Met de auto naar Italië: via Mont Blanc of St Bernard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Met de auto naar Italië: via Mont Blanc of St Bernard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:15

Binnenkort gaan mijn vriend, ik en nog twee vrienden een paar weken naar Italië. We hebben auto's gehuurd en zijn nu de route aan het bepalen. Maar er is een ding waar we niet uitkomen, en dat is het stuk langs/door Zwitserland.

We hebben 2 opties:
- Rijden via de St. Bernardtunnel. Voordeel is dat deze qua aantal kilometers het kortste is. Nadeel is dat aan het begin (en eind?) steile stukken met haarspeldbochten zitten. Vorig jaar hebben we al door zuid-Frankrijk gereden, maar dit is toch wat heviger.
- Rijden via de Mont Blanc tunnel. Voordeel is dat deze route 'rustiger' is qua rijden (dus niet qua aantal verkeersdeelnemers). Iets veiliger dus ;) Deze route is wel duurder en iets langer (30 km).

We hebben deze info alleen van internet, want zelf zijn we er nog niet geweest. Zijn er toevallig blokkers die hier wel eens met de auto gereden hebben en hun ervaring willen delen? Zou ons echt helpen :j

verootjoo

Re: Met de auto naar Italië: via Mont Blanc of St Bernard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:56

Waar in italie gaan jullie heen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:02

Ga als onervaren auto rijder de meest gemakkelijke route nemen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:06

Ik lees graag even mee... Wij gaan ook naar italie.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:09

Wij zijn vorig jaar via de Mont Blanc tunnel gereden.

Ik weet niet waar jullie zitten in Italië, maar je kan er ook voor kiezen om voor de Mont Blanc tunnel een stop te houden en daar te overnachten. Het is een heel mooi gebied (Chamonix) en als je de Mont Blanc op gaat is dat echt een mooi begin van je vakantie! :)
Een voordeel hiervan is dat je 'ochtends vroeg meteen door de tunnel kan en dus niet lang hoeft te wachten.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:13

@ Verootjoo: we gaan naar (omgeving) Imperia :)

@ Ariebren: we zijn met 2 ervaren, en 2 onervaren bestuurders. Uiteraard gaan we voor de veiligste, maar omdat we allen de tunnels niet kennen en we op internet over beide slechte dingen lezen, ben ik benieuwd naar ervaringen. De Mont Blanc lijkt veiliger, maar geen idee of dat echt zo is. Vandaar :)

@ Chrissie: dankjewel voor de tip! Reed het ook fijn? Was het erg druk, of juist rustig? Enne, onze planning is nogal strak, maar ik ga zeker kijken of we er een dagje Mont Blanc tussen kunnen plakken ;)

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:19

Szan schreef:
@ Chrissie: dankjewel voor de tip! Reed het ook fijn? Was het erg druk, of juist rustig? Enne, onze planning is nogal strak, maar ik ga zeker kijken of we er een dagje Mont Blanc tussen kunnen plakken ;)

Ik weet nog wel dat het een fijne route is om te rijden! Toen wij om 9 uur ochtends de tunnel ingingen moesten we ongeveer 10 minuutjes wachten. Wat dat betreft dus helemaal niet druk!
(Als je de berg op wil is dat €43 euro p.p, maar zeker een aanrader!)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:31

Ah ok, dus oostenrijk is geen optie.

Als je niet gewend bent aan door de bergen te rijden en je ziet het niet helemaal zitten, zou ik het niet doen. Op zich is het niet heel erg moeilijk om in de bergen te rijden.

Ik zou even kijken welke tunnel het rustigst is. Heb zelf ooit een keer 5 uur vastgestaan voor de gotthard tunnel. Word je echt niet vrolijk van...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:33

30 km is natuurlijk geen wezenlijk verschil, dus dan zou ik gaan voor de route waarbij je jezelf het prettigst voelt.