Vraagje aan de (Belgische)bokkers; Antwerpen of Brussel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Vraagje aan de (Belgische)bokkers; Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 21:23

Volgende week wil ik een stedentripje van 4 dagen maken naar Antwerpen of Brussel. Aangezien ik in beide steden nog nooit geweest ben, wil ik graag weten welke stad leuker is en wat moet je daar vooral wel en niet doen? En misschien weet er iemand ook nog een leuk en goed hotel?

_Bonte_

Re: Vraagje aan de (Belgische)bokkers; Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:24

antwerpen , veel rustiger , normaler van omgang en fijner voor de meisjes om over straat te lopen

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:25

Antwerpen heel veel winkels, naast het station antwerpen zoo. Ook is er een winkel waar ze chocolade maken. In bijv een varken vorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:32

Ik werk in Brussel en ik kan je alvast zeggen dat je dan zeker je Frans boven mag halen. Hoewel de stad tweetalig hoort te zijn kom je niet ver met Nederlands op veel plaatsen.
Positief is wel dat er veel te zien is. Je kan er musea bezoeken over de belgische stripwereld, over de geschiedenis, er zijn best wat parken waar je gezellig kan wandelen en verschillende locaties om te shoppen.
Het openbaar vervoer is goed uitgewerkt, het makkelijkste (en snelste) reis je met de metro. Die rijdt tot 1u 's nachts en vanaf 4u 's ochtends denk ik.
Voor een film hoef je niet naar Kinepolis maar kan je ook terecht bij UCG in het centrum, metrohalte De Brouckère. Met een jumpticket kan je gedurende 1 dag rondreizen op het openbare net dacht ik, je mag ook gratis overstappen. In de meeste metrostations vindt je wel een loket waar je info kan vragen.

Voor je veiligheid kan je best wegblijven uit de buurten Simonis en Molenbeek als het donker wordt.

Negatief is dat Brussel best vuil is, Nederlands is lang niet overal de voertaal (hoewel het wel zou moeten), de winkelstraat aan het Noordstation doet je eerder denken dat je in het buitenland zit en tjah, als je daar gerust als vrouw wil rondlopen... Veel zakkenrollers, veel bedelaars waarvan er ook zijn die je gerust lastisvallen. Vooral tijdens de ochtenduren erg druk en zeker niet aan te raden met de fiets.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:06

Het is Antwerpen geworden! Tips zijn natuurlijk nog welkom...

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:11

Antwerpen:)

kun je leuk winkelen en genoeg musea en andere leuke dingen.
En het Nachtleven als je op stap wilt gaan raad ik NOXX aan :)

Mocht je een bios willen pakken er zit 1 van de grootste van Belgie!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:16

Ik zou ook Antwerpen doen. Ik blijf liever weg uit Brussel nadat ik als Vlaming daar wat negatieve ervaringen heb gehad met franstaligen. Niet overal wordt er daar blijkbaar geapprecieerd dat je Nederlands spreekt en dat is jammer.
Met die chocoladebar uit Antwerpen wordt zeker de Quetzal bedoelt. Ik zou daar wegblijven :n . Ik ben in de gelijknamige bar in leuven geweest en voor je het weet wil je de hele menukaart uitproberen en dat is niet bijvordelijk voor de kilo's :D :D :D .

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:26

Wel zit daar een hele goede chocolatier trouwens!!! The chocolate line! zeker de moeite om binnen te gaan en wat apparte combinaties te proberen :)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:21

En je hebt er een heel groot winkel centrum soort van bijenkorf.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 22:26

Ja ik heb al gelezen dat je er heel goed kunt winkelen. En wat betreft het eten, wat is nou iets typisch Belgisch en lekkers? komt alleen patat in mij op :+

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:44

Hahaha stamppot :-) als ik jullie was zou ik lekker exotisch gaan eten zit een goed braziliaans restaurant :-)

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:58

Typisch Belgisch: Frietjes met ECHTE mayonaise :+ , chocolade (ga zeker eens langs de chocoladebar in Antwerpen, is niet ver van de Groenplaats ), Couberdons, Luikse wafels, ... Qua gerechten weet ik niet direct wat zeggen behalve frietjes, want ik ken alleen echte belgische wintergroenten :+

Antwerpen is echt een ontzettend mooie stad met leuke verhalen! <3

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:53

Kwanyin schreef:
Ik zou ook Antwerpen doen. Ik blijf liever weg uit Brussel nadat ik als Vlaming daar wat negatieve ervaringen heb gehad met franstaligen. Niet overal wordt er daar blijkbaar geapprecieerd dat je Nederlands spreekt en dat is jammer

:(:)

Arme arme Vlaming toch!

-:(-

Meen je dit serieus?
Ik ben een echte West-Vlaming maar woon ondertussen al een aantal jaar in Brussel. Ik geef Nederlandse les op een privéschool, en toevallig zijn het bijna allemaal Waalse mensen die bij mij les volgen.
Ik ken zeer weinig Vlamingen die zo gemotiveerd zijn om Frans te leren, integendeel.
Akkoord, Molenbeek is inderdaad een buurt waar je weg moet blijven, maar zo heeft elke grote stad er wel 1. (Denk aan Parijs, daar is het probleem veel groter, is het daar dan zo erg om op citytrip te gaan?)

@TS: Brussel is een fantastische stad, er is in de laatste 2 jaar heel erg veel veranderd, mede door de grote instroom van Parijse mensen. Ze vinden Brussel namelijk een pak leuker en het volk een pak vriendelijker dan in Parijs. (en het is goedkoper ;) )
http://www.100procenttravel.com/brussel.aspx
Hier krijg je een klein beetje tips, de reisgids zelf is ook echt een aanrader!
Ik woon zelf in Sint-Gillis, en er valt echt ongelooflijk veel te beleven. Veel zuiderse marktjes, kleine winkeltjes en toffe cafeetjes.
Ook Elsene is heeeel erg leuk!
Qua toeristische trekpleisters kan het Magritte-museum mij altijd bekoren, of het Museum van Midden-Afrika in het prachtige Tervuren-park. Er is ook Bozar, waar momenteel en hele grote fototentoonstelling loopt. (summer of photography)

Ik hoop dat je Brussel een kans geeft!

Wat Antwerpen betreft, ook daar heb ik een aantal jaar gewoond, het is leuke, rustige stad, maar er valt wel minder te beleven en behalve shoppen en het fotografiemuseum vind ik het een pak minder veelzijdig!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:13

Inmiddels heb ik mijn stedentripje in Antwerpen er weer op zitten. Vond het een leuke, gezellige stad waar je heerlijk kunt shoppen. We hadden een goed hotel aan de zuidkant van Antwerpen. 10 min met de tram en je was in het centrum. Lekker gegeten en een beetje door de straatjes geslenterd en mensen gekeken. Dat is toch altijd een bijzondere bezigheid. Ik heb me overigens (misschien een verkeerde woordkeuze en bedoel het ook niet negatief) verbaasd over de grote aantallen joods orthodoxe mensen. Ik vond het indrukwekkend om hele families op straat te zien lopen en dan vooral om het uiterlijk.

Brussel komt in ook vast nog een keer aan de beurt.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 01:30

Leuk wetje over de naam van Antwerpen, vroeger deden ze wedstrijden ofzo en ze hakten hun eigen hand af en smeten er het verste mee, of een ander hand van iemand. Vandaar 'ant' werpen :+ heb ik ergens gehoord :D in de les ofzo :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:10

:') .

De stadslegende is idd dat Antwerpen van 'handwerpen' komt maar dat komt dan weer van de grote boze reus die tol vroeg en kleine dappere brabo die z'n hand afhakte en in de schelde gooide waardoor de stad verlost was van de onderdrukking.

De 'echte' *maar veel saaiere* verklaring zou zijn dat Antwerpen een verbastering is van het vroegere aanmeren, aan de kades dus. Vermits Antwerpen altijd al een havenstad geweest is.

Er woont idd een vrij omvangrijke Joodse orthodoxe gemeenschap in Antwerpen die hard aan hun cultuur en tradities houden.

@ moeshie: Leuk dat je een andere kijk op Brussel geeft. Ik (geboren Antwerrpse, moest dat nog niet opgevallen zijn) ken Brussel alleen van de toeristische bezoekjes (idd oa het museum in tervuren) en verder niet echt bekend mee.
Verhuist half Parijs naar Brussel? Is ook niet moeilijk om bescheidener en relaxer te zijn dan een Parijzenaar :+ . Zelfs Parijzenaars zelf vinden de mentaliteit in hun stad nu niet altijd geweldig.

@TS, fijn dat je een leuk weekendje gehad hebt.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:29

xTitanic schreef:
Leuk wetje over de naam van Antwerpen, vroeger deden ze wedstrijden ofzo en ze hakten hun eigen hand af en smeten er het verste mee, of een ander hand van iemand. Vandaar 'ant' werpen :+ heb ik ergens gehoord :D in de les ofzo :D

:')

Zoiets hierboven reeds gemeld, de stadslegende komt van de reus Antigoon en Brabo. Brado verloste Antwerpen van de reus die tol vroeg aan de schepen die over de Schelde kwamen door Antigoons hand af te hakken en in de Schelde te gooien. (Verhaal in een notendop :+ )

Je eigen hand afhakken en daar dan mee gooien lijkt me niet zo'n populaire sport :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:10

Wat je natuurlijk ook kan doen is een dagje Brussel. Vanuit Antwerpen kan je op 40min met de trein rechtstreeks in hartje Brussel uitkomen (Brussel-centraal). Door de week kost een heen en terug 13,80 en in het weekend is dat halve prijs.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:12

In Antwerpen heb je momenteel ook de Badboot (4 euro) of Bocadero, een 'nepstrand'.

Oeps, ik zie net dat je al geweest bent