

Super gave fotos! Kroatië <3 wat een prachtig land! De uitstraling em sfeer van dit land komt prachtig na voren met deze fotos :D

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:24

Jeee, wat een prachtige foto's heb je gemaakt +:)+ !!! Rovinj ben ik zelf meerdere malen geweest, inderdaad toeristisch, maar wel heel mooi.

Echt mijn type reis, de Plitvicemeren wil ik ook graag een keer naar toe! Bedankt dat je de foto's hebt geplaatst, nu ben ik echt jaloers :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:26

Veel herkenbare foto's! Hoe vond je de Lim fjord? Zit te twijfelen of we daar heen willen of niet.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:36

Wij vonden het erg tegenvallen, sowieso een enorm toeristisch bootje waar we op zaten, zat werkelijk volgestouwd met mensen. Wij hadden gehoopt dat we ergens midden in de fjord zouden stoppen om te zwemmen, maar in werkelijkheid zijn we tot het eind doorgevaren, waar de boot aanmeerde en je een restaurant had. Overigens is dit ook bereikbaar vanaf de gewone doorgaande weg, dus uiteindelijk zaten we op een overvol strandje.

Het stukje langs de kust varen was heus mooi, maar eenmaal in de fjord is het vooral groen, je ziet weinig zeeleven (had gehoopt dat we konden snorkelen, maar het strandje daar is zo modderig dat je niks ziet).

@Shona: Als je ooit de kans krijgt, dan zeker Plitvice bezoeken hoor! 't Is een flink stuk rijden vanaf de kust (3 uur), maar absoluut de moeite waard!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:52

Bedankt, klinkt niet echt als iets waar ik gelukkig van ga worden. Dan kunnen we beter wat andere dingen doen want ik heb alweer veel te veel wat me leuk lijkt.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:27

Wouw mooie foto's!! wij gaan half september naar Istrie, kan niet wachten en word helemaal enthousiast met deze foto's :D:D
Kan je trouwens met je ID kaart naar binnen bij de Tsjechische grens?? mijn vriend en ik hebben wel een paspoort maar mijn zoontje van 1,5 een IDkaart... In slovenie moet je toch ook een vignet voor de auto hebben??

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:55

ik wil ook weer heen als ik deze foto's bekijk zalig ben echt verliefd op dat land...

ja in slovenie en kroatie en volgens mij ook oostenrijk moet je idd een vignet hebben voor in de auto ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:01

In Kroatie heb je geen vignet nodig. Voor Oostenrijk en Slovenië wel.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:03

Wat een mooie kwaliteit foto's heb je gemaakt! Super gaaf!

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:04

Wow wat een mooie foto's.
Ik ben hier zelf nog nooit geweest, maar na het zien van deze fotos staat het zeker op mijn lijstje!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:06

heb je ook nog al die vissies gezien bij de plitvice meren??

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 13:18

Ja enorm veel, het is zo helder! Hebben ook 2x een waterslang op de bodem gezien en verder vooral heel veel vissen inderdaad, van klein tot huuuuuuge!

Ik vind zowel Kroatië als Slovenië echt aanraders happyhorse. Al wil ik graag ook het zuiden van Kroatië nog eens zien, toch minder toeristisch waarschijnlijk :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:02

Wauw, wat een prachtige vakantie moet dat zijn geweest! Heerlijke foto's, Kroatië en Slovenië komen op mijn 'to visit'-lijst :D

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:55

Geweldige foto's! Mijn vriend en ik vertrekken zondag voor twee weken naar Slovenië (tweede keer), we gaan in de buurt van het meer van Bled naar een camping. In de tweede week gaan we ook een paar dagen naar de Plitvicemeren, lijkt me super mooi!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:56

Zucht, ik smelt weer van jou foto's die ik nu voor de 4de keer bekijk <3