Op vakantie met jonge baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Op vakantie met jonge baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:43

Hallo bokkers,

Wij hebben een dochtertje van nu bijna 6,5 week oud.
Het zou ons erg leuk lijken om er binnenkort lekker tussenuit te gaan met z'n drietjes.
We willen niet te ver weg uiteraard ivm de reistijd, dus NL/DL/Belgie bijvoorbeeld.
Een ID-kaart heeft ze al, we zijn laatst al een dagje naar Duitsland geweest.
Verder zouden we ergens naar toe gaan waar voldoende bezienswaardigheden zijn, zodat we gewoon lekker wat stadjes/musea etc kunnen bezoeken, aangezien fietsen bijvoorbeeld niet kan.
We houden van kamperen, dus waarschijnlijk gaan we met de tent weg.
Op de camping willen we in ieder geval een plek om te zwemmen (meertje of zwembad) en bijvoorbeeld een tafeltennistafel; wij vermaken ons altijd wel.
Het is onze bedoeling om gewoon lekker te gaan luieren en genieten van het mooie weer (aangezien we vrij zijn om te gaan wanneer we willen, kunnen we vertrekken wanneer de voorspellingen goed zijn); niets hoeft perse. We nemen gewoon de hangmat, spelletjes en leesboeken mee en gaan lekker chillen.
Zelf zijn we erg relaxed met onze dochter, ik geef borstvoeding, ze slaapt goed en huilt nooit; kortom volgens mij kunnen we prima even op vakantie.
We hebben geen haast om te gaan, ik wacht sowieso tot ze 8 weken oud is en de eerste entingen heeft gehad, daarna hebben we een paar weken geen afspraken staan dus zouden we kunnen gaan.

Graag zou ik ervaringen willen horen van andere moeders (of vaders) die op vakantie zijn gegaan met hun kleintje; waar gingen jullie naar toe, wat is handig om op te letten en waar moet je rekening mee houden?
Hoe was jullie verwachting en hoe is het achteraf gezien bevallen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Plaatje1990

Re: Op vakantie met jonge baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:49

Ik persoonlijk zou 8 weken te vroeg vinden want eigenlijk slapen ze dan nog teveel om echt iets te kunnen ondernemen op een dag. Daarbij is het ook zo dat ze snel afkoelen in het water en aangezien voor een goede tempratuur in een buitenbad of meer het zeker een week lang of het liefst nog lang een hoge tempratuur moet zijn geef ik dit weinig kans in de Benelux of Duitsland.... Wat je wel kan overwegen is centerparcs of iets dergelijks met een groot warm binnenzwembad zodat je ook niet afhankelijk bent van het weer. Een camping zou ik absoluut nog niet doen ! Ik ga nu met mijn kleintje eind augustus kamperen, nja stacaravan gehuurd, in italie en hij is dan 8 maand bijna.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:54

naar het buitenland zou ik zowiezo niet doen ivm de entings die ze nog krijgen gaan (nu helemaal nog niets)
tja voo de rest hangt het ook van je kindje zelf af ,slaapt ie bv makkelijk overal etc
wij zijn toen naar limburg geweest op een appartement lekker en gezellig tis maar net hoe moeilijk of juist makkelijk juillie zelf denken,
ik zelf doe nooit zo moeilijk ;-)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:56

missanita84 schreef:
naar het buitenland zou ik zowiezo niet doen ivm de entings die ze nog krijgen gaan (nu helemaal nog niets)
tja voo de rest hangt het ook van je kindje zelf af ,slaapt ie bv makkelijk overal etc
wij zijn toen naar limburg geweest op een appartement lekker en gezellig tis maar net hoe moeilijk of juist makkelijk juillie zelf denken,
ik zelf doe nooit zo moeilijk ;-)

Ik ook absoluut niet hoor, mijn baby ging met 4 maanden al naar Zwitserland(appartement) maar niet om te kamperen. Ik ben van mening dat je je kindje overal mee naartoe kan nemen maar om nou met 8 weken al te gaan kamperen, nee lijkt me niet verstandig...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:00

Oh de baby hoeft niet te zwemmen, maar ik wil zelf graag kunnen zwemmen :P
Dus dat mijn man en ik om de beurt even een duik kunnen nemen als we dat willen, dan kan de ander met de baby bij de tent blijven (of dat we aan het water gaan zitten met zn drieen).
Kun je uberhaubt wel het water in met zo'n kleintje dan, dat had ik niet gedacht?
Om iets te ondernemen hoeft de baby toch niet wakker te zijn; die merkt er immers toch niets van?
Stel we zouden naar een museum gaan, dan kan de baby in de reiswieg mee naar binnen, als we een stadje bezoeken idemdito (of in de draagdoek).

We hoeven niet perse weg als ze 8 weken is hoor trouwens, maar dan krijgt ze haar entingen en voor die tijd wil ik sowieso niet weg. Ik ga voorlopig nog niet weer werken, dus we kunnen ook eind augustus weg bijvoorbeeld.

Ze is erg makkelijk; slaapt overal en met name buiten juist zalig (heb haar veel buiten in de wagen omdat ik ook veel buiten ben). 'Snachts heeft ze nog maar 1 voeding nodig sinds een paar dagen, dus ik denk dat het tegen de tijd dat we zouden weggaan ook zo is. Ik neem haar nu ook naar veel plekken mee naar toe (paarden, winkelen, visite, met de honden wandelen enz) en dat gaat prima.

Een huisje is op zich ook wel een optie hoor, hoef niet perse te kamperen maar vind dat zelf wel leuker.
En als het niet bevalt ergens pak je de boel in en verkas je of ga je naar huis, dat vind ik het voordeel van kamperen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:03

opisop_shop schreef:
Oh de baby hoeft niet te zwemmen, maar ik wil zelf graag kunnen zwemmen :P
Dus dat mijn man en ik om de beurt even een duik kunnen nemen als we dat willen, dan kan de ander met de baby bij de tent blijven (of dat we aan het water gaan zitten met zn drieen).
Kun je uberhaubt wel het water in met zo'n kleintje dan, dat had ik niet gedacht?
Om iets te ondernemen hoeft de baby toch niet wakker te zijn; die merkt er immers toch niets van?
Stel we zouden naar een museum gaan, dan kan de baby in de reiswieg mee naar binnen, als we een stadje bezoeken idemdito (of in de draagdoek).

We hoeven niet perse weg als ze 8 weken is hoor trouwens, maar dan krijgt ze haar entingen en voor die tijd wil ik sowieso niet weg. Ik ga voorlopig nog niet weer werken, dus we kunnen ook eind augustus weg bijvoorbeeld.

Ze is erg makkelijk; slaapt overal en met name buiten juist zalig (heb haar veel buiten in de wagen omdat ik ook veel buiten ben). 'Snachts heeft ze nog maar 1 voeding nodig sinds een paar dagen, dus ik denk dat het tegen de tijd dat we zouden weggaan ook zo is. Ik neem haar nu ook naar veel plekken mee naar toe (paarden, winkelen, visite, met de honden wandelen enz) en dat gaat prima.

Een huisje is op zich ook wel een optie hoor, hoef niet perse te kamperen maar vind dat zelf wel leuker.
En als het niet bevalt ergens pak je de boel in en verkas je of ga je naar huis, dat vind ik het voordeel van kamperen.

Een baby kan in warm water wel even zwemmen maar niet lang want ze koelen snel af. Als je de mogelijkheid hebt om eind augustus te gaan dan zou ik dat zeker doen. Dan is ze 3 maanden ? Lijkt me voor jezelf en voor haar wat makkelijker ;).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:07

Ik was 6,5 week oud toen ik samen met mn ouders en grote zus ging kamperen.
Volgens mijn ouders ging dat prima :j
Ik ben uiteindelijk een grote sterke vrouw geworden, dus het kan best hoor :j

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:08

kamperen is ook geen optie hier !! maar goed ik houd zelf dan ook al niet van kamperen.
je kunt ook in een stacaravan of zoiets ik vind dat je rekening moet houden met de eventuele temp s`nachts
kan bv erg koud worden in een tent, en zo heb je meer dingen . als je het zelf geen probleem zult vinden er s`nachts uit te moeten dan kun je naar mijn idee heel breed zoekenn naar een vakantie bestemming
en wil je zwemmen is er een zwembad aanwezig binnen of buiten op een camping oa al voldoende lijkt mij

buitenland nogmaals no go met zo`n jonge baby

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:11

wij zijn toen met de camper langs de moesel in duitsland geweest, ging prima.
niet te moeilijk denken

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:11

Anoli schreef:

Maar kamperen met een tent is al sowieso heeeeel anders dan met een caravan/camper of in een huisje ofzo ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:13

Plaatje1990 schreef:
Anoli schreef:

Maar kamperen met een tent is al sowieso heeeeel anders dan met een caravan/camper of in een huisje ofzo ;)

Kamperen in een huisje is geen kamperen in mijn ogen :')

Natuurlijk is kamperen in een caravan anders dan met alleen maar een tent. Maar feit blijft dat je rustig weg kan met zo'n jong kind hoor :j
Vroeger werd dat zo vaak gedaan, heel normaal ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:15

maar wat is buitenland; is Duitsland wat dat betreft ook buitenland?
We willen eigenlijk zo'n 3 a 4 uur rijden met de auto, in een half uur tijd ben ik in Duitsland vanaf hier, Zeeland/Limburg zijn voor ons verder weg.

Wij zijn zelf als kind ook allemaal jong mee op vakantie geweest (toen ik 2 maanden oud was zat ik ook in onze stacaravan in Oostenrijk in de winter), is het niet meer je eigen gevoel als ouder zijnde erbij?

Wat maakt het kamperen zo anders, als je zelf je hele leven gekampeerd hebt?
'snachts voeden op een stoel in de tent of in een huisje, is weinig verschil voor mij.
Als het snachts kouder is doe je een extra dekentje over.
Te warm is wel een issue in een tent, maar zoals ik zei kunnen we weg wanneer we willen dus dat is een kwestie van de voorspellingen bijhouden. Moet zeggen dat we in een huis wonen met een plat dak, dus hier was het de afgelopen dagen snachts ook erg warm.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:18

@Anolli, het gaat erom dat de tempratuur in de Benelux of Duitsland snachts erg laag kan zijn en dat is voor een baby van 8 weken niet prettig ! En nee een huisje is geen kamperen maar een zeer goede optie als je toch op een camping wil verblijven !

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:18

Ik ging ook zo jong naar het buitenland hoor. Mijn zus was 6 weken toen mn ouders naar frankrijk gingen...
Het is denk ik idd het gevoel wat je als ouder hebt. En hoe makkelijker je doet, hoe makkelijker je kind later wordt met overal slapen. Tenminste dat is mijn ervaring :j

Ik ben overal mee naartoe genomen toen ik nog een ukkie was, en ik kan nu letterlijk overal slapen :)

@ plaatje: een deken doet wonderen hoor :j

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:21

Anoli schreef:
Ik ging ook zo jong naar het buitenland hoor. Mijn zus was 6 weken toen mn ouders naar frankrijk gingen...
Het is denk ik idd het gevoel wat je als ouder hebt. En hoe makkelijker je doet, hoe makkelijker je kind later wordt met overal slapen. Tenminste dat is mijn ervaring :j

Ik ben overal mee naartoe genomen toen ik nog een ukkie was, en ik kan nu letterlijk overal slapen :)

@ plaatje: een deken doet wonderen hoor :j

*Zucht.... Zeker zelf nog geen kinderen ?
Ik ga niet meer reageren in dit topic omdat sommige mensen het toch veel beter weten :+. Ik geef tips uit eigen ervaring als moeder(en heb dan nog eens een te makkelijk kind wat nooit huilt, overal slaapt zonder problemen etc.)... En ik ben altijd fanatieke kampeerder geweest en kan er dus over meepraten !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:22

Dat we weg gaan staat voor ons al vast en kamperen heeft de grote voorkeur.
Het gaat mij er meer om, waar je rekening mee moet houden; wat is absoluut iets dat je mee moet nemen of om moet denken? Wat is handig om op een camping te hebben aan faciliteiten? Wat is handig/leuk om in de omgeving te kunnen doen met een baby?
Dat zijn dingen waar we normaliter niet over na hoeven te denken als we op vakantie gaan, vandaar dat ik me afvroeg of er mensen waren met tips :)

Jammer dat je er zo over denkt plaatje; ik respecteer je mening zeer zeker.
Mocht het toch niet bevallen dan ben je daar gauw genoeg achter, vandaar dat we ook niet zo ver weg willen gaan.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:23

Je moet doen waar jij je fijn bij voelt.
Als jullie graag met een caravan/tent gaan kamperen, dan gaan jullie lekker kamperen.

De één gaat de eerste jaren niet op vakantie omdat...
De ander gaat naar een warm land met het vliegtuig omdat....
De volgende gaat lekker kamperen omdat...

Ik zou zeggen, lekker met je man bespreken en als jullie het beide leuk vinden, gaan met die banaan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:25

Plaatje1990 schreef:
@Anolli, het gaat erom dat de tempratuur in de Benelux of Duitsland snachts erg laag kan zijn en dat is voor een baby van 8 weken niet prettig ! En nee een huisje is geen kamperen maar een zeer goede optie als je toch op een camping wil verblijven !

Als baby's niet tegen kou zouden kunnen,dan was de mensheid toch al heel lang geleden uitgestorven :+

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:27

jodi schreef:
Plaatje1990 schreef:

Als baby's niet tegen kou zouden kunnen,dan was de mensheid toch al heel lang geleden uitgestorven :+

Lezen is ook een vak hè :+. Tuurlijk gaat ze er niet dood van MAAR het is niet PRETTIG voor ze!

@Ts, op je gevoel afgaan ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:30

Anoli schreef:

Inderdaad, ik was krap geboren en toen tourden mijn ouders al gewoon met tent en hond achterin naar Spanje en Frankrijk...Ik zou niet inzien waarom dat niet kan?
Wat dat betreft maken ouders zich nu vaak veel te veel zorgen over wat er allemaal mis kan gaan volgens mij, gewoon niet zo moeilijk doen en lekker gaan!

Veel plezier vast op vakantie TS!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:31

Gewoon lekker gaan kamperen als jullie dat willen TS, als het niet bevalt ben je zo weer thuis hoor :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:38

dat we gaan hebben we zoals gezegd al besloten, nu dus nog de vraag waarheen en of er mensen zijn met tips :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:42

Het gaat er niet zozeer om of je zorgen hebt, maar of je zelf nog vakantie hebt met zo'n heel kleintje, maarja, er is maar één manier om erachter te komen of het wat voor je is... :+
Als je een beetje in de buurt blijft kun je idd zo weer thuis zijn, dus dat zowiezo, niet te ver weg gaan, hier in de buurt zijn toch leuke campings genoeg?
Een baby mag ook niet te lang achtereen in het maxi-cosy liggen, dus te lang in de auto is ook niks.
Baby's kunnen volgens mij ook heel goed tegen de kou, maar ze denken dat juist te heet wiegedood kan veroorzaken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:47

te dichtbij wil ik ook alweer niet, wil sowieso de provincie uit :)
Of je zelf vakantie hebt; tja... lekker in de hangmat dommelen, beetje zwemmen, lekker eten en af en toe een uitstapje vind ik voor nu vakantie genoeg denk ik! Dat lijkt me ook wel mogelijk met een kleine erbij; ze slaapt nu telkens gemiddeld 3uur tussen de voedingen door (soms 2 uur en soms 4 uur, komt steeds meer tijd tussen) dus in die tijd kun je toch best leuke dingen doen lijkt me.
Als ze wakker is huilt ze niet, dat scheelt natuurlijk en zeker op een camping waar je toch wel erg gehorig zit!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:49

Als het goed voelt lekker doen.
Ik ken wel persoonlijk iemand die de paarden aan huis heeft, en de kinderwagen rustig bij de bak zet en gaat rijden.
Ook als het koud was, gewoon inpakken. Zelfde verhaal met de rest van de activiteiten, ze gaan gewoon lekker mee.
Allemaal om de reden, dat als je ze nooit meeneemt uit eten of iets, dat ze als ze een paar jaar oud zijn moeilijk zitten te
doen in een restaurant omdat ze niets gewend zijn..

Tips heb ik niet echt voor je, enige is zorgen dat ze goed van de grond af liggen ivm de kou van de grond.
Maar zover was je waarschijnlijk zelf ook wel.