Mensen met vliegangst??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Mensen met vliegangst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 15:53

Er zijn al eerder topics over geweest kwam ik achter via de zoekfunctie, maar die zijn allemaal al ouder.

Met de zomer voor de deur loopt de spanning alweer op, want jaja ik heb vliegangst :n En toch elk jaar stap ik weer in dat ding, want niks zo fijn als je angst overwinnen en een heerlijk kunnen genieten van zon, zee en strand. Elk jaar na de vakantie roep ik steevast dat ik nooit weer in zo'n ding zal stappen en elk jaar boek ik weer heel stoer een vliegvakantie *\o/*

Maar ja, de zomer komt steeds dichter bij en nu al loopt de spanning op (ik ga pas in augustus :o )
Ik weet (omdat google mij dat verteld heeft) ongeveer 33% van de Nederlanders hier last van heeft, schaam me er dus ook echt niet voor :+

Maar ja wie heeft DE tip om lekker relaxt in het vliegtuig te kunnen stappen? Goede muziek en een boek is al standaard uiteraard, maar misschien zijn er nog meer dingen die helpen.

Er zit namelijk een dikke kans in dat ik voor het werk in oktober ofzo weer voor een paar uurtjes het vliegtuig in mag.................

Dus mensen deel uw angst, hoe meer zielen hoe (hopenlijk) minder angst!!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:25

Ik heb heel erge vliegangst! Vroeger nooit ergens last van gehad maar het neemt steeds extremere vormen aan. Het begon met een lichte spanning, maar nu heb ik maanden van te voren al nachtmerries, lig ik 's nachts te kotsen van de stress, ga in het vliegtuig hyperventileren en krijg paniekaanvallen.

Neh, kijk er niet echt naar uit... desondanks weiger ik mijn enige zon vakantie in het jaar op te geven voor een irreële angst die eigenlijk nergens op slaat en boek dus elk jaar tóch weer een vliegvakantie.

Heb vorig jaar met een dosis Oxazepam in m'n mik gevlogen, maar dat mocht helaas niet echt helpen.
Dit jaar proberen we het nog een keer met Oxazepam, en een boek over vliegangst van Stichting Valk. Mocht het nogsteeds niet beter gaan, ga ik het aankomende jaar een cursus volgen.

Dus, de oplossing heb ik helaas ook nog niet... :')

Fitzroy

Re: Mensen met vliegangst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:30

Ook hier een Oxazepam-gebruiker. Overigens helpt bij mij 1 Pammetje ook niet, dus ik neem er gelijk 2. :+ Roseetje erbij en dan gaat het aardig. Ik heb ook het boek Vliegangst gelezen maar mijn hartslag liep al op, als ik alleen al het boek las 8)7

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:35

Ik herken het jammer genoeg.. En ook ik zeg elke keer weer als ik uit het vliegtuig stap dat het mijn laatste keer vliegen was. Gelukkig 'vergeet' ik na een tijdje weer hoe eng ik het ook al weer vond en boek ik gewoon weer een nieuwe vliegvakantie. Als ik dan weer naar het vliegveld ga word ik weer helemaal gek van de zenuwen en heb ik al tig jankbuien gehad, met een beetje pech heb ik zelfs al overgegeven voordat het vliegtuig in de lucht is. Ik zal het maar moeten accepteren denk ik, heb al zo veel geprobeerd en het helpt allemaal niet bij mij. Ik lees wel even mee voor het geval dat dé tip voorbij komt, al heb ik die hoop dat dé tip voor mij bestaat al een beetje opgegeven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:49

Ik moet wel zeggen dat het mijn vakantie nog nooit verpest heeft hoor, maar wel al veel voorpret eigenlijk :+

Ik hoef gelukkig niet over te geven en dat soort dingen, maar ik raak gewoon in paniek :n Ik heb wel wat ademhalingsoefeningen en die werken ook best goed. Maar goed dan zit ik daar, redelijk ontspannen, doe mijn ogen open en denk: OMG!!!! Ik zit in een vliegtuig, en sluit snel mijn ogen weer om vervolgens helemaal opnieuw te beginnen met ontspannen (maar dan maakt het vliegtuig net en hobbel of een bocht en kan ik weer over nieuw beginnen :') )
Ik kom gewoon helemaal gesloopt het vliegtuig uit en gelukkig hebben wij altijd nog hele vroege vluchtijden gehad, dus ik crash aan het zwembad en slaap ongeveer de rest van de dag :+
vriendjelief vertrekt ongeveer slapend van huis dus daar heb ik ook niet zo veel aan. Hij snapt het ook niet zo goed, wat ik ook wel kan begrijpen want het is een irreele angst natuurlijk.............

ik denk dat vorig jaar de druppel was, we hadden pech met het vliegtuig en we zaten er al in en de slurf was er al af, dus we mochten er ook niet meer uit :n We hebben 2 uur (!!!!) staan wachten, met allerlei updates die ik helemaal niet wilde horen :') En mijn spanning opbouwen en vervolgens tijdens het opstijgen, janken JANKEN!!!! :n

Maar ik ben er klaar mee en ik wil er af, wil fluitend het vliegtuig in stappen :j Lijkt me heerlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:25

ik vindt het geen punt , alleen mijn oren knallen bijna uitelkaar dus ik wil echt niet meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:29

Hier ook een fervent pammetjes gebruiker bij het vliegen.
Dat is fijner voor iedereen in het vliegtuig :j :D
(paniekaanvallen, flippen, janken, hyperen etc... ja allemaal ook bekend :') )

Met relatief korte vluchten gaat dat prima (vluchten tot 5 uur) met oxazepam
maar ja, ik wil ook nog wel eens verder weg, maar daar zie ik wel vreselijk tegenop...straks knal ik dan wel door de pammetjes heen etc. :+

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:35

Jahoor hier ook iemand! Ook paniekaanvallen, huilen etc. verschrikkelijk.
oxazepam heb ik nog nooit gebruikt, goede tip voor mij dus misschien!

Bij mij is het voornamelijk het opstijgen en het eerste uur, daarna word ik wel weer rustig, maar het landen is ook drama!
Nachtvluchten wil ik ook niet meer :n kan toch niet slapen, veel te veel spanning, en de volgende dag ben ik dus kapot!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:36

Ook ik heb er last van. Dacht altijd dat het wel meeviel. Helaas heb ik er nu al nachtmerries van, dus het lijkt ieder jaar erger te worden. Dit zijn ook niet zomaar nachtmerries. Elke keer stort ik neer. 2 dagen van de voren begin ik al met huilen en ik stop niet voor ik weer veilig aan de grond sta. Drama dus.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:53

Ja ik vind het ook maar niks dat vliegen, alhoewel ik elke vakantie weer met het vliegtuig ga. Net toen ik vorig jaar er een beetje aan gewend was maakte ik voor de eerste keer turbulentie mee. Ik had het niet meer, wilde ook gelijk niet meer met het vliegtuig terug, heb de hele vakantie zitten bedenken of ik niet met de trein terug kon. De terugweg verliep trouwens zonder problemen. Heb wel altijd een pilletje bij me voor als ik te veel spanning krijg, dat helpt wel een beetje. Het voordeel van vliegen is dat je er snel bent en als ik er eenmaal ben en de zon zie dan ben ik het al weer snel vergeten. Nu heeft de familie een reis geboekt naar Afrika, pff dat is toch wel heel erg ver. Eerst naar Frankfurt, dan naar Johannesburg en van daar naar Malawi. Mijn dochter heeft daar gewerkt en wil me het land graag laten zien. Maar het is bijelkaar wel 18 uur onderweg, pffff. Heb van haar een boek over vliegangst gekregen, dat is van de stichting VALK. Voorlopig ben ik nog rustig, het boek heeft me daarbij wel geholpen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:22

Ik vlieg ongeveer 3 á 4 keer per jaar en heb gelukkig nergens last van maar, wáár ben je zo bang voor dan?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:47

Ik vermeed vliegtuigen gewoon. Totdat mijn broer ging trouwen...... in San Diego.. zo'n 11 uur vliegen.
Daar wilde ik toch wel bij zijn!
Een zeer goede motivatie en een training gericht op vliegangst heeft mij hier overheen geholpen. Ik zit eigenlijk relaxt in het vliegtuig, ik wordt zenuwachtiger van de controles in Amerika :Y)

Maar zonder zo'n goede reden om te willen vliegen weet ik niet of mijn training ook zo goed had gewerkt. Je moet jezelf echt over veel drempels heen zetten en het ook willen aanpakken. Dat had ik niet gedaan voor zon, zee en strand.
Zal ook afhankelijk zijn van je angst. Ik heb claustrofobie en mijn idee was altijd dat als de vliegtuigdeur dicht zou gaan, ik rondjes zou gaan rennen met "laat me eruit!!!".
De training heeft mij ook meteen op weg geholpen met andere dingen, ik ga nu ook gemakkelijker liften in.

De training die ik volgde bestaat niet meer. Zat destijds in Nijmegen, ik kreeg oefeningen om in het dagelijkse leven confrontaties aan te gaan, hij heeft hoge trappen (buitenom) met mij beklommen, liften in geweest, proefvlucht naar London gemaakt, met een simulator geoefend.
Simpel gezegd komt het erop neer dat ik situaties op zocht die ik vermeed en hij mij bewust maakte van mijn houding en het simpele ding leerde "waar jij bang voor bent, hoeft niet te gebeuren".
Door dat te ervaren ben ik goed geholpen. Maar je wil nog steeds niet met mij in een lift vast komen te zitten hoor, niet alles is oplosbaar :D

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:01

Ik ben zelfs bang voor gewone vliegtuigen na mijn droom dat er een op mij afkwam...