(werk)visums en meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

(werk)visums en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 11:56

Hoi!

Eind november haal ik mijn diploma en dan wil ik er eventjes tussenuit..
En het liefst voor minstens 3 maanden of langer.
Plaats is voor nu nog onbekend, maar ik wil graag naar een wat warmer/zonniger plekje en het liefst aan een strand of in de buurt van..

Nou weet ik dat er landen zijn met allerlei soorten visums.. Maar jeetje, wat heb je er veel :+
Ik heb even gegoogled, maar je hebt echt allerlei soorten.. Dat ik niet goed weet wat ik nou moet hebben of niet..

Stel.. Voor 3 maanden naar een land als amerika of australie, heb je daar voor die tijd een visum nodig? Of is dat pas nodig als je langer dan 3 maanden blijft.
En met de ABC-eilanden, kan ik daar gewoon heen?? Of hoort daar ook een visum bij?

En ik wil er graag ook werk-ervaring opdoen, dit zal denk ik horeca worden.
Mag dit gewoon? Of moet dit ook eerst aangevraagd en goedgekeurd worden..??

Veel vragen, ik weet het :+
Ik google me suf, maar het is allemaal zo objectief, het is niet zo duidelijk aangegeven..

Ik hoop dat een bokker mij kan helpen :D

kehdra

Re: (werk)visums en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:29

Volgens mij geld voor de meeste landen dat je er best 3 maanden mag verblijven, maar zodra je wilt werken wordt het lastiger.
Specifieke regels liggen aan het land waar je heen wilt, en wat je wilt doen.
Vaak heb je al een contract met een werkgever nodig die je sponsort.
Voor horeca zou je in landen als Amerika en Australie denk ik lastig een werkvisa krijgen, omdat er al zoveel mensen uit die landen zelf die banen kunnen vullen. Volgens mij is er dan in Aus wel weer een speciaal backpackersvisum wat iedereen onder een bepaalde leeftijd een keer in het leven kan aanvragen.

Met andere woorden; bedenk eerst eens waar je heen wilt, dat maakt het makkelijker zoeken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:33

Hier in Noorwegen heb je geen visum nodig je moet alleen een formulier invullen dat je hier woon/werkt tot een bepaalde datum en that's it.

Alleen het is nou niet echt een zonnige plaats met strand in de winter :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 16:43

Kehdra, ik weet wel dat ik richting de ABC-eilanden, amerika óf australie wil.
Bij de ABC eilanden is het makkelijker binnen komen toch??
En waar vraag je een visum aan? Bij de gemeente? Bij een organisatie? Bij het land zelf? En hoe neem ik dan contact met ze op.

Noorwegen heb ik over nagedacht, maar inderdaad het weer staat me niet echt aan :+
Dan ben ik nog liever in Nederland en het doel is eigenlijk dat ik even eruit wil en genieten van een mooie cultuur met zon :=

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:58

Nu is het trouwens goed weer hoor. Maar de winter heeft hier ook wel wat <3

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:02

Australië heb je een toeristenvisum (mag je níet op werken, max. 12 maanden geldig) voor nodig óf een working holiday visum (WHV, t/m 30 jaar), daar kan je mee werken en reizen. Amerika heeft dat systeem van een WHV niet, dus daar kan je niet zomaar gaan werken. Canada en Nieuw Zeeland hebben wel het systeem van een WHV.

Een sponsorship is eigenlijk geen optie als je 'maar' 3 maanden gaat werken/reizen. Dat is meer dat mensen met een gewild beroep voor een aantal jaar naar een land worden gehaald.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:04

Dan zou dus de WHV voor mij gelden.
Als ik zeg ik wil een WHV, krijg ik die dan zomaar?? Of waar vraag ik zoiets aan?? :)

Aan deze info heb ik al heel wat, bedankt!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:05

Voor Australië kan je die aanvragen op de officiële website van de government. Je kan ook speciale bureau's dat voor je laten doen (http://www.australianbackpackers.nl , Killroy) maar daar betaal je uiteraard iets voor. :)

Ik raad trouwens Australië erg aan voor een aantal maandjes, super makkelijk te reizen, vanaf november schitterend weer, en het is een geweldig land!
Laatst bijgewerkt door SpikkelFire op 29-07-12 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:05

Op de site van immigratiebureaus. Gewoon even googlen, kom je een heel eind. :)

PS. Zelf doen is prima te doen, ziet er ingewikkelder uit dan dat het is. ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:15

SpikkelFire schreef:
Australië heb je een toeristenvisum (mag je níet op werken, max. 12 maanden geldig) voor nodig óf een working holiday visum (WHV, t/m 30 jaar), daar kan je mee werken en reizen. Amerika heeft dat systeem van een WHV niet, dus daar kan je niet zomaar gaan werken. Canada en Nieuw Zeeland hebben wel het systeem van een WHV.

Een sponsorship is eigenlijk geen optie als je 'maar' 3 maanden gaat werken/reizen. Dat is meer dat mensen met een gewild beroep voor een aantal jaar naar een land worden gehaald.

Met sponsorships moet je mazzel hebben. Ik ben wel gesponsord door mijn werkgever hier. Je moet ze maar net kunnen vinden.

Op Curacao heb ik een jaar gewerkt, maar dat is erg lang geleden, ik had toen niks bijzonders nodig, maar weet niet of dat inmiddels veranderd is.

Gewoon even ambassade's bellen/mailen is het handigste denk ik.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 02:04

Amerika is erg lastig om even 3 maand te komen werken. Het is NIET handig om op een toeristenvisum te komen en zwart te gaan werken.

Working Holiday Visa in Australie is zeker aan te raden, maar dat krijg je maar eens in je leven, dus dan is het aan te raden om direct voor de volledige duur te blijven. Dat is een jaar, met een jaar verlenging op aanvraag.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 08:22

Een jaar zou ook nog kunnen, het minimum is gewoon 3 maanden :)
Dus je mag maar 1x in je leven naar Australie?? :oo Wat apart..
Ik ga even kijken naar de WHV :)

Ik ga even de ambassade mailen van de ABC-eilandjes.. Even checken of het echt zo is, voor ik straks voor verrassingen kom te staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:26

kehdra schreef:
Volgens mij is er dan in Aus wel weer een speciaal backpackersvisum wat iedereen onder een bepaalde leeftijd een keer in het leven kan aanvragen.

Met andere woorden; bedenk eerst eens waar je heen wilt, dat maakt het makkelijker zoeken.

Even lezen. :+

TS, heb je al aan vrijwilligerswerk gedacht? Of wil je echt een betaalde baan zoeken?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 08:40

HippoLogic schreef:
Even lezen. :+

TS, heb je al aan vrijwilligerswerk gedacht? Of wil je echt een betaalde baan zoeken?

Heb ik inderdaad aan gedacht :j
Maar een collega van mij heeft dat laatst gedaan in Cambodja.. Zij moest meer dan 3000 euro betalen (tickets en services ed) en het viel haar heel vies tegen.
Slecht geregeld, slechte verblijfplaats..
Dus nee, dat wil ik niet doen :)

Ik ga liever voor een betaalde baan :j

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:40

Niet 1 keer in je leven, je mag 1 keer in je leven met dat visum naar Australië, of 2x, maar dan moet je tijdens je eerste visum 3 maanden farmwork hebben gedaan. Je mag daarna wel gewoon met andere visa naar Australië hoor :))

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:40

Voor Australie kan ik nog toevoegen dat je op een toeristenvisum beperkt vrijwilligerswerk mag doen. Zolang je hoofdreden vakantie is, mag je in beperkte mate werk verrichten tegen kost en inwoning. Op een toeristenvisum mag je max 3 mnd onafgebroken in het land blijven. Op de site http://www.immi.gov.au kun je het allemaal nalezen.
Edit: dit kun je dan helemaal zelf regelen, je hoeft dus niet met een of ander programma mee zoals het verhaal in Cambodja klinkt.

In 2003/2004 heb ik 6 mnd op Aruba gewoond en gewerkt. Daar had ik toen geen speciaal visum voor nodig. Als NL staatsburger mocht je toen max. 6 mnd op het eiland wonen en werken zonder specifiek visum. Of dat nog zo is sinds de veranderingen op de Antillen, weet ik echter niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:12

_Nancy schreef:
Een jaar zou ook nog kunnen, het minimum is gewoon 3 maanden :)
Dus je mag maar 1x in je leven naar Australie?? :oo Wat apart..
Ik ga even kijken naar de WHV :)

Ik ga even de ambassade mailen van de ABC-eilandjes.. Even checken of het echt zo is, voor ik straks voor verrassingen kom te staan.

Nee, je krijgt maar eens in je leven een visum voor een jaar :)

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:26

Ik ben zelf 2.5 jaar geleden naar Australië gegaan met een WHV en omdat ik 6 maanden farmwork gerelateerd werk heb gedaan, heb ik nu dus een 2e WHV toegekend gekregen.

Australië is echt een aanrader wat mij betreft, land biedt véél mogelijkheden voor backpackers en het visum is eenvoudig aan te vragen via de site van de Australische overheid. Binnen een paar dagen weet je of je hem wel of niet hebt.

Zelf zou ik geen risico willen lopen door zwart te werken, ik zou dus echt naar een land gaan waar je als backpacker mag werken met een WHV.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:27

Het is ook afhankelijk van het soort land. Dan kun je van dat land de ambassade bellen en bekijken welk visum je nodig hebt en hoe je het kunt aanvragen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 19:39

Ik ga toch even kijk naar de WHV van Australie, want dat klinkt wel echt goed! :j

Ik wil trouwens echt niet backpacken hoor.. :n Graag een vaste verblijfplaats met uitstapjes zeg maar.
Als ik nu een visum aan zou vragen, wanneer gaat ie dan in?
Mag ik zelf een datum kiezen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:46

Volgens mij moet je vertrekken binnen een jaar na goedkeuring. Staat allemaal erg duidelijk op de site ;)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:01

Klopt; als het visum toegekend wordt, heb je een jaar om het land binnen te gaan, daarna vervalt het visum. Vanaf het moment dat je de grens over gaat, gaat je tijd die je er mag doorbrengen, tellen. Staat idd allemaal op de site.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 14:28

En als ik naar een land binnen Europa ga, zoals Spanje/Italie..
Heb ik daar ook een werk visum voor nodig om te mogen werken??

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:58

Nee, niet zolang het binnen Europa is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:00

ik zie dat je doktersassistent bent? kijk eens op http://www.banboneirubek.com/ daar hebben ze vaak medisch personeel nodig voor een ''korte'' tijd, 3 of 6 maanden! zij regelen vervolgens ook je werkvergunning en betalen soms zelfs je vlucht!