Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sa_ndraaT

Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:04

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie waarschuwen voor een aanbieding voor vrijwilligerswerk in Tunesie (Douz) bij een Nederlandse vrouw en haar Tunesische man daar. Niet alleen ik, maar meerdere vrijwilligers hebben daar erg vervelende ervaringen gehad. Ik wil haar niet bij naam en toenaam noemen, omdat ik weet dat dit bericht dan van bokt wordt verwijderd. De woorden (ranch, bedouin, douz) moeten jullie vast genoeg inzicht geven over wie dit gaat op bokt. Ik heb het niet over bokker Zitouna die op Djerba woont!!
Wij betaalden 100 Dinar (50 euro) per week aan haar. Het Tunesische leven is erg goedkoop. Ze kon ons, henzelf en de paarden hiervan goed verzorgen.

Hieronder een opsomming van mijn (en onze) ervaringen.
- De man des huizen wou mij graag masseren, meerdere keren heb ik duidelijk aangegeven dat ik dit niet wou. Toch kwam hij mij achterna naar de paardenranch. Daar pakte hij mij bij mijn schouder en zei “massage massage”. Daarop trok ik mij los, en zei “no no no” en liep weg naar de paarden. Na die ervaring heb ik geprobeerd hem niet meer aan te kijken en zo min mogelijk contact te zoeken. Daarna bleef hij wel redelijk bij mij weg.

- Ook geeft zij aan in haar mailcontact dat zij open staan voor alle vragen, suggesties en problemen. Wij hebben alle drie ervaren dat dit niet zo is. Meerdere keren is het voorgekomen dat ik iets aan haar vroeg en daarna geen antwoord kreeg en genegeerd werd. Daarnaast hadden wij het volgende probleem: Op een avond gaf zij opeens aan dat zij een 1 op 1 rit met ons alle drie wou gaan maken. Dit vonden wij al wat vreemd, omdat wij eerder wel met elkaar al hadden gereden. De volgende ochtend komen wij bij de stal en staat er een houweel, een schep en een kruiwagen voor ons klaar. Wij mogen een harde zand/mest/urine laag los hakken met de houweel en dit opscheppen. Deze laag is ongeveer 25/30 cm dik en ontzettend zwaar. Zij ging zelf fijn te rijden met 1 van ons en zei van te voren dat dit wel te doen was. Toen wij sarcastisch lachten op dit antwoord toen zei zij als ik terug kom zal het lachen jullie wel vergaan zijn. Het erge was nog dat terwijl wij bezig waren in een bloedhete stal (buiten temperatuur was 45 graden) dat haar man daar zat en zat toe te kijken zonder te helpen. Na een dik uur rijden kwam zij terug (zou 20 minuten). Ze kwam bij ons dat ze met de volgende een rit wou gaan maken en dat ze verwachtte dat de paarden al opgezadeld en wel klaar zouden staan. Daarop zei ik dat ik graag met haar wou praten over de situatie. Daarop legde ik rustig uit dat ik het werk erg zwaar vond en dat het mij fijner leek als we eerst met zijn allen dit nare karwei deden en daarna met zijn allen een fijne rit met de paarden gingen maken. Dit vatte ze erg aanvallend op. Daarop zeiden wij dat we dit niet zo bedoelden, maar dat we het gek vonden dat zij drie keer een fijne rit ging maken met 1 van ons en dat wij dit zware werk deden. Dit begreep ze echter helemaal niet. Zij vond dat zij die planning had gemaakt en dat wij naar de autoritaire persoon moesten luisteren (haar dus). Daarna heb ik nog aangegeven dat ik het ook erg vreemd vond dat wij als meiden dit zware werk deden en dat een man zittend ons aan zat te kijken zonder te helpen. Eén van ons heeft tegen hem gezegd dat het zwaar werk was en niet leuk. Hij zei “it`s a job” en hij liep weg.

Nog een andere situatie als voorbeeld: De paarden die ze daar houden zijn allemaal hengsten. Deze hengsten hebben allemaal een halsband om en luisteren erg slecht aan de hand. Vanuit hun stal lopen ze buiten naar hun plekje hooi en stilstaan onderweg is nauwelijks te doen. Op een gegeven moment had één van ons een hengst aan de hand die wild om haar heen stond te springen. Daarop riep zij de eigenaresse en ze zei “je moet je stem verheffen dan luistert hij wel”. Daarop vroeg zij of dit paard een halster om mocht. Hier werd niet echt op gereageerd, maar toch schoorvoetend aangegeven dat dit mocht. Enkele dagen later (het paard had al steeds een halster om) viel zij er opeens over dat het paard een halster om had terwijl hij buiten stond. In plaats van gewoon rustig te zeggen dat dit niet de bedoeling was als hij buiten stond, was ze eigenlijk meteen heel boos en niet voor rede vatbaar.

- Op een dag was ik met haar op buitenrit gegaan naar de woestijn. Op een gegeven moment kwam haar man ons achterna op de brommer en hij was echt ontzettend boos en bleef maar schreeuwen en op de grond spugen. Op een gegeven moment werd hij zo kwaad dat hij zijn trouwring afdeed en weggooide in de woestijn. Daarop reden wij weg en hij kwam ons achterna en pakte het paard bij de teugels en probeerde haar van het paard te sleuren en in een oase mee te nemen. Op een gegeven moment konden we weer verder. Ik vond dit zelf een erg beangstigende situatie, omdat hij zo boos was en hij spuugde en noem maar op. Ze zei de rest van de rit niets en een gesprek of uitleg was ook niet mogelijk.

- Paardenspullen: Ze vroeg aan ons of we wat paardenspullen mee wouden nemen. Natuurlijk wilden we dat doen voor haar. Ik had zelf een aparte reistas met 10 kilo paardenspullen bij mij. Toen ik dit aan haar gaf was ze helemaal niet enthousiast. Ze zei “nee, niet alweer een longeersingel daar heb ik nu al vier van. Nee, niet een hoofdstel met neusriem en sperriem daar hou ik niet van en vind ik niet fijn” En zo werd alles wat ik mee nam bekritiseerd….

- Het eten: Tsjah wat moet ik erover zeggen. `s Ochtends kregen we vaak droog brood te eten met water. Beleg hadden ze niet in huis en moesten we anders zelf maar aanschaffen. De boter was ook vaak op en dit duurde dan meerdere dagen voordat dit opnieuw werd aangeschaft. Zelf aten ze het laatste beetje op en wij kregen niets meer. Voor henzelf kochten ze wel cola en dit behoorde dan niet tot ons rantsoen want: “dit stond niet in het internationale verdrag voor vrijwilligers”, zij hoefde ons alleen water en twee maaltijden per dag aan te bieden volgens dit verdrag (dit was van te voren niet aan ons gemeld). Een tussendoortje als een appel was de bedoeling niet. Ook wilden wij graag om een uur of vier nog een stukje brood eten, omdat we ’s avonds pas laat aten. Vaak hield ze hier geen rekening mee en was er niets in huis of we moesten zelf wat kopen. Er was geen plaats voor iets extra`s.

- Hygiëne: De hygiëne was erg ver te zoeken. Echt verschrikkelijk!! De keuken was zo vies dat je amper durfde te eten. Op het gasfornuis zat een dikke laag aangekoekte oude etensresten van zo`n 1.5 cm. Ook liepen de katten overal door de keuken en sleepten ze hun hele eten door de hele keuken. Het was gewoon echt vies!!! Ook de badkamer was eigenlijk te ranzig om te gebruiken. Geen 1 keer (en ik ben er drie weken geweest) is er schoonmaakmiddel in de wc gedaan of een doekje over de wc-bril gehaald. De man des huizes piste regelmatig over de hele bril en de vloer. Echt te ranzig voor woorden. De wastafel en de rest is ook nooit schoongemaakt. Er is nog veel meer over te zeggen maar eigenlijk was alles te vies voor woorden.

- Kleding wassen: Als je van plan bent om daar een maand te verblijven kun je natuurlijk nooit genoeg shirtjes, ondergoed en noem maar op meenemen. Op een gegeven moment vroeg ik of ik mijn kleren kon/mocht wassen. Hierop gaf ze niet echt antwoord. De dag kwam dat ik mijn laatste stuk ondergoed aantrok. Nogmaals gevraagd en eindelijk kon dit. Ik zei dat ik dit natuurlijk zelf wou doen als zij uitlegde hoe de wasmachine werkte. Hierop gaf zij aan dat dit niet hoefde en dat ze het graag zelf deed. Terwijl zij mijn was waste, mestte ik de paardenboxen uit en verzorgde de paarden. Op een gegeven ogenblik hadden we met zijn drieën weer een wasmachine vol. Toen we vroegen of we dit mochten wassen was dit alleen mogelijk als we EEN flacon wasmiddel kochten. Wij vonden dit toen al wat apart aangezien we relatief veel betaalden naar de Tunesische maatstaven. We gingen naar de markt en kochten een flacon wasmiddel. Eenmaal thuis gekomen wilden we haar verassen met de flacon wasmiddel. Ze zei meteen dit is niet de goede was, ‘jullie (wij) moeten een andere halen.' Wij waren echt verbouwereerd, omdat het goed bedoeld was dat wij deze flacon hadden gekocht. Ze ging hier maar over door en ze stond erop dat we een nieuwe flacon kochten. Onze flacon koste 3 Dinar en haar flacon (16 Dinar). Hierop heb ik eerlijk gezegd dat ik dit een beetje vreemd vond. Aangezien ze dit niet eerder had aangegeven dat ik voor het wassen moest betalen. Ook had ik 10 kilo paardenspullen meegenomen en nog allemaal soorten eten. Hier heb ik helemaal niets voor gevraagd. Dit heb ik haar ook verteld en hier kreeg ik geen antwoord op. Ze ging er maar over door en door. Wij gingen toen naar onze kamer en zei kwam na een tijd bij ons binnen lopen om het verhaal nog eens te herhalen. Dit escaleerde helemaal omdat zij vond dat ze wel voor zulk soort dingen steeds geld kon vragen. Dit ging kwaad tot erger. Ze voelde zich aangevallen en bleef alles maar herhalen en herhalen en ze zei dat alleen onze mening telde. Terwijl wij ons zo rustig mogelijk hielden. Op een gegeven moment liep ze weg en zei tegen 1 van ons dat ze met diegene wel kon praten (aangezien die alleen maar had gezegd ja,nee en oké). En in de gang riep ze nog eens na dat ze mij en de ander brutaal en onfatsoenlijk vond en niets met ons kon. Waarop ik zei dat ik vond dat ze dit zo niet kon zeggen aangezien ik de afgelopen weken de hele ranch zowat in mijn eentje verzorgde (ik was er al twee weken voordat de andere twee vrijwilligsters kwamen). Zij kwam voornamelijk voor het rijden/longeren daar. Dit escaleerde toen helemaal waarop wij in gesprek gingen met zijn drieën en we gezamenlijk besloten om te vertrekken, omdat we ons daar niet meer fijn voelden, maar ook niet meer veilig.

- Vertrek: We zijn toen met zijn drieën naar hun toegegaan om aan te geven dat we weg wouden. Hierop reageerde ze erg kortaf en zei “dan gaan jullie maar”. Waarop ik zei dan willen wij wel graag ons geld terug. Waarop ze lachte dat vind ik een hele brutale vraag en dat krijgen jullie niet terug en dat geld hebben wij niet meer in huis en uitgegeven. Het ging om driehonderd Dinar die wij die ochtend net hadden betaald voor aankomende week. We hebben overlegd en besloten toch te gaan. We hebben onze koffers ingepakt en zijn weggegaan. We werden bij de deur staande gehouden door haar man die zei wel een taxi voor ons te kunnen regelen. Daarop zei hij dat we hem moesten betalen. We vertrouwden het niet en zeiden we zoeken zelf een taxi. Hierna werd hij erg kwaad en begon weer te spugen en te schelden. Daarna liepen we door de poort. We werden door hem en zijn vriend achtervolgd in de auto. Op een gegeven moment hadden we eindelijk een taxi en kwam hij terug. Hij begon met te taxichauffeur te spreken en opeens ging de ritprijs fors omhoog. Wij vertrouwden het niet meer toen hij vals grijnzend tegen ons zei “you go with this car to Djerba”. Snel de koffers eruit en verder lopen. Op een gegeven moment bracht een lokale bewoner ons naar een hotel en daar konden wij een veilige taxi regelen. We zaten nog maar net in de taxi op weg naar Djerba en we ze weer tegenkwamen in hun achtervolging naar ons. Godzijdank reed de taxichauffeur door en zijn we veilig aangekomen. We zijn nog nooit zo bang geweest!!

Een heel verhaal maar wij willen jullie toch graag waarschuwen. Wij zijn niet de enigen die een nare ervaring met hun hebben gehad. Eigenlijke alle vrijwilligers zijn eerder weggegaan om diverse redenen. Waaronder andere bovenstaande redenen gegarandeerd ook een rol bij hun vertrek hebben gespeeld. Ik hoop dat jullie onze waarschuwing ten harte nemen om niet in dezelfde situatie te belanden als wij.

Voor meer informatie mag je altijd een PB sturen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:13

Dit gaat neem ik aan over bokker bedouin ?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:15

Ja dit gaat wel degelijk over mij en ik stel deze manier werkelijk niet op prijs. Ik heb getemd.

Sa_ndraaT

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:18

Ik heb vrijheid van meningsuiting en ik heb geen namen genoemd en alleen feiten weergegeven. Ik ben niet de enige die deze nare ervaringen heeft meegemaakt. Ik en twee medereizigers willen graag anderen hier voor waarschuwen zodat ze niet dezelfde nare ervaringen gaan meemaken. Mochten er wel mensen zijn die positieve ervaringen hebben dan zijn ze natuurlijk welkom om dit te melden.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:20

Brrrr.... Zoals jij het omschrijft zou ik het ook niet lang volhouden..

Wat een ervaring... Vrijwilligerswerk, en daar dan voor moeten betalen???? Dat vind ik sowieso raar...

Beter dat je daar weg bent!!! Van die mannen die menen dat ze alles moeten bepalen en iedereen in hun macht hebben/kunnen gebruiken om aan te verdienen, bah! Gelukkig zijn er bij jullie vertrek geen ergere dingen gebeurd.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:24

ik zou deze manier ook niet op prijs stellen en temmen. maar mocht dit waar zijn dan is dat vreselijk!
Zeker het massage massage gedeelte.

Kijk dat je moet werken als vrijwilliger dat is niet zo gek vind ik, maar achtervolgingen en ongewenste massage's, scheld en spuugpartijen is rondom of een foute beschuldiging of reden om aangifte te doen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:27

Ervaringen uit eerste hand mogen zelfs met naam en toenaam vermeld worden dus als bokt zijn eigen regels volgt mag het topic gewoon open blijven....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:28

Ik vind het knap van je dat je het hier schrijft! Of het nu een bokker is of niet, mensen moeten gewaarschuwt worden voor dit soort praktijken. Goed gedaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:29

bedouin schreef:
Ja dit gaat wel degelijk over mij en ik stel deze manier werkelijk niet op prijs. Ik heb getemd.

TS noemt geen naam en het is een ervaring uit de eerste hand dus moet gewoon kunnen :)

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:31

Het zal je dochter maar wezen die getraumatiseerd terug komt van stage. Als dit waar is ... dan schaam je diep bedouin. Dat jij Hollandse meisje zo aan hun lot overlaat en behandeld in een vreemd land ... schaam je heel diep.
Slavernij praktijken lijken het wel ... op water en droog brood leven in dat klimaat, onvoldoende hygiëne en dan nog lastig gevallen worden door je echtgenoot.

TS: goed dat je je verhaal doet. Een gesprek in Tunesië met Bedouin heeft geen positief resultaat gehad begrijp ik. En na alles wat je hebt meegemaakt, zeker met haar echtgenoot, kan ik mij heel goed voorstellen dat je het verhaal ook even van je af wilt schrijven en wilt delen. Sterkte, ook voor je mede-reis(lot)genoten.
Laatst bijgewerkt door Annemun op 04-08-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:32

bedouin schreef:

:')

Kan mij goed voorstellen dat dit erg tegenvalt en verre is van wat je verwacht had. Goed dat je je verhaal wilt doen. Hopelijk zien de vrouw en haar tunesische man dit als leermoment.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:37

De betrokken persoon in kwestie heeft zichzelf al bekend gemaakt. Voor haar is het een mogelijkheid om haar kant van het verhaal te vertellen. Daarnaast nodigt TS ook iedereen met positieve ervaringen uit om te reageren.

Als ik het verhaal van TS lees zou ik zelfs m'n schoonmoeder er nog niet heensturen, maar volgens mij word er genoeg mogelijkheid geboden om te reageren bij andere ervaringen. Jammer dat de betreffende persoon niet van de gelegenheid gebruikt maakt om de andere kant van het verhaal te vertelen, maar gelijk te temmen. Hiermee word voor mij het verhaal van TS juist meer bekrachtigd.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:38

Pfoe wat een verhaal. Goed dat jullie de keuze hebben gemaakt te vertrekken. Balen zeg, want wat een prachtige ervaring had moeten worden is nu zo naar verlopen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:38

Vrijwilligerswerk prima, meedragen in de kosten omdat het óók vakantie is, okay. Maar gebruik maken van en extra laten betalen? Ik bedacht me wel drie keer....

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:39

Nathalie schreef:
Ik vind het knap van je dat je het hier schrijft! Of het nu een bokker is of niet, mensen moeten gewaarschuwt worden voor dit soort praktijken. Goed gedaan.

100% mee eens. Bespottelijk hoe er met jullie is omgegaan. Hier kan ik me echt kwaad over maken!! Maar goed dat dit mij niet is overkomen, mijn ouders of ik hadden hier zeker weten werk van gemaakt. Deze eigenaren, bokker of niet, moeten zich flink schamen en eens flink bij zichzelf achter de oren krabben of ze wel goed bezig zijn (niet dus!).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:44

Ik hoop dat bedouin haar verhaal ook doet. Want nu horen we maar 1 kant van het verhaal
:)

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:45

Roxxiejj schreef:
Nathalie schreef:

100% mee eens. Bespottelijk hoe er met jullie is omgegaan. Hier kan ik me echt kwaad over maken!! Maar goed dat dit mij niet is overkomen, mijn ouders of ik hadden hier zeker weten werk van gemaakt. Deze eigenaren, bokker of niet, moeten zich flink schamen en eens flink bij zichzelf achter de oren krabben of ze wel goed bezig zijn (niet dus!).

_/-\o_

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:47

Ik vind het overigens vrij eng klinken. Bij sommige details in dit verhaal gaan m'n haren overeind staan. Aan je willen zitten en je nog achtervolgen ook :n
Fijn dat je mensen wilt waarschuwen. Verder is het natuurlijk belachelijk dat je extra kosten moet maken. Meebetalen ok, maar dit loopt natuurlijk de spuigaten uit.
Ik ben benieuwd naar de andere kant van het verhaal, want ik neem aan dat de andere vrijwilligers/vriendinnen van TS haar kant kunnen bevestigen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-08-12 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:48

Gadver wat een verhaal zeg.

Ook dat je achtervolgd wordt.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:49

Zo te lezen hebben jullie het daar vreselijk gehad. Wat naar dat jullie zo behandeld en kaalgeplukt zijn. Ik heb voor mijn verblijf waar ik vrijwilligerswerk deed helemaal niets hoeven te betalen (ja, mijn ontbijt en lunch misschien en de heen en terugreis)! Ik kreeg daar keurig altijd genoeg te eten en mocht van alle (schone) voorzieningen gebruik maken.

Het meest schandalige van het verhaal vind ik nog wel dat die man heeft geprobeerd aan jullie te zitten, bah!

Sorry, hier heb ik echt geen goede woorden voor. :n Petje af dat je je verhaal doet hier op bokt. Laat het voor velen een waarschuwing zijn.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 04-08-12 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:52

Wat een drama allemaal. Ik ben heel benieuwd naar verhalen van anderen en natuurlijk de kant van Bedouin. Ik wil niet direct een kant kiezen maar kan me niet voorstellen dat er geen kern van waarheid achter dit verhaal zit. Zelf heb ik ook een nare ervaring gehad tijdens een stage, gelukkig niet met Bedouin. Mensen zien stage lopers maar ok uitzendkrachten heel snel als goedkope slaven. Heb je voor jezelf ook foto's gemaakt als 'bewijs' bv van het afzichtelijk, onmenselijk, ranzige huis? was dit het huis bv waar zijzelf ook in woonde of zaten jullie appart van hun?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:57

jeumig....je zal je dochter er maar naar toe sturen...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:59

papagroom schreef:

Nou, dat ben ik dus zeker niet van plan!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:00

bedouin schreef:

Zo dan!
Jij zit wel heel dicht op de post en jezelf bekend maken.

Misschien handig om jouw kant van het verhaal te vertellen?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:00

PussInBoots schreef:
papagroom schreef:

Nou, dat ben ik dus zeker niet van plan!

Maar toch, we horen het verhaal van 1 kant, Bedouin? Horen we jouw kant ook nog?