Op de fiets door Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Op de fiets door Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:01

Hoi allemaal,

In de zomer ben ik van plan om met m'n fietsie door Nederland te gaan toeren. En als ik zeg door Nederland, dan bedoel ik dat ook: van Maastricht (mn studentenkamer) naar Uithuizermeeden (mn ouders in de kop van Groningen. 10 km verder en je fietst de Waddenzee in :Y) ). Nu heb ik al een aantal dingen opgezocht qua routes en paklijst, maar er zijn natuurlijk altijd dingen waar ik niet aan denk en iemand anders wel. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n tocht ga maken, daarom ben ik heel benieuwd naar ervaringen, tips en verdere informatie :D

De route die ik ga doen moet ik nog precies uitwerken, via www.fietsrouteplanner.nl
Tijdsschema per dag: 10-12 u fietsen, uur rust. 13-15 u fietsen, uur rust. 16-18 u fietsen, camping opzoeken. Het is +/- 450 km, ik heb berekend dat ik zo 90 km (min of meer) per dag kan doen. Dit zou betekenen dat ik 5 dagen onderweg ben.
De paklijst tot nu toe:
Flesje (afwasbaar!)
Fietstassen
Bandenplakset
Pomp
Duct- of sporttape
Routeboekjes/kaarten/gps
Tent
Zaklantaarn
Zakmes
Handdoek
Slaapzak
Slaapmatje
Kussen(sloop)
Theedoek
Schuurspons
Afwasmiddel
Bord, mok, bestek
Steelpan + deksel
Campingbrander
Zout, peper, kruiderij
Trui
Shirts
Schoenen
Regenpak
Slippers
Ondergoed
Sokken
Zonnebril
Toilettas
Shampoo
Tandenborstel
Tandpasta
Zonnebrand
Borstel
EHBO-doos
Pen en papier
Leesboek
Spanband / spin
GSM
Oplader GSM
Portemonnee
Paspoort
Vuilniszakken

Vragen die ik tot nu toe heb:
- koken. Wat is het handigst? Ik kan een gaspitje meenemen en een pan, maar kan ik daar 5 dagen mee vooruit? Of is het handiger om vooral dingen mee te nemen/onderweg te kopen die óf niet verwarmd hoeven worden óf al warm zijn (cafetaria, restaurantje, etc.)
- kun je in augustus op de bonnefooi bij campings langsgaan, als trekker in je uppie? Of is het toch handig om te reserveren? Ik wil sowieso van te voren de campings uitzoeken waar ik zou kunnen overnachten.
- Hoe ga ik alles in vredesnaam meekrijgen? Ik heb twee fietstassen en een bagagedrager, maar ik denk niet dat ik daar genoeg aan heb. Is een backpack handig of juist helemaal niet? En zo nee, wat dan wel?
-Veiligheid. Is het überhaupt wel verstandig om zoiets te doen, en welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen zodat ik niet halverwege verkracht in een greppel beland :+ ?

Dit was het voorlopig, ik ben benieuwd naar reacties :D

Angelaa2

Re: Op de fiets door Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:06

Zijn er geen bed and breakfasts waar je toevallig langs komt?
Ik vind het stoer dat je zoiets wilt gaan ondernemen :))
Verder zou ik er ook aan denken dat je niet te veel bagage mee neemt, lijkt mij best zwaar (maar als dat geen punt is ;) )

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:08

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:28

Is een klein, licht karretje achter je fiets niet een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:30

idd een karretje? zal wel eerst je zadel infietsen :P scheelt kontpijn

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:33

Fietskarretje lijkt mij ook wel een idee. Meestal is er ip campings wel plaats voor een 1-persoonstent, hoef je meestal niet te reserveren. Zoek je nog een camping op de noord veluwe dan kan ik je miss. Adviseren, er zijn er hier best veel.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:25

Wat knap dat je dat gaat doen!
Ik zou het je zeker niet nadoen, ik ben na 10 km al moe :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:50

Je bent maar 5 dagen weg, dus je hoeft amper wat mee. Dat moet je wel gaan redden met fietstassen lijkt me, mits je goede hebt :) zelf heb ik samen met mijn vriend IJsland rondgefietst (+1200 km).
Wij hadden Ortlieb tassen, deze zijn en waterdicht (echt waterdicht, niet waterafstotend) maar wel prijzig. En ik weet niet of je dat over hebt voor die 5 dagen ;)

Gaspitje werkt prima, 1 is zat. Pannetje mee, deksel wat je kunt gebruiken als koekenpan is wel handig (dat hadden wij). Pasta kook je toch maar in 1 pan en aardappelen en iets anders kun je bij elkaar gooien en stamppot maken oid. Je hoeft toch geen vijfsterren-menu te eten neem ik aan. :Y)

Slippers en extra schoenen en dat soort zooi gewoon lekker thuis laten, scheelt ruimte. Koop een afritsbroek, trek die aan (over je fietsbroek) en dan hoef je ook geen extra broek meer mee, idem voor de trui ;) je tent, matje en slaapzak zullen de meeste ruimte innemen, het zou mooi zijn als je een van die in je fietstas zou kunnen doen en de rest op je bagagedrager - bijv tent en matje bovenop, rest in de tassen :) Gaat dat niet lukken kun je idd een karretje nemen :j
Ik weet ook niet of je fietstassen waterdicht zijn, zo niet dan is dat niet zo handig natuurlijk :P en spullen achterop kun je ook gewoon inpakken in een vuilniszak, blijft het ook droog en het is lekker makkelijk. ;)

Ik weet niet of je veel fietst, maar anders kan elke dag 90 km nog best pittig zijn (vooral als je flinke tegenwind hebt). Nu is het weer in Nederland best mild, maar toch. Ik kan je iig een fietsbroek aanraden, tegen de zadelpijn :D

Ik heb even je lijstje gekopieerd en aangepast:

Op fiets:
Flesje (afwasbaar!) - ik zou deze in zo'n houder aan je fiets vastmaken, zodat je hem gemakkelijk onderweg kunt pakken
Fietstassen
Bandenplakset - je hebt setjes die je aan je zadel vast kunt maken
Pomp - kleine aan je fiets
Tent
Slaapzak
Slaapmatje

Aan:
Schoenen
Broek
Fietsbroek
Shirt
Trui
Jas (je kunt ook gewoon je regenjas als jas gebruiken)
Sokken
Ondergoed

^ scheelt dus alweer in kleding die je moet meenemen, of je moet elke dag per se een schone broek en trui aan willen maar dan moet je niet gaan fietsen :+

In tassen:
Duct- of sporttape
Routeboekjes/kaarten/gps
Zaklantaarn - kleintje
Zakmes
Handdoek - er zijn speciale reishanddoekjes te verkrijgen die echt mini mini opvouwen
Kussen(sloop) - geen gewoon kussen meenemen, maar neem een speciale mee (bijv opblaasbaar) of nog makkelijker, slaap op je kleren
Theedoek - niet per se nodig, afdrogen met wat wc papier kan prima, je hebt toch amper afwas
Schuurspons
Afwasmiddel - klein formaat of gewoon zeep gebruiken
Bord, mok, bestek - je hebt al een flesje, mok is niet nodig
Steelpan + deksel - campingset is beter; klein pannetje met deksel dat je kunt gebruiken als koekenpan
Campingbrander
Zout, peper, kruiderij - kleine potjes
Shirts - neem niet teveel mee, trek er 1 aan en neem er nog 1 mee evt 2
Regenpak
Slippers - is dat nodig?
Ondergoed
Sokken
Zonnebril
Toilettas
Shampoo - neem mini-verpakkingen
Tandenborstel - ^ idem
Tandpasta - ^ idem
Zonnebrand
Borstel
EHBO-doos
Pen en papier
Leesboek
Spanband / spin
GSM
Oplader GSM
Portemonnee
Paspoort
Vuilniszakken - waarvoor precies?

Er zijn nog steeds wel dingen die je zou kunnen weglaten, maar dat moet je natuurlijk ook zelf weten. Je hebt eigenlijk maar heel weinig nodig. Ik vind het zelf minder fijn om te fietsen met iets op mijn rug. Je zou ook zo'n tasje voor aan je stuur kunnen kopen en daar je spulletjes zoals paspoort, GSM, kaarten en lunch in kunnen doen bijv :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:24

Fiffill, bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan :) Ik heb fietstassen, maar die hebben hun beste tijd gehad en dit is een goed excuus om nieuwe en betere te kopen :o 5-sterrenmenu hoeft inderdaad niet, die pan met koekepandeksel ga ik opzoeken. Dat zou wel superhandig zijn! Verder, ik ben student dus ik doe zowat alles op de fiets - gemiddeld toch al snel 15-20 km per dag. Is geen 90, dat weet ik, maar ik ga er ook niet van uit dat ik de volle vijf dagen windkracht 8 tegen heb. Dat hoop ik tenminste :+

Bedankt dat je de lijst hebt aangepast, een paar dingen had ik zelf al bedacht, maar bijvoorbeeld niet dat je ook op je kleren kunt slapen :)* Topidee! Slippers moet ik nog over nadenken, ik vind het wel prettig om ze bij me te hebben maar ik weet niet of ik ze ook daadwerkelijk ga gebruiken. Vuilniszakken kunnen multifunctioneel zijn: om op te zitten als het gras voor je tent nat is, of om spullen waterdicht op te bergen. Het leek mij wel handig om ze mee te nemen in elk geval :o

Een karretje neem ik liever niet mee, ik probeer liever gewoon alles op m'n fiets te pakken :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:26

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:51

Ik was meer gewoon benieuwd waarvoor je die vuilniszakken wilde gebruiken :))
Wat Arabesk zegt kan ook, alles in plastic inpakken. Maar als je weet dat je meer wilt gaan fietsen kun je beter goede fietstassen aanschaffen, scheelt een hoop gedoe :j
En slippers neemt niet zoveel ruimte in, maar mocht je ruimte te kort komen zijn dat wss wel de dingen die je er als eerste uit wilt gaan doen :j

En in Nederland waait het nooit zo extreem, dus dat zal wel meevallen. Landschap is ook heel makkelijk natuurlijk.
Wij gaan misschien ook nog even een rondje NL doen maar dat ligt ook aan onze andere vakanties en werk :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:13

Ik heb ortliebtassen voor op paardenzadels, maar ik ga nu iets maken zodat ze ook op de fiets kunnen :D

Een idee is misschien om lid te worden van de SVR; kost 10 euro per jaar en je kunt voor een habbekrats op hun campings staan.

http://www.svr.nl

en je kunt ook altijd terecht in nivonhuizen (als het regent en je niet in je tentje wil wegdrijven)

http://www.nivon.nl

Op je route kom je er zo'n vier a vijf tegen :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 15:51

Hm, m'n ouders zijn SVR-lid, ik zal eens vragen of ik daar dan gebruik van kan maken. Die nivonhuizen ga ik beter bekijken. Bedankt voor je blog trouwens, dat is inderdaad handig om te lezen.

Ik ga in de loop van volgende week eens alles bij elkaar zoeken wat ik mee wil nemen, en dat proberen in te pakken. Weet ik gelijk wat mee kan en niet :)

Waar ik nog niets over gehoord heb, is de veiligheid. Of loopt dat wel los in Nederland?