Verhuizen naar Duitsland, de hoe's en wat's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Verhuizen naar Duitsland, de hoe's en wat's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 10:48

Beetje rare titel maar was het eerste wat er in mij op komt :+

Mijn man en ik hebben het al maanden erover om uit nederland te willen vertrekken en ons oog is eigenlijk gevallen op Duitsland
Maar wij hebben totaal geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat enzovoorts
Ik ben dus heel benieuwd naar eventuele ervaringen of informatie van mensen die iig weten hoe dat gaat en wat je allemaal moet doen (of juist niet moet doen)

Kopen kunnen wij sowieso niet het gaat dus om huur huizen, ik versta Duits maar spreek het niet (wil het wel leren!) Mijn man kan beide niet.
Kwa werk maakt het niet zoveel uit, ik ben bereid tot allerlei banen van schoonmaak tot verkoop en mijn man idem.

CoronaLime

Re: Verhuizen naar Duitsland, de hoe's en wat's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:57

Tip 1 voor als je naar het buitenland vertrekt, waar dan ook. Zorg dat je de taal goed spreekt, leest en verstaat, liefst ook schrijven.

Mag altijd graag ''ik vertrek'' kijken en 9 van de 10 avonturen lopen vast op de taal :+

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:57

LZP->BEU

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:58

je kan bij de rabobank een emigratiegids voor duitsland aanvragen , hier staat heel veel in.

groetjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:00

Waarom wil je naar Duitsland verhuizen? Wat denk je daar te vinden wat je hier niet hebt?

Als je werkt in NL en woont in Duitsland heeft dat financieel nogal wat voordelen. Laag geschoold werk in Dld gaan doen moet je niet aan beginnen, ze kennen daar niet zoiets als een minimumloon, arbeidsvoorwaarden zijn slecht enz.
Maar voordat je vertrekt, bedenk wel goed dat het grootste deel van de emigranten weer terug komt.
En een huis kopen langs de grens is niet zo moeilijk, maar als je daar weer weg wilt kom je er bijna onmogelijk weer vanaf.

De taal is gewoon een must, dat moet je leren anders heb je er niets te zoeken. Dus daar kun je mee beginnen en ondertussen bijleren over het land, bepaalde gebruiken ed.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:10

Doriine: dank je wel , daar kan ik wat mee, ga ik aanvragen.

anneliesdj: wij willen geen huis kopen, staat ook in de OP ;)
en ik ben ook bereid om de taal te leren en mijn man ook, dus ook daar zal het zeker niet aan schorten.
en voordat ik dus een eventuele verkeerde stap maak wil ik volledig geinformeer zijn ,vandaar dat ik ergens een begin maak zoals een topic hier. Ik ben namelijk niet van plan om te denken o dat doen we "ff" en dan na een jaar weer terug.
Ik wil een weloverwogen beslissing maken.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:13

Taal leren, bij een supermarkt kom je er nog wel mee weg maar zodra je internet, tv, verzekeringen en weet ik niet wat aan moet gaan vragen moet je toch echt wat Duits kennen. Kletst ook wat makkelijker met de buren trouwens :+

Laag geschoold werk moet je hier idd niet willen doen, geen minimum loon en slechte arbeidsvoorwaarden.

Huurhuizen hier heb ik geen verstand van, wij hebben ons huis gekocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:13

Daarom vraag ik je toch ook waarom je naar Dld wilt?
Daar moet toch iets zijn wat je hier niet hebt lijkt me?
Meeste mensen verhuizen omdat de huizenprijzen lager zijn en het financiele voordelen heeft hier te werken en daar te wonen. Maar die beide redenen gaan voor jullie niet op, dus waarom dan?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:20

Waar ik woon zijn de mensen vriendelijker en behulpzamer dan dat ik waar dan ook in NL heb meegemaakt
Berg minder criminaliteit ook trouwens

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:22

Een huis kopen langs de grens is makkelijker te verkopen. Maar TS heeft het over huren, een stuk makkelijker. En laag geschoold werk in Duitsland hoeft helemaal niet slecht te zijn. Tegenwoordig zijn de arbeidsomstandigheden flink veranderd, de lonen ook trouwens. Verschilt per bedrijf in hoeverre. Je zult er niet rijk van worden, maar dat wordt ik ook niet en ik heb geen laaggeschoold werk. :D

Emigreren naar een land en de taal niet of nauwelijks kennen is nooit een goed idee. Je zult je moeten redden en je kunt er vanuit gaan dat ze geen Nederlands spreken. De formulieren en andere zaken waarmee je te maken krijgt is allemaal in het Duits. Logisch.
Maar ook een baan vinden is zo goed als onmogelijk als je de taal niet (goed genoeg) beheerst. Ook laaggeschoold werk. Daar zou ik echt even goed over nadenken. Misschien wel in het grensgebied gaan wonen en in NL blijven werken. Ik persoonlijk zou me in jullie situatie wat beter voorbereiden eerlijk gezegd. Leren over land en hun gebruiken is goed te doen als je er al woont, JUIST als je er al woont leer je het land kennen. Daar kun je je amper op voorbereiden. Maar daar zit dus wel het risico aan dat het je niet bevalt en je je er niet thuis voelt.

Een handige website is http://www.verhuis.de (is in het Nederlands)

En kom eens kijken bij ons (Hollanders in Duitsland) topic: [HK] De Duitslandbokkers met de bonte bouvier naar deel 4 !!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:31

anneliesdj schreef:
Daarom vraag ik je toch ook waarom je naar Dld wilt?
Daar moet toch iets zijn wat je hier niet hebt lijkt me?
Meeste mensen verhuizen omdat de huizenprijzen lager zijn en het financiele voordelen heeft hier te werken en daar te wonen. Maar die beide redenen gaan voor jullie niet op, dus waarom dan?

de waarom hou ik even voor ons persoonlijk, ik hoef daar geen verklaring voor af te leggen ;)
ik zoek gewoon puur informatie voordat ik een eventuele (grote) stap zet

maar de redenen die jij opnoemt zijn wel degelijk erin mee genomen. maar zijn niet de enkele redenen

GC: het voorbereiden ben ik dus nu ook mee bezig ;)
ik ga absoluut niet volgende week naar duitsland, mocht de stap genomen worden praat ik over 1 tot 2 jaar en dan heb ik dus ook genoeg tijd om te taal machtig te worden.
In nederland blijven werken is zeker een optie voor ons, we willen ook niet te diep duitsland in ivm familie in nederland

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:57

oww dan heb je voorbereidingstijd genoeg :D

wij zijn vanwege problemen met een huurbaas in belgie met grote spoed totaal onvoorbereid naar dld vertrokken,we spraken de taal niet,hadden geen werk in de buurt waar we heen gingen,hebben ons werkelijk totaal niet verdiept in de regels en wetten van het land zelf,en hebben zo ongeveer het eerste bewoonbare huis wat aangeboden werd gekocht :+

en tis de beste beslissing geweest die we hadden kunnen maken,hadden we tig jaar eerder moeten doen...we zijn hier super ontvangen door de buren,hebben door schade en schande duits geleerd,en tja tis nog niet vloeiend hoor,maar we redden ons ermee...

zou alleen zelf niet zo snel huren,maar kopen...maar goed dat is wat je zelf prettig vindt denk ik.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:59

wij zijn per 1 jan verhuisd naar duitsland en wij hebben een adviseur in handen genomen om ons te helpen met de hypotheek en de aankoop van ons huis :)

ook ik kan nog geen goed duits maar kan me heel goed redden, fijne buren en dit weekend voor het eerst het dorpsfeest meegemaakt en je word echt heel fijn opgenomen in de gemeenschap :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:16

Ook wij zijn over de grens gegaan, werken wel beide in nl. Wonen 15 min van de Nlse grens, in een grote boerderij, veel rust en ruimte en ontzettend vriendelijke mensen om ons heen. Veel vrienden van ons overwegen nu dezelfde stap te nemen, voor de prijs waarvoor je in limburg een appartement koopt, koop je net over de grens een kast van een huis met veel eigen grond. Wij zijn iig erg blij dat we deze stap genomen hebben :) De taal was geen probleem, limburgs dialect en duits overlapt al veel, en tis zeker niet perfect maar ik red me er prima mee. En als ik eens iets officieels moet schrijven of ik snap iets niet is er altijd wel een vriendelijke buurman of buurvrouw die even wil helpen met vertalen :D Wij hebben wel echt moeite gedaan om te integreren (vanaf t eerste moment vriendelijk zwaaien naar iedereen en praatjes maken met alle buren enzo, ons gaan voorstellen..) en dat heeft denk ik wel geholpen, wij zijn super vriendelijk ontvangen en opgenomen in t durp :D

Waar overweeg je te gaan wonen? Want het is qua mensen (en huizenprijzen ook) wel anders of je noordelijker of zuidelijker duitsland in wil trekken. Hoor wel eens dat t noordelijker wat stugger en geslotener is....maarja, aan de andere kant, kimmie261 woont dan weer helemaal noordelijk en die woont ook in een supervriendelijk dorpje... Daar zetten ze zelfs de auto's uit als je te paard langs komt.. ik viel er bijna af van verbazing, gebeurde in NL echt nooit := zo relaxt en vriendelijk..
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 18-06-12 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:16

Heel verschillend dus, ik ben naar Duitsland "gehaald" door het hoofdkantoor van mijn werk, ze hadden me hier nodig. Binnen 3 maanden geemigreerd, maar wel met flink hulp en begeleiding van de secretaresse van mijn chef in Duitsland. Moest allemaal zo snel, had zelf geen voorbereidingstijd. Eerste 6 maanden alles in het Engels, want ik sprak geen woord Duits. Toen naar school gestuurd, 2 weken lang, 8 uur per dag, 4 leerkrachten die elkaar afwisselden. Pittig, maar voor mijn werk moest ik wel vlot de taal leren. Was ook erg handig voor mijn privéleven :D
Ik heb de eerste 7 of 8 jaar gehuurd, met als grootste reden dat ik misschien toch terug zou willen naar Nederland en omdat ik dat in Nederland ook zo gewend was. Pas sinds 1,5 jaar heb ik een huis gekocht. Want terug naar Nederland, no way :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:24

haha kjoetie,nouwwww we werden laatst haast voor onze sokken gereden hier,dus ze zetten niet allemaal de motor uit...maar verder is het hier gewoon super wonen,zou niet terug willen naar nederland meer :n

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:28

hmm das dan weer jammer :P maar toch, ik weet dat nog zo goed, niet 1 auto, maar gewoon bijna allemaal die we tegenkwamen.. de motor uitzetten.. En dat we bij de slager stonden en ze meteen wisten dat we bij jullie hoorden :') :D

nederland is ook niet meer wat t geweest is, en als ik hier achterom loop heb ik nu na ruim 2 jaar nog steeds t vakantiegevoel... dus ik geloof ook niet dat wij nog terug willen... in ieder geval niet op korte termijn :D

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:46

ik zou zekers vooraf de taal leren spreken en schrijven en ook lezen
bedenk dat je alles in duits moet gaan doen
je rekeningen komen in duits binnen
en schrijven is handig

heb je kinderen ? ook dat is belangrijk om mee te nemen
de scholen ed zijn hier totaal anders
bv de leerplicht begint pas met 6 jaar en tot die tijd kan je kind naar een KIGA (soort peuter /kleuterspeelzaal idee voor kinderen vanaf 3 jaar )
maar als er geen plek meer is dan zit je met je kind letterlijk thuis de hele dagen
ook met kinderen onder de 3 zit je de hele dagen vaak thuis ,kindergrippen (opvang jongere kinderen onder de 3 ) komen meer in opmars maar zijn gauw vol en niet overal aanwezend
dat betekend dat je als je beiden werkt en je hebt zoiets, dan afhankelijk word van een oppasmoeder
(tagesmutter ) die je dan moet betalen voor haar diensten

een kindergarten is ook niet gratis ,de bijdrage hangt af van je inkomen
gratis is een kindergarten wel laaste kindergartenjaar voor de inscholing ,dan betaalt de gemeente de kostens
(ik heb dat voordeel nu )

heb je een "byzonder " kindje met BV ADHD ,storingen in autitisch spectrum of andere problemen
dan zou ik echt aanraden je duits kennis extra goed op peil te zetten
(en hou er rekening mee dat DLD "achterloopt" met dit soort kinderen dan Nederland )
hier moet je echt veel burocratische wegen inleiden om ze op plek te krijgen

werken ,zelfs bij laaggeschoold werk verwacht men een solliciatie met keurige lebenslauf in duits opgesteld
vaak staat erbij dat een duitse spreken taal kennis nodig is bij laaggeschoolde banen

werken in duitsland betekend dat je ook overgaat naar een duits belastingsysteem /loon
ik heb daar geen ervaring mee

werken in NL kan voordeliger zijn omdat je dan binnenlands belastingplichtig word in NL waardoor je de NL belastingvoordelen kan hebben
hier heb ik wel ervaringen mee

sommige landkreisen stellen een EU aufenthalberlaubnis nog steeds plicht
dit betekend dat je aan een ambt moet kunnen laten zien dat je een ziektekosten verzekering hebt en eigen inkomen voor verkrijgen van dat papier
zonder dat papier kan je in die kreisen bv geen auto op naam krijgen of je rijbewijs omruilen
(landkreis leer waar ik gewoond heb was er erg prat op ,landkreis Pirna ook maar landkreis Emsland waar ik nu zit vraagt men er niet om ,dus is erg verschillend )

huurhuizen zijn hier 99% particulier verhuur
sommige doen het zelf door een advertentie
anderen beopdrachten een makelaar ervoor ,die vaak borg nemen (bv 3 maandhuren )en sommige ook provisiekostens
veel particulieren hebben problemen met huisdieren en staan dit vaak niet toe
een kat gaat dan nog wel maar bv een hond willen ze dan weer niet
heb je honden of katten hou daar rekening mee dat het kan zijn dat je daardoor moeilijker een huis vind

huizen met weide zijn een zeldzaamheid in de verhuur
neem je paarden mee en je wilt huren ,kijk dan ook naar stallingsmogelijkheden ed in die buurt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 16:06

kimmie261 schreef:
zou alleen zelf niet zo snel huren,maar kopen...maar goed dat is wat je zelf prettig vindt denk ik.

soms heb je geen keuze ;)
wij werken allebei op een 0 uren contract en kunnen dus geen hypotheek krijgen

Tina: bedankt voor de vele informatie!! daar kan ik wel wat mee :j
we hebben alleen onze dochter van 1, dus voorlopig niet leerplichtig en praten kan ze ook nog niet :D
we hebben een oude hond die de 1 a 2 jaar waarschijnlijk niet gaat halen (met een beetje pech nemen we einde deze maand al afscheid)
en 1 poes, maar poes zou eventueel naar mijn schoonvader kunnen.

werken in NL is dus voordeliger, dat nemen we dan even mee in de gedachte.
Ik heb destijds al zo een " leer duits" boek gekocht omdat ik al interesse had in de taal
mijn opa is namelijk een duitser :D
en bijles is ook wel ergens te vinden.

een baan zou voor mij parttime zijn of misschien wel niet eens, dus thuisblijfmoeder en mijn eigen hobbymatige inkomsten
ligt er aan wat mijn man zou kunnen vinden en verdienen.

of mijn kindje bijzonder is zou ik nog niet weten, wel heb ik zelf een hoge vorm van adhd waar ik voor in therapie ben, maar verwacht dat met een jaar af te ronden
ik zie daar verder geen problemen mee (?)

we weten ook nog niet waar, iig niet te ver van de grens af ivm familie en dus eventueel werk...

paarden en dergelijke hoeven we geen rekening mee te houden
een leuke eengezinswoning is al ruim voldoende.

in hoeverre die daar goed te krijgen zijn?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:38

en waar over de grens zou je willen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 16:50

ergens een beetje in het "midden" , dus arnhem/enschede
of aan de kant van groningen
dan bekijk ik dus de reismogelijkheden naar onze familie/vrienden

hoe is het land eigenlijk met het "aannemen" van buitenstaanders, en dan bedoel ik niet de omgang met burgers maar dus de regering van het land
zijn er nog speciale dingen die aangevraagd moeten worden?
wij zullen onze auto ook mee moeten nemen. Hoe gaat dat in zijn werking?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:58

auto moet je uit en invoeren binnen een bepaalde tijd dat je hier woont ( dacht 3 mnd)
ik geloof niet dat wij iets speciaals hebben gedaan met de regering zeg maar, alleen ingeschreven in de stad waar je gaat wonen :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:03

Ik zou in ieder geval een paar keer op vakantie gaan naar Duitsland, en dan naar een streek waar je graag zou willen wonen! Praat met Nederlanders, die daar zijn gaan wonen en verdiep je in de cultuur van het land! Ik heb 12 jaar in Zwitserland gewoond en de verschillen per regio zijn enorm! In Duitsland is dat net zo!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:19

ja wij willen inderdaad dit jaar al eens naar duitsland gaan om ons te oriënteren en te " proeven"
wij zijn wel al een aantal keren geweest ,alleen niet met de gedachte om te wonen

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:37

Ojajoh schreef:
ja wij willen inderdaad dit jaar al eens naar duitsland gaan om ons te oriënteren en te " proeven"
wij zijn wel al een aantal keren geweest ,alleen niet met de gedachte om te wonen

De omgangsvorm is anders dan in Nederland. Geen jij, maar U en je wordt aangesproken met Frau of Herrn.. Moest ik erg aan wennen..