Wolven in Frankrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Wolven in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:00

Hoi allemaal,

We wilden dit jaar op zoek naar beren en wolven in Zweden, maar het weer zit tegen, dus gaan we de andere kant op.
Wie weet hoe het zit met wolven in Frankrijk, is er een kans om ze bv in Mercantour te spotten?
Beren zullen we dan maar uitstellen helaas...

Wel willen we naar Aosta, steenbokken en gemzen bekijken, iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Ps, mocht iemand campings weten in de natuur, waar je mag stoken, dan houd ik mij ook aanbevolen!

betadine

Re: Wolven in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:04

Er zitten wolven in Frankrijk dat weet ik zeker, maar denk niet dat je ze te zien krijgt. Ze zijn er nog steeds niet heel welkom en zijn heel erg schuchter. Ik heb er 3 jaar gewoond en nooit 1 gezien. Wel soms in het nieuws enzo, maar ze zijn echt heel sluw en laten zich niet of amper zien. Ze zijn ook niet in grote aantallen aanwezig dus ja succes dan :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:56

Zelfs voor ervaren wolvenspotters zijn ze moeilijk te zien te krijgen in landen als Frankrijk en Duitsland. Maar met veel geluk zijn ze bij Mercantour inderdaad te spotten. De populatie is echter klein.
Opgezocht in Google

Hebben jullie wel gedacht aan Oost-Europa? In Polen kun je bijvoorbeeld ook wolven spotten en er zitten zelfs stabiele populaties in het westen van Polen.
In de Karpaten (Oekraïne, Roemenië, Polen en Slowakije) zijn naast wolven ook beren te zien. In de Tatras in Slowakije leven bijvoorbeeld ook wolven en beren.

Verder leven er beren op de Balkan en hele kleine groepjes elders in Europa (o.a. Italië in de Apennijnen; in de Abruzzen leven zowel wolven als beren maar beiden zeer zeldzaam. Parco Nationale d'Abruzzo is een mogelijkheid).
Succes.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:04

Weet niet waar je wilde gaan kijken in Zweden maar in het noorden van Scandinavië is het heerlijk weer.17 graden met een heerlijk zonnetje

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:13

Hoi Quera,

We wilden tussen Mora en Stockholm blijven, omdat hier aardige wolven en beren populaties zitten.
Bovendien houdt weeronline volgende week overal slecht weer in Scandinavië helaas. In een stuga is dat niet zo erg, maar 3 weken koukleumen in een tentje...dat wordt m niet vrees ik!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:16

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:19

@ Josav,

Bedankt voor het meedenken.
Op zich trekken de gebieden die je noemt ons heel erg, met name de karpaten lijkt ons geweldig !! Maar ze worden niet echt als veilig omschreven ( we trekken rond met een tentje), en daarbij spreken we prima Engels en Duits, maar ons Pools en Roemeens laat te wensen over ;-) We hebben de laatste maanden allerlei info hierover opgezocht op het net, maar voor ons is Scandinavië hét land als je kamperen wilt combineren met wild ( buiten Canada en Amerika dan..., maar daar willen we evt volgend jaar weer naartoe).

In Italië is de berenpopulatie ook erg klein ( Appenijnen) en we hebben ook gekeken voor Slovenië, maar ook daar schijnen ze erg moeilijk te zien te zijn. Tja en het horen huilen van de wolven was echt zoiets wat op onze "to do" lijst staat! In Yellowstone wel gezien maar niet gehoord..

@ Imre,

Ja die hadden we inderdaad ook gezien, maar is idd verder in het noorden, en ook daar koud en nat..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:21

In Hongarije zitten ook beren en wolven. Het weer is daar nu ook mooi.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:33

Hongarije? Ik ga googlen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:36

Ons plan is ook om weer naar Zweden te gaan, maar als het zulk weer blijft gaan we naar het oosten in plaats van naar het noorden. Mits het daar beter weer is, anders blijven we thuis. :+

Twee jaar geleden wel wolven gezien in Noorwegen, maar in een wildpark.
Afbeelding

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:37

In polen, het gebied rond de biebzra, heb ik wolven sporen gezien en wolven gehoord. Daarnaast elanden gezien in polen en allerlei toffe arenden. In oost-polen bij de wit-russische grens nog wilde wisenten gezien. Ook super leuk!
Polen is best wel n aanrader, ook om te kamperen! Bijkomend voordeel is dat polen heel erg goedkoop is :) :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:41

Polen heb ik niet ondervonden als een 'onveilig' land vorig jaar toen ik er 2x ben geweest. Ben zelfs stapelverliefd op het landschap geworden en zou er zo weer naartoe rijden :j
Inderdaad een goedkoop land, je kan bijna overal terecht qua kamperen en als je van te voren een beetje nagaat welk gebied je zit, kun je eea al voorbereiden ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:49

Mijn moeder woont in Polen, en heeft daar in de beschermde natuurgebieden ook wel is sporen gezien van wolven. Iemand die ze daar kent is van de gebruikelijke route afgegaan (wordt afgeraden!) En kwam daar dus ook een wolf tegen. Nou hij wist niet hoe snel hij weg moest komen :D
En daar zitten ook veel beren.
Misschien ook een optie om daar langs te gaan?
Mocht je misschien echt interesse hebben om daar de dieren te gaan spotten, moet je maar ff een PB sturen, zal ik wel is aan mijn moeder vragen waar de beste plekken zijn om ze te bekijken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:57

Leuk topic dit, altijd als ik ergens op vakantie ga, ga ik meteen googelen of daar toevallig wolven voorkomen :') Beetje een obsessie, haha.

Nog wat dichter bij thuis trouwens: Bij Maastricht zit een wolven opvang centrum, ook midden in de natuur. En ja, je mag bij de wolven naar binnen..
Daar wil ik sowieso nog een keer naartoe!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:13

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:49