Kroatie, omg. Istrie. wie heeft tips??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ayhno

Kroatie, omg. Istrie. wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:08

hoihoi,
wij gaan in September 1,5 week naar Kroatie naar Porec.
Wat is echt een must-see in die omgeving??

_SteR_

Re: Kroatie, omg. Istrie. wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:43

Leuk dat je naar Kroatië gaat! Ga je naar een camping/hotel? Ik heb jaren met mijn ouders, later ook een paar keer met mijn vriend, op camping Porto Sole gestaan. Erg leuk! Helaas hebben ze dit jaar de hele camping omgegooid en naar horen zeggen hebben er veel kampeerplaatsen plaats moeten maken voor stacaravans. Wij gaan het dit jaar iets zuidelijker zoeken, we gaan naar Dalmatië, Sibenik.

Het stadje Rovinj is zeker een aanrader om te bezoeken, knusse straatjes en leuke winkeltjes, evenals Porec trouwens. Ook het Limski kanaal is een bezoekje waard. Wij namen altijd de boot mee en hebben daar regelmatig gevaren, gelegen. 's Avonds zijn er zelfs dolfijnen te spotten. Langs de weg zijn genoeg uitkijkposten om het kanaal goed te kunnen zien.
Het amfitheater in Pula is prachtig om te bekijken en staat middenin het centrum van Pula. Na het Colloseum in Rome is dit theater het grootst.
Wel een eindje rijden, maar zeker een aanrader voor de paardenliefhebbers is de Lipica stoeterij. Ik heb daar een rondleiding in de stallen/weilanden gehad en we kregen een show met echte Lippizaners te zien.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:40

Porec en Rovinj zijn inderdaad leuke stadjes, da's zeker de moeite waard om daarheen te gaan :)
Wij zijn ook in Pula geweest en daar vonden we niets aan. Maar smaken verschillen natuurlijk, want zo te lezen vond _SteR_ het daar wel leuk!
Als je een auto ter beschikking hebt dan is Opatija ook wel een bezoek waard. De kustweg naar beneden (dus van Opatija richting Pula) is ook de moeite waard, je ziet dan allerlei eilandjes langs de kust.

Veel plezier alvast en maak er wat moois van :)

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:19

dank jullie wel voor de reacties.
wij gaan met de auto heen en staan op camping Laterna Camp (Happy Camp)
we hebben een 6 pers. stacaravan gehuurd.

Wouw dolfijnen! kun je daar ook zwemmen met dolfijnen?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:24

Grappig; ik heb vroeger jaren achtereen op Lanterna gestaan (dat het nog bestaat, haha!)

Wij huurden daar vaak een bootje en staken dan de baai over naar Novigrad, om een ijsje te eten/terrasje te pakken, altijd een leuke middagbesteding.
Wat verder al genoemd is zoals Lipica, Limski-fjord/kanaal etc. zijn zeker aanraders!! Wij gingen ook weleens een dagje naar Venetie met de boot, maar das best prijzig. Ook in Slovenie, maar wel erg leuk zijn de grotten van Postojna (is te combineren met Lipica).

Ik vond Pula ook altijd erg leuk :P en als je erheen gaat en toch de beschikking hebt over een auto (en een beetje avontuurlijk ingesteld bent), rijd dan door naar Premantura. Dat is de uiterste punt van het schiereiland Istrie. Daar had je altijd een soort surfersbarretje boven op de rotsen, echt superleuk! Hier komen alle dare-devils uit de regio naartoe om te cliff-diven. Heel apart sfeertje daar. Laat je echter niet weerhouden door de hobbelweg ernaartoe (tenzij die inmiddels verbeterd is).

En tot slot nog een restaurant-tip (wederom; als het er nog zit): In Tar, wat een stukje het binnenland in ligt, gingen wij regelmatig eten bij een heel authentiek, niet-toeristisch eettentje. Echt super!! En bijna niet te missen, zo groot is Tar niet ;)

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 18:22

thnx! zal ze ff op me papiertje zetten met de rest van de tips (Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:30

Zelf ben ik in Medulin geweest met Xtravel en we zijn ook in Porec en Rovinj geweest maar dan om te stappen, dat was erg leuk, in een van die stadjes was een gave openluchtdiscotheek. Verder zijn we naar Splitvice geweest, geen idee hoe ver het daarvandaan licht, maar het was erg mooi. Toen wij er waren was het een langdurige hittegolf dus de watervallen waren een stuk kleiner dan normaal, maar ze waren nog mooi om te zien. Ik wil zeker nog een keer terug. Verder hebben we een waterdag gehad (duiken, maar er viel niet veel te zien in die baai, met een band achter de boot, dat was mega vet om te doen en op de banaan), een dagje Venetië en stappen op een partyboot, maar dat regende letterlijk weg.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 10:21

we willen venetie de heen weg bezoeken en milaan de terug weg

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:29

@ Baramundi, moet je een vaarbewijs hebben om daar een bootje te huren?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:30

Toen wij dat deden niet; Dat was wel zo'n klein 'pruttel-pruttel-bootje' maar ideaal om een beetje voor de kust langs te tuffen en af en toe een baaitje over te steken.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:30

ayhno schreef:
dank jullie wel voor de reacties.
wij gaan met de auto heen en staan op camping Laterna Camp (Happy Camp)
we hebben een 6 pers. stacaravan gehuurd.

Wouw dolfijnen! kun je daar ook zwemmen met dolfijnen?

Mijn ouders zijn er vorig jaar geweest en die vonden het geweldig!
Officieel ligt het Tar, 13 km boven Porec!

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:10

F_Orumster schreef:
@ Baramundi, moet je een vaarbewijs hebben om daar een bootje te huren?

Wij nemen dit jaar onze speedboot niet mee, maar huren daar voor een x aantal dagen een speedboot. Daar heb je inderdaad een vaarbewijs voor nodig. Kleinere bootjes met een motortje onder de 4 á 5 pk meestal niet.