Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:51

Dag allemaal,

Sinds 3 maart dit jaar ben ik, na 9 jaar relatie, verloofd met mijn vriend. In verband met de kosten etc en aangezien we er nog niet uit zijn hoe of wat willen we volgend jaar pas trouwen.
Dit jaar, afgelopen maart, zijn wij op vakantie geweest in Mexico (Playa del carmen). Daar werd een bruiloft gehouden op het strand echt heel mooi.
Ik heb niet veel familie, ouders, 1 zus en haar vriend die ik graag bij de ceremonie zou willen hebben. Mijn vriend heeft wel een grote familie, maar niet met iedereen contact.
Eventueel kunnen we, als we daar nog zin in hebben, achteraf een borreltje houden voor familie. We hebben de kosten voor de bruiloft bekeken in Nederland en in Mexico.
Wat we ons nu dus afvragen; hoe gaan we om met de kosten i.v.m. gasten? Mijn ouders willen een flink deel van de bruiloft betalen, dus de reiskosten/verblijfkosten in Mexico is voor hen geen probleem.
Mijn zus en haar vriend wilden altijd al eens naar Mexico, ideaal om te combineren dus. Maar hoe moet ik dat oplossen met mijn schoonfamilie? Mijn vriend geeft aan dat hij vindt dat zij zelf hun reis moeten betalen.
Ik ben van mening dat wij gaan trouwen in Mexico omdat wij dat zelf willen en we trouwen voor ons zelf en niet voor anderen. Maar toch zou ik het wel erg vinden als mijn familie er niet bij is.
Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Ik heb nog niet gesproken met mijn schoonfamilie, maar tot op heden wordt het onderwerp Bruiloft door hen ‘vermeden’. Vakanties van hen zijn ook nooit verder dan de camping op 30min rijden, dus vrees dat Mexico
een flinke cultuurshock voor hen is. Ik ben ook heel erg bang dat ze niet mee willen gaan. De kosten voor gasten die mee zouden reizen bedragen 1300 euro per persoon, voor 10 dagen vakanties alles all inclusive.
Wij vragen geen cadeau’s etc. Ik hoef overigens geen opmerkingen dat het niet gastvrij is om daar te gaan trouwen, dat het asociaal is dat wij niet voor de gasten betalen.

Groet Madeleine

Anoniem

Re: Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:54

Huh, je wilt dus niet voor ze betalen? Waar moet iedereen dan 1300 euro vandaan toveren?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:57

Anthea schreef:
Huh, je wilt dus niet voor ze betalen? Waar moet iedereen dan 1300 euro vandaan toveren?

Ja precies.

Ik denk in dit geval dat die "reis" voor de meeste mensen niet eens mogelijk is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:58

Stel dat ze aangeven het niet te kunnen betalen, wat ga je dan doen? En als ze aangeven het er niet voor over te hebben?

Ik zou dit heel moeilijk vinden. Als mijn broertje nu aangeeft in verweggistan te gaan trouwen, dan wil ik daar bij zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat €1300 uitgeven aan de bruiloft van een ander... Mja, ik zou me wel heel hard bedenken of ik dat wel zou willen.

En wil je er verder niemand bij? Geen vriendinnen? Oude kinder oppas?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:58

Anthea schreef:

Ze zijn toch niet verplicht te komen? ;)

@TS, wellicht is het een optie om ook even uit te zoeken/op te zoeken/uit te werken wat de kosten zijn van vliegen naar de locatie, 1 (of 2) overnachting(en) en weer terug vliegen.
Mocht schoonfamilie een vakantie zo ver weg niks vinden, maar wel bij de bruiloft willen zijn (ondanks de locatie) dan is dat wellicht een optie voor ze :) Dan kan je het toch betaalbaarder houden/maken.

En tja, iedereen is welkom op basis van eigen reis en verblijf toch O:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:59

Tsja. Ik zou in ieder geval niet verwachten dat je schoonfamilie alles zelf betaalt, tenzij ze zeer ruim in hun geld zitten. Dat jullie niet het volledige bedrag willen neerleggen snap ik, maar ik zou op z'n minst aanbieden een flink deel mee te betalen. Jullie willen immers zelf ook graag dat zij erbij zijn.

Het is wel een flinke smak geld. Als mijn schoonzus, of zelfs eigen broertje op zo'n locatie zou trouwen, zeker als het een locatie is die mij als vakantiebestemming totaal niet trekt, zou ik het ze toch wel een beetje kwalijk nemen, denk ik. Want je wil er graag bij zijn, maar je wordt wel gedwongen om je vakantie en een klap geld ervoor over te hebben.
En zelf zou ik dan liever 2 ceremonies houden, eentje in Nederland voor iedereen en eentje op onze droomlocatie voor onszelf (en wie mee wil). Juist om een situatie als deze te voorkomen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:59

Als ik uitgenodigd zou worden zou ik niet mee gaan. Simpelweg omdat ik niet even 1300 euro kan ophoesten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:01

personlijk vind ik het niet kunnen om iemand uit te nodigen voor je bruiloft, die vervolgen hoge kosten moet maken om te komen. Zeker omdat het over relatief veel mensen gaat met ieder een eigen verhaal en butget.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:03

Ik heb dit in mijn omgeving meegemaakt. Zoon van een vriendin van mijn moeder trouwde op curacao. Iedereen was er, maar het was wel zelf betalen (was een groot gezelschap). Ondanks dat iedereen er was hoorde ik achteraf wel wat 'geklaag' dat het eigenlijk een beetje dwingen was om veel geld uit te geven.

Waarom trouwen jullie niet daar, en hou je in NL ook nog een plechtigheid/feestje?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:03

maar je trouwt voor jezelf, niet voor anderen :)

Wat je natuurlijk ook kan doen is iedereen die je erbij wil hebben uitnodigingen voor de bruiloft zelf in Mexico, en de rest (kennissen en andere familie/vrienden) uitnodigen voor een receptie in NL.
Dan passeer je niemand, heetf iedereen de mogelijkheid om je te feliciteren en kan je toch op de locatie trouwen waar je zelf wil trouwen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:05

Wacht even, €1300 PP? Dus €2600 voor de schoonouders samen? Plus het feit dat bruiloften altijd al geld kosten (vervoer naar het vliegveld, kleding voor op de bruiloft, toch een cadeau)... Ik zou er denk ik niet zo blij van worden.

Je moet maar net naar Mexico op vakantie willen, want je vakantiegeld (en meer) is er wel in 1x doorheen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:05

Ik vind het onbeleefd om van gasten te verwachten buitengewone kosten te moeten maken om bij een bruiloft/trouwerij aanwezig te zijn.
Dat geldt imo ook als mensen een uitnodiging krijgen met daarop de vermelding black tie, terwijl bruidspaar weet dat de gasten dergelijke kleding niet in de kast hebben hangen.

Als jullie inderdaad voor jezelf wilt trouwen in Mexico, dan zul je het dan met jullie beiden moeten doen.
Een paar Mexicanen als getuige en lekker daarna vakantie met z'n tweeën.

Het is m.i niet netjes om jouw familie wel uit te nodigen en zijn familie niet. Of er maar vanuit gaan dat je schoonfamilie toch niet komt.
Kans is groot dat een dergelijke trouwerij in de toekomst gigantisch tussen jou en je partner en zeker tussen jou en je schoonfamilie gaat staan.
Trouwdag kun je nooit over doen.

Bovendien is het niet alleen de € 1300,- voor de reis die je verlangt van je familieleden, maar ook het opnemen van vrije dagen die zij misschien anders gepland zouden hebben.

Zou je normaal gesproken 10 dagen met je ouders en zusje op vakantie willen? Je huwelijksreis is tegelijkertijd uitje met de familie.

Succes met jullie besluit.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:06

Ik zou niet komen naar zo'n bruiloft ver weg, ook al had ik 1300 euro over.
Dat geld EN die vakantiedagen wil ik liever besteden aan een vakantie die ik wil, met mensen waar ik 10 dagen mee wil doormaken.
En niet met een groep, waarschijnlijk best aardige, maar toch relatief vreemden en kennissen op een plek die ik zelf niet uitgekozen heb.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:19

Ik zou de afweging maken: of in het binnenland trouwen, mèt dierbaren erbij of in het buitenland met de kans dat er dierbaren niet bij zijn, maar wel met een bijzondere locatie. Aangezien ik familiale aanwezigheid toch belangrijker vind dan een locatie (wat ben je met zo'n "droombruiloft" als je het niet kan delen met de juiste mensen), zou ik er voor kiezen om hier te trouwen met iedereen erbij die ik erbij zou willen.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:23

Ik zou komen mits ik het geld heb. Wanneer ik dit niet zou hebben zou ik proberen er voor te sparen. Ja het is veel geld, maar het zou voor mij ook een hele ervaring zijn!

Wanneer ik het geld echt niet heb dan houdt het op.

Ik vind het niet onbeleefd. Je nodigt ze uit. Het is aan hun de keuze of ze willen komen of niet. Of het voor hun waard is om zoveel geld uit te geven. Wanneer zij besluiten niet te komen moet je ook niet teleurgesteld zijn. Wat niet kan dat kan niet.

Tieneke; goed advies.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:26

Wellicht is het een optie om (een deel van)de vliegreis te betalen en bijv. 1 overnachting.
Als jij normaal daggasten uitnodigt, dan zijn ze er ook op jullie kosten.. :o
Dus ik vind dat je het niet kunt maken om ze alles zelf te laten betalen :o .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:28

Tieneke schreef:
Ik zou de afweging maken: of in het binnenland trouwen, mèt dierbaren erbij of in het buitenland met de kans dat er dierbaren niet bij zijn, maar wel met een bijzondere locatie. Aangezien ik familiale aanwezigheid toch belangrijker vind dan een locatie (wat ben je met zo'n "droombruiloft" als je het niet kan delen met de juiste mensen), zou ik er voor kiezen om hier te trouwen met iedereen erbij die ik erbij zou willen.

En als je de afweging moet maken dat je vanuit sociaal wenselijk gedrag familie moet uitnodigen waar je helemaal geen zin in hebt en in NL dus een behoorlijke prijzige bruiloft zou hebben
Of dat je op je droom locatie een relatief goedkope bruiloft hebt, maar meer geld kwijt bent aan reiskosten van de mensen die je er echt bij wil hebben.
En dan kan je nog kijken om deze mensen niet voor 10 dagen te laten komen, maar voor 2 dagen. Kosten besparing voor jou :)*
en willen ze dan zelf nog vakantie dr voor/dr na eraan plakken omdat ze er dan toch zijn, dan kan jij het bedrag dat je voor hun reis zou betalen alsnog geven als zijnde "bijdrage" voor hun reis.

Een (groot) deel van mn familie hoef ik niet op mn bruiloft te hebben. Sommige zie ik 1 keer per jaar (bv met kerst) anderen 1 keer in de x jaar (3-4-5 jaar). En waarom zou ik, vanuit een sociale verplichting (want dat is het eigenlijk) een droomlocatie en droom bruiloft laten schieten?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:30

ikkuh15 schreef:
Ik zou komen mits ik het geld heb. Wanneer ik dit niet zou hebben zou ik proberen er voor te sparen. Ja het is veel geld, maar het zou voor mij ook een hele ervaring zijn!

Wanneer ik het geld echt niet heb dan houdt het op.

Ik vind het niet onbeleefd. Je nodigt ze uit. Het is aan hun de keuze of ze willen komen of niet. Of het voor hun waard is om zoveel geld uit te geven. Wanneer zij besluiten niet te komen moet je ook niet teleurgesteld zijn. Wat niet kan dat kan niet.

Tieneke; goed advies.

En juist daarom voelt de ander zich verplicht om wel te gaan, ook al komt het financieel zeer ongelegen.

Fictief dilemma voor schoonouders:
Keus tussen nieuwe CV-ketel of een bruiloft in het buitenland van je zoon.
Een gewetensvraag.
Maar de CV ketel houdt je warm in de winter, zoonlief biedt waarschijnlijk niet aan om de ketel voor z'n ouders te betalen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:32

TS zegt bij mijn weten nergens dat ze familie wilt uit sociaal wenselijk gedrag. Integendeel: ze wil bepaalde familieleden er wel bij. Ik ga er vanuit dat TS haar vriend graag toch ook zijn ouders erbij heeft...?

Een bruiloft maak je zo duur of goedkoop als dat je zelf wilt. Ook in NL kun je "klein" trouwen, maar toch op een toplocatie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:36

Echt vrije keus vind ik het niet. Als familie wil je niet de bruiloft van je kind/broer/zus missen, ook als je baalt van hoeveel het kost. Ik zou de bruiloft van mijn broertje niet willen missen, en zou het geld betalen als ik het had, maar ik zou het hem wél kwalijk nemen dat hij daar -in mijn ogen- toch iets te egoïstisch in is geweest. En als de schoonfamilie niet komt en vervolgens zelf 3 weken op vakantie gaat, kan ik me voorstellen dat de zoon toch een lichte wrok koestert. Ik zou zelf niet het risico willen nemen om hier irritaties of zelfs ruzie door te krijgen..

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:45

Ik vind het een heel leuk idee en waarschijlijk zijn er wel 'goedkopere' alternatieven voor degene die erbij willen zijn ?
Wij zijn een aantal jaren geleden naar een bruiloft in Italië (Toskane) geweest. Niet zo ver natuurlijk, maar de sfeer onder familie en vrienden was onvergeetelijk. We hebben ons echt geamuseerd en ik zou, ondanks dat het een hap in het budget was, zo opnieuw doen. :) <3
Wij zijn trouwens 3dagen half pension gebleven, andere famileileden zijn langer gebleven, sommigen zijn enkel de dag van de bruiloft afgekomen.
Dus je ziet, je kunt het zo duur maken als je zelf wil.
En moest mijn zusje in Mexico willen trouwen, dan ga ik er desnoods met mijn tent heen, maar erbij zou ik zeker zijn ! (En ik zou het al zeker niet egooïstisch vinden moest ze zoiets willen doen !)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:52

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:57

DaniBanani schreef:
Echt vrije keus vind ik het niet. Als familie wil je niet de bruiloft van je kind/broer/zus missen, ook als je baalt van hoeveel het kost. Ik zou de bruiloft van mijn broertje niet willen missen, en zou het geld betalen als ik het had, maar ik zou het hem wél kwalijk nemen dat hij daar -in mijn ogen- toch iets te egoïstisch in is geweest. En als de schoonfamilie niet komt en vervolgens zelf 3 weken op vakantie gaat, kan ik me voorstellen dat de zoon toch een lichte wrok koestert. Ik zou zelf niet het risico willen nemen om hier irritaties of zelfs ruzie door te krijgen..

Ik begrijp wat je zegt, maar andersom geldt toch ook. Als het nu de droom van het bruidspaar is om in het buitenland te trouwen, wie is dan 'de familie' om dit te ontnemen? Echter dient het bruidspaar de afweging te maken hoe erg het is als bepaalde (belangrijke) mensen er dan niet zijn. Of in hoeverre zij bereid zijn (een deel) te betalen. Het blijft een moeilijke kwestie, maar egoïstisch vind ik het niet. Het is jouw bruiloft en jouw wensen, uiteraard mag je rekening houden met anderen. Maar tussen in mexico trouwen of in NL zit nog een heel gat. Misschien zijn er andere landen net zo aantrekkelijker en goedkoper? En wellicht is de beste optie nog gewoon overleggen en kijken wat je schoonfamilie ervan vindt en hoe zij het ervaren.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:59

Ik zou gewoon lekker samen in het buitenland trouwen en daarna een feestje geven in Nederland.
Zo hebben wij het ook gedaan. Dan dwing je ook niemand om een keuze te maken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:00

Is het dan niet een optie om voor iedereen de vliegreis + 1 overnachting te betalen TS? Dat lijkt me aanzienlijk goedkoper dan 10 dagen, en heeft toch iedereen de kans er bij te zijn zonder zich voor het blok gezet te voelen.